• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa

Maciej Korolczuk
14 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (461)
Trzy lata temu Jerzy Wiatr (pierwszy z prawej) zapowiadał, że wiosną 2024 roku komunikacja miejska w Gdańsku będzie uznawana za najlepszą w kraju. Sprawdzamy, czy udało się osiągnąć ten status? Trzy lata temu Jerzy Wiatr (pierwszy z prawej) zapowiadał, że wiosną 2024 roku komunikacja miejska w Gdańsku będzie uznawana za najlepszą w kraju. Sprawdzamy, czy udało się osiągnąć ten status?

Trzy lata temu Jerzy Wiatr, nowo powołany wówczas wiceprezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje , zapowiedział, że na początku 2024 roku gdańska komunikacja miejska będzie najlepsza w kraju. Ten okres właśnie minął. Czy rzeczywiście transport publiczny w Gdańsku jest już najlepszy w całej Polsce?



Komunikacja miejska w Gdańsku w ostatnich 3 latach:

Gdy przed trzema laty Jerzy Wiatr dołączył do spółki GAiT, jego zatrudnienie było przez miejskiego przewoźnika przedstawiane jako duże wzmocnienie.

Podkreślano m.in. duże doświadczenie Wiatra, który w poprzednim miejscu pracy, a więc na stanowisku MPK w Tarnowie, dał się poznać jako sprawny zarządca i organizator.

Prezes Maciej Lisicki mówił wówczas, że pasja i wiedza nowego zastępcy przyda się szczególnie przy kolejnych inwestycjach w tabor, nową infrastrukturę (m.in. przy budowie nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na południu Gdańska) czy przy wdrażaniu elektromobilności.

Nowy wiceprezes GAiT. Nowy wiceprezes GAiT. "W 3 lata najlepsza komunikacja w kraju"

Nowego członka zarządu spółki GAiT chwalili też lokalni dziennikarze z Tarnowa i Krakowa. Zapamiętali go jako miłośnika nowinek technicznych, podkreślali przebojowość i chęć ciągłego rozwoju. Jego odejście z Tarnowa do Gdańska było dla nich dużym zaskoczeniem.

- W ciągu trzech lat chcę, by komunikacja miejska w Gdańsku była najlepsza w kraju - mówił w pierwszej rozmowie z naszym portalem nowy wiceprezes GAiT. - W pierwszej kolejności chcę przede wszystkim poprawić czystość w pojazdach. Poprzez codzienne doglądanie firmy dbającej o czystość, osobistą obecność, nakładanie kar, aż po wymianę firmy sprzątającej. Aż do skutku. Autobusy muszą być czyste, wygodne i punktualne. Tylko tyle i aż tyle. Ponadto chcemy doposażyć tabor o nowoczesne systemy służące pasażerom, choćby możliwość płacenia za bilety kartą w pojazdach. Gdańsk jest dużym i bogatym miastem, dlatego uważam, że można to było zrobić wcześniej niż w Tarnowie czy Rzeszowie. Pierwsze efekty pasażerowie odczują już na wiosnę - zapowiadał w lutym 2021 roku wiceprezes Wiatr.
Czy po trzech latach udało się - używając komunikacyjnej metafory - "dowieźć" obietnicę?



"Jedna z najlepszych w kraju"



- Gdańska komunikacja miejska jest jedną z najlepszych w Polsce - mówi dziś Jerzy Wiatr. - Gdańsk jest miastem, które bardzo dużo inwestuje w rozwój komunikacji miejskiej. Miasto realizuje projekty, które my, jako miejski przewoźnik, współrealizujemy. Musimy pamiętać, że gdańska komunikacja to układ naczyń połączonych. Na jej rozwój pracuje aktywnie wiele miejskich jednostek, takich jak Zarząd Transportu Miejskiego, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czy Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Powstają nowe trasy tramwajowe. Przez spółkę InnoBaltica wprowadzany jest pierwszy w Polsce jednolity system płatności w całym transporcie publicznym na dużym obszarze. A nasza flota pojazdów jest jedną z najnowocześniejszych w kraju. To Gdańsk w 2021 roku, jako pierwsze miasto w Polsce, w którym komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, zaoferował pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajów. Warto zaznaczyć, że tramwaje wysokopodłogowe, z którymi Gdańsk pożegnał się na dobre już trzy lata temu, funkcjonują jeszcze w wielu miastach. Gdańsk poprzez duże wieloletnie inwestycje odmłodził też swoją flotę autobusową.

Inwestycje w nowy tabor



Od chwili jego zatrudnienia w spółce GAiT zaszło sporo zmian. Flotę wzmocniły autobusy elektryczne: najpierw jesienią 2022 roku na ulice Gdańska wyjechały kupione za 5 mln zł trzy midibusy.

Rok później w Gdańsku pojawiło się 18 nowych Manów, na co miasto wydało kolejne 62 mln zł.

Początkowo ich eksploatacja budziła jednak sporo zastrzeżeń. Wątpliwości mieli kierowcy, pasażerowie i same władze spółki, bo aby poprawić sytuację m.in. z zasięgiem baterii, konieczne były szkolenia kierowców i wsparcie pracowników producenta. Nie obyło się też bez kar - ostatecznie GAiT naliczył prawie 100 upomnień na łączną kwotę 237 tys. zł.

W ostatnich miesiącach miasto podpisało też - krytykowaną z kolei przez opozycję w radzie miasta - umowę na 10-letnią dzierżawę 10 autobusów wodorowych o wartości 171 mln zł.



- Dołączyłem do GAiT w momencie ważnym dla gdańskiej komunikacji - uczestniczę, i to od samego początku, w procesie wdrażania elektromobilności. To duże przedsięwzięcie i wyzwanie dla każdego miasta i przewoźnika. I uważam, że dobrze się z tego zadania wywiązujemy. Zakupiliśmy pojazdy, które charakteryzują się wysokim zasięgiem i mogą obsługiwać gdańskie linie bez konieczności doładowywania ich w trakcie realizacji kursów. I zgodnie z naszymi potrzebami wykonujemy nimi bez problemu taki sam przebieg dzienny, co dieslami. Warto też wspomnieć, że aplikujemy o dofinansowanie 100 proc. wartości zakupu tych autobusów. Nasz wniosek cały czas czeka na decyzję, ale jesteśmy dobrej myśli, bo po weryfikacji otrzymał on status "zarekomendowany do dofinansowania" - podkreśla Wiatr.

Zmiany w bazie na Hallera



GAiT nie tylko zamawia i kupuje nowe autobusy czy tramwaje, ale też modernizuje te, którymi już dysponuje.

Jedną z decyzji nowego wiceprezesa była m.in. ta o wymianie podłóg w wysłużonych autobusach. Zmiany zachodziły też w zajezdni przy Hallera, gdzie Wiatr próbował optymalizować czas potrzebny na sprzątanie i tankowanie pojazdów.

Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Jego zalecenie, by czynności te prowadzone były w jednym czasie nie spotkały się jednak z przychylnością części załogi. Po kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, która oceniła że takie działanie może być niebezpieczne, z pomysłu zrezygnowano.

Zgodnie z zapowiedziami Wiatra, spółka zaczęła kłaść duży nacisk na utrzymanie czystości - głównie w autobusach. Kilka miesięcy po jego zatrudnieniu, za czystość w tramwajach zaczęło odpowiadać konsorcjum firm z Małopolski, m.in. z Tarnowa, skąd przyszedł do Gdańska nowy wiceprezes.

- Podnieśliśmy i wciąż podnosimy estetykę starszego taboru autobusowego, poprzez odnawianie wnętrza i powłoki lakierniczej. Poprawiliśmy i cały czas poprawiamy także czystość pojazdów. Gdańska flota, jest coraz nowocześniejsza, coraz bardziej wygodna, estetyczna i lepiej oznaczona - wymienia wiceprezes GAiT. - Udało nam się stworzyć najbardziej zaawansowany w Polsce system dynamicznej informacji przesiadkowej, który pokazuje realne odjazdy wszystkich autobusów, tramwajów oraz pociągów PKM i SKM i możliwości przesiadki. System został już wdrożony w kilkudziesięciu pojazdach i trwa jego wdrażanie w pozostałych pojazdach, które są wyposażone w ekrany LCD.
  • Obecnie trwają prace projektowe nad nową zajezdnią autobusowo-tramwajową przy ul. Warszawskiej. Projekt ma być gotowy w tym roku.
  • Obecnie trwają prace projektowe nad nową zajezdnią autobusowo-tramwajową przy ul. Warszawskiej. Projekt ma być gotowy w tym roku.
  • Obecnie trwają prace projektowe nad nową zajezdnią autobusowo-tramwajową przy ul. Warszawskiej. Projekt ma być gotowy w tym roku.

Wciąż wiele do zrobienia



Tabor to niejedyne inwestycje, w które zaangażował się nowy wiceprezes. W osiągnięciu statusu "najlepszej komunikacji miejskiej w kraju" mają też pomóc inwestycje w infrastrukturę. Latem ubiegłego roku rozstrzygnięto przetarg na opracowanie wielobranżowej wariantowej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej zajezdni przy ul. Warszawskiej.

Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM

- Trwają prace koncepcyjne oraz prace nad dokumentacją, analizujemy także źródła finansowania tej inwestycji - mówi Wiatr i dodaje: - Powodów do satysfakcji jest wiele i wiele jest też do zrobienia, bo komunikacja miejska to bardzo żywy obszar. Nigdy nie można uznać, że zrobione zostało już wszystko. Inwestowanie w rozwój komunikacji miejskiej to stan permanentny, to proces. A my cały czas idziemy do przodu. W Gdańsku w tym obszarze dzieje się dużo dobrego.
Niezależnie od tego, czy komunikacja miejska w Gdańsku już jest, czy dopiero aspiruje do miana najlepszej w kraju, ostateczną decyzję w tej sprawie zawsze podejmują... pasażerowie.
08:46 14 LUTEGO (aktualizacjaakt. 08:59)

Duże opóźnienie linii 289 (42 opinie)

Tak, a propos artykułu "Gdańska komunikacja najlepsza w kraju?"..
Tak, a propos artykułu "Gdańska komunikacja najlepsza w kraju?"..

Miejsca

Opinie (461) ponad 10 zablokowanych

  • Super chłopaki (9)

    Szczególnie to ułożenie rąk i postawa w tych płaszczach 3/4 a reszta społeczeństwa mieszkańców tego miasta ładnie płaci gnieździ się w zatłoczonej komunikacji nie narzeka jedzie do roboty a chłopaki już sobie premię i odpowiednie nagrody elegancko podpiszą trójstronnie wy się nie bójcie oni mają dobrze A wy jak macie się codziennie w komunikacji?

    • 266 10

    • ależ oni sa odklejeni od rzeczywistości (4)

      najlepsze co można by dla nich zrobić to odkleić ich od stołków żeby wrócili do realnego świata

      • 46 1

      • A kogo proponujesz w zamian? (2)

        • 2 12

        • a co ci inni mieliby takiego zrobić? (1)

          W Trójmieście potrzebne jest radykalne zwiększenie połączeń SKM po wymianie taboru. Radykalna poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu do wszystkich stacji i przystanków SKM dla pieszych i rowerzystów także by się przydała.

          • 11 1

          • Nowa Letnica

            Czekamy na reaktywację kolejki SKM do Nowego Portu!

            • 7 0

      • Najlepsze co by mogli zrobić dla siebie i dla innych

        To wcielić się w pasażerów i kazać im przez najbliższe 3 lata korzystać tylko z komunikacji miejskiej - ciekawe jak wtedy by się ocenili.

        • 22 0

    • FALA (1)

      Ciekawe czy będą tacy zadowoleni jak Fala się wykrzaczy.

      • 28 2

      • W końcu to nastąpi! Już może za chwilę! Na pewno zaraz się wykrzaczy!

        Ej, przestań kupować bilety, bo psujesz narrację, że nie działa!

        • 1 13

    • Do paki te

      super chłopaki za korupcję.

      • 9 0

    • W TVPolen mówili że na świecie

      • 6 1

  • Dwie sprawy

    Po pierwsze w jaki sposób zamierzano zmierzyć tą najlepszość gdańskiej komunikacji? To hasło było ściemą propagandową godną Aleksandra ale Łukaszenki

    Po drugie po tych 3 latach jest gorzej choć to może bardziej wina ztm niż gait

    • 24 0

  • najlepsza komunikacja,tak z tymi autobusami traktowami od knura napewno

    • 11 0

  • Najbatdziej rozkradana kominikacja w Polsce

    A Lisicki ma najwiẹcej nieruchomości za granicą . Autobusy na wodór

    • 22 0

  • Bilety drogie, kursy rzadkie i coraz rzadsze, awarie częste, czystość pojazdów żadna, zapełnienie pojazdów na full, synchronizacja przesiadek nie istnieje, wygoda przesiadania się nie istnieje, sensowność siatki połączeń dyskusyjna, rozkłady jazdy rozplanowane bez dbałości o pasażera (tam gdzie linie się dublują stadne jeżdżenie). Tak ja widzę naszą komunikację

    • 27 0

  • "Gdańska komunikacja miejska jest jedną z najlepszych w Polsce"

    on tak na poważnie?? dobry żart.

    • 21 0

  • Najlepszą? Oni nawet porządnego systemu biletu metropolitalnego nie wypracowali...FALA to bubel w porównaniu

    Z kilkoma innymi systemami działającymi w Polsce np. Poznańską ePKA.

    "Początkowo ich (autobusów elektrycznych) eksploatacja budziła sporo zastrzeżeń: - Budziła? Znaczy, że jest dobrze? Gdzie tam, dalej budzi. Widać było jak spadł śnieg i pojawiły się minusowe temperatury. Nagle zniknęła większość "elektryków" z linii. Wcześniej i teraz to jeśli się postoi na przystanku pod dworcem kwadrans czekając na autobus lub tramwaj bez problemu zauważy się chociaż jednego podjeżdżającego na przystanek "elektryka" . A wtedy o to było bardzo ciężko i widać było wyraźnie, że "elektryki" zastąpiły autobusy spalinowe. Np. na linię 100 wróciły midibusy Kapeny, podczas gdy od zakupu Karsanów ta krótka przecież linia jest obsługiwana w 100% nimi...

    "Podnieśliśmy i wciąż podnosimy estetykę starszego taboru autobusowego, poprzez odnawianie wnętrza i powłoki lakierniczej." - Tu już ośmieszanie się na maksa. Faktycznie z zewnątrz nie ma już tak, że na autobusach widać wychodzącą rdzę, ale w środku? Żadne wnętrze autobusu nie zostało odnowione, co najwyżej faktycznie w niektórych autobusach można dostrzec, że niektóre siedzenia mają nie pasującą do reszty tapicerkę na siedzisku lub oparciu, ale to podejrzewam wymiany tapicerek spowodowane wandalizmem i ich zniszczeniem. Reszta najstarszych autobusów w flocie czyli głównie Solarisów i ostatnich starych MANów oraz Mercedesów natomiast ma już pociemniałe od brudu, wytarte tapicerki i ślady przeróbek przy przyciskach typu pusta dziura po oryginalnym przycisku, gdzie wychodziły kiedyś przewody i poniżej zamontowany przycisk dosztukowany, zupełnie inny niż pozostałe przyciski w autobusie.

    • 25 0

  • a da się już dojechać z Osowy na Firogę bez zjeżdżania do Wrzeszcza?

    • 21 0

  • Łysy

    Borawski dam ci dobrą radę zmień kolegów bo takiego i**otycznego artykułu to nawet nie czytałem w Rosji.

    • 21 0

  • To jakis ponury żart.

    • 23 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane