• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie "tak" dla budowy Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
27 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pociągi, które pojadą po torach Kolei Metropolitalnej będą wyposażone w silniki elektryczne o dużej mocy, by zapewnić dostateczne przyspieszenie na wzniesieniach. Pociągi, które pojadą po torach Kolei Metropolitalnej będą wyposażone w silniki elektryczne o dużej mocy, by zapewnić dostateczne przyspieszenie na wzniesieniach.

Gdańsk przekaże grunty pod budowę Kolei Metropolitalnej. I to prawie za darmo. Miasto dopuszcza darowiznę lub oddanie terenów z 99 proc. bonifikatą.



Przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
W Urzędzie Miejskim w Wydziale Programów Rozwojowych trwają prace nad przekazaniem samorządowi województwa pomorskiego gruntów, do których prawo własności aktualnie posiada miasto. Przez działki będzie wiodła Kolej Metropolitalna.

- Rozpatrujemy dwa sposoby przeniesienia prawa własności. Pierwszy zakłada przekazanie działek w formie umowy darowizny. Natomiast druga metoda przewiduje podpisanie umowy sprzedaży z jednoczesnym udzieleniem 99 proc. bonifikaty - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Urzędnicy podkreślają, że przekazanie terenów możliwe będzie po zarządzeniu prezydenta i uchwale Rady Miasta. Z tym jednak nie powinno być problemów, bowiem większość radnych popiera budowę Kolei Metropolitalnej.

Jaką powierzchnię władze Gdańska przekażą samorządowi województwa? - Teraz trudno jest określić, ile dokładnie działek trafi do majątku zarządzanego przez Marszałka Województwa. Część gruntów musi zostać wydzielona. Ponadto trwa szacowanie wartości rynkowych nieruchomości - wyjaśnia Dawidowski.

Budowa Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej to zadanie spółki utworzonej przez samorząd województwa pomorskiego - Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A.

Inwestycja ma kosztować 719 mln zł netto, z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Zobacz film promujący budowę Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (185) 9 zablokowanych

  • Może już wystarczy fanzolenia o kolorze daszków i nazwach, budować wreszcie! (3)

    Gdańskie "tak" dla budowy Kolei Metropolitalnej 27 października 2011Do Kolei Metropolitalnej trzeba dołożyć 110 mln zł 6 września 2011Zdrożały działki pod Koleją Metropolitalną. Brakuje pieniędzy na ich wykup 2 września 2011 Fotokopter filmował przebieg Kolei Metropolitalnej 4 sierpnia 2011 Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej 22 lipca 2011 PKM wskazała nowe nazwy stacji Kolei Metropolitalnej 24 maja 2011 Kolej Metropolitalna: Ruszył konkurs na projekty architektoniczne stacji 21 maja 2011 Gdańszczanie zaprojektują Kolej Metropolitalną 5 maja 2011 Kolej Metropolitalna: będą oszczędności przy projektowaniu 28 kwietnia 2011 Kolej Metropolitalna: będą ekrany akustyczne i przejściadla płazów 22 kwietnia 2011Szczątki niemieckiego żołnierza obok lotniska w Rębiechowie 30 marca 2011Ludzkie szczątki na trasie Kolei Metropolitalnej 15 marca 2011 Mieszkańcy Nowego Świata chcą lepszego przejazdu przez tory 8 marca 2011 Dostaniemy ponad 610 mln zł na budowę Kolei Metropolitalnej! 1 marca 2011 Mieszkańcy poznają dokładny przebieg trasy Kolei Metropolitalnej 7 lutego 2011Kolej Metropolitalna: mieszkańcy chcą zmian w nazwach stacji 23 stycznia 201140-kilogramowy niewybuch przy linii kolejowej 19 stycznia 2011Studenci zaprojektowali stacje Kolei Metropolitalnej 18 stycznia 2011Kolej Metropolitalna w najlepszym wariancie 13 stycznia 2011Pogórze i Obłuże z trolejbusami i stacjami kolei metropolitalnej (w planach) 23 grudnia 2010Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska 17 grudnia 2010Kolej Metropolitalna dostanie więcej pieniędzy z Unii Europejskiej 17 listopada 2010Kolej Metropolitalna: więcej pasażerów zapowiada większą dotację do budowy 22 września 2010Ruszają konsultacje w sprawie Kolei Metropolitalnej 30 sierpnia 2010Kolej Metropolitalna: chcemy większego dofinansowania 3 sierpnia 2010Kolej Metropolitalna: powołano spółkę, która ją wybuduje 1 czerwca 2010Więcej pieniędzy na Kolej Metropolitalną 9 stycznia 2010Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce 28 grudnia 2009Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna? 2 października 2009Wiceminister przywiozła nadzieję na dodatkowe pieniądze na inwestycje 24 lipca 2009 Kolej Metropolitalna: tramwaj i szynobusy na wspólnym torze 8 lipca 2009Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny? 23 kwietnia 2009 Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012 13 lutego 2009Kolej Metropolitalna o krok bliżej 11 października 2008 Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną 18 września 2008 Pięciu chętnych do stworzenia wizji Kolei Metropolitalnej 16 sierpnia 2008Kolej Metropolitalna: mały krok w stronę ważnego projektu 30 czerwca 2008 Być albo nie być kolei 31 maja 2008 Trójmiasto zjednoczone w walce o kolej metropolitalną 28 lutego 2008Na lotnisko pojedziemy koleją 5 stycznia 2008 Kolej Metropolitalna lekarstwem na korki? 19 grudnia 2007Kasa na lotnisko, nie na kolej 29 sierpnia 2007

    • 16 4

    • O odbudowie torów słyszałem jeszcze w latach 80 XX wieku... (2)

      ... pisało się wtedy o kolei z Wrzeszcza do Kolbud, Żukowa...ale tylko pisało.Teraz zamiast coś robić znowu się tylko pisze, pisze, wybiera nazwy przystanków,ale konkretów brak.Więcej zamiast pobudować wiadukt nad Nową Słowackiego, rozebrano część skarpy, za kilka lat będzie jak z ulicą Uczniowską - trzeba będzie zamknąć ulicę Słowackiego.A w 2014 EU zakręci nam kurek z forsą i będzie koniec KM

      • 3 1

      • dokładnie, to było gdzieś w okolicach 1985-86 za czasów nieboszczki Północnej DOKP, kombinowali i się zes**ali, ale to juz było i nie wróci więcej

        • 1 0

      • zamiast coś robić znowu się tylko pisze, pisze

        a jak wyobrażasz sobie rozpoczęcie robót bez:- projektu- finansowania - ekspertyz ekologicznych czy geodezyjnych?Bez papieru to się za komuny robiło. Z takim skutkiem, ze do dziś strach kopać pod nawierzchnią ulicy, bo co i rusz jakieś kable się znajduje nie wiadomo czyje i czemu służące...

        • 1 0

  • NO nie. Wszystkie członki mi opadają jak czytam te ankiety.

    • 7 1

  • pomalować

    pomalować tą kolej porządną farbą anty korozyjną by smród z nowoczesnych Szadółek jej nie zeżarł

    • 3 1

  • Kiedy Gdańsk wprowadzi trolejbusy? (4)

    Jak długo trzeba jeszcze czekać?

    • 6 13

    • A po cholerę nam trolejbusy (3)

      Skoro mamy tramwaje, które są dużo lepszym rozwiązaniem od trolejbusów.

      • 7 5

      • (2)

        Trolejbus nie wymaga drogich torów, które wymagają stałej kontroli i konserwacji a są pułapką dla rowerzystów. Zepsuty trolejbus nie blokuje ruchu kolejnych trolejbusów - zepsuty tramwaj to już trochę większy problem. Trolejbus jest praktycznie bezgłośny - tramwaj to źródło sporego hałasu. Trolejbus zżera mniej prądu więc jest bardziej ekologiczny.

        • 5 7

        • (1)

          owszem i jest tak samo bez sensu jak autobus - mało ludzi decyduje się na korzystanie z niego, bo i tak stoi w korkach.

          • 7 4

          • W Gdańsku ?

            • 2 1

  • O Polska Glupoto

    Na tym filmie zabrakło mi swastyki czyli hakenkroic i obozu koncentracyjnego Shtuthoff

    • 3 9

  • a ja jestem ciekawy (2)

    Czy mieszkańcy Banina po wybudowaniu kolei dalej będą sarkać, że Gdańsk ma im drogę wybudować.

    • 6 3

    • Głos z Banina (1)

      Gdańsk już powiedział, że drogę dojazdową do stacji oraz parking przy niej (łącznie z wykupem gruntów należących do Gdańska) ma wybudować gmina Żukowo. Także PKM może już sobie tej stacji nie budować. Chyba, że dla krów, które się tam będą dalej pasły.

      • 1 0

      • nie pozostaje nic innego jak pogratulować miejsca zamieszkania

        • 0 0

  • Aha i przypominam

    Mieszkańcy Moreny pilnie oczekują na tramwaj :(

    • 5 1

  • Stare mosty dawnej kolejki (10)

    A jaki los czeka jedyne w trójmieście "naturalne" tereny wspinaczkowe na dawnych mostach kolejki? Czy czeka je totalna zagłada? Te mosty to wspaniałe pamiątki architektury i sztuki inżynierskiej sprzed stulecia. Czy nie dało by się czegoś uratować - ot choćby "kultowy" dla wspinaczy mostek tzw. "czerwony gdyński". Co na to środowisko trójmiejskich wspinaczy?

    • 12 7

    • Jeżeli tamtendy pobiegnie kolej, napewno zostaną przebudowane (3)

      I wspinaczka nie będzie tam mile widziana. Ale trzeba pamiętać, że liczy się dobro ogółu, a nie kilku osób się tam wspinającym.

      • 4 9

      • Najpierw mosty potem las - beton tylko beton (2)

        To nie jest kilka osób - wystarczy zajrzeć w pogodny letni weekend na mostek "gdyński". Tzw "kolej metropolitalna" to nie "dobro ogółu" ale wynik starań lobby mającego w tym interes. Podobnie jest z planami zabudowy dawnego poligonu przez, który przebiegać ma kolej. Dzięki temu, że istniał tu poligon ocalał las - teren rekreacyjny dla całej okolicy - teraz planuje się tu kolejne developerskieosiedla. Po lesie zostaną tylko fotografie. Nawiasem mówiąc dlaczego promotorzy kolei używają nazwy "metropolitalna" - przecież to tylko i wyłącznie kolej gdańska.

        • 9 5

        • dokładnie! (1)

          ale większość da se wmówić że tak będzie lepiej. Jest lobby ludzi budujących i ciągnących z tego kasę. Oni mają wpływ na większość decyzji. Ja się nie wspinam, ale przynajmniej próbuję myśleć samodzielnie...

          • 7 2

          • nie, nie , nikt nie skorzysta

            Zwłaszcza nie skorzystają ci wszyscy, którzy rano MUSZĄ gnić w korkach na Kartuskiej czy Słowackiego.

            • 0 0

    • skad taka nazwa (1)

      "mostek gdynski" skoro nie ma to nic wspolnego z gdynia?

      • 0 0

      • Dokładnie "czerwony gdyński" a sąsiedni to "elektryczny". Są to "historyczne" nazwy nadawane przez środowisko wspinaczkowe. Ma to związek z historią eksploracji tych terenów wspinaczkowych. Nazwy te nikogo z zorientowanych w temacie nie rażą ani nie dziwią. Mostków Brętowskich jest sporo i każdy ma jakąś nazwę. Zainteresowanych odsyłam na stronę www.murki.pl. Pozdrawiam,

        • 5 2

    • Bez jaj. Wiadukty jak wiadukty bez ozdóbek. Najprostsze jak tylko było to możliwe. Na żadnym z nich Gunter Grass nie podrapał (3)

      się ponosie. Dlatego zero wartości historycznej. Są tylko miejscem na plakaty reklamowe.

      • 0 5

      • (2)

        Takie podejście do pamiątek historii pokazuje jak daleko nam jeszcze do cywilizowanej części Europy. Pogarda dla wszystkiego co nie praktyczne, nie dochodowe , wymagające troski to polska doktryna. Walą się baszty, płoną zabytki - nasza przyszłość to "developerka". Uczyć się na cudzych błędach - to nie dla Polaka.

        • 3 3

        • Może to porównywalne z XIX wiecznymi kamienicami pełnymi sztukaterii, co przeobrażono w miniatury popowstańczej Warszawy? (1)

          Miesiąc temu...

          • 0 6

          • Nie rozumiesz czy tylko udajesz !?

            • 4 1

  • hojne miasto (1)

    brać tylko się cieszyć, szkoda że polityka mieszkaniowa pana Lisickiego jest daleka od hojnej. Dla mieszkańców mieszkań nie ma. Chyba że wszyscy przeprowadzimy się do tunelu pod Motławą, albo do kolei metropolitalnej i na jej tereny, bo przy tych stawkach czynszowych to porażka. Ale cóż, mogą dać tereny za free skoro odbiją sobie na czynszach.Jak żyć? Jak żyć Panie Prezydencie? Gdzie w tym wszystkim jest człowiek?

    • 3 3

    • Jak nie ma mieszkań dla mieszkańców?

      Jest tyle mieszkań wybudowanych przez deweloperów i wystawionych do sprzedaży że tylko wybierać. A jak rozumiem to kolega lub koleżanka oczekuje od miasta mieszkań za darmo. No niestety albo stety te czasy się skończyły. A jak kogoś nie stać na mieszkanie w Gdańsku to niech nie mieszka. Dlatego zamiast mieszkań komunalnych budowane są drogi mosty i tunele.

      • 2 0

  • nie znam sie na odbudowie lini kolejowej (2)

    ale przy zdolnościach urzędników Urzędu Miasta można przypuszczać, że tak spieprzą układ własnościowy, że ten nerw aglomeracji trafi w czyjeś "zasłużone" prywatne łapy. Przykład wyrazisty mamy z Wyspy Spichrzów !Popatrzmy co mamy; 1) Miasto ma teren 2) Miasto ma pożyczkę 650 milionów, 3) Miasto ma i płaci za projekt 4) Miasto będzie ponosiło koszty eksploatacji 5) Spłaty zaciągniętych pożyczek obciążają Miasto.Więc dziwne się wydaje przekazywanie prawa własności Województwu. Przecież Województwo jest tu tylko jakimś niemrawym koordynatorem a nie właścicielem.

    • 4 7

    • nie znasz się, więc przestań pluć jadem (1)

      • 2 0

      • myślisz, że lepiej się bawić kolorem obicia siedzenia w nieistniejacych jeszcze pociagach ? Jadu tu nie widze.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane