• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • chyba jestem za głupi na tak mądrą władzę (2)

    Kolejny raz chylę głowę przed wielkością geniuszu miejskich władców. Cytacik: "Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasu dla autobusów buspasów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie". Czyli ja jestem debilem, a korki będą tylko fatamorganą? Taka sama liczba aut będzie jechać dwoma pasami tyle samo czasu co trzema? Słuszną linię ma nasza władza skoro opanowała rządzenie czasoprzestrzenią. We wszystkich miastach w nerwlagicznych punktch, gdzie pojawiły się bus pasy korki są większe, tylko u nas będzie to sprawa optyki.

    • 29 2

    • Borsuk (1)

      to ksywa B.Borusewicza

      • 1 0

      • to także...

        takie zwierzątko :)

        • 1 0

  • BUSPASY TAK ALE NIE KOSZTEM DOTYCHCZASOWEJ NAWIERZCHNI!III!!!!!!!! (1)

    Ja pier***** jak można wpaśc na taki głupi pomysł? Przecież jak się "zabierze" jeden pas kierowcom i da się go autobusom, to korki się wydłużą niemiłosiernie!! Dobudujcie buspasy do istniejących dróg to wtedy zda to napewno egzamin.

    Ciekawe dlaczego akurat teraz pojawił się taki pomysł panie Adamowicz?

    • 23 4

    • bardzo dobrze korki są przez grubasów co sami jada autem do pracy

      czy do sklepu 100metrów dalej .
      to zmusi wielu buraków do jazdy komunikacja miejska i zmniejsza sie korki

      • 5 10

  • Wprowadzenie alternatywnego środka lokomocji

    Jak w nagłówku jestem za wprowadzeniem alternatywy dla obecnie stosowanych środków lokomocji (ropa/gaz). Nie koniecznie szynobusy, trajtki itp

    • 2 1

  • (6)

    "Od kiedy zmniejszenie liczby 3 pasów do 2 nie wydłuża czasu przejazdu podczas szczytu?"

    Już wyjaśniam. Niezależnie od ilości pasów kilkaset metrów przed skrzyżowaniem, przez samo skrzyżowanie przejedzie dokładnie tyle samochodów co poprzednio, ponieważ jego przepustowość się nie zmieni. Jeśli założymy, że dzisiaj w porywach mamy kilometrowy korek na 3 pasach, to po zmianie będziemy mieli 1,5km korka na dwóch pasach, w którym będzie stało dokładnie tyle samochodów co wcześniej. Co więcej będą one potrzebowały dokładnie tyle samo samo cykli zmiany świateł żeby przejechać przez Podwale Przedmiejskie, ale znacznie skróci się czas dla autobusów, bo buspas skończy się w takim miejscu, że autobus postoi jeszcze jeden, góra dwa cykle zmiany świateł.
    To się właśnie nazywa optyczne wydłużenie korka.

    • 7 15

    • Nie jestem kierowcą ale to są raczej bzdury. Skoro jest mniej pasów a korek jest dłuższy to mniej samochodów jest w stanie opuścić skrzyżowanie, ponieważ samo 'ruszanie' z miejsca będzie trwało dłużej. Druga sprawa dłuższy korek może blokować wcześniejsze skrzyżowanie.

      • 5 2

    • masz rację tylko to jest teoria nie pasująca do naszej rzeczywistości. jeździmy cwaniakując na każdym kroku więc jedyne co można by zrobić żeby to zadziałało tak jak piszesz to 50cm krawężniki oddzielające poszczególne pasy i to już od stadionu żużlowego.

      • 1 1

    • Święta prawda: zero pasów do przejazdu to zero korków :)

      • 0 0

    • (1)

      to wyjaśnij mi fenomen budowania dróg trzypasmowych? po co to robić skoro droga dwupasmowa ma identyczną przepustowość?

      • 0 0

      • Żaden fenomen tylko głupota: gdzy nie ma 3-pasmowego przelotu przez skrzyżowanie, nie ma sensu 3-pasmowa trasa

        • 0 0

    • No tak

      tylko mając 3 pasy i po 6 samochodów na każdym z nich, przez jedną zmianę świateł przejedzie 18 samochodów (wszystkie auta). Przy 2ch i światłach świecących przez taki sam okres czasu samochodów przejedzie 12. Czy to złudzenie optyczne?
      Mówisz, ze przed światłami będzie się kończył BUSPAS. Dobrze, tylko na Podwalu jest najwięcej aut czekających na skręt w prawo. Cześć z nich będzie stała na końcówce BUSPASA,a cześć zablokuje środkowy pas. Pozostaje lewy pas do jazdy na wprost - no tak, ale jeszcze lewoskręty.
      Jest to ładnie wytłumaczone. Buspasy musząbyć wcześniej zaprojektowane i zaplanowane. Np. koło dworca to jest dobre rozwiązanie. Podwale gdzie są gigantyczne korki i TRAMWAJE to chyba najbardziej fatalny pomysł jaki mógł się zrodzić przy takiej problematyce

      • 0 0

  • WYBORCZA KIEŁBAS ADAMOWICZA.

    Zamiast tworzyć nowe drogi modernizacja polegająca na zmniejszeniu przepustowości tych dróg które i tak już są zbyt wąskie.
    Ale czemu się dziwić jak prezydent gdańska nie prowadzi auta ledwo zdał prawo jazdy by nie mówiono że nie ma.
    Pomysł wytyczania pasów dla autobusów ???
    Lepszym pomysłem jest obecne drogi zostają dla autobusów a zbudujmy nowe proste dla aut osobowych .I TO JEST PRAWDZIWA KIEŁBASA WYBORCZA PANIE ADAMOWICZ.

    • 13 2

  • to niech sie śmierdziele przeniosa do komunikacji miejskiej to niebeda stac w korkach!! (10)

    Bardzo dobry pomysł by zmusic smierdzieli,grubasów co woza swoje 4 litery wszedzie ggdzie sie da nawet do sklepu 100metrów dalej by korzystali zkomunikacji miejskiej albo jeszce lepiej z ROWERÓW!!

    • 8 24

    • (6)

      boli cie to bo cie nie stac na samochod i musisz sie gniesc w autobusie frendzlu??

      • 5 7

      • komuchów zawsze to bolało (1)

        • 4 4

        • komuchy z nomenklatury korzystały z przydziałów na samochody

          twierdziły jedno, robiły drugie i teraz na forum oskarżają innych o komuchostwo, gdy ci proponują coś rozsądnego

          • 0 1

      • samochodemzazdrosnicy jade tylko wtedy kiedy jestem zmuszony niewiecej wiec (2)

        powinniscie mnie całowac po pietach ze zmnejszam korki takim burakom jak wy :)
        bo jak zaczne tak jak wy z auta korzystac to wtedy bedzie cie sie jeszce bardziej burzyc !!I co teraz wam łyso nie zanim cos napiszecie mądrale zastanówcie sie 10 razy zanim napiszecie cos przeciwko sobie samym :)
        cos mało tych minusików czekam na wiecej.

        • 2 3

        • A czego mam

          • 0 0

        • A czego mam Ci zazdrościć? Bo z takimi manierami, wielu przyjaciół

          się nie ma. Proszę szanować moją wolność. Wybrałem samochód, bo nei zostałem zmuszony. To mój wybór. Za który jestem tępiony przez państwo. A Ty masz ścieżki za moje pieniądze.

          • 2 0

      • A Ciebie boli, że lans golfem wartości 5 worków ziemniaków to już przeszłość?

        • 0 0

    • Buspasy to dobry pomysł. Ale tacy jak ty, nie dają cyklistom dobrej etykietki. (2)

      • 3 1

      • pseudo matematyk uwarzaj bo ci liczydło zatnie :) ty trolu forumowy co sie wcinasz :) (1)

        • 0 1

        • Po prostu mam inne zdanie, które wyrażam bardzo grzecznie

          Logicznie i na temat. I to cyklistów boli. Nie mają mi nic do zarzucenia. Tylko wyzywanie im zostało.

          • 0 0

  • Buhaha Muahahaha

    Na większości gdańskich "ulic" jest jeden pas....

    • 9 1

  • precz z poyslem budynia!!! (1)

    trzeba dostosowac i przeprogramowac sygnalizacje swietlna do panujacych warunkow, nauczyc kierowcow ztm ze na czerwonym swietle sie nie wiezdza na skrzyzowanie i ze jak nie ma miejsca na zatrzymanie to na to skrzyzowanie sie nie wijezdza, ograniczyc strefy poruszania sie samochodow co ulatwi zycie np mieszkancom, zaopatrzeniom itp, wyremontowac ulice, a na samym koncu brac sie za zabieranie i zwezanie pasow kosztem bus pasa.w paliwie jest uwzgledniony podatek ktory idzie na utrzymanie dobrego stanu drog a jakos tego nie widac.osoby kupujace bilety takiego podatku nie placa wiec niech sie poruszaja pojazdami szynowymi i nie utrudniaja zycia zmotoryzowanym.

    • 9 4

    • osoby kupujace bilety takiego podatku nie placa

      Zdradzę Tobie wielką tajemnicę: ZKM płaci podatek drogowy w cenie paliwa, i potem wlicza to sobie w koszty. Tak więc pasażerowie podatek drogowy też płacą

      • 0 0

  • Koło Zieleniaka przydadzą się najbardziej

    Po prostu makabrycznie jest przejeżdżać tamtendy. Wsiadam do autobusu na Wałowej. Mija nawet pół godziny, zanim dotrze do Nowego Ratusza. A co dopiero pętli.

    • 4 4

  • ale niech zbuduja te pasy z pieniedzy za bilety autobusowe... (3)

    ...a nie za kase z podatkow z oc i podatkow z beznyny kupowanej przez kierowcow samochodow. te pasy powinni budowac jako kolejne pasy ruchu drogowego a nie zapychac sztucznie ulice. kolejny idiotyzm adamowicza. kierowcy z gdanska nie glosujmy na tego budyniowatego palanta

    • 8 4

    • (2)

      Pieniądze z biletów na przejazd komunikacją miejską nie pokrywają nawet połowy kosztów takiego przejazdu. Miasto stale dopłaca do komunikacji miejskiej więc nie marudź.

      • 2 1

      • Jak nie marudzić? Im więcej wyciska się kasy z kierówców, tym mocniej gardzi się nami (1)

        jako osobami i naszymi potrzebami.

        • 0 0

        • tym mocniej gardzi się nami

          Gardzić to się dopiero zacznie, jak Straż Miejska zacznie prawdziwe polowanie (a nie obecna zabawę) z parkującymi na chodnikach. Póki co to samochodziarze są uprzywilejowani, i czas z tym skończyć, bo skoro przez centrum nie sposób przejść chodnikiem z wózkiem dziecięcym, to coś jest nie halo

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane