• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • (12)

    A co za różnica. Czy osoba spóźniła się z przyciśnięciem. Jak się spóźnia na zielone to też czeka cały cykl

    • 88 17

    • To tak jakbyś mógł przejechać samochodem

      tylko, jeśli byłeś przy skrzyżowaniu, gdy właśnie zapala się zielone. W innym przypadku musisz czekać na kolejny cykl.

      • 10 0

    • Czas oczekiwania od chwili (2)

      naciśnięcia tego (...) nie powinien być dłuższy niż 15 sek.W Europie odbywa się to błyskawicznie,naciskasz i światła się zmieniają,w nadzym 3cim świecie,gdzie panują różne dyktatury,min i kierowcow trzeba czekać nawet 2 minuty co jest nieporozumieniem,bo w ten sposób zachęca się pieszego do przechodzenia na czerwonym

      • 10 6

      • Czy naprawdę musisz mieć wszystko natychmiast? (1)

        Jak bardzo wpływa na twoje życie ta 1-2 minuty czekania. Teraz większości szkoda czasu by się zatrzymać na minutę przed przejściem, ale przepalać długie godziny na głupoty już jakoś nie.

        • 5 12

        • A ty jak jesteś

          w samochodzie to jesteś nadczłowiekiem, to ciebie nobilituje? Typowa mentalność Polaka....."z drogi śledzie bo pan jedzie"! Masz jakiś kompleks pańszczyźnianego chłopa!

          • 6 3

    • (4)

      Przechodziłeś kiedyś przez takie przejście? Widocznie nie, to już ci tłumaczę. W momencie, kiedy samochodom zapala się żółte to już jest za późno żeby po wciśniętym przycisku pieszemu zapaliło się zielone. Więc mimo, że samochody stoją na czerwonym to pieszy również na czerwone i tak sobie stoi aż do kolejnego cyklu. Natomiast gdy zielone zapala się automatycznie i pieszy spóźni się na zielone, to znaczy że trafił na czerwone i stoi pół cyklu, do zielonego.

      • 14 1

      • (3)

        a wiesz ilu pieszych nocą przechodzi?W Gdyni na wielu dużych skrzyżowaniach typu Kartuska Morska czy Al. Zwycięstwa Stryjska te guziki są aktywne tylko nocą

        • 1 1

        • (2)

          Powiedz mi na czym jako kierowca tracisz, jeżeli i tak musisz się zatrzymać, bo zapala się zielone dla samochodów z poprzecznej ulicy? Nic nie tracisz, więc dlaczego chcesz utrudniać pieszym? Jesteś jak pies ogrodnika.

          • 9 3

          • Traci się czas na przepuszczaniu ducha, większe spalanie przy ruszaniu i większa szkodliwość dla środowiska.

            • 8 0

          • traci się czas i energię tracę pieniądze na większym zużyciu paliwa tracą okoliczni mieszkańcy na hałasie i spalinach jakie w większej ilości powoduje ruszające od zera auto

            • 4 0

    • bo jak widzisz, że się pali zielone, to najwyżej podbiegniesz (2)

      Nie widzisz natomiast, czy kończy się cykl w czasie którego możesz jeszcze wcisnąć przycisk.

      • 3 0

      • (1)

        Tak pieszy jak mogą zielone to biegnie do przejścia po czym na przejściu już zwłoki nie dają rady biec więc kroczą

        • 1 1

        • jeżeli opuści przejście przed czerwonym to jest ok

          Nawet jeżeli przechodzi powoli

          • 1 1

  • Wielki sukces Gdańska!!! (2)

    Wyłączyli przyciski.
    Mi jako pieszemu nie przeszkadzały....

    • 102 16

    • większości przeszkadzały (1)

      • 11 12

      • na szczęście większość to nie rowerzyści

        • 1 0

  • Szkoda, że nie 100% (1)

    • 30 45

    • Gdyby głupota mogła fruwać....

      • 2 1

  • I teraz auta będą stały na czerwonym mimo braku pieszych. (21)

    Głupota urzędników nie zna granic. Z drugiej strony nie rozumiem także pieszych którzy mają problem z przyciskami. Dla mnie to wygoda bo wciskam i wiem że mogę spodziewać się zielonego no ale cóż.

    • 142 30

    • To może,jak kierofczyki (2)

      tak lubią przyciski,zróbmy je dla nich.Chcesz przejechać przez przejscie,to zatrzymaj się wysiądź, naciśnij,poczekaj do 2 minut i bezpiecznie jedż dalej.Pieszy to nie małpa w zoo by musiał ciągle coś naciskać i czekać.Pieszemu też się spieszy no i dlaczego ma być kimś gorszym?

      • 23 34

      • przyciski są tanie i g..wniane w bardziej rozwiniętych krajach jest wideodetekcja czujniki podczerwieni itd auto sobie zamawia światło stając na zatopionej w asfalcie drutowej pętli indukcyjnej. Niemniej zatrzymywanie ruchu drogowego dla przejścia dla pieszych które jest puste np w środku nocy to deb..lizm z tym miał skończyć warty setki mln zł tristar po co zatem zbudowano?

        • 19 3

      • 100 % zgody

        Dyskryminacja pieszych! Nikt nie myślał też o zwierzętach! Proszę wprowadzić również sygnalizację dla dzików i jeży.

        • 7 2

    • (7)

      Rozumiesz co to znaczy skrzyżowanie? Chodzi o to, że w tych miejscach w których samochody i tak muszą stanąć na czerwonym, żeby przepuścić inne samochody pieszy nie musiał wciskać przycisku, bo spóźni się o kilka sekund i stoi na czerwonym mimo, że samochody również stoją na czerwonym. Natomiast tam, gdzie są tylko przejścia dla pieszych przyciski powinny zostać.

      • 17 5

      • (4)

        kołku są takie skrzyżowania jak np ulica Morska/Zbożowa Morska/Kcyńska Morska/Owsiana w Gdyni w nocy jak nic nie wyjeżdża z bocznych ulic to Morska ma zielone non stop czasem trwa kwadrans albo dłużej bez przerwy jak te czuby miały zaklejone folią te guziki to co minutę bez najmniejszego sensu ruch był zatrzymywany po nic. W ciągu dnia kiedy ruch na poprzecznych wlotach jest duży wiadomo że przyciski nie mają sensu ale w nocy wieczorem czy rano w niedzielę?Po co?

        • 10 4

        • nocy wieczorem czy rano w niedzielę? (1)

          Po co w ogóle świata o takiej porze? Kiedyś migały żółte i tyle.

          • 7 0

          • owszem ale ktoś postanowił zbawiać świat

            • 3 0

        • Co to za czuby jeżdżą po mieście, zamiast pracować w home office?

          Ekolodzy powinni to zakazać! W nocy można sygnalizację wyłączyć. Powinna się tylko wtedy włączyć, kiedy pieszy przyciśnie przycisk.

          • 2 0

        • Jak te czuby?! No nieładnie o bliskich i sobie piszesz. Nieładnie.

          • 0 0

      • pier..sz (1)

        zobacz na wskazane ulice
        W pobliżu widzę 3 przejścia ktore nie są skrzyżowaniami i na których przyciski będą wyłączone.
        Czyli będzie jak ostatnio.
        Osobny cykl do tego przejścia i osobny do kolejnego ze skrzyżowaniem po czym albo będzie sie zasuwać albo wpadnie sie w kolejne czerwone.
        Komu to ma służyć ?
        Bynajmniej nie bezpieczeństwu pieszych czy uspokojeniu ruchu.

        • 13 3

        • Tego jest więcej, choćby Świętokrzyska-Wielkopolska gdzie światła są wyłącznie w obrębie przejścia a nie całego skrzyżowania, to samo Świętokrzyska-Niepolołomicka gdzie chodzi o przejście przy kościele na którym rzadko kiedy ktoś przechodzi i też nie jest skrzyżowaniem...

          • 6 1

    • W takim razie zróbmy przyciski dla kierowców (7)

      problem z głowy

      • 11 9

      • Iq jaszczurki przewyższa twoje iq jakies 4 razy (1)

        • 6 8

        • Rasa "panóf"

          sie odezwała!

          • 0 4

      • Ehh

        I dajmy jako kierowcy powąchać trochę smrodu spalin na nieotrzrbne ruszanie autem.

        • 1 1

      • Popieram pomysł!

        Niech zbudują ronda, to nie będzie potrzebna sygnalizacja.

        • 2 0

      • Pętla indukcyjna (2)

        Mówi to panu coś?

        • 0 1

        • Pętla indukcyjna dla pieszego? (1)

          Gratuluję znajomości praw fizyki!

          • 0 0

          • Dla samochodów pętla, a dla pieszych detektor podczerwieni. Tak się nie da?

            • 0 0

    • Ale kasa się będzie zgadzać

      Częste zatrzymywanie powoduje większe spalanie - dbają i środowisko

      • 0 0

    • I tak stoją,chociażby na Świętokrzyskiej, przy kościele

      - brak pieszych i zapala się czerwone dla aut.

      • 0 0

  • brawo, więcej smogu, mniej płynnej jazdy! (6)

    pogratulować powinszować

    • 106 21

    • na Morenie nie ma w ogóle płynnej jazdy

      Czy ma to jakis związek z włączaniem świateł przez pieszych? Nie sądzę.

      • 9 3

    • płynność jazdy poprawia się uspokajając ruch i wyjaśniając wszystkim mieszkańcom sens takich działań

      gdyby zrezygnowano w 3mieście z budowy arterii pseudoszybkiego ruchu drogowego o przekroju 2x2 pasy (plus pas do skrętu w lewo i pas do skrętu w prawo na wielu skrzyżowaniach), to piesi nie musieliby zakwitać oczekując na zmianę świateł. Ruch odbywałby się bardziej płynnie i bezpiecznie, całe szczęście bywają ronda i inne elementy uspokojenia ruchu na wielu ulicach.

      • 8 14

    • (3)

      Wazniejsze od plynnej jazdy jest ograniczenie ruchu kolowego w miastach. Tak dla czerwonej fali!

      • 7 13

      • Ogólnie nie jestem fajne samochodów (jednak mam obecnie dwa), ale dlaczego chcesz zakazywać ruchu kołowego, lubię jednoślady takie jak motocykle i rowery i chciałbym nimi dalej jeździć w mieście. Oba pojazdy mają koła. Taczek też zakazesz? BTW Autobusy i tramwaje też mają koła. Zostanie nam tylko jazda konno.

        • 6 4

      • potem ograniczenie spżyciua mięsa posiadania oszczędności własnego mieszkania itd witamy w mieście jako czerwonym eko gułagu

        • 5 2

      • zwiększenie produkcji smogu jest ważniejsze od płynnej jazdy :)

        brawo, a teraz wracaj na lekcje dzieciaczku

        • 2 2

  • (10)

    Zero skrzyżowań powinno mieć przyciski do wywoływania zielonego światła, ale 100% przejść poza skrzyżowaniami powinno je mieć, oczywiście działające w sposób taki, że nie po prostu aktywuje fazę dla pieszych, a wywołuje ją tak, aby pieszy czekał jak nakrócej. Ale na skrzyżowaniach nie powinno w ogóle być przycisków, bo to oznacza, że pieszy na takich skrzyżowaniach musi zawsze czekać na przejscie, a tak być nie powinno kto kiedykolwiek zaczął przechodzić akurat jak się zielone zaświeciło wie o czym mówię :P

    • 48 13

    • Jakimś cudem mnie to nie przeszkadza.

      • 1 4

    • To jest słuszna uwaga.

      • 7 0

    • (4)

      nocą skrzyżowanie jest puste z boku na główną nie wyjeżdża nic przycisk jest po to by zatrzymać na chwilę ruch na głównej ale tylko wtedy kiedy ktoś chce przejść a nie co chwilę po co wymuszać niepotrzebnje zatrzymania pojazdów generujące tyllko hałas zwiększanie zużycia paliwa i spaliny po co?Po co znowu w imię chorej lewackiej ideologii znowu się kładzie kłody pod nogi ludziom?

      • 9 7

      • gdyby nie było skrzyżowań z włączoną sygnalizacją w nocy, (2)

        to "przeciwnicy lewackich ideologii" urządzali by na głównych arteriach drogowych wyścigi pseudobolidów typu paserati. Sygnalizacja świetlna w nocy uspokaja ruch. Progi zwalniające na poziomie chodnika ułatwiają ludziom przejście na drugą stronę, przeszkadzają tylko krewkim kierowcom - inaczej mówiąc trollowanie o kładzeniu kłód ludziom pod nogami nie ma sensu.

        • 5 4

        • a od czego jest policja?Znowu komusze wszy karzą wszystkich za to że paru nie umie być ujarzmionych?Niczego to g..wno nie uspokaja tylko wk..rwia ludzi wzmaga hałas i spaliny pamiętam rok 2020 bo mieszkam 100m od takiego przejścia bez skrzyżowania pamiętam co noc co chwila stop i rura fajnie jak tir się w nocy rozpędza od zera bo się zatrzymał bo jakiś czub okleił te śmieszne przyciski

          • 5 2

        • twój bełkot oparty na steku bredni i wytartych sloganów nie ma sensu. Mieszkałeś kiedyś przy ulicy?Ja tak i nie ma nic przyjemniejszego niż hałas i wibracje w środku nocy bo samochody są zatrzymywane bez sensu przed pustym przejściem dla pieszych pamiętam ten i**otyzm z 2020 r

          • 6 3

      • ale te przyciski działają całą dobę, a nie w trybie nocnym

        • 0 0

    • chodzisz pieszo, bo ze swoim intelektem nigdy na samochod bys nie zarobil

      • 3 4

    • w końcu głos rozsądku

      jak widzę takie pomysły "inżynierów" z UM Gdańsk to chciałbym przestrzec Panią Prezydent , że to najlepsza droga do utorowania władzy w Gdańsku Kacperkowi.

      • 3 1

    • To jest oczywiste

      Przecież świetnie działa to w Poznaniu. Nie rozumiem dlaczego nasi urzędnicy nie mogą ruszyć d... i zobaczyć w innych miastach jak to powinno poprawnie działać.

      • 0 0

  • (1)

    Zlikwidować przejścia dla pieszych,zrobić kładki i tunele!

    • 30 29

    • Kładki i tunele dla samochodów a deptaki i place zabaw na powierzchni

      Trzeba ukryć te samochody w tunelach bez klimatyzacji. Niech kierowcy wąchają swoje spaliny!

      • 4 3

  • i**otyzm - wzrosnie zanieczyszczenie srodowiska (13)

    spadnie plynnosc ruchu, wzrosna emisje spalin, pylow.... kompletny i**otyzm

    • 83 34

    • ale to nie piesi emitują spaliny, pyły itp. (2)

      więc w czym problem?

      • 13 10

      • jak nie skoro tak. Emitujesz metan, ktory jest wielokrotnie grozniejszy dla klimatu od CO2

        Dulkiewicz powinna kontrolowac twoja diete zebys mniej zanieczyszczal planete

        • 8 7

      • xD

        idź się nauczyć myśleć :)

        • 0 2

    • wiesz co było by jeszcze lepsze dla środowiska? jakyś zrezygnował z samochodu (1)

      skoro jesteś takim wrażliwcem, że rusza cię coś takiego

      • 16 9

      • przestan oddychac to bedzie dobre dla srodowiska

        • 4 3

    • zanieczyszczenie środowiska to zrobił ten

      Co zaprojektował światła na Morenie

      • 6 0

    • kompleksowe uspokojenie i redukcja skali ruchu samochodów (5)

      jest najlepszym sposobem na poprawę płynności ruchu a więc także na redukcję emisji zanieczyszczeń odmotoryzacyjnych. Szkoda, że wiedza na ten temat nie jest odpowiednio promowana przez wydziały informacji i promocji naszych miast.

      • 3 6

      • tia, kononowicz jestes?

        zredukowac ilosc mieszkancow bedzie jeszcze mniejsze zanieczyszczenie. redukujecie przez wielokrotne zwiekszanie zanieczyszczen - nadal nie rozumiesz konsekwencji swoich glupich pogladow

        • 2 1

      • Bla bla bla (2)

        Żadna promocja czy propaganda nie zmieni tego, że transport publiczny nigdy nie będzie tak wygodny i szybki od drzwi do drzwi jak jazda samochodem przez rządami Dulkiewicz, ale niestety w kilka lat popsuła wszystko.

        • 2 2

        • A kogo obchodzi twoja wygoda? (1)

          • 0 1

          • a ch;lebuś i inne papu ci na rowerku cargo deb..lu przywiozą?

            • 2 0

      • lewactwo to bolszewia wmawiająca ludziom że ma zawsze receptę na wszystko oczywiście dotyczy to tylko tzw motłochu on ma znowu zwisać z tramwajów jako tzw winogrona i zasuwać per pedes czołowych bolszewickich r..jów takie ograniczenia nie dotycza

        • 5 0

    • Ty sie kierowiec ekologia nie zasłaniaj

      Tu chodzi tylko o to zeby bylo ci wygodniej.

      • 0 0

  • kolejny glupi pomysl.

    • 65 10

  • Hm, a co leczeniem takich przypadków ? Niektórym w ogóle wiele przeszkadza.

    Na smartfonie naciska literki 5x na sekundę, ale raz na 20min na przejściu nie może.

    • 64 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane