• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamawia 18 autobusów na prąd. Ładowanie tylko w zajezdni

Szymon Zięba
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City. Latem 2021 r. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce testował nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska flota autobusowa powiększy się o 18 elektrycznych pojazdów, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły właśnie przetarg na ich dostawę, a nowych "elektryków" powinniśmy spodziewać się już w przyszłym roku. Jeszcze w 2022 r. do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.



Czy twoim zdaniem pojazdy elektryczne zastąpią spalinowe?

Miasto chce, by pojazdy miały jak największy zasięg - a co za tym idzie - baterię o jak największej pojemności.

Ładowanie tylko w zajezdni



Elektryczne autobusy, zgodnie z założeniem, mają kursować bez konieczności ładowania ich na terenie miasta - ładowane będą na terenie zajezdni.

- Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.
Organizator przewozów chce także w tym roku ogłosić przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (docelowo ma zostać zainstalowana w zajezdni autobusowej).

Stacja będzie mieć 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Mówiąc prościej - oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.

Autobusy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych



Nowe pojazdy mają być także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi:

  • w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego;
  • znajdować ma się także platforma umożliwiająca wjazd wózka;
  • wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille'a - to odpowiedź na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących;
  • w pojazdach mają znajdować się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Jak opisuje przewoźnik, do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.

Ładowanie samochodów elektrycznych - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi.

Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać ponadto gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co roku nowe autobusy elektryczne



18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta.

Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E Testowany w Gdańsku autobus elektryczny MAN Lion's City E
Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu - podsumowuje Maciej Lisicki.

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • a bilety droższe o 26% (5)

    Droga fanaberia

    • 16 1

    • (4)

      Inflacja

      • 2 3

      • (3)

        Tak to sobie tłumacz

        • 1 1

        • Lans na fejsiku nie jest za darmo (1)

          Prezydentka będzie dobrze wyglądać na tle tych autobusów.

          • 0 1

          • Pamiętam to zdjęcie z 2019 roku jak siedziała pełna radości za kolkiem nowego citaro. XD

            • 0 0

        • A co ? Nie ma inflacji pisowczyku ? Nie ma ustaw PiSu godzących w samorządy ? Zatem nie szukaj

          tu frajerów na swe brednie.

          • 0 0

  • Odniose sie do nowych cen biletow (1)

    Wiele osób pisze że podwyżki cen muszą być bo benzyna drożeje, ok o ile można to zrozumieć to czy ktoś logicznie mi wytłumaczy czemu zlikwidowano bilet na jednorazowy przejazd i zastąpiono go tym na 75 min? W tym momencie cena biletu wzrasta z 3.80 na 4.80 czyli aż 1 zł w góre. Dajmy na to że muszę jechać do lekarza, urzędu załatwić coś ważnego o muszę przejechać 6/7 przystanków co zajmie ok 10 min. Czemu w takim przypadku mam kupić tak drogi bilet za 4.80 i aż na 75min? Czemu nie zrobią biletów np na 30 min czy 45 min? W innych miastach w Polece istnieją inne bilety np ludzie pisali że za przejechanie kilku przystanków w innych miastach koszt boletu to ok 3.20 a u nas 4.80?! Nie wiem kto tej pani Dulkiewicz doradza, ale to chyba ludzie oderwani od rzeczywistości, nie rozumiejący realiów. Oburzają mnie też odpowiedzi firmy zarządzającej komunikacją miejską tutaj, wystarczy wejść na facebooka pani Dulkiewicz i zobaczyć jak bardzo w tylnej części ciała urzędnicy mają ludzi.

    • 22 2

    • No właśnie dlatego

      Celem ZTM i UM Gdańsk jest jak najbardziej wydoić gdańszczan, a nie żeby gdańszczanom żyło się lepiej. Oni wiedzą, że prawie nikt nie wykorzysta potencjału 75 minut, bo prawie wszystkie trasy da się pokonać w godzinę, a większości wystarcza bilet jednorazowy. Zabierając bilet jednorazowy zmuszają nas do kupna drogiego biletu za prawie 5zł, ale żeby nie wyglądało że podnieśli cenę biletu o 1/4 to pozornie dają w zamian coś, z czego i tak prawie nikt nie skorzysta.

      Dlatego ja skasowany i ważny bilet wychodząc będę zostawiał przy oknie, żeby kolejny pasażer mógł z niego skorzystać, i żeby ZTMowi nie spinał się budżet. Jak ty komuś, tak on tobie.

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Bez sensu! (23)

    zamiast brać drogie elektryki + koszty utrzymania ... .Najlepszym i opłacalnym rozwiązaniem jest np. Solaris Urbino 12 CNG. Silnik gazowy zasilany zarówno gazem ziemnym, jak i biogazem. No i na co te elektryki bo zrobiło się modne kupowanie elektryków gdzie później nie ma jak utylizować akumulatorów ,wiec racja elektryk=100% eco, bardziej eco to są już produkowane nowe silniki diesla .

