• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański tramwaj nie popłynie. Gdynia: nasz na pewno

Michał Sielski
1 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Do rejsów tramwajów wodnych trzeba cały czas dopłacać. Do rejsów tramwajów wodnych trzeba cały czas dopłacać.

Radni Gdyni chcą utrzymać rejsy tramwaju wodnego na półwysep helski. Twierdzą, że to wciąż atrakcja turystyczna, ale chętnych do finansowania nieprzerwanie nierentownej inwestycji jest coraz mniej. Gdańsk i Sopot ze swych połączeń już zrezygnowały.



- Pamiętam jak zaczynaliśmy rejsy w 2006 roku z zamiarem ich rozszerzania. Już wtedy było wiadomo, że ma to być atrakcja turystyczna oraz alternatywna dla wciąż zakorkowanej przez samochody drogi na półwysep helski. Nikt nie myślał o zarabianiu - przekonuje radny Gdyni, Marcin Wołek.

Nikt jednak nie myślał też o ciągłych stratach, a w czasach finansowego kryzysu wszyscy dokładnie oglądają pieniądze przed wydaniem. W ubiegłym roku rejsy do Helu zostały ograniczone, a regularnie odbywały się tylko do Jastarni, bo ze współfinansowania projektu wycofały się władze Helu oraz samorząd województwa. Podniesiono więc ceny biletów do Helu do 10 i 20 zł, wobec 7 i 14 zł do Jastarni.

Gdynia dopłaca miliony

Atrakcją turystyczną tramwaj na pewno jest, bo ok. 56 proc. pasażerów w 2012 roku stanowiły osoby spoza Trójmiasta. Druga grupa to mieszkańcy Gdyni - 33 proc. oraz Sopotu (7 proc.) i Gdańska (4 proc.). Ale jest to atrakcja kosztowna. Statki średnio zapełnione były ledwie w 1/3, przewożąc przeciętnie 151 osób podczas rejsu. Kosztowało to 5 359 358,13 zł, a przychody z biletów to ledwie 2 502 431,20 zł. Resztę z budżetu dopłaciła Gdynia (2 207 050,93 zł), Jastarnia (419 876 zł) oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska (230 tys. zł). Mimo tego radni Gdyni chcą, by tramwaj wodny nadal kursował.

Płynąłeś tramwajem wodnym z Gdyni na półwysep helski?

- To nie tylko atrakcja, ale też wartość metropolitalna. Dzięki takiemu połączeniu pokazujemy, że współpraca z miastami półwyspu helskiego jest dla nas ważna i nawet jeśli wymaga ona dużego wysiłku budżetowego, to warto ją kontynuować - przekonuje radny, Marcin Wołek.

Kto dołoży?

Jak duży będzie to w tym roku wysiłek, jeszcze nie wiadomo. W imieniu Gdyni negocjacje z innymi samorządami rozpoczyna właśnie Zarząd Komunikacji Miejskiej, który jest organizatorem przewozów. Trudno się jednak spodziewać, by samorządy chętnie dopłacały do tramwajów wodnych.

- Negocjacje dopiero ruszają. Na razie trudno mówić zarówno o ich efektach jak i cenach biletów na nadchodzący sezon. Rejsy od początku były deficytowe, ale też od początku wszyscy wiedzieliśmy, że tak będzie - zaznacza Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia, organizatora przewozów.

Gdańsk i Sopot rezygnują

Wiadomo już natomiast, że Gdańsk i Sopot nie dopłacą do nierentownych połączeń i z tych miast nie będzie można popłynąć do Helu i Jastarni. Jesienią 2012 roku gdański magistrat zadecydował, że nie będzie finansował nierentownego projektu, skoro wycofał się z niego Hel, który - zdaniem władz Gdańska - czerpał największe korzyści z tego połączenia.

Koszt funkcjonowania tramwajów na Hel z Gdańska i Sopotu wyniósł w 2012 roku 3,89 mln zł. Dochody ze sprzedaży biletów sięgnęły ok. 2,13 mln zł. Wcześniej Hel dopłacał 750 tys. zł, swoje udziały miał też Urząd Marszałkowski, który również zaprzestał dotacji. Cały ciężar dofinansowania spadł więc na barki Sopotu i Gdańska, których samorządy nie zgodziły się na takie obciążenia.

Miejsca

Opinie (317) ponad 10 zablokowanych

  • budyń

    jezdze juz do gdyni na basen bo w gdansku nie ma wolnych wejsc to i na statek pojade ale budyn wybudowal droge z ergo areny po ktorej nikt nie jedzie DZIEKI BUDYN I JEGO GŁOWNY POMOCNIK LISICKI

    • 7 1

  • Budyń niech dopłaci.

    Miał na bezsensowny stadion i kupę złomu ECS i bunkier muzealny to niech znajdzie na statek dla normalnych ludzi.

    • 10 0

  • ciekawe że nikt nie pomyślał o tym

    że to miasto Hel powinno dopłacać do tego interesu. Właściwie tylko ono ma korzyść z tego biznesu.

    • 4 4

  • Zapamiętajcie !!!

    Tusk musi odejść ponieważ jest największym wrogiem narodu polskiego po 1945 r. Codziennie, systematycznie odbiera Polakom nadzieję na cokolwiek.

    • 4 6

  • hel tylko kase liczy a płacić nie chce

    z wszystkim wszędzie zalegają, dlatego tramwaje nie chcą pływać.

    • 3 1

  • to może żaglowcem

    będzie taniej i ekonomiczniej

    • 2 0

  • Wiecej rowerów

    Może by tak zwiększyć dopuszcalną ilośc rowerów. Wielokrotnie rowerzyści byli odprawiani z przysłowiowym kwitkiem i statek żeglował prawie pusty. Rowerzyści wielokrotnie chcieli skorzystać z tramwaju w czasie nie najlepszej pogody kiedy było mało chętnych pieszych.

    • 2 0

  • Wystarczyło podnieść cenę o kilka zł..

    Już by się stało rentowne. Gdańsk to najgorzej rozwijające się miasto. Zalane budyniem..

    • 4 1

  • rozdawnictwo pieniedzy ekipy Budynia musi mioeć jakis koniec (1)

    a to jakiemus wariatowi nielegalnie przekraczajacemu granice Arabii saudyjskiej daja lekka renkom 40000 zł a to tworza jakis stołek o nazwie ambasodor spraw morskich i płacą za friko grube tysiące. A gdy dochodzi by zrobic cos dla ludzi to nie ma funduszy!

    • 6 0

    • jak nie potrafisz pisać po polsku,to nie pisz nic matołku

      • 0 2

  • niech Gdynia też zrezygnuje, skoro Hel nic nie płaci a tylko

    korzysta to nie ma sensu, cwaniaczki i tyle

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane