• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański tor F1 nabiera realnych kształtów

Michał Brancewicz
21 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Beata Czeluśniak prezentuje swój projekt toru Claudowi Denis. Beata Czeluśniak prezentuje swój projekt toru Claudowi Denis.

Gdańsk nie rezygnuje ze stworzenia profesjonalnego toru wyścigowego dla samochodów i motocykli. We wtorek odbyło się spotkanie, na którym zaprezentowany został wstępny projekt toru.



Tak prezentuje się projekt toru stworzony przez Beatę Czeluśniak. Tak prezentuje się projekt toru stworzony przez Beatę Czeluśniak.
Idea przyciągnięcia nad polskie morze najlepszych kierowców sportów motorowych, w tym także tych z Formuły 1 jest w Gdańsku żywa od prawie 8 lat. Ten pomysł upodobał sobie szczególnie Mirosław Zdanowicz, radny miasta i zarazem prezes Polskiego Związku Motorowego w Gdańsku.

- Chcemy, by na torze mogli się ścigać nie tylko kierowcy samochodowi, ale także motocykliści - mówi Mirosław Zdanowicz. - A jest kilka różnic w konstrukcji toru dla obu dyscyplin. Gdy motocyklista wypadnie z trasy to misi wyhamować na miękkim poboczu, natomiast samochody powinny zatrzymywać się na barierkach. Są też różnice w wyprofilowaniu łuków.

Czy Gdańsk potrzebuje toru Formuły 1?

Na wczorajszym spotkaniu, w którym udział wzięli także Claude Denis z Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM) i Andrzej Witkowski, prezes PZMot, zaprezentowano projekt toru autorstwa Beaty Czeluśniak. Absolwentka Politechniki Krakowskiej od dawna chciała go zaprojektować.

Claude Denis podczas oględzin miejsca, gdzie ma powstać Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji pozytywnie wyrażał się o lokalizacji i podsuwał wiele ciekawych rozwiązań. - Zasugerował na przykład by skrócić tor z 5,7 km do 4,2 km, bo obecnie jest taka tendencja, że widzowie chcą ciągle przeżywać emocje, a nie czekać kilka minut na kilkusekundowy przejazd kolumny bolidów.

Na terenie całego kompleksu o powierzchni 200 ha zlokalizowanym w dzielnicy Św. Wojciech, w okolicach ul. Borkowskiej zobacz na mapie Gdańska, poza głównym torem, znajdzie się także m.in. mniejszy tor dla gokartów czy motocrossu a nawet... stok narciarski. Obecny projekt zakłada także budowę trybun na 125 tys. osób.

- Chcemy by Centrum skupiało różne dyscypliny i było otwarte przez okrągły rok - przekonuje radny Zdanowicz. - Już teraz wiadomo, że zainteresowani jego wykorzystaniem i wynajmowaniem byliby również Skandynawowie.

Warunki do budowy, która miałaby się rozpocząć po Euro 2012 są sprzyjające, gdyż sam tor to nie wszystko. By otrzymać homologację (pozwolenie na użytkowanie) trzeba spełnić także inne kryteria. Międzynarodowy port lotniczy musi znajdować się w promieniu 40 km, musi być autostrada i zaplecze hotelowe. A tego ostatniego po 2012 na pewno w Gdańsku nie zabraknie.

Radny, pomny wyliczeń dotyczących Baltic Areny, nie chce na razie mówić o szacunkowych kosztach inwestycji, jednak zapewnia, że pieniądze to nie problem. Nawet opozycja jest przychylna temu pomysłowi, jednak z zastrzeżeniem, by nie angażować w to miejskich funduszy. Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji miałoby powstać w porozumieniu publiczno prywatnym. Miasto dałoby teren, a firmy miałby wybudować kompleks.

- Taka sytuacja ma miejsce np. w Bułgarii gdzie tor budowany jest przez zagraniczne konsorcjum - wyjaśnia Mirosław Zdanowicz. - Musimy się jednak pospieszyć, bo Moskwa także szykuje się do budowy i wtedy mogłaby przejąć wszystkie imprezy.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • brawo!

    • 0 0

  • brawo!

    czy wy ślepi jesteście pieniądze miały by pochodzic z prywatnych kieszeni inwestorow, misto mialo by dac tylko teren.....

    • 0 0

  • brawo!

    czy wy ślepi jesteście pieniądze miały by pochodzic z prywatnych kieszeni inwestorow, misto mialo by dac tylko teren.....

    • 0 0

  • mieszkam w okolicy (1)

    mamy już tam w okolicy motocrossy, plan był taki ze będzie to odizolowane od sąsiadujących domów jakoś wcale tego nie widać, mamy przyjemność słuchać przez cały rok "bzyczenia" tych "fantastycznych" dźwięków i nikt nie zwraca na nas uwagi. Po takim początku jakoś nie zachęca mnie propozycja jeszcze większego huku w okolicy, a na większe zainteresowanie mieszkańcami już nie liczę więc jestem zdecydowanie na nie !!

    • 0 0

    • kurcze, szkoda

      przykro mi ze dobiega Cie juz kupa huku. Tym bardziej mi przykro ze F1 to duzowiecej niz kupa huku!!! znam rodzine z Estoril, Portugalia, ktorzy mieszkali przy samym torze. To prawda, jest glosno,ale niegdy nie uslyszalem negatywnego zdania...

      • 0 0

  • inwestycja (1)

    Na torze F1 może każdy zarobić. To nie jest tani sport i bilety nie są tanie. Co za tym idzie przyjedzie tutaj więcej osób z kasą, więcej kasy zostawią w naszych sklepach, naszych pubach, naszych restauracjach.

    • 0 0

    • Heh naiwna jesteś:)

      Takie myślene sprawdza się na zachodzie. Tam jest wieloletnia tradycja wyścigowa i nikt nie robi przekrętów przy budowie.
      Zobacz jak w trójmieście "powstają" inne obiekty sportowe!
      Baltic Arena miała powstać w 2007 roku a może powstanie na EURO 2012 i to za ponad dwa razy więcej kasy.
      A hala na granicy Gdańska i Sopotu już "prawie" jest tyle, że się sypie.
      Lepiej niech Gdańsk przy tych władzach nie bierze się za budowę czego kolwiek ten z F1 to i tak propaganda dla naiwniaków.

      • 0 0

  • EXTRA!!!!!NARESZCIE COŚ GRUBEGO !!!

    SUPER , TO BĘDZIE SIE DZIAŁO !!! TYLKO F1 !!!!!!!!!! I KARTING !!!!!

    • 0 0

  • ale przy obecnej konkurencji - tor musi być 'ciekawy' (2)

    to ważne, bo byle jaki tor F1 z pewnością nie przyciągnie - mam nadzieję, że biorą to pod uwagę

    oczywiście dla 'lokalnych' amatorów wystarczy byle jaki tor, ale na F1 to już musi być 'coś'

    nie znam się i nie komentuje czy ten projekt ma to coś, ale widziałem dokument o projektowaniu torów - mam nadzieję, że 'decydenci' także mają świadomość skali trudności

    dlatego dobrze byłoby, gdyby ktoś bardzo doświadczony w 'torach' obejrzał dokładnie polski projekt - stadiony w sumie także projektowali ludzie z dużym doświadczeniem

    • 0 0

    • fakt ostatnio Ameryka całkowicie wypadła z F1

      • 0 0

    • tor jest oryginalny

      Od razu odpowiadam,
      Tor jest niezwykle oryginalny i chyba bardzo 'pod' kierowcow. Sa tam dlugie szybkie proste, ostre zakrety i kilka luczkow na ktorych bedzie mozna wyprzedzac. Tor bardzo oryginalny, super.

      • 0 0

  • a moze cos dla ludzi????

    • 0 0

  • a moze cos dla ludzi???? (2)

    jakies baseny, korty inne infrastruktury sportowe???? tez by na siebie zarobiły moze mniej pompatycznie ale zawsze...bo widze ze ostatnio w 3 miescie jakies utopijne projekty ni z gruszki niz z pietruszki....

    • 0 0

    • (1)

      neee to juz nudne basenow dostatek lacznie z fontannami (aqua park), korty moze faktycznie malo ale pamietajmy o tych co lubia jak benzyna wylewa sie z wydechu - olewamy ich a oni na drogach szopki wyprawiaja - a na torze bedzie naturalna selekcja :) Trzeba cos i dla fanow moto-sportu :)

      • 0 0

      • Basenów dostatek?

        Gdzie ty mieszkasz? Bo w Trójmiescie nie ma ani jednego pełnowymiarowego basenu. same sadzawki.
        wiec o czym Ty piszesz?

        • 0 0

  • bardzo dobrze (1)

    wcale nie chodi tu o tor do f1 bo watpie że jeżdził by na nim alonso czy massa a nawet kubica.chodzi o tor np jak w niemczech ma volkswagen, kierowcy amatorzy mogli by sie tam pościgac i sprawdzić technicznie swoje własne prywatne auto - po co szalec i zacierać silnik na grunwaldzkiej skoro mozna to zrobic na torze. U nas właśnie tego bardzo brakuje. Praktycznie powiedziałbym że POLSKA POTRZEBUJE TAKIEGO TORU, CHOCIAŻBY DO TESTOWANIA NOWYCH MODELI AUT . DLACZEGO WSZYSTKO MUSI DZIAC SIE W NIEMCZECH ? DLACZEGO NIE W GDA?

    • 0 0

    • Racja

      Dobrze gadasz człowieku, zważywszy na to, że mając kawałek placu na Zaspie postawiono słupki żeby na złość zakazać wyścigów, jazd, itp. A jak ludzie przenieśli się na ulice to strach. W Polsce niestety taka tępota. Teraz co prawda jest dłuższy kawałek bo halę rozebrali ale jednak do toru to tu daleko.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane