• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • Dortmundy...

    najczęściej wykolejające się tramwaje w Gdańsku :)

    • 8 0

  • konstal 105 na

    nie złomować 105-tek

    • 7 2

  • Skandal !

    kuzwa, tramwaje z lumpexu ! po zakupie samozapalajacych sie pociągów dla metra w Warszawie, używanych czołgów niemieckich leopard, z minionej epoki, teraz czas na tramwaje z "lumpexu" Polska to śmietnisko dla Niemiec !

    • 9 0

  • jedna

    cena w zł,druga

    • 3 0

  • Nowe-stare tramwaje

    Co to za gospodarka kupno 20-letnich niemickich tramwajów? Zamiast popierać polski przemysł,kupować polskie produkcje,rozwijać polski rynek pracy,to ZKM chce kupować zagraniczny złom i wydać kilkadziesiąt milionów na jego modernizację.Delikatnie mówiąc jest to zły pomysł.

    • 7 0

  • To będzie licytował czy wynegocjuje?

    bo to zasadnicza różnica

    • 3 0

  • Czyli tak

    Za poprzedniego Dortmunda z przetargu zapłacono ok. 130 tys złotych oraz za modernizację ok. 650 tys. razem 780 tys za zestaw + nieznane koszty związane z serwisem, częsciami oraz ich transportem do Poznania a potem do Gdańska. Jak zatem wynika, jeden uzywany Dortmund kosztował ok. 800 tys. złotych czyli niecałe 14% nowej PESY. Jak na 20-to i więcej letnie tramwaje to do super-ekstra interesów, tego zakupu zaliczyć nie można.

    • 5 1

  • Jeszcze im mało tego hitlerowskiego złomu (2)

    Po co nam kolejna partia tego hitlerowskiego złomu. Trzeba kupować nowe polskie tramwaje a nie hitlerowski stary złom. W Gdańsku najczęściej awariom ulega właśnie ten złom. Chyba nie zdarzyło się jeszcze by zepsuła się jakaś Pesa lub Bombardier

    • 7 4

    • No PESA lubi się czasem zawieszac a jak się tak stanie to reset trwa min. 12 minut

      • 2 1

    • Bombardier to mercedes wśród tramwaów

      :-)

      • 0 0

  • "typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986"

    Tak stare jak łysina P.Leninowicza

    • 5 0

  • ZAmiast złom niemiecki do remontu znów sprowadzać lepiej kupi mniej a nowe PESA i dac pracę i zarobek swoim w Bydgodzsczy. (2)

    A te stare 105 Konstal to na złom kierować, bo hałasują okropnie i zimno jak w kostnicy.

    • 4 2

    • maiłbyś 4 tramwaje zamiast 42

      a i przy dortmundach nasi mieli pracę.

      • 0 2

    • kmnekfefmkfm

      w konstalach to ciepło d e b i l u jest

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane