• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • przecież te przyciski to placebo i nie działają tylko Janusz sobie wciśnie i czeka na zielone :)

    • 9 6

  • porażka (3)

    Na Beethovena między Schumana a Powstańców Warszawskich stając na światłach aby dojechać do następnego sygnalizatora 2 razy jest czerwone a nie jest to nawet odcinek 100 metrów!!!!!!!!!!!!!!! Nie ma tam pieszych w ciągu dnia.

    • 9 7

    • (1)

      Ja żeby na hucisku przejśc z chodnika prowadzącego od lotu na chodnik prowadzący do dworca muszę czekać 4 razy na czerwonym, bo są przejścia dwuetapowe. W samochodzie nie mokniesz to możesz stać na czerwonym.

      • 2 5

      • To teraz ciebie czeka to samo gdy będziesz przechodził spod lotu do forum.

        • 2 2

    • i nie ma tez wypdkow

      gdyby nie było tam świateł co drugi zaliczałby tam słup. wszyscy wiemy jak kierowcy jeżdżą.

      • 1 2

  • Najpierw inwestują setki tysięcy w przyciski by zaraz je likwidować

    Urzędnik na górze to stan umysłu.

    • 21 1

  • Czyli nawet jak nie ma pieszych, samochody będą się zatrzymywały i ziały spalinami.

    Czas przejazdu przez miasto będzie automatycznie wydłużony, zostanie nam więcej spalin.
    No genialne... kto to wymyślił?

    • 24 6

  • No niepoważni. (3)

    Wiadomo przecież, że samochody mniej palą, mniej smrodzą i mniej hałasują jak zatrzymują się na każdych światłach... Jeszcze do kompletu zostawcie wszędzie włączoną sygnalizację w nocy.

    Takie to ekologiczne i zapobiegające zmianom klimatycznym :/

    A potem Dulkiewicz i inne rowerraki będą płakać ratuuuuunkuu smog!

    • 32 6

    • jeśli myślisz, że smog na ciebie nie działa, to się mylisz (2)

      poziom zanieczyszczeń wewnątrz samochodu jest wyższy niż w powietrzu wdychanym przez pieszych. Uspokojenie ruchu np. przez esowanie toru jazdy, zwężenia jezdni, szerokie progi spowalniające a także działania na rzecz redukcji skali ruchu samochodów są sprawdzonymi, najlepszymi metodami ograniczenia emisji spalin.

      • 2 8

      • No właśnie, na mnie też działa, dlatego ja też chcę płynnego ruchu, i żeby nie musieć się zatrzymywać gdy nikt nie chce przejść.

        • 6 1

      • Jedyny efekt jaki wy, balwany osiagniecie to przesiadka ludzi z sedanow i aut kompaktowych na suvy i jeszcze mniejsza ekologia. Nikt nie na etacie nie zrezygnuje z auta bo ludzie maja zycie!!!

        • 0 0

  • Informacja dla pieszych: podczasu ruszania, przez kilka sekund auto spala 40-70L/100km, potem spalanie spada do 7-10L (9)

    Im mniej płynny ruch tym więcej tego wdychacie. Teraz musicie dodać 2 do 2. Mam nadzieję, że pomogłem.

    • 34 11

    • dlatego rozumiem, że poprzesz działania na rzecz uspokojenia ruchu (5)

      i przestaniesz lekceważyć limity prędkości w mieście.

      • 3 5

      • (1)

        Spalanie zaczyna ponownie gwałtownie rosnąć gdzieś przy 120km/h, a po mieście prawie nikt tyle nie jeździ, więc komentarz nie na miejscu.

        • 3 3

        • Dalej ktoś nie rozumie komentarza. Większe spalanie przy ruszaniu to więcej zanieczyszczeń dla środowiska i płuc niż gdyby jechało się bez niepotrzebnego zatrzymywania na czerwonym świetle na którym nie ma pieszych.
          Dla większej wyobraźni. Proszę popatrzeć na stare ruszające disle. Na te chmury czarnego dymu z rury wydechowej. Proszę wtedy tym zaciągnąć się. Może wtedy zaświeci się lampka zrozumienia problemu.

          • 2 0

      • Dlaczego uważasz że przekraczam limity ? (1)

        Bo ty tak robisz?

        • 1 3

        • tak jezdza kierofczyki

          • 1 2

      • Im szybciej jedziesz tym mniej zanieczyszczeń.

        To bardzo proste.

        • 1 0

    • te minusy pokazuja, ze ci 'ekologiczni' nie potrafia logicznie myslec....

      • 5 0

    • zezłomuj to nic nie bedzie spalac. proste (1)

      • 1 2

      • Ale co ? To ty masz złom pod kopułą.

        • 2 0

  • A w Gdyni w centrum (1)

    jak nie naciśniesz przycisku, to nie przejdziesz a nawet nie przejedziesz. Samochodoza ma się najlepiej. Jeszcze darmowe niedziele im dali.

    • 8 15

    • Wyprowadź się jak tak bardzo cierpisz :) Nikt nie zrezygnuje z auta bo ty masz fobię :)

      • 4 5

  • chorzy ludzie nami rządzą

    tyle w temacie

    • 27 3

  • Jest jedno takie przejście w Gdyni: (4)

    Pieszy sam decyduje, czy chce włączyć sobie zielone światło, czy też przejść bez żadnych świateł, korzystając wyłącznie ze zwykłego pierwszeństwa.

    • 24 4

    • (1)

      Czyżby mowa o hali na Jana z Kolna?

      • 2 0

      • Jeżeli tak, to zapewne musieli zmienić jego działanie. W innym wypadku jak samochody miały zielone, to ludzie dosłownie wchodzili kierowcom pod koła.

        • 1 0

    • Dla ścisłości: ul. Morska na samym wylocie. Kierowcy "mają" pulsujące żółte światło, pieszy żadnego.

      Na życzenie włącza się czerwone dla ruchu, zielone dla pieszego. Ale przejść można normalnie, bez włączania światła.

      • 8 0

    • na Gdyni

      prosze pisac poprawnnie: przejście na Gdyni

      • 0 2

  • (4)

    To jeszcze nic, na skrzyżowaniu Sikorskiego Cienista zielone jest jednocześnie dla pieszych i samochodów, trzeba uskakiwać przed pędzącymi samochodami.
    Nie wiem kto zatwierdził taką organizację ruchu

    • 17 5

    • Tak jak w Brzeźnie Hallera/Chrobrego.

      Auta ruszają na zielonym z Chrobrego i 99,9% skręca w stronę Brzeźna, podczas gdy jednocześnie świeci się zielone dla pieszych przechodzących przez Hallera.

      • 2 1

    • To jest zielona strzałka do skrętu, zmieniające się w zielone światło zezwalające na opuszczenie skrzyżowania. W obydwu przypadkach powinieneś zatrzymać samochód przed wykonaniem manewru i ustąpić pierwszeństwu pieszym, którzy mają zielone

      • 6 0

    • Lewactwo to stan umysłu

      • 5 0

    • W Gdyni postawiono na dezorganizację ruchu samochodowego.

      Wszystkie kolejne światła są czerwone, wydłużone.
      Chcą wszystkich przesadzić na hulajki i rowery.
      Drogi to raczej poligon przypominają np. 10 lutego, tuż po remoncie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane