• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • Bankomaty (1)

    To niech jeszcze zlikwidują bankomaty dotykowe .! ponieważ szyby bankomatów są nie ofoliowane ...i**otyzm ..

    • 17 4

    • Tu nie chodzi o covida tylko o celowe utrudnianie życia kierowcom

      • 2 2

  • I dobrze na Pomorskiej zlikwidowali

    Zastąpili czujnikami ruchu i jest lepiej. O wiele lepiej.

    • 6 4

  • Na Świetokrzyskiej w Gdańsku ruch pieszych jest znikomy (3)

    A światło się zmienia czasami co 30 sekund dla pieszych których nie ma. Za to korek aut na całej długości. Przyciski są ale cały czas włączone

    • 23 4

    • Świry!

      Tam jest dramat. Zlikwidowali przyciski w początku pandemii - i tak cykl jest na sztywno. Korki nawet w niedziele, bo człowiek co 100m stoi na czerwonym. Niech wybudują Nową Świętokrzyską zgodnie z obietnicami, to na starej nawet deptak mi nie przeszkadza...

      • 10 1

    • inaczej kierofczyki by sie pozabijały

      jedynie światła i korki gwarantują bezpieczeństwo

      • 1 7

    • Świętokrzyska - I Brygady

      Przy kościele. Nie mam nic przeciwko przyciskom dla pieszych pod warunkiem, że działają. Codziennie przejeżdżam w tym miejscu w późnych godzinach wieczornych i codziennie ruch samochodów jest zatrzymywany przez czerwone światło przed przejściem dla pieszych. Pieszych oczywiście nie ma. Za to światło dla samochodów potrafi ponownie zmienić się na czerwone dosłownie po kilkunastu sekundach - mimo, że żadnego pieszego nie ma nawet w zasięgu wzroku. Apeluję o włączenie tych przycisków, a nie ustawianie sygnalizacji na sztywno - po jaką cholerę tamować niepotrzebnie ruch? Jest wiele takich miejsc, gdzie ruch samochodowy jest bardzo duży, a pieszych jak na lekarstwo. Wyłączenie tych przycisków i ustawienie na sztywno cyklu świateł powoduje tylko niepotrzebne korki.

      • 10 0

  • (1)

    Jestem za przyciskami ale dla kierowców
    Podobnie niech przed przejściem dla pieszych wysiadają i pchają samochód

    • 12 10

    • Tak jest w Szwecji

      Widziałem skrzyżowania, gdzie dla wszystkich pali się czerwone. Kto pierwszy podjedzie, ten aktywuje sobie zielone światło automatycznie, a pieszy przyciskiem lub też automat. Z tym, że pieszy czeka max kilka sekund.

      • 1 0

  • Hallera róg Reja (1)

    A dlaczego ta lokalizacja dalej z przyciskiem = Hallera róg Reja . Regularnie młodzież idąca Reja przebiega na czerwonym nie chcąc czekać na zielone w koilejnym cyklu . Czy musi się zdarzyć jakiś wypadek ,żeby prokurator zadał pytanie temu idiocie - czyli autorowi tegoż rozwiązania o celowość przycisku . Trzeba zapamiętać przy następnych wyborach i odłączyć cześć "zarządzającą" ZDiZ od obecnego koryta !!!

    • 8 4

    • niezależnie jak zrobisz i tak będa przebiegać na czerwonym

      oni po prostu w ogóle nie chcą czekać

      • 1 1

  • Szkoda ze nie wszystkie.

    I ze z tym nie łączy się modernizacja automatyki. To wyglada na niezbyt dobra decyzję

    • 3 5

  • Ja jestem za przyciskami dla pieszych (2)

    Każde skrzyżowanie ma swój cykl. Jeżeli pieszy nie wciśnie przycisku to w cyklu zielone dla pieszego jest pomijane. Jeżeli pieszy wciśnie przycisk to w cyklu zostanie dla niego uwzględnione zielone. To nie jest tak, że na skrzyżowaniu z ruchem poprzecznym (np. przy E.Lecrelrc) pieszy wciska i ma zielone, tylko wciska i czeka, żeby mógł przejść.
    Największy sens przycisków jest tam, gdzie jest samo przejście dla pieszych (np. przy pętli tramwajowej na Zaspie) i ruch jest mały. Wtedy pieszy podchodzi, wciska i od razu ma zielone. Jeżeli ktoś chce zobaczyć jak w praktyce wygląda brak przycisków to zapraszam na przejście przy pętli tramwajowej na Zaspie. Od początku 2020 przyciski są wyłączone i tylko bezsensownie ludzie stają, żeby przepuścić ducha.

    • 17 3

    • To teoria (1)

      w Gdańsku przyciski nie miały wpływu na cykle świateł. Nie zauważyłeś?

      • 4 1

      • Na samych przejściach bez skrzyżowań miały

        • 0 0

  • Nareszcie

    I to jest dobra informacja na koniec tygodnia :)

    • 3 10

  • Co by tu jeszcze spie*rzyć Panowie, co by tu jeszcze...

    Nie ma takiej głupoty, której Dulkiewicz nie zrobi, byle by tylko uprzykrzyć życie tym mieszkańcom Gdańska którzy mają samochód.

    • 28 3

  • Jako pieszy nie chcę prosić o pozwolenie na przebycie 6m asfaltu. (2)

    Dobrze że to likwidują. Zwłaszcza, że wiele z nich to były fejkowe przyciski.

    • 8 20

    • (1)

      a ja jako kierowca nie chcę zwalniać przed przejściem dla pieszych

      • 3 2

      • a ja chcę prawo do odstrzału humanitarnego
        kierowców którzy nie chcą zwalniać przed przejściami

        piechota szara piechota

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane