• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • To jest dla bezpieczeństwa (4)

    Naszego i Naszych dzieci. Musimy być odpowiedzialni. Przenosimy zarazki. Nie może być takich przycisków dla wspólnego naciskania. Ktoś mógł przed chwilą wytrzeć nos rękę a potem naciskał przycisk. Nie życzę sobie tego i myślę o zdrowiu innych. Życie i zdrowie zależy.

    • 2 18

    • Nie tak dawno naukowcy obliczyli, że naciskając jakąkolwiek klamkę w miejscu publicznym (1)

      dotyka się pośrednio trzech męskich penisów.

      • 3 2

      • Zlikwidować klamki

        • 4 0

    • Masz zryty czosnek makabrycznie

      • 2 1

    • Niech dziecko ręce myje albo nosi rękawiczki!

      Poza tym powinno być na zdalnym nauczaniu i siedzieć w domu !

      • 2 0

  • Wieksze korki i smrod spalin (1)

    Swietokrzyska przy kościele. Ta ulica i tak jest zakorkowana. Jadac autem rzadko stalo sie na czerwonym bo rzadko przrchodza tam ludzie. Teraz czesciej bedzie trzeba tam zatrzymac sie mimo ze nikt nie bedzie przrchodzil. Bedzie wiecej niepotrzebnego smrodu spalin z ruszajacych aut !!!!,
    Po co wylaczac tez na skrzyzowaniu z wielkipolska czy Niepołomicka. Do tego nie zsynchronizowane światła.
    Dziękuję niemyslacym urzednikom za większe korki i smród spalin. !!!

    • 8 4

    • To może trzeba się czasem przejść na piechotę. A tak na serio, te przyciski w wielu miejscach nic nie dawały.

      Często było tak, że stał i pieszy i kierowca.

      • 0 1

  • Powala na kolana ilość świateł na Jana Pawła II... (1)

    • 6 4

    • przynajmniej jest bepiecznie

      brak swiatel powoduje deiloze u kierowcow

      • 1 2

  • A w Gdyni było takie skrzyżowanie że wszyscy piesi mieli zielone. Gdy zbliżał się samochód zapalało się

    czerwone na 2ch przejściach dla pieszych. Jak przejechał znowu wszystkie 4ty przejścia miały zielone.
    Na szczęście już ten problem rozwiązano (przez likwidację).

    • 3 0

  • Spokojnie kierofczyki

    Zawsze jest oaza wszelkiego zacofania czyli Gdynia, gdzie przyciski są, mają się dobrze i nikt nie ma zamiaru ich demontować. Zresztą nie ma za co. Zatem od Kamionki można odpalać tempomat na 120 i ciąć przez niby-miasto. Jeszcze ostatnie pieniądze wydamy na parking dla Was. ;)

    • 1 11

  • Nowe światła (1)

    A kiedy światła na Starogardzkiej na przejściu w okolicy przystanku 189 i 175 przy Bartniczej? Tam ciężko przejść na autobus nie ryzykując życiem...

    • 1 3

    • Minusują tylko kierowcy, którzy zapewne przejeżdżając tamtędy omijają pieszych na przejściu łukiem, żeby tylko się nie zatrzymać...

      • 0 0

  • (2)

    Pieszy jest najważniejszy i powinien przechodzić przez przejście w każdej chwili, a w tym momencie powinno się zapalać czerwone dla kierowczyków.

    • 5 9

    • powinno

      ale u nas pieszy jest szkodnikiem. lobby panow kierofczykow uzurpuje sobie prawo do wszystkiego nad innymi

      • 2 4

    • w czym jestes lepszy od tego co siedzi za kierownica pojazdu?

      • 1 3

  • Zła decyzja

    Trzeba było wyłączyć je na dzień, a uruchomić na noc. Ciężko to będzie odkręcić

    • 14 1

  • Żenada...

    Bo naprawdę tak ciężko wyciągnąć palec i kliknąć ten przycisk.

    • 8 4

  • Gdańsk opresyjne miasto (3)

    Co im te przyciski przeszkadzały? Chyba jeszcze za mało zakorkowane miasto. Po co , ja się pytam , samochód ma stawać skoro nikt nie ma zamiaru przechodzić przejściem ? Geniusze destrukcji , inteligentni inaczej.

    • 16 6

    • Nie do końca tak jest (1)

      Nie wiem, jak to dokładnie wygląda w Gdańsku, ale wiem, jak to wygląda w Gliwicach na Śląsku (miasto, które swego czasu chciało być bardzo pro-samochodowe i anty-piesze). Okazuje się, że światło wzbudzane na skrzyżowaniach w ogóle niczego nie zmienia dla samochodów - cykl trwa tak samo, niezależnie od zielonego bądź światła dla pieszych. Po prostu jak pieszy nie "poprosi" o zielone, to będzie miał czerwone cały czas. Jak poprosi w złym momencie - poczeka na zielone cały cykl, nawet 2-3 minuty. a jak już zapali się zielone dla pieszego, to jedni kierowcy i tak mieliby wtedy czerwone, bo włącza się zielone dla kierowców z ulicy prostopadłej. Inaczej jest oczywiście na przejściach wzbudzanych poza skrzyżowaniami - ale takich nikt nie wyłącza, ani też pieszy długo nie czeka na zielone.

      • 1 3

      • U nas w Sopocie jest tak samo, te przyciski to lipa. Lepiej żeby ich nie było, szkoda prądu.

        • 0 1

    • po to zebys dzbanie jeden sie nie rozpedzal i w slupy nie wjezdzal

      tak ciezko to zrozumiec?

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane