• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie "tak" dla budowy Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
27 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pociągi, które pojadą po torach Kolei Metropolitalnej będą wyposażone w silniki elektryczne o dużej mocy, by zapewnić dostateczne przyspieszenie na wzniesieniach. Pociągi, które pojadą po torach Kolei Metropolitalnej będą wyposażone w silniki elektryczne o dużej mocy, by zapewnić dostateczne przyspieszenie na wzniesieniach.

Gdańsk przekaże grunty pod budowę Kolei Metropolitalnej. I to prawie za darmo. Miasto dopuszcza darowiznę lub oddanie terenów z 99 proc. bonifikatą.



Przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
W Urzędzie Miejskim w Wydziale Programów Rozwojowych trwają prace nad przekazaniem samorządowi województwa pomorskiego gruntów, do których prawo własności aktualnie posiada miasto. Przez działki będzie wiodła Kolej Metropolitalna.

- Rozpatrujemy dwa sposoby przeniesienia prawa własności. Pierwszy zakłada przekazanie działek w formie umowy darowizny. Natomiast druga metoda przewiduje podpisanie umowy sprzedaży z jednoczesnym udzieleniem 99 proc. bonifikaty - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Urzędnicy podkreślają, że przekazanie terenów możliwe będzie po zarządzeniu prezydenta i uchwale Rady Miasta. Z tym jednak nie powinno być problemów, bowiem większość radnych popiera budowę Kolei Metropolitalnej.

Jaką powierzchnię władze Gdańska przekażą samorządowi województwa? - Teraz trudno jest określić, ile dokładnie działek trafi do majątku zarządzanego przez Marszałka Województwa. Część gruntów musi zostać wydzielona. Ponadto trwa szacowanie wartości rynkowych nieruchomości - wyjaśnia Dawidowski.

Budowa Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej to zadanie spółki utworzonej przez samorząd województwa pomorskiego - Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A.

Inwestycja ma kosztować 719 mln zł netto, z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Zobacz film promujący budowę Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (185) 9 zablokowanych

  • MARCHEWA NA PATYKU, LUDZIE!!!

    • 1 1

  • budowac nie gadac znow zaczynaja ludzia bajki opowiadac !!!

    malo mowic duzo robic sami ocenimy ! wydaje mi sie ze tak bedzie jak z dzura w centrum plany wizualizacje i gadanie bez konca i co i nic ! dziura jak byla jest i bedzie hahahaha! a papier wszystko przyjmie mozna sobie gryzmolic co sie chce !

    • 1 1

  • No, to do dzieła, kochani inetrnauci!

    Plujcie na Budynia, na marszałka Struka, że oddaje "za złotówkę" miejskie grunta, że to złodziejstwo i kolejowa mafia! No, na co czekacie! Na abpa Głódzia jakoś mogliście pluć, a teraz cisza? To jest taka sama sytuacja.

    • 1 3

  • KOLEJ METROPOLITALNA TO JEDNA Z LEPSZYCH DECYZJI I INWESTYCJI OSTATNICH LAT !

    Przy tej trasie nastepuje rozbudowa i rozwoj i niedlugo bedzie malo wazne czy zbudujemy dom w Gdyni , Gdansku czy na trasie do Koscierzyny bo kolej stworzy wielki komfort dojazdu szczegolnie w zimie i tylko przy tej trasie koleji metropolitalnej warto juz dzis zakupic dzialke .

    • 3 2

  • Kolej metropolitarna,ale jakoś tylko pisze się i mówi o odcinku gdańskim.Miała to być kolej łącząca dwa lotniska w Gdańsku i Gdyni.

    • 1 0

  • jaka strzyza? grzecznie pytam

    co to jest?

    • 1 0

  • wiejski projekt jakby wykonany w PRL-u

    • 0 0

  • 2020 rok

    Zanim oni się dogadają...sporo łapówek po drodze...protesty,wykup ziemi....
    Potrwa to dłużej niż myślą...oni dopiero bawią się w ziemi...a gdzie tu tory...zegar tyka..2012 i euro tuż..tuż..nie uda się...

    • 0 0

  • Ta budowa od początku to nieporozumienie

    Ogromne koszty, degradacja środowiska i małe walory ekonomiczne. Liczy się tylko kasa. Im droższa inwestycja, tym więcej można zarobić. I o to chodzi. A po nas choćby potop. Niech się martwią inni, co przydą po nas.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane