• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • A w Anglii (1)

    będąc w Peterborough na bardzo ruchliwym przejściu w centrum były światła z przyciskiem. Jeżeli w krótkim czasie po przejściu grupy osób następna naciskała przycisk, trzeba było trochę odczekać na zielone. Jeżeli dłużej nikt nie przechodził po naciśnięciu przycisku światło dla pieszych zapalało się po kilku sekundach. Można? Można! A u nas? po naciśnięciu przycisku czekasz i czekasz mimo, że dłuższy czas nikt nie przechodził i samochodów mało, więc ludzie przechodzą na czerwonym

    • 8 0

    • Bo tam jest inna kultura! U nas jest dużo pisowców. Kumasz?

      • 0 0

  • "rozwój" przez zwijanie.... a potem narzekanie, ze kasy brakuje

    najopierw placa by przyciski zainstalowac
    potem placa by przyciski zdjac
    najpierw buduja przejscie podziemne
    potem obok buduja naziemne...
    ot, takie gdanskie absurdy... potem narzekaja, ze im pieniedzy brakuje

    • 9 0

  • Urzędnicy w moim mieście, zajmijcie się ważnymi sprawami, a nie takimi pierdołami

    • 4 1

  • Do geniuszy

    Może władze miasta podaliby taką decyzję do społecznego głosowania albo chociaż poczytali komentarze po swojej decyzji

    • 6 0

  • ...włączać, wyłączać - "zabawy" urzędników, za które płacimy MY wszyscy

    • 5 0

  • Problem

    W tym że są takie skrzyżowania że czerwone mają auta a pieszy i tak musi wcisnąć by mieć zielone

    • 1 0

  • Kolejny głupi pomysł jakiegoś urzędnika... (3)

    Nie tylko kierowcy samochodów prywatnych na tym cierpią ale dostawcy towarów rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej również którym wydłuża to czas przejazdu kiedy to trzeba stać gdy pieszych brak. Najpierw polikwidowali przejścia podziemne i narobili pasów co 300m to teraz jeszcze likwiduje się przyciski, żeby chociaż TriStar działał !!! Który to z urzędników wpada na tak fantastyczne pomysły powinni sugerować się opinią publiczną a nie wymysłem d**ila bez kompetencji. Czy ktoś pomyślał o kosztach jakie trzeba ponieść najpierw za założenie a potem za demontaż przycisków... głupota głupota i jeszcze raz głupota !!!

    • 6 1

    • (2)

      Tristar działa, smerfie marudo.

      • 0 0

      • (1)

        no pięknie działa cymbale jak stare sygnalizacje z osobną szafką na każdym skrzyżowaniu

        • 0 1

        • Dla ciebie pajacyku TriStar działałby gdyby było zielone dla samochodów 24h. Kolejny malkontent.

          • 0 2

  • Ironia

    Jedna z najbardziej zakorkowanych dróg wyjazdowych na południowe dzielnice miasta
    ul.Świętokrzyska bez perspektywy na rozbudowę pewnie przez następną dekadę
    i oto eureka władzy dobić ją jeszcze bardziej
    a mieszkańcy rozwijających się dzielnic no cóż nie zauważą że dzięki bezmyślności urzędników stoją tu w korkach kolejne 15÷20 minut dłużej to dodatkowy stres czas spędzony poza domem z dala od dzieci rodzin
    i bliskich. Pani Prezydent czy to jest hasło
    wyborcze dla mieszkańców tych dzielnic.

    • 4 1

  • (3)

    I dobrze, zlikwidować tam gdzie się nie sprawdzają.
    Gdyby był artykuł ze montują dodatkowe przyciski, trollom tez by to nie pasowało. Zawsze źle dla pisowcow.

    • 1 5

    • Sam jesteś Pisowcem!

      • 0 0

    • POkemony zawsze glupio sie ciesza...

      • 1 0

    • Tak, to som pisowskie przyciski! Z niemi won!

      • 0 0

  • myślenie

    Czy to naprawdę takie ważne? Ludzie, zacznijcie myśleć...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane