- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (414 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (221 opinii)
- 3 Rekordzista dostał 5 mandatów (73 opinie)
- 4 Były senator PiS trafił do więzienia (347 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (56 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (5 opinii)
Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych
Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.
Kierowcy chcą przycisków
Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:
- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.
Niektórzy piesi ich nie lubią
Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.
To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.
Zrywanie folii z przycisków
W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.
Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.
260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków
Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.
Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.
- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.
Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:
- Toruńska - Żabi Kruk,
- Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
- Hynka - pętla,
- Kołobrzeska - Olsztyńska,
- Piastowska - Droszyńskiego,
- Piastowska,
- Jagiellońska, przy przychodni,
- Czarny Dwór - Jana Pawła II,
- Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
- Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
- Jana Pawła II - Meissnera,
- Jana Pawła II - Burzyńskiego,
- Wita Stwosza - Abrahama,
- Kielnieńska - Barniewicka,
- Wodnika - Galaktyczna,
- Jana z Kolna - Robotnicza,
- Jana z Kolna - Nowomiejska,
- Rajska,
- Gnilna - Aksamitna,
- Wyzwolenia, Portowiec,
- Gdańska - Gałczyńskiego,
- Chrobrego - Leszczyńskich,
- Smoluchowskiego - Dębinki,
- Sobieskiego - Jarowa,
- Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
- Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
- Rakoczego - Warnieńska,
- Rakoczego - Potokowa,
- Nowolipie - Piekarnicza,
- Polanki - Szpital MW,
- Partyzantów - Obywatelska,
- Złota Karczma - wjazd IKEA,
- Słowackiego - Budowlanych,
- Słowackiego - Elewów,
- Słowackiego - Radarowa,
- Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
- Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
- Kartuska - Źródlana,
- Kartuska - Damroki,
- Kartuska - Cedrowa,
- Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
- Kartuska - Kościelna,
- Kartuska - Zakopiańska,
- Kartuska - Ciasna,
- Kartuska - Paska,
- Kartuska - Jasna,
- Beethovena, przy Noskowskiego,
- Beethovena - Powstańców Warszawskich,
- Bethovenna - Schumana,
- Łostowicka - Wojskiego,
- Jabłoniowa - Przywidzka,
- Przywidzka - Centrum Handlowe,
- Sikorskiego - Cienista,
- Havla - Nowa Warszawska,
- Nowa Warszawska - Łódzka,
- Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
- Havla - Świętokrzyska,
- Witosa - Cieszyńskiego,
- Witosa - Dragana,
- Witosa - Wilanowska,
- Świętokrzyska, przy kościele,
- Świętokrzyska - Niepołomnicka,
- Świętokrzyska - Wielkopolska,
- Świętokrzyska - Wieżycka,
- Warszawska - Piotrkowska,
- Świętokrzyska - Guderskiego,
- Nowa Wałowa - Nowomiejska,
- Rakoczego - Kolumba,
- Rakoczego - Piecewska,
- Rakoczego - Bulońska,
- Rakoczego - Belgradzka,
- pętla Siedlce,
- Bulońska - Budapesztańska,
- al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
- al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
- Havla - Wilanowska,
- Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
Opinie wybrane
-
2022-02-18 14:45
Przyciski to dobry pomysł (18)
tylko wykonanie słabe. Powinno być tak, że naciśnięcie przycisku zapala czerwone dla samochodów i chwilę później zielone dla pieszych, a nie czeka na kolejny cykl.
Gdyby nie było świateł wszyscy byliby szczęśliwsi, niestety do tego rozwiązania jeszcze nasi kierowcy nie dorośli.- 222 93
-
2022-02-18 16:55
tak, ale pod warunkiem ze pomiedzy 1 a 2 zapaleniem zielonego musi minac jakis wyznaczony czas
zeby jakis spolecznik nie stal i nie wciskal non stop.
- 8 2
-
2022-02-18 15:23
To akurat niezbyt przemyślane... (3)
Przy czymś takim nie jesteś w stanie np. zaprogramować zielonej fali i przez brak synchronizacji z sąsiednimi światłami zwiększyć korki. Myślę że piesi, którym też często jestem, mogą chwilę poczekać. Czemu teraz każdy chce mieć wszystko natychmiast?
- 11 11
-
2022-02-18 16:57
generalnie przyciski maja sens tam gdzie piesi przechodza rzadko
wiec ze raz na 20 minut zielona fala sie zatrzyma to chyba nic wielkiego. a jesli beda czesto naciskac, to moze jednak tego przycisku nie powinno tam byc?
- 12 2
-
2022-02-18 15:36
W jednej wypowiedzi napisałeś o zielonej fali i "czemu teraz każdy chce mieć wszystko natychmiast" (1)
- 12 3
-
2022-02-19 11:03
po to bo ruch ma być płynny dzbanie
- 1 1
-
2022-02-18 15:23
(6)
A ja mam inny pomysl. Wlaczmy na stale czerwone dla kierowcow i zrobmy im przyciski do zapalania sobie zielonego.
- 39 14
-
2022-02-18 16:56
super pomysl. (3)
tak bardzo chcesz zyc w miescie spalin?
- 5 9
-
2022-02-18 17:04
Chyba właśnie odwrotnie. (2)
Chce sprawić by nie chciało się ludziom jeździć autem.
- 6 10
-
2022-02-20 17:48
miasto to nie wieś
- 0 0
-
2022-02-18 22:43
I czym będą jeździć? Bo chyba nie obecną komunikacją miejską...
- 11 2
-
2022-02-18 16:02
jestem w 1oo% za, a dodatkowo (1)
a na co niebezpieczniejszych przejściach dla pieszych,
tam gdzie są częste wypadki
kierowcy niech wysiadają z samochodów i je przepychają
(jak są za słabi, to niech więcej jedzą)
np to przejście między pętlą tramwajową, a parkiem w Oliwie- 13 8
-
2022-02-18 16:18
rowerzyści też niech się nie pchają do komunikacji miejskiej tylko niech jeżdżą po ścieżkach rowerowych
- 16 4
-
2022-02-18 15:01
Takiś sprytny? (4)
Tak to może działać na jakimś prostym przejściu dla pieszych. Wciskasz i za chwilę zielone. A teraz powiedz, jak zaprogramować sygnalizację na dużym, wieloetapowym skrzyżowaniu, takim jak np. przy operze. Trzy jezdnie al. Zwycięstwa i Traktu Konnego, prostopadły wlot z Hallera, trzy przystanki tramwajowe, przejazdy rowerowe. Wciskam przycisk "zapal mi zielone" na jednym z przejść - i co powinno się wydarzyć z sygnalizacj?
- 27 10
-
2022-02-18 15:52
On pewnie myśli, że jak dla tramwajów pojawia się zielone światło, on naciśnie przycisk, to po sekundzie zielonego tramwaje znowu będą mieć czerwone, żeby pieszy mógł się dogodnie przechadzać.
- 8 5
-
2022-02-18 15:06
(2)
w ciągu dnia nic się nie wydarza bo są sztywne czasy dla danego wlotu ale w nocy tramwaju nie ma aut nie ma chce przejść pieszy wtedy zmiana światła może być szybka i zwykle jest
- 20 3
-
2022-02-18 15:23
Niedość że czekasz długo aż łaskawie zaświeci, to jeszcze musisz biec przez ulice bo zaraz (1)
czerwone. Co za mózg to wymyślił. Światło ma być dla bezpieczeństwa czy wygody?
- 18 12
-
2022-02-18 22:51
Wystarczyłyby wyświetlacze informujące o czasie do zielonego. Pieszy wiedziałby czy musi się spieszyć do sygnalizacji czy może zwolnić i spokojniejszym krokiem podejść. Kierowcy też wiedzieliby czy szykować się do hamowania czy liczyć iż pomarańczowe zapali się gdy będą na tyle blisko skrzyżowania by skoczyć.
- 17 1
-
2022-02-18 14:56
Wynik braku odpowiedzialności karnej dla urzędników za roztrwonione pieniądze.
Publiczne pieniądze wyrzucone w błoto.
- 28 14
-
2022-02-18 18:10
(6)
Brawo geniusze! Najbardziej to potrzebne są światła na Świętokrzyskiej przy kościele. Napradę wam zależy żeby totalnie zakorkować miasto! Tylko mi nie piszcie o przesiadania do komunikacji. Do pracy jadę samochodem 15 minut, tramwajem godzinę! Nie zachęca mnie ten tramwaj!
- 170 31
-
2022-04-18 20:00
nawet rowerem jest problem
Teoretycznie też trzeba się na światłąchzatrzymywać, a wyskoczenie na chodnik jets w zasadzie nielegalne i niebezpieczen.
Bzdura kompletna z likwidacją tych przyciksów.- 0 0
-
2022-02-20 12:22
I bardzo dobrze.
Bardzo dobrze że koło kościoła zostanie zlikwidowany przycisk. Mieszkam w tej okolicy i potok aut uniemożliwi mi się włączenie (Samochodem) do ruchu zarówno z domu jak i ze pobliskiego sklepu. I mowie to jako kierowca. Dzięki tym światłom nie czekam w nieskończoność aż ktoś mnie wpuść.
A teraz jako pieszy: Nie muszę za każdym razemBardzo dobrze że koło kościoła zostanie zlikwidowany przycisk. Mieszkam w tej okolicy i potok aut uniemożliwi mi się włączenie (Samochodem) do ruchu zarówno z domu jak i ze pobliskiego sklepu. I mowie to jako kierowca. Dzięki tym światłom nie czekam w nieskończoność aż ktoś mnie wpuść.
A teraz jako pieszy: Nie muszę za każdym razem prosić o przejście na drugą stronę. Przechodzę jak jest moja kolej i koniec tematu.
Oczywiście najwięcej w kwestii Świętokrzyskiej w Gdańsku mają do powiedzenia mieszkańcy Kowal/Kolbud- 2 0
-
2022-02-20 08:57
Świętokrzyska to przykład książkowy jak złym pomysłem jest likwidacja przycisków. Czerwone dla kierowców zapala się jak chce i kiedy chce - co spowalnia i tak podle powolny ruch
- 7 0
-
2022-02-19 06:04
Tam najważniejsza lokalizacja (2)
By nie trzeba było wywoływać. Bardzo dobrze :)
- 7 1
-
2022-02-19 09:23
Właśnie wczoraj widziałem jak to tam świetnie działa - auta stoją na czerwonym jak nie ma żywej duszy przy przejściu, a jak auta mają zielone to pojawiają się piesi i czekają na zmianę świateł przez cały cykl. Ta automatyzacja to niepotrzebne hamowanie ruchu dla każdego. Na pierwszym przejściu po wyjeździe z Havla są tylko progi zwalniające gdzie przechdzi 2x więcej pieszych i jakoś wszyscy żyją. Zwolennikom tego rozwiązania życzę miłego wdychania spalin.
- 17 2
-
2022-02-19 08:19
Rzeczywistość alternatywna
I jeszcze tunele zlikwidować i zrobić przejścia naziemne...samochód przecież musi stać w korkach aby więcej spalin generował i stresu dla kierowców i pasażerów. Po co w miarę sprawnie przejechać od punktu A do punktu B ,zaparkować i załatwić to co ma się do załatwienia ? Po za tym jak miasto przekonuje kierowców do przestawienia się na transport publiczny ? ( abstrahując ,że są sytuacje i to częste gdzie liczy się czas i inne zmienne ,gdzie podróż samochodem jest niezbędna )
- 12 9
-
2022-02-18 16:14
(8)
Najpierw wydali miliony by zamontować przyciski do włączania świateł dla dobra pieszych i kierowców a teraz dla ich dobra wydadzą kolejne miliony by je zlikwidować. No tak właśnie robi się miliony, przepraszam wydaje się nasze pieniądze z podatków by podawać na tacy te same pieniądze firmom.
- 367 15
-
2022-02-18 20:03
Niegospodarność Władze Gdańska maja opanowaną do perfekcji!!Prostestowalismy przeciwko przyciskom to mieli to gdzies.
Wydali na nie miliony a teraz kupa kasy na ich likwidacje!Tylko dlatego ze jakis urzednik ma kaprys bo musiał postac na przejsciu.Te przyciski były dodatkowo najwiekszym bublem nie reagowały na dotyk trzeba było w nie walic a i tak nie było wiadomo ze zareagowały.! W Gdańsku Urzednicy napier marnują nasze miliony i mówią to dla waszego dobra potem znowu je marnują i mówią to tez dla waszego dobra!
Zaraz sie odezwie jakis ruski trol i powie ze to wina Pisowców :)- 17 6
-
2022-02-18 17:14
Jak się nie podoba to nie ma problemu..
..zamontuje się je później ponownie.
- 17 2
-
2022-02-18 17:06
Jestem pewny że likwidacja nie będzie wymagała ogromnych nakładów. (3)
Wystarczy je wyłączyć.
- 5 28
-
2022-02-18 17:45
Nie ma nic za darmo. (2)
Obyś się nie zdziwił, jakie faktury będą za to wystawione. miasto wszystko pokryje
- 33 4
-
2022-02-18 21:42
I jeszcze byłoby dobrze jakby dawali te guziki tam gdzie to ma sens, a nie gdzie popadnie. (1)
Bo tak szczerze te guziki sprawdzają się tylko na tych ulicach co jest minimalny ruch samochodów oraz niewiele pieszych, bo na przelotowych ulicach jak np. Al.Niepodległości w Sopocie te guziki to jakiś totalny d**ilizm. System świateł ma synchronizację sygnalizacji z czterech liter dosłownie przez co przyciski nie zawsze zaskakują i pieszy ma opcję czekać na kolejną sekwencję albo przejść na czerwonym.
- 7 0
-
2022-02-18 22:53
To fakt. W Sopocie na Niepodległości te przyciski powinny zostać wyłączone. Nic nie dają.
- 8 0
-
2022-02-18 17:02
O to własnie chodzi
- 12 1
-
2022-02-18 16:21
Bo Polska to raj dla oszustów i tworzenia układów
Te guziki to taka sama głupota jak pętle zatopione w asfalcie do wyzwalania świateł. W Słowenii mają czujki zamontowane przy sygnalizatorze, podjeżdżasz do skrzyżowania i zanim zahamujesz to zmienia się światło na zielone i jedziesz. Nikomu nie przeszkadza, że ograniczenie do 30 bo rzadko kiedy się zatrzymujesz. A w Polsce wyścig d**ili od świateł do świateł i piesi maratończycy bo ich zielone trwa kilka sekund.
- 46 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.