• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • Chciałem stąd wyjechać do normalnego kraju (3)

    Ale w związku z tą informacją zostaję.Widać że będzie dobrze.

    • 18 12

    • to musisz wyjechać daleko (2)

      w większości europyejskich miast są te same klepaki :)

      • 7 0

      • Jak najdalej od żydokomunistycznej unii (1)

        • 7 2

        • Najlepiej to matuszki rassiji

          Toż to tam raj!

          • 1 0

  • (1)

    Na bulonskiej i tak pomyłka ze światłami jest więc czy będą przyciski czy nie stoi się na każdym świetle. czy to rano czy wieczor , zero pieszych a czerwona fala od początku do końca

    • 23 4

    • skąd wiesz czy to pomyłka?

      Cała Morena to pomyłka jak chodzi o światła

      • 5 1

  • Nie rozumiem. Przyciski przecież są dobrym rozwiązaniem (7)

    Nie rozumiem idei rezygnacji z tego typu rozwiązań. Przecież ich obecność pozwala na realne sterowanie dynamiczną sytuacja. Są piesi? - to będzie zielone światło. Nie na? To nie ma potrzeby aby je uruchamiać. Jaki jest sens żeby niezależnie od tego czy ktoś czeka na przejście czy nie automatycznie zmieniali się światło? To tak samo bezsensowny i antyekologiczny pomysł jak rezygnacja z przejść podziemnych i tworzenie kolejnych pasów i świateł. To tylko sprawia ze ruch przestaje być płynny, tworzą się korki, smog itp. Jakie są realne argumenty aby rezygnować z takich rozwiązań?

    • 55 14

    • ... (1)

      Celem jest systemowe zwiększanie korków, aby ludzie się przesiadali na komunikację miejską ;)

      • 12 6

      • to niech teraz te czubki zwracają hajs za ten tristar przecież automatyczne cykle zielonego były w starych światłach niezależnie działających na każdym skrzyżowaniu o co było kłaść setki km światłowodów?Po co siedzą te nieroby w sterowniach tego systemu?Gapią się w kamerki co kto robi w aucie?Na bruk tych nierobów

        • 9 2

    • (1)

      Ja bym odwrócił sytuację- jak samochody czekają na przejazd przed skrzyżowaniem to przełączyć im na zielone. Jak w nocy żadnego samochodu nie ma to po co "marnować" zielone dla samochodów. Niech piesi mają.

      • 4 7

      • Nocą jest tyle pieszych na drogach...

        • 5 0

    • Super, ale nie rozważyłeś opcji: są piesi, nie ma aut (2)

      Co w takim wypadku?

      • 2 2

      • wciskasz i idziesz (1)

        tak samo jak bez przycisków. a tak to masz puste hamowania i ruszania dla zasady. smród i dodatkowy pył.

        • 4 2

        • Chciałeś napisać: wciskasz, czekasz i idziesz

          • 2 0

  • teraz to przyciski wrogiem pieszych

    naciśnie i musi czekać a jak by nie było świateł to od razu ładuje d. nawet nie patrzy czy coś jedzie...

    • 29 6

  • Lubicie spaliny i większe korki ? Wasz wybór - gdańszczanom szczerze gratuluję :) (6)

    • 41 11

    • Nie mów że teraz będziesz specjalnie zwalniał przed przejściami (5)

      tak, jak jest nakazane w prawie o ruchu drogowym xD

      • 6 3

      • Dlaczego mam zwalniać przed przejściami które mają sygnalizację świetlną ? (4)

        Możesz to wyjaśnić ?

        • 6 3

        • już wyjaśniam (3)

          w rejonie przejść dla pieszych (sterowanych sygnalizacją świetlną lub nie mających takich rozwiązań) odejście od lekceważenia limitów prędkości jest ważniejsze dla bezpieczeństwa wszystkich niż na innych odcinkach ulic miejskich. Ponieważ lekceważenie limitów prędkości jest prawdopodobnie uważane przez Ciebie za normę, warto ją zakwestionować i skłonić cię do dbania o bezpieczeństwo pieszych nawet wtedy, gdy przechodzą na drugą stronę ulicy mając czerwone światło (np. spiesząc się na tramwaj). Przecież to ty stwarzasz zagrożenie lekceważąc limity prędkości, oni jedynie narażają się na ryzyko. Żyj i daj żyć innym. Twoja wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się krzywda innych.

          • 1 8

          • Kto ci powiedział że lekceważe limity ?

            To ty się uparłeś źe mam zwalniać, mimo, że jeżdzę zgodnie z przepisami...

            • 5 0

          • skoro jest 50 czubie to po co mam jeszcze dodatkowo zwalniać?Po co?Bo ty tak sobie życzysz?

            • 4 1

          • kilka procent lekceważy limity

            to dla wszystkich wymyśla się kary zbiorowe zamiast piratów eliminować. Gdzie są ci pseudoekolodzy?

            • 2 0

  • Przyciski to dobry pomysł (18)

    tylko wykonanie słabe. Powinno być tak, że naciśnięcie przycisku zapala czerwone dla samochodów i chwilę później zielone dla pieszych, a nie czeka na kolejny cykl.

    Gdyby nie było świateł wszyscy byliby szczęśliwsi, niestety do tego rozwiązania jeszcze nasi kierowcy nie dorośli.

    • 222 93

    • Wynik braku odpowiedzialności karnej dla urzędników za roztrwonione pieniądze.

      Publiczne pieniądze wyrzucone w błoto.

      • 28 14

    • Takiś sprytny? (4)

      Tak to może działać na jakimś prostym przejściu dla pieszych. Wciskasz i za chwilę zielone. A teraz powiedz, jak zaprogramować sygnalizację na dużym, wieloetapowym skrzyżowaniu, takim jak np. przy operze. Trzy jezdnie al. Zwycięstwa i Traktu Konnego, prostopadły wlot z Hallera, trzy przystanki tramwajowe, przejazdy rowerowe. Wciskam przycisk "zapal mi zielone" na jednym z przejść - i co powinno się wydarzyć z sygnalizacj?

      • 27 10

      • (2)

        w ciągu dnia nic się nie wydarza bo są sztywne czasy dla danego wlotu ale w nocy tramwaju nie ma aut nie ma chce przejść pieszy wtedy zmiana światła może być szybka i zwykle jest

        • 20 3

        • Niedość że czekasz długo aż łaskawie zaświeci, to jeszcze musisz biec przez ulice bo zaraz (1)

          czerwone. Co za mózg to wymyślił. Światło ma być dla bezpieczeństwa czy wygody?

          • 18 12

          • Wystarczyłyby wyświetlacze informujące o czasie do zielonego. Pieszy wiedziałby czy musi się spieszyć do sygnalizacji czy może zwolnić i spokojniejszym krokiem podejść. Kierowcy też wiedzieliby czy szykować się do hamowania czy liczyć iż pomarańczowe zapali się gdy będą na tyle blisko skrzyżowania by skoczyć.

            • 17 1

      • On pewnie myśli, że jak dla tramwajów pojawia się zielone światło, on naciśnie przycisk, to po sekundzie zielonego tramwaje znowu będą mieć czerwone, żeby pieszy mógł się dogodnie przechadzać.

        • 8 5

    • (6)

      A ja mam inny pomysl. Wlaczmy na stale czerwone dla kierowcow i zrobmy im przyciski do zapalania sobie zielonego.

      • 39 14

      • jestem w 1oo% za, a dodatkowo (1)

        a na co niebezpieczniejszych przejściach dla pieszych,
        tam gdzie są częste wypadki
        kierowcy niech wysiadają z samochodów i je przepychają
        (jak są za słabi, to niech więcej jedzą)

        np to przejście między pętlą tramwajową, a parkiem w Oliwie

        • 13 8

        • rowerzyści też niech się nie pchają do komunikacji miejskiej tylko niech jeżdżą po ścieżkach rowerowych

          • 16 4

      • super pomysl. (3)

        tak bardzo chcesz zyc w miescie spalin?

        • 5 9

        • Chyba właśnie odwrotnie. (2)

          Chce sprawić by nie chciało się ludziom jeździć autem.

          • 6 10

          • I czym będą jeździć? Bo chyba nie obecną komunikacją miejską...

            • 11 2

          • miasto to nie wieś

            • 0 0

    • To akurat niezbyt przemyślane... (3)

      Przy czymś takim nie jesteś w stanie np. zaprogramować zielonej fali i przez brak synchronizacji z sąsiednimi światłami zwiększyć korki. Myślę że piesi, którym też często jestem, mogą chwilę poczekać. Czemu teraz każdy chce mieć wszystko natychmiast?

      • 11 11

      • W jednej wypowiedzi napisałeś o zielonej fali i "czemu teraz każdy chce mieć wszystko natychmiast" (1)

        • 12 3

        • po to bo ruch ma być płynny dzbanie

          • 1 1

      • generalnie przyciski maja sens tam gdzie piesi przechodza rzadko

        wiec ze raz na 20 minut zielona fala sie zatrzyma to chyba nic wielkiego. a jesli beda czesto naciskac, to moze jednak tego przycisku nie powinno tam byc?

        • 12 2

    • tak, ale pod warunkiem ze pomiedzy 1 a 2 zapaleniem zielonego musi minac jakis wyznaczony czas

      zeby jakis spolecznik nie stal i nie wciskal non stop.

      • 8 2

  • (1)

    Zainstalować przyciski dla kierowców!!!

    • 15 13

    • Porownaj sobie utrate energii kinetycznej samochodu z 70/50kmh do 0 vs czlowieka z 5kmh do 0. Potem wez rozped i j... baranka w sciane. Potem sprobuj jeszcze raz przemyslec sprawe. Jak wniosek bedzie ten sam to odpusc sobie myslenie i wracaj do lopaty

      • 0 0

  • Ciasne umysły UM w Gdańsku (5)

    Coraz to więcej złych decyzji podejmuje się w Gdańsku. Jestem pieszym, jeżdżę rowerem i samochodem. Ale w ostatnim okresie w Gdańsku to jakaś nagonka na kierowców.
    Wydawanie kasy na tematy zastępcze.

    • 60 22

    • Na szczęście na tym forum są same najlepsze decyzje (1)

      • 4 5

      • jak się stawiało te przyciski 10 lat temu wydawało miliony złotych na system tristar to po co się to teraz zaprzepaszcza w imię czego?Aktualnej mody? Zacznijmy od tego że zakrywanie folią tych guzików było pozbawionym sensu i**otyzmem

        • 9 2

    • (2)

      Jak na ludzi którzy robią z miasta piekło nie ma być nagonki?

      • 5 8

      • To

        mieszkańcy, dzbanie. Bez nich nie ma miasta. Tęskno za pustkiwiem - won na wiochę!

        • 6 0

      • piekło z miasta robią kierowcy lekceważący limity prędkości

        i parkujący na chodnikach i trawnikach nielegalnie

        • 4 4

  • Xxi wiek (4)

    A ceimne umysły UM Gdańsk nie wpadną na to by może zainwestować w czujniki czy detektory na przejściach dla pieszych?
    Takie coś funkcjonuje np w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie następuje np doświetlenie przejścia dla pieszych oraz migające pomarańczowe dla samochodów gdy pieszy się zbliżył do przejścia. Tutaj się nie stosuje takich pomysł. Tylko zmniejszy ograniczenia prędkości do zera, i nie będzie wypadków. Taka tu logika

    • 31 9

    • ile masz skrzyżowań w Piotrkowie Trybunalskim a ile w Gdańsku? (1)

      poza tym, jeżeli myślisz, że detektorów czy czujników nie ma w Gdańsku, to się mylisz

      • 1 4

      • haha młotku budowali ten tristar to nie mogli pomyśleć przyszłościowo wydając setki mln zł?Od początku mądrzy ludzie mówili nie robić przycisków a czujniki ruchu wykrywające w danym miejscu obecność pieszego dawno temu takie coś widziałem w warszawie chyba mi nie powiesz że to mniejsze miasto od całego trójmiasta?

        • 3 3

    • Dokładnie! Masz rację ! To decyzja ideologiczna nie mająca Nic wspólnego z Optymalizacją!

      • 2 0

    • ale dalej trzeba bedzie czekac na zielone - rozumiesz to?

      • 1 0

  • Powiem szczerze, ze osoby odpowiedxialne powinny isc siedziec

    Najpierw wydali kasę na przyciski, na przejściach na których i tak się światły zmienia nawet jak nikt nie przyciśnie (więc po co ten przycisk). A teraz kolejne miejsca bezsensownego zatrzymywania się auta na przejściu gdzie nikt nie będzie przechodził a auto i tak będzie się musiało zatrzymać. No Bareja by lepiej tego nie wymyślił.

    • 49 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane