• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • Jaki koszt ? (1)

    Koszt montażu przycisków i systemu Tristar już był.
    Teraz demontaż przycisków.
    Jaki jest koszt demontażu i kto go pokryje i dlaczego mieszkańcy???

    • 9 2

    • a jaki jest koszt słupków antykierofczykowych?

      no niestety ale utrzymanie patologi w samochodach kosztuje

      • 0 4

  • xxx

    Kto zapłacił za te przyciski?

    • 7 0

  • Brawo!

    Dzięk temu ruch będzie tamowany nawet jeśli nikt nie chce przejść. To napewno poprawi emisję spalin i zwiększy ekologię! Podwyżka dla tego, kto to wymyślił!

    • 9 0

  • ja zawsze wciskam, a potem przechodzę nawet jak mam czerwone

    a auta se stoją jak już dawno mnie nie ma he he

    • 5 6

  • A ja tam

    jak mam czerwone a widzę, że nic nie jedzie, to poprostu przechodzę i już. Nie czekam i nie patrzę jak jakiś patafian czy mi się jakieś kolorki zmienią.

    • 5 3

  • Istna dyskryminacja pieszych (1)

    Niech kierowcy też wysiadają na skrzyżowaniu i przyciskają sobie przyciski. Najlepszym rozwiązaniem byłyby detektory ruchu. Jeżeli pieszy zbliża się do skrzyżowania, automatycznie przełącza się sygnalizacja na zielone dla pieszych i to w każdym kierunku. Dlaczego tylko dla kierowców instaluje miasto pętle indukcyjne?

    • 6 7

    • tylko te petle to szajs

      bo nie reagują na mniejsze pojazdy typu motor, rower...

      • 2 0

  • Najlepiej to Zlikwidować możliwość Realizacji

    POmysłów Jej Mości Sympatyczności!
    Pora zacząć robić z tym porządki
    Poza tym naciskając na przycisk choćby i rękawem kurtki ma się pewność że światło zmieni się szybciej niż czekając na ustawienia stopera!
    Trzeba szanować się wzajemnie a nie podejmowac decyzje ideologiczne!

    • 7 1

  • Na Żabiance przy SKM są światła z domyslnym zielonym dla pieszych

    Gdy zbliża się auto to dostaje zielone, ale jest wymuszony cykl. Działa i jest super. Do tego po 20-tej jest wyłączane bo nie ma co zawracać głowy przy małym ruchu. Sensowne rozwiąznie, ale trochę obok jest skrzyzowanie gdzie obie strony mają czerwone bo na sąsiedniej jezdni jedzie tramwaj.

    • 5 1

  • Po co te przyciski? (2)

    Światła są zaprogramowane na czas. Zmieniają swoją sygnalizację w równych odstępach czasowych. Przyciski nie zmieniają tego harmonogramu, są zupełnie zbędne. To wyrzucone pieniądze. Chyba są montowane tylko po to, aby człowiek miał wrażenie, że coś kontroluje. Bez sensu.

    • 5 9

    • To prawda, tak jest w Sopocie przt Niepodległości. A przy Operze Bałtyckiej, to one chyba już dawno nie działają.

      • 0 0

    • Zgadzam się. Zawsze są te same odstępy czasowe między światłami dla kierowców i pieszych.

      • 1 0

  • To już jest jakiś obłęd w głowach (1)

    urzędników. Może ktoś ich przebada i uda się im jeszcze pomóc? Martwię się o nich.

    • 8 0

    • Mylisz się. Te przyciski były POtrzebne wcześniej i działały w sposób absurdalny bo światło czerwone dla kierowców zapalało się niezależnie od tego przycisku (wszędzie na świecie przycisk służy do zatrzymania ruchu a u nas aby zapalić zielone pieszemu). Bez wciśnięcia czerwone pali się dla kierowców i pieszych! Teraz będzie wreszcie SUPER!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane