• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: wysokie kary za brak kierowców i sprawnych pojazdów

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
GAiT ma coraz większe problemy nie tylko z załogą, której brakuje, ale i stanem technicznym autobusów. Z tego powodu nie wykonuje kursów i musi płacić ZTM kary umowne. GAiT ma coraz większe problemy nie tylko z załogą, której brakuje, ale i stanem technicznym autobusów. Z tego powodu nie wykonuje kursów i musi płacić ZTM kary umowne.

Brak kierowców i wystarczającej liczby sprawnych autobusów w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje nie tylko powoduje niezadowolenie załogi i oczekujących na przystankach pasażerów, ale też uderza firmę po kieszeni. W marcu ZTM nałożył na miejskiego przewoźnika karę w wysokości 85 tys. zł za nierealizowanie umowy przewozowej. Problemów do rozwiązania jest więcej.



Czy odczułeś w ostatnim czasie pogorszenie funkcjonowania autobusów komunikacji miejskiej?

Na początku tygodnia informowaliśmy o burzliwych rozmowach kierowców GAiT z władzami spółki o trudnej sytuacji kadrowej, finansowej i organizacyjnej w firmie. Pretekstem do spotkania były nowe grafiki, za które - według naszych nieoficjalnych informacji - posadami zapłacili wszyscy kierownicy kierowców z bazy przy al. Hallera. Według naszych ustaleń zostali oni oddelegowani do innych zadań w zajezdniach we Wrzeszczu i Nowym Porcie, ale spółka oficjalnie nie potwierdza tych informacji.

Kierowcy narzekali na wydłużony czas pracy, zły stan taboru, braki na zapleczu technicznym, a także na niejasne ich zdaniem zasady przyznawania premii i wynagrodzeń. Na spotkanie z prezesem Maciejem Lisickim przyszło kilkudziesięciu kierowców. Przygotowany przez protestujących scenariusz mówił nawet o natychmiastowym wstrzymaniu ruchu autobusowego w mieście na wypadek, gdyby kierownictwo nie chciało podjąć rozmów.

Radykalnego rozwiązania na szczęście nie trzeba było wcielać w życie. Prezes Lisicki cofnął decyzję o zmianach w grafikach i obiecał dialog z pięcioosobową delegacją pracowników.

Kierowcy zapowiadają jednak, że to dopiero początek zmian, jakich oczekują w firmie. Poniżej wskazujemy najważniejsze problemy, z którymi władze spółki muszą zmierzyć się w pierwszej kolejności.

Zmiana systemu wynagrodzeń



Najpoważniejszym i najpilniejszym problemem do rozwiązania, który da też możliwość zatrudniania nowych i zatrzymania w firmie dotychczasowych pracowników, jest zmiana systemu wynagrodzeń. Kierowcy zwracają uwagę na niejasne zasady przyznawania premii, które - ich zdaniem - powinny być dodatkiem do pensji, a nie jej lwią częścią.

Postulują więc, by ograniczyć dodatek do maksimum 400 zł miesięcznie, a pozostałą kwotę doliczyć do stawki godzinowej, dzięki czemu do podstawowych 13,5 zł za godzinę można będzie doliczyć ok. 2,5 zł. Drugie tyle dałaby też realnie przyznana - a nie ukryta w pomniejszonej premii - wywalczona od początku stycznia podwyżka w wysokości 400 zł. Zdaniem kierowców, przesunięcia środków z premii na pensje w ramach już obowiązującego budżetu nie kosztowałoby - ani spółki, ani miasta - nawet złotówki więcej.

Fragment poniedziałkowego spotkania kierowców z prezesem Maciejem Lisickim



Respektowanie umowy przewozowej



W sytuacji, gdy w firmie przewozowej brakuje środków na klucze dla mechaników, nie można dopuścić do sytuacji, gdy uciekają z niej dziesiątki tysięcy złotych miesięcznie. A tak było w marcu, gdy ZTM nałożył na GAiT ponad 85 tys. zł kary umownej za niezrealizowanie ponad 5,7 tys. wozokilometrów, czyli niewykonanie co najmniej kilkudziesięciu kursów. GAiT ich nie wyjeździł, bo nie miał kim i czym.

Co gorsza, problem narasta, bo w styczniu i lutym niezrealizowanych kursów było mniej - odpowiednio 4,2 tys. i 3,2 tys. wozokilometrów. Od płacenia kar za dwa pierwsze miesiące w roku spółkę uratował zapis w umowie z ZTM. Mówi on, że kara za niewykonane wozokilometry jest naliczana tylko w przypadku, gdy wskaźnik wykonania spadnie poniżej 99,7 proc. Wskaźnik niewykonania za styczeń i luty zmieścił się w podanym przedziale, ale za marzec już nie i wyniósł 99,56 proc. Stąd kara w wysokości 85 tys. zł.

Warto też dodać, że miejska spółka za 1 wozokilometr otrzymuje od ZTM aż 8,13 zł, podczas gdy jej konkurencja - BP Tour - 5,79 zł. Jest więc o co walczyć i robić wszystko, by z bazy wyjeżdżało jak najwięcej autobusów.

Niestety, w kwietniu z naliczaniem kar może być podobnie, bo stan taboru i kadry nie poprawia się. Potwierdzają to zgłoszenia naszych czytelników, jakie w ostatnich dniach otrzymaliśmy w Raporcie z Trójmiasta, a także dane Zarządu Transportu Miejskiego.

Środowe zgłoszenia pasażerów o braku kursów ich autobusów w Raporcie z Trójmiasta. Środowe zgłoszenia pasażerów o braku kursów ich autobusów w Raporcie z Trójmiasta.
We wtorek i środę w porannym oraz popołudniowym szczycie pisaliście o "autobusach widmo", które miały przyjechać, ale nie zjawiły się na przystankach. W niektórych przypadkach dziury w rozkładach wynosiły nawet 30 min.

Jak informuje ZTM, liczba niewykonanych kursów wzrosła w ciągu ostatnich dni do ok. 10 dziennie. By zapewnić pasażerom obsługę wszystkich połączeń, ZTM zleci wkrótce wykonywanie części kursów innemu operatorowi, a GAiT podpisze umowy z podwykonawcami. Jedną z pierwszych linii, na której od najbliższego poniedziałku czasowo mogą się pojawić dodatkowe wozy innych przewoźników, będzie linia 227.

Na kary finansowe GAiT naraża się też kupując używane, dwudrzwiowe autobusy z Niemiec. Spółka borykająca się z problemem niesprawnych autobusów może być zmuszona delegować je do obsługiwania linii, na których jeździć powinny pojazdy 3-drzwiowe. A za ignorowanie takich zapisów w umowie z ZTM, GAiT znów będzie płacić kary. Kierowcy słusznie przed tym przestrzegają.

Za 14 używanych autobusów Mercedes Citaro z Berlina spółka zapłaciła Niemcom 4,4 mln zł. Za 14 używanych autobusów Mercedes Citaro z Berlina spółka zapłaciła Niemcom 4,4 mln zł.

Zatrudnianie obcokrajowców? Nie w GAiT



O tym, że sytuacja kadrowo-organizacyjno-finansowa w spółce nie jest najlepsza, a firma nie jest konkurencyjna, świadczy też fakt, że wakatów nie jest w stanie obsadzić nawet kierowcami zza granicy.

W całej firmie, zatrudniającej 1,4 tys. pracowników, pracuje zaledwie jeden Gruzin (z polskim paszportem), jeden obywatel Bułgarii i kierowca z Ukrainy posiadający Kartę Polaka. Tymczasem w innych krajach europejskich zatrudnianie obcokrajowców w komunikacji miejskiej jest na porządku dziennym. Warunkiem są uprawnienia i dobra znajomość języka, a magnesem - stabilne zarobki. Gdańska spółka, póki co, ma z tym duży kłopot.

Przejrzyste wydatki - rozliczenie lóż na stadionie



I na koniec - kwestia błędnie pojmowanego prestiżu i wyjątkowo niezrozumiałego uporu. Niedawno informowaliśmy o wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uznał, że miejskie spółki nie mogą ukrywać kosztów związanych z wynajmem lóż na stadionie. Gdy w ubiegłym roku zapytaliśmy spółkę w trybie o dostęp do informacji publicznej o ponoszone koszty, związane z wynajmem loży na Stadionie Energa Gdańsk, odmówiono nam udzielenia odpowiedzi, zasłaniając się tajemnicą handlową przedsiębiorstwa.

Choć od wyroku sądu mijają kolejne tygodnie, GAiT wciąż zwleka z ujawnieniem tych kwot, bo prawdopodobnie władze spółki planują wystąpić o kasację wyroku w NSA. A mowa o kwotach - szczególnie w kontekście ostatnich problemów - niemałych, bo w skali roku szacowanych na co najmniej kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset tysięcy złotych.

To ciąży na wizerunku spółki i z pewnością nie ułatwia przekonania zniecierpliwionej załogi, że to jej problemy są w tej chwili najważniejsze.
06:08 20 KWIETNIA 18 (aktualizacjaakt. 10:36)

Kłopoty z kursowaniem autobusów (62 opinie)

Autobus linii 213 nie przyjechał ani nie odjechał o 6:05 ludzi dużo na przystanku Olimpijska. Co się odjaniepawla z tą cholerną komunikacją.
Autobus linii 213 nie przyjechał ani nie odjechał o 6:05 ludzi dużo na przystanku Olimpijska. Co się odjaniepawla z tą cholerną komunikacją.

Opinie (504) 9 zablokowanych

  • ztm ma problem ze wszystkim (16)

    a ci kierowcy ktorzy pozostali czesto zachowuja sie jak by pracowali za kare, opryskliwi, celowo opozniaja kursy, widac golym okiem jak to im sie nie spieszy, moze ktos sie za to wezmie

    • 23 100

    • (2)

      Pokaż mi kiedy opoznilem celowo kurs a zafunduję ci bilet miesięczny

      • 31 2

      • (1)

        linia 262 godzina 6.12 przystanel wilanowska w strone wrzeszcza daty nie podam

        • 0 9

        • Co opóźnial bo bileciki sprzedawał? Tak to celowe rzeczywiscie

          • 3 0

    • opózniony to Ty jestes

      Co za imbecyl

      • 27 1

    • Prawda (5)

      Widzialam wielokrotnie jak kierowcy autobusów opozniają jazdę w godzinach bez korkow, zeby jechac zgodnie z rozkladem i nie uciec wczesniej o kilka(nascie) minut komus sprzed nosa. Co w tym zlego, poza niedostosowanymi rozkladami w miejscach, w ktorych sie to regularnie powtarza?

      • 29 3

      • biedna istota... (2)

        z Ciebie skoro skazana jesteś na komunikacje miejską....straszne...a nie pomyślałaś tępa istoto że kierowca ma rozkład jazdy i czasami jest dużooo czasu między przystankami, szczególnie jak nie ma korków i wtedy kierowca musi czas wyrównać więc jedzie wolno lub odczekuje na przystanku?
        Naprawde to takie trudne?
        Żałośni są niektórzy ludzie...

        • 13 5

        • Krytykujecie, a macie to samo zdanie. Tylko czytac nie umiecie:) (1)

          Czytanie ze zrozumieniem... cytuje sama siebie: Co w tym zlego, poza niedostosowanymi rozkladami w miejscach, w ktorych sie to regularnie powtarza?

          Zatem nie mam nic do kierowcow...

          • 1 1

          • no fakt...

            Fakt...sorry...faktycznie moje niedoczytanie, lub błędne rozumienie Twojego tekstu. Zwracam honor. Za dużo emocji ostatnimi czasy.

            • 2 1

      • czemu opoznia? (1)

        sam sobie odpowiedzialesbna pytanie czemu opozniaja kursy.Jesteś tepakiem i tyle.wyciagaj wniosku chocby ze swoich wypowiedzi.Jak nie ma korków to kierowcy opozniaja ...bo nie ma korków właśnie.czas na przejazd między przystankami wtedy jest krótki a w grafiku dodadzą kilka minut.Zatem albo musi kierowca się wlec,albo stac na przystanku glabie

        • 8 5

        • Krytykujecie, a macie to samo zdanie. Tylko czytac nie umiecie:)

          Ups, wlasnie dlatego napisalam, ze nie ma w tym nic zlego. Celowo sama sobie odpowiedzialam, bo nie mam nic tu do kierowcow. Ale tak to jest jak sie nie czyta ze zrozumieniem...

          • 2 0

    • O, jaki mądry!!!

      A może ty cwaniaku zatrudnij się jako kierowca i pokaż jak należy pracować. Ciekawe czy nadal będziesz taki mądry. Przed komputerem każdy jest specjalistą od wszystkiego.

      • 25 0

    • zanim czepisz sie kierowcy.

      może sa przemeczeni iloscia godz. w pracy ze sa niemili?moze jesres kolejnym dzis pasazerem z kolejnym idiotycznym pytaniem typu czemu klimabnie dziala?Mize taki mają grafik ze sie niebspiesza?A moze mają okreslony czas bycia na nastepnym przystanku o konkretnej godz.Za przyspieszony odjazd(powyżej 1min.)sa karani...może spójrz na godzinowy rozkład zanim zabierzesz głos????

      • 15 1

    • Bo niektórzy musza spłacić np, szkodę w autobusie! Tak ! To nie są małe pieniądze. A w tym fachu, w tak dużym mieście, nie jest to problem. Wystarczy moment nieuwagi. Podejrzewam ze wielu kierowców jeździ ,, za karę”! Bo nie ma w gd ( chyba ze się coś zmieniło) ubezpieczenia dla kierowcy od takich sytuacji ! Chyba tylko w Gdańsku!

      • 9 0

    • (1)

      'celowo opóźniona kursy' wątpię aby jakiś kierowca celowo opoznial kurs ponieważ sam wtedy na tym traci (czas wyrownawczy na pętli na którym może np. skorzystać z toalety)
      To że jedzie wolniej albo np. stoi chwilę na przystanku jest spowodowane źle ulozonym rozkladem jazdy(kierowca też niemoże odjechać 2 min szybciej z przystanku).
      Moim zdaniem jest źle ułożony rozklad.
      Ponieważ autobus jadące np. z Wrzeszcz PKP maja do Jaskowej 4 min i fajnie bo jak jest korek albo trafi na czerwone to jedzie na czas. Ale już całą Sobieskiego i 1 min od przystanku do przystanku to znacznie za mało biorąc pod uwagę że po 1 kierowca musi zabrać pasażerów z przystanku i dojechać do kolejnego (tu już się robi opóźnienie) 2 jeżeli na przystanku jest duża wymiana ludzi /zabiera pasażera z wózkiem dziecięcym lub inwalidzkim /wsiadaja starsze osoby z problemami w poruszaniu autobus spędza w zatoczce minimum minute. Po 3 ZTM układając rozkład chyba nie bierze pod uwagę że w pewnych godz całe miasto stoi w korku i autobus nad nim nie przeleci... Np lostowicka od Emaus do Lostowicka cmentarz 3 min jak tego dokonać skoro sam przejazd zgodnie z przepisami bez korków trwa 2 a do tego autobus zatrzyma się conajmniej 2 razy na światłach (każde z nich po minucie) do tego dwa razy w zawsze po conajmniej 30 sec =5 min (to już daje 2 min opóźnienia a gdzie jakas rezerwa czasowa?

      • 7 0

      • Niestety nie da się ułożyć rozkładów pod korki. Spóźnienia były, są i będą, a likwidacja buspasa we Wrzeszczu tylko pogorszyła sytuację. Na szczęście tych z pretensjami o spóźnienia spowodowane przez kierowcę jest mniejszość.

        • 2 0

    • Stawka mnie blokuje

      Przykro mi ale ja pracuje na godziny A nie na akord. Stawka godzinowa mnie blokuje, chciałbym pracować wydajniej no ale się nieda

      • 3 1

  • Z

    Spółka miejska nakłada karę na spółkę miejską.Tak się robi interesy w Gdańsku.Ile jeszcze spółek dla wiernych żołnierzy budynia mamy w mieście...

    • 70 7

  • Autobus 227 (4)

    Autobus linii 227 startujący na pętli w Oliwie o 14:58 dzisiaj to jakis skandal. Ledwo jechał a trzęsło nim jak szatan. Porecze się wyrywały z rąk a drzwi otwierały się z takim impetem ze mogły kogoś uszkodzić. A najgorsze jest to ze jak zbliżają sie ciepłe dni to zazwyczaj w godzinach szczytu na tej linii jedzie zawsze jakaś landara co sie ledwo kupy trzyma. Kto tym zarządza?

    • 61 6

    • 227 startuje z Jelitkowo

      • 12 0

    • potwierdzam - odpadły dwa koła i pół dachu

      • 16 0

    • Skoro bydło nim jeździ, to jak ma inaczej wyglądać ?

      • 9 1

    • Jak szatan trzęsie?

      • 2 0

  • Dwie grube afery - GAiT i Stogi (4)

    Adamowicz dokąd zmierzasz?

    • 95 2

    • dokąd zmierza budyń?

      do pierdla

      • 12 0

    • Na zakupy do mojego nowego Forum!

      • 5 0

    • i forum i muzeum II wojny i szekspirowski i ecs i "zlot harcerzy" i muzeum gdańska itp itd...

      • 2 0

    • Do programu CELA+

      • 1 0

  • (2)

    Ani slowa o tym ze zakupiono ponad 40 nowych autobusow i nowe tramwaje

    • 13 31

    • szybko Lisicki i ferajna doprowadzą te pojazdy do poziomu szrotów

      • 23 2

    • nowych??? Kpina!

      • 2 0

  • (4)

    Miasto skarży miasto - jaja

    • 67 3

    • (2)

      Widze ze organizacyjnie to ty jeszcze w komunie jestes

      • 5 3

      • (1)

        tu nie chodzi o organizacje bo to nie ma żadnego znaczenia, pieniądze się kręcą w jednym kotle. Mam właśnie problem ze zrozumieniem tego systemu,

        • 6 1

        • Nie wiesz - nie zabieraj głosu

          Za pieniądze z kar jeździ BP Tour, np. dziś na 210.

          • 1 1

    • Jeżeli ktoś nie wypełnia kontraktu

      to czy miasto czy prywatny otrzymuje od zamawiającego karę

      • 3 0

  • (6)

    13,5 zł za godzinę? to gdańsku nie obowiązuje Polskie prawo?

    • 58 5

    • Obowiazuje. Taka jest min stawka (3)

      Gdyby PiS nie ściągnął 3 mln Ukraińców pewnie minimalna była by już z 18 na godzinę

      • 22 10

      • Jasne,sam artykuł mówi,że nie tak to wygląda jak widzisz.Mamy sporo Ukraińców to fakt, ale ta siła przerobowa to nic w stosunku do zapotrzebowania pracowników na polskim rynku pracy .Prostym przykładem jak budowa cepa jest fakt, że mimo napływu Ukraińców nadal nie ma rąk do pracy, a stawki mimo braku pracowników nie rosną.Wielu pracodawcom w PL tak spodobał się system niewolniczy, że do dnia dzisiejszego nie chcą podnosić stawek. Nie we wszystkich firmach, bo w niektórych już zaczynają rosnąć stawki, ale wielu pracodawców woli doprowadzić firmę do upadku nie wyrabiając się w terminach i płacąc za to kary,niż podnieść płace (przykład artykuł), ale i to ma swoje granice i w końcu to pieprzenie.Ja tylko zacieram rączki i czekam, na dzień dzisiejszy wyciskam 4 tys na rękę przy 8h 5x w tygodniu na etacie co jeszcze 2 lata temu było nieosiągalne, mało tego, dzisiaj przy rozmowie o pracę jak masz trochę doświadczenia w danym zawodzie krzycząc na start 3,5-4tys nie ma zdziwienia na twarzach rekrutantów, a jeszcze 2 lata temu popukali by Ciebie w głowę.

        • 14 1

      • Przecież to za PO przyjechało stado ukrainców (1)

        • 7 2

        • Za PO to wyjechało stado Polaków :-(

          • 4 0

    • Tak, obowiązuje u nas polskie prawo, ale jedynie jak prezydentowi pasuje.

      Udowodnił to już tyle razy, np. z parkingami, kartą nauczyciela itd. Naprawdę nie wiem kiedy się nauczycie.

      • 1 0

    • Obowiązuje. Tak samo jak i język polski.

      Przymiotniki piszemy małą literą.

      • 1 0

  • Brawo (1)

    Nie ma pieniędzy na komunikację czyli nie ma pieniędzy dla mieszkańców płacących podatki - ale są pieniądze na pomniki, maratony, sylwestry, nowe muzea i nowe wizjonerskie projekty, które nie są realizowane. Cała prawda o myśleniu trójmiejskich urzędników

    • 108 2

    • Brawo.To prawda.

      • 3 0

  • Syf kila I mogila w tej naszej "metropoli" kur... ale metropolia smiech warte ! A ja sonie kupie szrot z niemiec przynajmniej nie spoznie sie do pracy , czy to kogos czegos nauczy ?nasze miasto to jak kuba I venezuela , tluste mordeczki I biedni wyrobnicy

    • 64 2

  • (2)

    W dniu 17.04.2018 po godzinie 18 .28 czekalam na autobus w kierunku Ujesciska ,niestety zaden autobus nie przyjechal a mialy byc 3 w/g rozkladu ,jak mozna tak traktowac pasazerow ?

    • 66 6

    • (1)

      W poniedziałek zobaczysz dopiero jak co godz 108 jezdzic bedzie

      • 13 0

      • 108 leci pierwszy zastępczo na inne linie lub tramwaj

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane