• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zlikwiduje 30 proc. przycisków dla pieszych

bra
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię. Na 77 skrzyżowaniach w Gdańsku, piesi i rowerzyści nie będę musieli "się prosić" o przejście przez jezdnię.

Do końca maja z 77 skrzyżowań w Gdańsku znikną przyciski do wzbudzania przez pieszych i rowerzystów zielonego światła. Z tej opcji nadal będzie można skorzystać w ponad 180 lokalizacjach na terenie miasta, głównie tam, gdzie ruch pieszy jest niewielki.



Istnienie przycisków wywołujących zielone światło na przejściach od zawsze budziło kontrowersje. Wystarczy powiedzieć, że to rozwiązanie ma głównie zwolenników wśród kierowców, z kolei przeciwna jest mu część pieszych. Jak to możliwe?

Kierowcy chcą przycisków



Wystarczy przytoczyć wpis do Raportu z Trójmiasta jednego z czytelników:

- Czy miasto może w końcu wyłączyć automatyczne światła? Na samej Świętokrzyskiej stałem dwa razy na czerwonym, a nikt nie przechodził. Ludzie robią zakupy i prowadzą wózki, łapią za klamki. Wydaje mi się, że guzik wywołujący zielone światło dla pieszego nie jest jakimś wielkim zagrożeniem epidemicznym - sugerował czytelnik.

Niektórzy piesi ich nie lubią



Z drugiej strony piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia wciskając guzik, by zasygnalizować swoją obecność.

To rozwiązanie miało jeszcze jeden poważny minus.

Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje. Wywoływanie zielonego światła na przejściach dla pieszych wciąż wzbudza spore kontrowersje.
Pieszy, który zbyt późno nacisnął przycisk, zmuszany był oczekiwać na zmianę sygnału przez cały cykl sygnalizacyjny, co znacząco wydłużało czas oczekiwania na przejście - wyjaśniał nam Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ ds. zarządzania.

Zrywanie folii z przycisków



W 2020 roku, po wprowadzeniu pierwszych pandemicznych obostrzeń, miasta powyłączały przyciski na wszystkich skrzyżowaniach. Drogowcy w Gdańsku zapowiadali nawet, że nigdy już nie wrócą do tego rozwiązania.

Część osób niecierpliwie oczekująca na przejście rozrywała folie zakrywające przyciski i domagała się ich przywrócenia.

260 skrzyżowań w mieście, 77 bez przycisków



Koniec końców, możliwość wzbudzania światła zielonego została przywrócona na części skrzyżowań, ale nie wszędzie. Było to dla pieszych mylące, bo na jednym przejściu przyciski działały, a na innym nie.

Ostatecznie w Gdańsku podjęto decyzję o demontażu części z nich.

- Lista obejmuje 77 lokalizacji na terenie całego miasta. Należy dodać, że wszystkich sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest 260. A to oznacza, że demontaż obejmie 30 proc. z nich - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten proces już się rozpoczął. Wszystkie przyciski planowane do likwidacji zostaną zdemontowane do 28 maja 2022 roku.

Skrzyżowania, na których przyciski będą wyłączane:

  1. Toruńska - Żabi Kruk,
  2. Obrońców Wybrzeża, wyjazd do E.Leclerc,
  3. Hynka - pętla,
  4. Kołobrzeska - Olsztyńska,
  5. Piastowska - Droszyńskiego,
  6. Piastowska,
  7. Jagiellońska, przy przychodni,
  8. Czarny Dwór - Jana Pawła II,
  9. Jana Pawła II - Szpital Miejski II,
  10. Jana Pawła II - Szpital Miejski I,
  11. Jana Pawła II - Meissnera,
  12. Jana Pawła II - Burzyńskiego,
  13. Wita Stwosza - Abrahama,
  14. Kielnieńska - Barniewicka,
  15. Wodnika - Galaktyczna,
  16. Jana z Kolna - Robotnicza,
  17. Jana z Kolna - Nowomiejska,
  18. Rajska,
  19. Gnilna - Aksamitna,
  20. Wyzwolenia, Portowiec,
  21. Gdańska - Gałczyńskiego,
  22. Chrobrego - Leszczyńskich,
  23. Smoluchowskiego - Dębinki,
  24. Sobieskiego - Jarowa,
  25. Jaśkowa Dolina - Na Wzgórzu,
  26. Jaśkowa Dolina - Rakoczego,
  27. Rakoczego - Warnieńska,
  28. Rakoczego - Potokowa,
  29. Nowolipie - Piekarnicza,
  30. Polanki - Szpital MW,
  31. Partyzantów - Obywatelska,
  32. Złota Karczma - wjazd IKEA,
  33. Słowackiego - Budowlanych,
  34. Słowackiego - Elewów,
  35. Słowackiego - Radarowa,
  36. Słowackiego (nowa) - droga do Słowackiego,
  37. Kartuska - Kalinowa - Otomińska,
  38. Kartuska - Źródlana,
  39. Kartuska - Damroki,
  40. Kartuska - Cedrowa,
  41. Kartuska - Skrajna, Bądkowskiego,
  42. Kartuska - Kościelna,
  43. Kartuska - Zakopiańska,
  44. Kartuska - Ciasna,
  45. Kartuska - Paska,
  46. Kartuska - Jasna,
  47. Beethovena, przy Noskowskiego,
  48. Beethovena - Powstańców Warszawskich,
  49. Bethovenna - Schumana,
  50. Łostowicka - Wojskiego,
  51. Jabłoniowa - Przywidzka,
  52. Przywidzka - Centrum Handlowe,
  53. Sikorskiego - Cienista,
  54. Havla - Nowa Warszawska,
  55. Nowa Warszawska - Łódzka,
  56. Havla - Wilanowska - Płocka (Łódzka - Wilanowska - Płocka),
  57. Havla - Świętokrzyska,
  58. Witosa - Cieszyńskiego,
  59. Witosa - Dragana,
  60. Witosa - Wilanowska,
  61. Świętokrzyska, przy kościele,
  62. Świętokrzyska - Niepołomnicka,
  63. Świętokrzyska - Wielkopolska,
  64. Świętokrzyska - Wieżycka,
  65. Warszawska - Piotrkowska,
  66. Świętokrzyska - Guderskiego,
  67. Nowa Wałowa - Nowomiejska,
  68. Rakoczego - Kolumba,
  69. Rakoczego - Piecewska,
  70. Rakoczego - Bulońska,
  71. Rakoczego - Belgradzka,
  72. pętla Siedlce,
  73. Bulońska - Budapesztańska,
  74. al. Macieja Płażyńskiego - Nowa Gdańska,
  75. al. Macieja Płażyńskiego - Gdańska,
  76. Havla - Wilanowska,
  77. Kartuska Północna - Przytulna (łącznica Trasy W-Z).
bra

Opinie (348) ponad 10 zablokowanych

  • Zabawa kosztem podatnika. (1)

    Jaki był koszt zakupu i montażu przycisków? Jaki jest koszt demontażu i utylizacji przycisków? Jaki wpływ na środowisko mają niepotrzebne odpady elektroniczne?

    • 11 2

    • a jaki jest koszt utrzymania jednego kierowcy?

      wolałbys nie wiedziec

      • 1 2

  • I jak ma pis nie wygrać...

    Pożegnamy ich w Polsce a przywitamy w Gdańsku.

    • 7 1

  • gdański ład (1)

    zlikwidować wszystkie guziki , bo część nie działało . Koń by się uśmiał. Trochę techniki i samorząd leży i kwiczy.

    • 4 2

    • Przecież likwidują tylko te, które nie działały

      • 2 2

  • Do firmy demontujacej przyciski - nie ucinajcie kabli od przycisków, mogą się jeszcze przydać, szczególnie w drodze do pracy któregoś z prezydentów, jak stanie taki 5 razy pod rząd bez sensu, razem z autobusem. Który z prezydentów wpadł na tak świetny pomysł? Bo nie wierzę, że to autorski pomysl gzdiz

    • 14 0

  • nareszcie!!!

    wydane pieniadze na montaż teraz na zdjecie

    • 8 0

  • Uważam, że to kierowcy powinni się zatrzymywac i (2)

    wciskac przycisk żeby przejechać.

    • 4 9

    • Chyba macałeś się z koniem przez ścianę ...! (1)

      W Stanach tylko żule chodzą na piechotę !

      • 0 4

      • bo tam wszyscy mieszkają na przedmiesciach

        100km od centrum.
        To jak ma tam dzialac komunikacja publiczna

        • 2 0

  • TO ma sens, najpierw montować potem demontować, ktoś zarobi

    a frajer - podatnik, tylko będzie się cieszył

    • 8 2

  • Te przyciski i tak nie działają, na Śródmieściu i Dolby mieście nic nje trzeba wciskać a światła i tak się zmieniają

    • 1 3

  • (6)

    Brawo geniusze! Najbardziej to potrzebne są światła na Świętokrzyskiej przy kościele. Napradę wam zależy żeby totalnie zakorkować miasto! Tylko mi nie piszcie o przesiadania do komunikacji. Do pracy jadę samochodem 15 minut, tramwajem godzinę! Nie zachęca mnie ten tramwaj!

    • 170 31

    • Tam najważniejsza lokalizacja (2)

      By nie trzeba było wywoływać. Bardzo dobrze :)

      • 7 1

      • Rzeczywistość alternatywna

        I jeszcze tunele zlikwidować i zrobić przejścia naziemne...samochód przecież musi stać w korkach aby więcej spalin generował i stresu dla kierowców i pasażerów. Po co w miarę sprawnie przejechać od punktu A do punktu B ,zaparkować i załatwić to co ma się do załatwienia ? Po za tym jak miasto przekonuje kierowców do przestawienia się na transport publiczny ? ( abstrahując ,że są sytuacje i to częste gdzie liczy się czas i inne zmienne ,gdzie podróż samochodem jest niezbędna )

        • 12 9

      • Właśnie wczoraj widziałem jak to tam świetnie działa - auta stoją na czerwonym jak nie ma żywej duszy przy przejściu, a jak auta mają zielone to pojawiają się piesi i czekają na zmianę świateł przez cały cykl. Ta automatyzacja to niepotrzebne hamowanie ruchu dla każdego. Na pierwszym przejściu po wyjeździe z Havla są tylko progi zwalniające gdzie przechdzi 2x więcej pieszych i jakoś wszyscy żyją. Zwolennikom tego rozwiązania życzę miłego wdychania spalin.

        • 17 2

    • Świętokrzyska to przykład książkowy jak złym pomysłem jest likwidacja przycisków. Czerwone dla kierowców zapala się jak chce i kiedy chce - co spowalnia i tak podle powolny ruch

      • 7 0

    • I bardzo dobrze.

      Bardzo dobrze że koło kościoła zostanie zlikwidowany przycisk. Mieszkam w tej okolicy i potok aut uniemożliwi mi się włączenie (Samochodem) do ruchu zarówno z domu jak i ze pobliskiego sklepu. I mowie to jako kierowca. Dzięki tym światłom nie czekam w nieskończoność aż ktoś mnie wpuść.

      A teraz jako pieszy: Nie muszę za każdym razem prosić o przejście na drugą stronę. Przechodzę jak jest moja kolej i koniec tematu.

      Oczywiście najwięcej w kwestii Świętokrzyskiej w Gdańsku mają do powiedzenia mieszkańcy Kowal/Kolbud

      • 2 0

    • nawet rowerem jest problem

      Teoretycznie też trzeba się na światłąchzatrzymywać, a wyskoczenie na chodnik jets w zasadzie nielegalne i niebezpieczen.
      Bzdura kompletna z likwidacją tych przyciksów.

      • 0 0

  • "piesi irytowali się, że muszą prosić się o możliwość przejścia" (3)

    Ależ oczywiście. Szlachta nie może sobie pozwolić, żeby czekać na zielone, a co dopiero prosić! :D Ludzie mają jednak równo nas*ne w głowach :D

    • 11 5

    • Jak tak kochacie pieszych to budujcie kładki i tunele! (2)

      Przynajmniej coś po Was zostanie, bo z tymi przyciskami to jawna wtopa !
      Kilka przycisków w mieście nie zmieni stanu sanitarnego w mieście, biorąc pod uwagę ilość klamek i brudnych poręczy w tramwajach i autobusach.

      • 2 3

      • Sam se buduj kładki i tunele, miasto to nie autostrada. (1)

        • 1 1

        • mylisz miasto z wioska

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane