• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • w Gdansku ideologia zostąpiła rozum (2)

    likwidacja przyciskow spowoduje jedynie pogorszenie jakosci powietrza w miescie. Wzrosna emisje spalin i pylow z klockow hamulcowych.... Szkoda, ze wladze miasta nie troszcza sie o zdrowie mieszkancow

    • 16 4

    • tam byla zawsze ideologia, zero rozumu....

      • 1 0

    • zezłomuj trupa jak sie tak martwisz o powietrze.

      Kierofczyk to stan umysłu.
      Truje i narzeka ze truje. rozdwojeniie jazni

      • 2 2

  • Wyłączenie przycisków to był jeden z niewielu pozytywów pandemii

    Powinny zostać tylko te niezbędne przy samodzielnych przejściach, albo przy skrzyżowaniach z małym ruchem pieszym. Na zwykłych skrzyżowaniach, gdzie auta i tak mają czerwone nie ma żadnego sensu tego stosować.

    • 10 10

  • Popatrzmy na sondę. Zdecydowana większość jest za przyciskami a urzędnicy i tak wiedzą lepiej jak uszczęśliwić

    mieszkańców. Nieroby. Powinno być jak w Szwajcarii. Referendum. Wtedy tych id io tów z urzędów możnaby w dużej części zwolnić. Tępa ki urzędnicze.

    • 14 2

  • Ja ich też nie lubię

    Gdynia

    • 5 6

  • Kanarinios

    I jak żyć, chyba sie wyprowadze

    • 3 1

  • (8)

    Najpierw wydali miliony by zamontować przyciski do włączania świateł dla dobra pieszych i kierowców a teraz dla ich dobra wydadzą kolejne miliony by je zlikwidować. No tak właśnie robi się miliony, przepraszam wydaje się nasze pieniądze z podatków by podawać na tacy te same pieniądze firmom.

    • 367 15

    • Bo Polska to raj dla oszustów i tworzenia układów

      Te guziki to taka sama głupota jak pętle zatopione w asfalcie do wyzwalania świateł. W Słowenii mają czujki zamontowane przy sygnalizatorze, podjeżdżasz do skrzyżowania i zanim zahamujesz to zmienia się światło na zielone i jedziesz. Nikomu nie przeszkadza, że ograniczenie do 30 bo rzadko kiedy się zatrzymujesz. A w Polsce wyścig d**ili od świateł do świateł i piesi maratończycy bo ich zielone trwa kilka sekund.

      • 46 7

    • O to własnie chodzi

      • 12 1

    • Jestem pewny że likwidacja nie będzie wymagała ogromnych nakładów. (3)

      Wystarczy je wyłączyć.

      • 5 28

      • Nie ma nic za darmo. (2)

        Obyś się nie zdziwił, jakie faktury będą za to wystawione. miasto wszystko pokryje

        • 33 4

        • I jeszcze byłoby dobrze jakby dawali te guziki tam gdzie to ma sens, a nie gdzie popadnie. (1)

          Bo tak szczerze te guziki sprawdzają się tylko na tych ulicach co jest minimalny ruch samochodów oraz niewiele pieszych, bo na przelotowych ulicach jak np. Al.Niepodległości w Sopocie te guziki to jakiś totalny d**ilizm. System świateł ma synchronizację sygnalizacji z czterech liter dosłownie przez co przyciski nie zawsze zaskakują i pieszy ma opcję czekać na kolejną sekwencję albo przejść na czerwonym.

          • 7 0

          • To fakt. W Sopocie na Niepodległości te przyciski powinny zostać wyłączone. Nic nie dają.

            • 8 0

    • Jak się nie podoba to nie ma problemu..

      ..zamontuje się je później ponownie.

      • 17 2

    • Niegospodarność Władze Gdańska maja opanowaną do perfekcji!!Prostestowalismy przeciwko przyciskom to mieli to gdzies.

      Wydali na nie miliony a teraz kupa kasy na ich likwidacje!Tylko dlatego ze jakis urzednik ma kaprys bo musiał postac na przejsciu.Te przyciski były dodatkowo najwiekszym bublem nie reagowały na dotyk trzeba było w nie walic a i tak nie było wiadomo ze zareagowały.! W Gdańsku Urzednicy napier marnują nasze miliony i mówią to dla waszego dobra potem znowu je marnują i mówią to tez dla waszego dobra!
      Zaraz sie odezwie jakis ruski trol i powie ze to wina Pisowców :)

      • 17 6

  • Przecież te przyciski nigdy nie działały!

    znam tylko jedno przejście w Gdańsku, na którym te przyciski fatkycznie miały wpływ na cykl świateł. I to tylko po 22.00.
    Jak zwylke ktoś zarobił, ktoś wpisał sobie sukces do CV, a ciemny lud za to zapłacił.

    • 7 7

  • Ktos musi poprostu zarobic naprawde to teraz takie wazne zeby zlikwidowac przyciski

    • 7 0

  • Ci ludzie realnie uprzykrzają nam zycie.

    Pamiętajmy o tym przy wyborach. Zapamiętajcie ich nazwiska i argumenty, którymi się kierują.

    • 8 1

  • W sumie obojętnie

    Jako pieszy, nie mam silnych uczuć do przycisków. I tak trzeba czekać na światłach i tak. Jeśli kierowcom to odpowiada, to czemu usuwać przyciski?

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane