- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (273 opinie)
- 2 Gdańsk i andrzejrysuje uczą kultury (142 opinie)
- 3 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (764 opinie)
- 4 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (36 opinii)
- 5 50 lat pracuje w jednym zakładzie (240 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (365 opinii)
Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?
Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).
Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.
- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.
Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę
Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.
- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.
Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.
- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.
Miejsca
Opinie (389) 4 zablokowane
-
2013-12-16 14:43
Dortmundy...
najczęściej wykolejające się tramwaje w Gdańsku :)
- 8 0
-
2013-12-16 14:45
konstal 105 na
nie złomować 105-tek
- 7 2
-
2013-12-16 15:05
Skandal !
kuzwa, tramwaje z lumpexu ! po zakupie samozapalajacych sie pociągów dla metra w Warszawie, używanych czołgów niemieckich leopard, z minionej epoki, teraz czas na tramwaje z "lumpexu" Polska to śmietnisko dla Niemiec !
- 9 0
-
2013-12-16 15:07
jedna
cena w zł,druga
- 3 0
-
2013-12-16 15:20
Nowe-stare tramwaje
Co to za gospodarka kupno 20-letnich niemickich tramwajów? Zamiast popierać polski przemysł,kupować polskie produkcje,rozwijać polski rynek pracy,to ZKM chce kupować zagraniczny złom i wydać kilkadziesiąt milionów na jego modernizację.Delikatnie mówiąc jest to zły pomysł.
- 7 0
-
2013-12-16 15:26
To będzie licytował czy wynegocjuje?
bo to zasadnicza różnica
- 3 0
-
2013-12-16 15:40
Czyli tak
Za poprzedniego Dortmunda z przetargu zapłacono ok. 130 tys złotych oraz za modernizację ok. 650 tys. razem 780 tys za zestaw + nieznane koszty związane z serwisem, częsciami oraz ich transportem do Poznania a potem do Gdańska. Jak zatem wynika, jeden uzywany Dortmund kosztował ok. 800 tys. złotych czyli niecałe 14% nowej PESY. Jak na 20-to i więcej letnie tramwaje to do super-ekstra interesów, tego zakupu zaliczyć nie można.
- 5 1
-
2013-12-16 15:45
Jeszcze im mało tego hitlerowskiego złomu (2)
Po co nam kolejna partia tego hitlerowskiego złomu. Trzeba kupować nowe polskie tramwaje a nie hitlerowski stary złom. W Gdańsku najczęściej awariom ulega właśnie ten złom. Chyba nie zdarzyło się jeszcze by zepsuła się jakaś Pesa lub Bombardier
- 7 4
-
2013-12-16 15:55
No PESA lubi się czasem zawieszac a jak się tak stanie to reset trwa min. 12 minut
- 2 1
-
2013-12-16 23:53
Bombardier to mercedes wśród tramwaów
:-)
- 0 0
-
2013-12-16 16:08
"typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986"
Tak stare jak łysina P.Leninowicza
- 5 0
-
2013-12-16 16:16
ZAmiast złom niemiecki do remontu znów sprowadzać lepiej kupi mniej a nowe PESA i dac pracę i zarobek swoim w Bydgodzsczy. (2)
A te stare 105 Konstal to na złom kierować, bo hałasują okropnie i zimno jak w kostnicy.
- 4 2
-
2013-12-16 16:46
maiłbyś 4 tramwaje zamiast 42
a i przy dortmundach nasi mieli pracę.
- 0 2
-
2014-06-24 21:34
kmnekfefmkfm
w konstalach to ciepło d e b i l u jest
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.