    • 217 20

    • (2)

      Solaris jest drogi a obecnie firma stoi z powodu strajku

      • 5 3

      • Na pewno tanszy jak te elektryczne

        • 14 2

      • Dlatego należy kupić niemieckie,

        bo lepsze, tak jak proszki i tabletki do zmywarki

        • 2 9

    • Zaraz to ty jesteś przeciwko towarzyszowi Premierowi Morawieckiemu który zapowiedział milion polskich elektryków! (5)

      To wy z PiS jesteście za czy przeciw rozwojowi ? :) Bo ja już nic nie kumam :)

      • 5 19

      • u Ciebie tylko ludzie się dzielą na Pis i peło? (3)

        Logicznie myślących nie uwzględniasz skoro sam się nie zaliczasz?

        • 25 2

        • Tak, bo to polityczny troll. Nie zauważyłeś jeszcze?

          • 13 2

        • U niego ludzie się nie dzielą tylko on dzieli. Sam już dopowiedział z której opcji jest przedmówca.

          • 10 2

        • Konfa to logicznie myślący ludzie ? Weź koleś, nie ośmieszaj się.

          • 0 0

      • Bo ja już nic nie kumam

        Słowo "już" niepotrzebne.

        • 2 0

    • Kolejny ekspert co zna się na wszystkim brawo

      • 2 1

    • Gazowce też nie są dobrym pomysłem. W Gdyni gazowce już są zjechane i nie dziwiłbym się, gdyby zostały szybciej odstawione niż nieco starsze diesle. Albo po prostu zdieslowane.

      • 1 3

    • (3)

      Gdynia od lat utrzymuje elektryki i jakoś nie mówią o problemach z bateriami nie słychać też narzekania że niby to drogie

      • 2 1

      • (2)

        Gdzie ty masz elektryki w Gdyni od lat? Mylisz je chyba z gepardami (trolejbusy).

        • 3 3

        • (1)

          Przecież trolejbusy też mają baterie na odcinki bez sieci

          • 2 0

          • Ale to nie są trolejbusy. Poza tym jakby w którymś tak padła elektryka, to trochę by kasy wtopili. A problemy tech już w najnowszych trolinach się zdarzały, więc nie zawsze nowe musi być lepsze.

            • 0 0

    • Ty głos rozsądku ? Twoja propozycja spalin ? Zatem podłącz się do rury wydechowej tego autobusu (1)

      na gazu. Na pewno będziesz zdrowo wyglądał. W trumnie.

      • 1 4

      • Podłącz sie do rury tych elektryków - Wiślna 6.

        • 1 1

    • Gaz ruscy zakrecili

      Gaz nie jest tani...

      • 0 0

    • Baterii nie trzeba utylizować.

      Można je recyklingować.

      • 0 2

    • no dokladnie ekonomia kontra ideologia !!! (1)

      Zamiast takich szkopskich MAN mozna by 2 razy wiecej Solaris kupic i kasa by w kraju zostala. A wogole polecam trolejbusy z Gdynii.....elektryki tanie od dziesiacioleci ...proste i tanie !!

      • 0 0

      • To że Solaris jest w PL nie oznacza że zyski tu zostają. Ale to i tak nic do rzeczy nie ma.

        • 1 0

    • A może jest w tym sens?

      Głosem rozsądku byłoby jednak zastanowić się czy kiedykolwiek dojdziemy do punktu, w którym nie będzie alternatywy dla paliw kopalnych ? Dziś bez doświadczeń, nikt tego nie stwierdzi a to co właśnie wybrano, może być właśnie takim doświadczeniem. Bez tego nigdy się nie dowiesz czy to jest dobre czy złe rozwiązanie. Nie narzekaj zatem . Co do ceny masz zapewne rację ale kto takie ustala?
      Czyżby P Dulkiewicz?
      Pomyśl troszeczkę

      • 0 0

    • Elektryki będą, bo koledzy zza Odry mają do sprzedania. I tyle, intres jest do zrobienia to się robi...

      • 0 0

  • Ciekawe jaki frau ze swoimi kumplami z PO i innymi miłośnikami deweloperów szykuje tutaj przekręt. (3)

    Czyli czy zarobią na tym Niemcy a może Holendrzy? Na pewno skorumpowana część rady miasta już zaciera ręce. Lewe kasa i lewe umowy to dla nich to co lubią. Dlatego tak boli ich Lotos - ten przynosił im dopiero kasę, którą można było wspaniałomyślnie oddawać zagranicznym kontrahentom przy swoich zyskach oczywiście. Dlatego układ gdański tak płacze po Lotosie.

    • 25 4

    • (2)

      Zgłosiłeś wszystko do prokuratury?

      • 1 1

      • NIe bo do układu gdańskiego należy też nadzwyczajna kasta. To widać po wyrokach. (1)

        A co do prokuratury to zobaczymy jak zajmą się oczywistym przekrętem na szkodę mieszkańców czyli Forum Gdańskim.

        • 2 1

        • Na co ty liczysz koleś ? Że po Ziobrze jego wyroki utrzymają się ? I jakim prawem bezczelnie

          wypowiadasz się w imieniu mieszkańców ? Pisz za siebie.

          • 0 0

  • Już się boję tych systemów autonomicznych. Kierowcy osobówek wpierniczają się przed autobus na włos i jeżeli będą wykrywani jako zagrożenie to będzie ciągłe hamowanie ....i wina kierowcy.
    Rampa dla inwalidów...no daj Boże aby była automatyczna...jak w Barcelonie... aa zapomniałem, że tam przystanki mają standarty i są równe! Tam ludzie myślą przy projektowaniu aby zatoka była utwardzona pod odpowiedni tonarz. U nas geniusze robią z kosteczki brukowej lub bruku.....zawieszenie cierpi gdy na tych dziurach autobus dohamowuje a ludziki ruszają główkami jak mapety.

    Im mniej systemów, kakofoni światełek i dzwięków przy zamykaniu drzwi oraz brak tysiąca przycisków do otwarcia drzwi z zewnątrz dla pasażerów tym lepiej.

    • 12 1

  • Nie są ekologiczne, bo prąd pochodzi z elektrowni węglowych.

    Autobusy elektryczne są droższe w zakupie i eksploatacji.
    Nie zgadzamy się na przerzucanie kosztów na pasażerów!

    • 30 1

  • Co daje 21 wiek?. A prąd w większości pochodzi z węgla. Najpierw OZE później elektryki nie odwrotnie.

    • 15 1

  • (2)

    a jak lewacy zamkna turow to skad wezmiemy prad

    • 16 5

    • Od Niemców drogo kupimy rosyjski gaz (1)

      ta strategia nazywa się Energiewende i ta cała bezsensowna polityka klimatyczną UE ma na celu wymuszenie w UE popytu na gaz sprzedawany przez Niemcy.

      • 6 1

      • O pisowski czy konfederacki pyszałek piszący brednie na temat Niemców.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    to ciekawe z tym ładowaniem (18)

    dotychczas czytałem w artykułach, że ważne są ładowarki na pętlach, by autobusy miały odpowiedni zasięg (długo jeździły), a tu ktoś nagle twierdzi, ze ładowanie raz dziennie jest lepsze

    • 113 5

    • B (3)

      Bo gdańskie rozkłady są takie że by się na pętlach ładowały 5minut. Te autobusy będą tylko na tzw dodatki czyli wyjazdy w godzinach szczytu. 30-50km i na bazę ladowac

      • 16 1

      • nie znam się, ale podejrzewam, że to doładowywanie może być nawet w ciągu 5 minut (1)

        • 2 12

        • Samo 5 minut postoju w szczycie to za mało.

          • 4 2

      • Nowe autobusy ograniczyć do dodatków. W tym Gdańsku naprawdę rządzą jacyś skrzywieni ludzie.

        • 14 1

    • (6)

      Kiedy ma się ładować na pętli jak ZTM robi takie rozkłady ze kierowca do toalety nie zdąży? A gdzie jeszcze ladowanie

      • 25 3

      • kierowca do toalety nie zdąży

        No to doładuje metanem.

        • 14 2

      • jakie jeszcze? (4)

        a co ładuje ten prąd łopatą osobiście taki kierowca?

        • 0 4

        • (3)

          Musisz zaparkować pod ładowarka to raz. Drugi to wypisać kartę drogowa, a oprócz tego trzeba się iść załatwić i trochę wyprostować nogi. 5 minut na to to za mało!

          • 7 1

          • zapraszam do Gdyni (2)

            ładowarka jest na pętli nie obok, autobus staje na przystanku i jest pod ładowarką, przyciska guzik, autobus zaczyna się ładować

            karta drogowa to raczej nie jest związana z ładowarką chyba

            • 1 3

            • (1)

              Ale 5 minut na postój w szczycie to za mało!

              • 5 0

              • jesteś pewien?

                • 0 1

    • (1)

      Wszystko się da, ale autobus z takim zasięgiem, przekroczy koszt ładowarki na pętli. Gdańsk się na to zdecydował tylko dlatego, że znowu Gdynia była pierwsza, więc musieli wymyślić coś żeby mieć coś "lepszego"

      • 12 3

      • Gdynia przypadkiem wymyśliła najlepszą opcję.

        Ładowanie z sieci trakcyjnej.

        • 12 1

    • W nocy prąd jest o połowę tańszy (3)

      • 5 2

      • (1)

        Do czasu. Gdy "wszyscy" zaczną ładować w nocy, to i cena sięwyrówna.

        • 7 0

        • Na dokładkę w dzień będzie prąd z fv.

          Z którym czasem i tak nie ma co robić...

          • 1 0

      • ja płacę tyle samo w dzień i w nocy

        czyli to zależy jaką ma się umowę

        nie wiem kto w tym wątku tak kombinuje, by udowodnić, że nie da się i musi się ładować w zajezdni

        • 0 0

    • Lisicki się zna na wszystkim ... proszę nie dyskutować z fachowcem!

      • 0 0

  • zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki

    który został zesłany na tę ciepłą posadkę przez śp. Adamowicza za aroganckie odnoszenie się do mieszkańców. Taka cena za milczenie, za dużo wiedział.

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane