• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Gdańskie Autobusy i Tramwaje (50)

    Mogę zapytać jak ekonomicznie kalkuluje się zakup i użytkowanie elektrycznego autobusu z uwzględnieniem wymiany akumulatorów po 10 latach (jeżeli przewidywana jest dalsza eksploatacją) w porównaniu z zakupem i użytkowaniem przez taki sam okres autobusu o napędzie spalinowym, oraz jak ekologicznie się przedstawiają konsekwencje dla planety przy uwzględnieniu produkcji i utylizacji akumulatorów dla obu typów pojazdów?

    • 305 19

    • jeszcze trzeba uwzględnić zużycie prądu z węgla

      • 54 4

    • (33)

      Po 10latach idzie na zlom

      • 44 6

      • To piękna ekologia (31)

        • 37 4

        • (30)

          Taka sama jak nowa osobówka w leasingu na 2-3 lata

          • 16 24

          • Osobówka nie idzie na złom (29)

            Jest sprzedawana i jeździ dalej.
            Elektryk z 10-letnim akumulatorem i milionem km przebiegu to już faktycznie złom...
            Autobus spalinowy jeździ conajmniej 2 razy dłużej a nie zawiera szkodliwych toksyn w akumulatorach.

            • 37 11

            • Uff nareszczie mądra wypowiedź (4)

              Przecież autobus spalinowy na szczęście nie emituje żadnych spalin i jest do tego dwa razy dłużej eksploatowany, genialne

              • 8 35

              • (1)

                Niektórzy pamiętaja testy chińczyka w 2013 roku. Minęło 6 lat i wóz trafił na złom. Elektryczny. A jego rówieśnicy z napędem diesla zasuwają dalej.

                • 16 3

              • Rozumiem, że akurat w branży pojazdów elektrycznych postępu wyjątkowo nie ma ?

                • 4 5

              • 18 autobusów elektrycznych do dopiero początek... podwyżek biletów i mega zysków dla producentów autobusów i ich lobbystów

                te elektryki to taka sama ściema jak trójmiejskie rowery :))) - a co zrobicie jak u niemców przestawią wajchę i np. schreder zmieni pracę i odejdzie z gaspromu?! :)))))))))

                • 15 1

              • w PL elektryczne oznacza na węgiel :)

                • 0 0

            • No tak, 500 zmian oleju po drodze w ogóle nie szkodzi środowisku :D (23)

              A skoro nie zawiera szkodliwych toksyn - napij się proszę dowolnego płynu z silnika spalinowego, którego w elektryku nie ma, albo nawciągaj zupełnie nieszkodliwych spalin...

              Akumulatory idą do powtórnego wykorzystania, części ze spalinówek zalegają na hałdach...

              • 13 38

              • (9)

                Odnośnie powtórnego wykorzystania akumulatorów litowo-jonowych proponuję poczytać trochę artykułów. Nie ma jeszcze opracowanej technologii taniego i bezpiecznego recyklingu. Taniej opłaca się wyprodukować nowy niż przetworzyć używany.

                • 33 6

              • (5)

                Nie ma technologii, bo nie ma jeszcze tylu akumulatorów żeby komuś się opłacało ją rozwijać. Większość wciąż jest sprawna mimo wielu lat używania, mimo głosów że "po 5 latach na śmietnik".

                • 7 17

              • Dokładnie, po pięciu latach śmietnik (2)

                Od czasu gdy kupiłem pierwszy smartfon (2008-Samsung Omnia) muszę zmieniać telefon co 3 lata. Nigdy żadnego nie rozbiłem, zawsze pada bateria, a potem albo nie opłaca się jej wymieniać albo telefon gubi w procesie wymiany wodoodporność. I tak jest z każdym urządzeniem na litówki - elektronarzędzia, laptopy. A tutaj problem przyjmuje inną skalę, bo chociaż rzekomo taki elektrowóz zmienia baterie raz na 10 lat to jest jej za****ście dużo, konkretnie jakieś 3000 razy więcej w porównaniu osobówka-telefon. Już teraz w "trzecim" świecie baterio-śmieci trują ludzi, za dwie dekady trzeba będzie chyba słać rakiety Muska z tymi zużytymi bateriami w kierunku słońca.

                • 22 6

              • Bzdury piszesz. Poczytaj trochę artykułów na temat nowości w produkcji baterii i akumulatorów. (1)

                Wkrótce lit przejdzie do historii na rzecz sodu, gdzie ostatnio rozwiązano z nim problem występowania tak zwanych dendrytów.

                • 4 10

              • Po co o tym piszesz?

                Czy autobusy które kupi GAiT będą miały te 'nowe' akumulatory?

                • 7 2

              • (1)

                Może w Polsce nie ma. W Norwegii już 40/% osobówek to elektryki i około 80% autobusów również to elektryki. To że w Polsce jest mało to nie znaczy że wszędzie jest mało.

                • 7 9

              • Norwegia to taki Kuwejt tyle, że na północy Europy i innym paliwem handlują.

                Stać ich na pokaz jak są super eco.

                • 13 2

              • Nikt nie przetwarza starych akumulatorów z samochodów, bo nie ma jeszcze dobitych akumulatorów.

                Te, które "po latach nie nadają się do niczego", mają dalej na tyle dużo pojemności, że używa się ich w magazynach energii.

                Przy okazji, dowodzi to, jaką głupotą jest gadanie, że po 10 latach są do wyrzucenia...

                • 5 11

              • A może poczytasz o przełomie w produkcji dużo tańszych akumulatorów sodowo-jonowych, (1)

                skoro tak polecasz czytanie artykułów naukowych ?

                Słyszałeś o problemie z dendrytami sodowymi ?

                • 2 8

              • A Ty słyszałeś żeby autobusy o których mowa miały właśnie takie przełomowe akumulatory?

                • 7 0

              • Pomyśl o wszystkim (9)

                Tak, autobusy spalinowe generują CO2 podczas spalania paliwa, ale elektryczne też, prąd przecież jest z węgla. W Polsce, wedle najnowszych danych, sama jazda elektrykiem generuje więcej CO2 niż jazda pojazdem spalinowym.
                Do tego dochodzi produkcja i utylizacja akumulatorów. Produkcja akumulatorów na 100k km generuje tyle CO2 ile sama jazda pojazdem spalinowym na tym dystansie (a do tego dochodzi jeszcze zużycie prądu). Czyli nie uwzględniając utylizacji akumulatorów, po przejechaniu 100k km pojazd elektryczny, w Polsce, generuje >2x tyle co2 ile pojazd spalinowy.

                Napisałeś o 500 zmianach płynów... Ciekawe jak często wymieniasz olej, bo jeżeli co 20k to nawet przy milionie km będzie to 50 wymian...

                • 14 3

              • (4)

                Oczywiście silniki rosną na drzewach, a paliwo teleportuje się na stację prosto ze złóż.

                Jakimś cudem przy emisji co2 spalinówki, liczy się tylko to, co wylatuje z rury wydechowej, najlepiej za miastem, a przy elektryku jeszcze pierdy górników w kopalni litu się dolicza...

                • 5 9

              • Dużo czytałeś na ten temat (3)

                • 3 1

              • A ty też czytasz ? Jak widać nic, albo celowo pomijasz ostatnie doniesienia, w tym te o rozwiązaniu (2)

                problemu z dendrytami sodowymi, co pozwoli produkować w niedługim czasie znacznie tańsze baterie sodowo-jonowe zamiast litowo-jonowych.

                • 2 7

              • I te zamówione autobusy na pewno będą miały takie akumulatory...

                • 6 0

              • Ale jeszcze takie nie są produkowane. Odnosimy się do tego, co miasto zamierza kupić, a nie do tego jak będzie technologia wyglądała za x lat...

                • 5 0

              • A to Polską energetyką mają się przejmować światowi producenci samochodów elektrycznych (3)

                koleś ? Do produkcji swoich samochodów zużywają energię elektryczną wyprodukowaną w polskich elektrowniach węglowych ? Serio ?

                Zatem ośmieszasz się. Tak samo red. Zięba wyróżniając nie wiedzieć czemu twoją główną wypowiedź.

                • 3 5

              • Wiedzy nie masz a piszesz

                Polska jest jednym z głównych dostawców akumulatorów do pojazdów na świecie. Nawet do fordów mustangów mach-e je produkujemy...

                • 3 0

              • Skończ Pan wstydu sobie oszczędź

                Coś tam słyszałeś ale życia nie znasz...

                • 2 0

              • Głupio kombinujesz

                Polscy nabywcy powinni uwzględniać swoje możliwości i potrzeby.
                Co z tego że na rynku jest super wielki telewizor, skoro Ty nie zmieścisz go w swojej kawalerce? Czy też go kupisz bo jest taki trend i taka moda?

                • 5 0

              • Tak idą do ponownego użytkowania xD tak jak turbiny wiatrowe są utilizowane bardzo ekologicznie czyli zakopywane w ziemi xD

                • 7 4

              • 500 zmian oleju przy interwale 10000km

                daje 5 mln km przebiegu. Nie ośmieszaj się, a te smakowanie płynów to już jakaś dewiacja.

                • 7 1

              • w elektrykach nie ma oleju...

                dobre...

                • 5 0

      • Chyba że będzie stłuczka, taka delikatna, nie żaden mocny wypadek, to po tej stłuczce elektryk też pójdzie na złom.

        • 18 2

    • Nie, nie możesz (4)

      To jest eko, nowoczesne i serdeczne, zielone i przyjazne. A ty byś chciał wyliczenia, argumenty i dowody, oj - niedobry ty. Pewnie z PiS-u ;)

      • 21 7

      • Nie, nie możesz (3)

        I to ci powinno wystarczyć.

        • 2 2

        • jak kolorowo będą się palić (2)

          jak się uszkodzi bateria

          • 5 4

          • Na szczęście ropa się się nie pali

            • 3 7

          • To podaj linki do pożarów aut elektrycznych.

            • 1 7

    • tak samo jak lamp fotowoltaicznych (2)

      tak samo jak lamp fotowoltaicznych - bezobsługowych oczywiście Działają tylko latem pod warunkiem wymiany akumulatora AGM no nowy co 4 lata za ok. 4tys zł :) same korzyści :)

      • 10 2

      • I zawsze będą kosztować 4 tysiące te lampy koleś ? Do końca świata ? (1)

        • 0 7

        • Co mnie obchodzi ile będą kosztować za 100 lat?

          Skoro teraz są droższe od tradycyjnych!

          • 6 0

    • No MANowi i evobusowi na pewno się to opłaca

      A Samsung, Panasonic i LG to aż podskakują z radości, jak widzą ile zarobią.

      • 9 0

    • Po dziesięciu latach to i dzisiejsze spalinówki pójdą pod palnik

      • 5 1

    • Odpowiedź

      Zapytaj planetę co ona na to.

      • 2 0

    • Utylizacja tylko akumulatorów elektrobusów ? A gdzie utylizacja autobusów spalinowych ? (1)

      • 3 3

      • Głupio pytasz

        Autobus tak czy siak trzeba zutylizować, nie ważne czy spalinowy z elektryczny. W elektrycznym dochodzą dodatkowo toksyczne akumulatory

        • 4 0

    • W Warszawce już podliczyli i wyszło, że koszt kilometra jest wyższy dla elektryków i w związku z tym będą podwyżki cen biletów.
      W Gdańsku to będzie gwóźdź do trumny komunikacji miejskiej.

      • 3 0

    • Nie. Nie możesz. Nie jątrz, nie dziel ludzi pisoczyku, platformersie, prawaku, lewaku. ... niepotrzebne skreślić. Kazali kupić przestarzały złom, to kupimy i się nie interesuj. To jest miś na miarę naszych możliwości.

      • 0 0

  • Prąd coraz droższy

    Ślad węglowy duży... Ale co tam gdańszczanie zapłacą..
    Serdeczności !

    • 37 0

  • takie rozwiązanie wprowadzamy jako pierwsze miasto w Polsce powiedział Lisicki

    wy więcej unikatowych rozwiązań wprowadziliście:
    Taryfa biletowa - takich cudów nie ma nigdzie chyba nawet na świecie,
    Linie turystyczno objazdowe
    Tramwaje bez foteli dla pasazerów
    skrócenie czasu przejazdu 2 linii o 2 min - rozmach informacyjny o tym epokowym wydarzeniu poównywalny do lądowania człowieka na księzycu.
    serdeczności

    • 31 1

  • czy redakcja moze przestać używać wyrażenia "Osoby niepełnosprawne"? To są osoby z niepełnosprawnościami. (8)

    • 8 11

    • Mój samochód tez jest z niepełnosprawnościami?

      • 3 4

    • Co jeszcze? (3)

      Moze wyznaczmy jakiś nowy symbol, znak, żeby nie używać płci, koloru skóry, koloru włosów, budowy ciała, przynależności etnicznej, pochodzenia, wieku itd., który określa wszystkie jednostki naszego gatunku, tak by nikt się nie czuł urażony? Albo używamy jednak nadal zrozumiałych opisowych pojęć związanych z faktycznymi cechami.

      • 5 2

      • ale nie będzie ci przykro jak głupkiem będą cię nazywać (2)

        zamiast człowiekiem z deficytową emaptią?

        • 2 1

        • Empatia to nie najwyższa wartość

          Możecie mnie nazywać "osobą niepełnosprawną", wcale mi to nie przeszkadza. Przeszkadzają mi za to osoby mówiące mi co ma mnie urażać, a w rzeczywistości głównie dbające o swoje dobre samopoczucie poprzez ustawianie się w roli "wybawicieli".

          • 2 3

        • Nie używaj słów, których znaczenia nie rozumiesz :)

          Jeśli dla kogoś "człowiek z deficytową empatią" (czyli np. autystyk) to głupek, to tylko o nim świadczy. I to źle :)

          • 2 1

    • To są osoby kalekie, (1)

      więc uzywanie zwrotu "niepełnosprawne" jest jak najbardziej na miejscu. Osobą z niepełnosprawnością jesteś ty, bo mimo pełnej mobilności i ruchomości wszystkich stawów jak mniemam, mózg Ci jednak nie działa tak jak powinien. I to jest niepełnosprawność.

      • 3 1

      • Niestety mylisz się.

        • 0 0

    • Mam pytanie : czy człowiek z niepełnosprawnością

      jest pełnosprawny czy niepełnosprawny ?

      • 2 1

  • (1)

    Ciekawe kiedy wymyślą autobusy na piasek zmieszany z cementem i woda tu by się sprawdzily

    • 9 0

    • Podobno od jakiegoś czasu testowany jest transport napędzany zieleniną. Póki co w pierwszym etapie zakupiono rydwan, teraz trwa poszukiwanie konia pociągowego ale takiego, który nie emituje metanu.

      • 0 0

  • rozumiem, że autobusy będą ładowane czystą energią pochodzącą z fotowoltaiki? (9)

    Bo inaczej to żadna ekologia, bardziej przeniesienie miejsca emisji spalin poza miasto.

    • 62 4

    • mieszkasz w mieście to się ciesz (1)

      • 2 8

      • Nie kpij!

        Z czego? Że podniosą się koszty utrzymania taboru?

        • 9 3

    • z chińskiego węgla spalanego w elektrociepłowni... (1)

      ... rozumiem że z dwie lawety ściągające te rozładowane autobusy do zajezdni też zostały zakontraktowane ? albo jakieś agregaty diesel-owskie żeby to na drodze podładować jak się rozkraczy.

      • 3 2

      • ups. pomyłka węgiel sprowadzamy z Rosji w sumie jeszcze lepiej ;)

        • 2 0

    • A bez tych autobusów elektrownia będzie produkować mniej odpadów? (2)

      Rozumiem, że w imię ekologii ładujesz smartfona i laptopa poprzez dynamo w rowerze? Bo jeśli też z gniazdka, to twoje ekologiczne hasełka są puste.

      • 2 2

      • Od kiedy ekologia to ładowanie smartfona z dynama rowerowego ? Nie pisz bzdur, bo się ośmieszasz. (1)

        • 1 1

        • Wojtek

          Przestań pitolić propagandę sukcesu co?

          • 2 0

    • Spoko zużyte akumulatory za 5 lat wyślemy do Afryki. W zamian wykopiemy studnię a przy okazji podpromuje się jakiegoś przydatnego celebrytę.

      • 0 0

    • Beda ładowane najczystsza energia z rydwana..

      • 0 0

  • Zakup rowerów przerósł możliwości intelektualne gdańskich urzędników.

    Czego wy sie po nich spodziewacie?

    • 36 1

  • Czy ogrzewanie w tych ekobusach jest na ropę? (6)

    • 30 1

    • (1)

      Nie. Na olej napedowy

      • 3 2

      • Czyli rope.

        • 4 1

    • (1)

      Tak , aby zwiększyć zasięg i nie tracić energii na ogrzewanie. Bezsens

      • 4 1

      • Jeszcze bardziej można zwiększyć zasięg dając silnik na ropę a na baterie - światełka

        Będzie 100% elektryk, w którym dokonano optymalizacji by zwiększyć zasięg.

        • 0 0

    • Oooo

      Czuje paliwiarza hahah

      • 3 1

    • Ja w busie mam webasto 8kW, a w autobusie żeby to grzało to pewnie z 40 kW opalane oczywiście dieslem

      • 4 0

  • kupują 18 pojazdów i zamawiają 18 ładowarek, żadnego buforu ze któraś ulegnie awarii... (1)

    wielkie brawa za myślenie i przewidywalność w tym GAiT, ... swoja drogą już to widzę jak po kilku miesiącach eksploatacji, autobusy zamiast doczłapać się do zajezdni, będą stały gdzie popadnie, czekając na odholowanie do zajezdni, bo z każdym dniem te baterie będą mieć co raz gorszą pojemność niestety

    • 40 1

    • Nie pisz bzdur koleś. Daruj sobie te swoje wypociny.

      • 1 3

  • NIE (4)

    Ja będę za to płacić !!!!!

    • 24 1

    • nikt obywatela o to nie pyta (2)

      tak jak nie pytali, czy gdański magistrat potrzebuje osiem osobowych elektryków :)

      • 6 1

      • I rydwan.

        • 4 1

      • A mają pytać elektorat pisowski i konfederacki ? I bardzo dobrze robią że takich jak ty nie pytają.

        • 0 3

    • No to jeszcze rydwan

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane