• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • no wreszcie

    • 3 5

  • taczki mogą jeździć ścieżkami rowerowymi... jest to jednoślad i pojazd zaprzęgowy w jednym...

    • 2 0

  • W przód czy w tył, grunt, że Prez. Adamowicz & Co. w końcu zauważyli problem.
    Szkoda, że trzeba było dopiero zbliżających się wyborów :(((

    Wniosek?

    Podnieść pobory Prezydenta i radnych, ale w zamian skrócić kadencje do 1 roku. Ależby się wtedy dziewczyny i chłopaki uwijały!

    • 6 2

  • teraz to widać

    a jak był remont Podwala to myślano tylko o ścieźkach rowerowych, którcych tam wogóle nie powinno być. Usunąć ścieżki rowerowe z Podwala Grodzkiego w rejonie przystanków przesiadkowych

    • 3 1

  • Tak żle i tak niedobrze !

    Tak,czy owak - winien Nowak !

    • 3 2

  • chyba ida wybory (1)

    samorządowe bo adam pawlowicz co godzine wyskakuje z nowym POmyslem , jak ten filip z konopii..

    • 9 1

    • słusznie

      ciekawe, jak chcą rozwiązać ten problem??? FANTAZJA

      • 3 0

  • w koncu !!!!!!

    ludzie w koncu !!!!!! dzieki !!!!!

    • 4 7

  • "Trzeba byc idiota zeby tego nei rozumiec.... Są 3 pasy, będą 2 i przez oczywiscie jeden cykl zmiany swiatel samochod przejedzie dokladnie tyle samo...."

    Przed samym skrzyżowaniem będą 3 pasy mniej więc na takim odcinku że akurat tyle samochodów ile stoi na trzech pasach będzie w stanie opuścić skrzyżowanie, pozostali kierowcy z 2 pasów rozjadą się na 3 i poczekają na kolejny cykl. Zanim zaczniesz nazywać kogoś idiotą (leczysz jakieś kompleksy?) radzę dokładnie przeczytać artykuł i spojrzeć na mapkę. A także trochę się zastanowić. Przepustowość Podwali Przedmiejskich ogranicza przepustowość skrzyżowania a nie szerokość ulicy i liczba pasów. Analogicznie zrobienie nawet 5 pasów zamiast bus pasa niczego by nie dało, bo i tak wszyscy muszą przejechać przez to samo skrzyżowanie z 3 pasami. Już nie chcę mówić kim trzeba być żeby nie chcieć poświęcić nawet chwili na przemyślenia.

    • 4 9

  • paranoja! (1)

    Panowie prezydenci mogliby dobudować oddzielne pasy dla autbusów, a nie malować pasy i ograniczac jazdę innym kierowcą.... paranoja i zenada!!!

    • 5 7

    • Powstaje pytanie: jak ograniczyć jazdę kierowcą?

      Prawdopodobna odpowiedź: zawiązać kierowcy oczy.
      Paranoja i żenada to jest poziom polszczyzny wśród "internetowych kierowców".

      • 1 1

  • To niewiele da!

    Buspasy powinny być na ulicach dojazdowych i wyjazdowych z Centrum - to tu w szczycie są mega korki. Ludzie chcą szybko dojechać do pracy i wracać do domu. Co z tego, że w Centrum zaoszczędzą 2 minuty jak i tak będą stali na dojazdówkach. Zrobienie buspasa np. na Trakcie św. Wojciecha to byłby pomysł (np. od 7-10 3 pasy do Centrum, w tym 1 buspas; 1 pas do Pruszcza itp - odpowiednio oznakowane i przy nadzorze SM)

    Kiełbasa wyborcza. :/

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane