• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie "tak" dla budowy Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
27 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pociągi, które pojadą po torach Kolei Metropolitalnej będą wyposażone w silniki elektryczne o dużej mocy, by zapewnić dostateczne przyspieszenie na wzniesieniach. Pociągi, które pojadą po torach Kolei Metropolitalnej będą wyposażone w silniki elektryczne o dużej mocy, by zapewnić dostateczne przyspieszenie na wzniesieniach.

Gdańsk przekaże grunty pod budowę Kolei Metropolitalnej. I to prawie za darmo. Miasto dopuszcza darowiznę lub oddanie terenów z 99 proc. bonifikatą.



Przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
W Urzędzie Miejskim w Wydziale Programów Rozwojowych trwają prace nad przekazaniem samorządowi województwa pomorskiego gruntów, do których prawo własności aktualnie posiada miasto. Przez działki będzie wiodła Kolej Metropolitalna.

- Rozpatrujemy dwa sposoby przeniesienia prawa własności. Pierwszy zakłada przekazanie działek w formie umowy darowizny. Natomiast druga metoda przewiduje podpisanie umowy sprzedaży z jednoczesnym udzieleniem 99 proc. bonifikaty - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Urzędnicy podkreślają, że przekazanie terenów możliwe będzie po zarządzeniu prezydenta i uchwale Rady Miasta. Z tym jednak nie powinno być problemów, bowiem większość radnych popiera budowę Kolei Metropolitalnej.

Jaką powierzchnię władze Gdańska przekażą samorządowi województwa? - Teraz trudno jest określić, ile dokładnie działek trafi do majątku zarządzanego przez Marszałka Województwa. Część gruntów musi zostać wydzielona. Ponadto trwa szacowanie wartości rynkowych nieruchomości - wyjaśnia Dawidowski.

Budowa Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej to zadanie spółki utworzonej przez samorząd województwa pomorskiego - Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A.

Inwestycja ma kosztować 719 mln zł netto, z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Zobacz film promujący budowę Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (185) 9 zablokowanych

  • Klimatyzacja (1)

    Czy nowe składy będą klimatyzowane?

    • 7 1

    • Będą spalinowe

      Z rurą do wewnątrz

      • 5 1

  • PKM to największa inwestycja kolejowa w Polsce od czasów budowy CMK

    A finansowanie ma zapewnione dopiero od dwóch tygodni. To nie takie hop-siup.

    • 3 1

  • Skoro spalinowe

    co sam postulowałem kiedyś po przeczytaniu o kosztach inwestycji to chyba budowa tej linii będzie kilkakrotnie tańsza niż było w zapowiedziach? Nie trzeba budować linii elektrycznej, nie trzeba budować transformatorówi co tam jeszcze potrzebne. Tylko tory, perony i już. Te perony napisałem specjalnie bo nie widzę powodu by w zwykłej kolejce budować tak wypasione stacje jak na wizualizacjach były pokazywane. Schludny, skromny peron z estetyczną wiatą powinien być zupełnie wystarczający.

    • 12 4

  • 99% bonifikaty???? (2)

    a dlaczego mieszkanie komunalne zamieszkiwane juz od kulku pokolen przez te sama rodzine nie moeze byc wykupione z taką bonifikatą?? To jest sprzeczne z równościa podmiotów. Gdy kolesie na stołkach w urzedach siedzą to wymyslaja rózne przekręty!

    • 4 11

    • Jeżeli mieszkanie komunalne jest zajmowane przez "d kulku pokolen przez te sama rodzinę" to jest to patologia, nie taki jest cel istnienia mieszkań komunalnych!

      • 7 0

    • Takie mieszkanie powinno być sprzedawane na wolnym rynku za 100% wartości

      Czemu mają być równi i równiejsi?

      • 3 0

  • Spalinowe to nie zoancza (3)

    że koła są bezpośrednio napędzane tymi silnikami. Silnik spalinowy napędza prądnicę, ta napędza silnik elektryczny i dopiero elektryczny napędza koła. Tak przynajmniej jest w lokomotywach np towarowych. W takich szynobusach to w sumie nie wiem, ale skoro jest mowa o elektrycznych to coś w tym jest.

    • 5 1

    • oznacza (2)

      • 0 0

      • (1)

        spoko, zrozumiałem(za drugim razem)

        • 0 0

        • Ja jeszcze nie zlapalem

          prosze mi to wyjasnic prostszym jezykiem.

          • 0 0

  • Grunty taniej, niz dla KK? Niemożliwe!

    • 3 3

  • gdańskie fantazje, jak na razie to dróg nawet nie potrafią ani naprawić ani zbudować.

    • 8 4

  • Kolejna "inwestycja" na kredyt ... (2)

    ... chyba zazdrościmy Islandii, Portugalii, Grecji, Włochom, itd, itp ...

    • 9 4

    • (1)

      na kredyt to jest tylko kilka procent tej inwestycji, reszta ze środków własnych i UE

      • 5 0

      • hmmm ...

        to dodaj te "kilka" procent ze wszystkich "inwestycji" i się obudź, byle nie tak jak tamte kraje ... z ręką w nocniku. sprawdź zadłużenie miasta (wraz ze spółkami celowymi) i kraju ...

        • 1 1

  • panie adamowicz przestań pan pie..olic kocopoły i mieszać ludziom w głowie. (2)

    naoglądałes się pan filmów fantastycznych i pana poniosło. JUZ DZIŚ PANU POWIEM ŻE NA TAKA KOLEJ TO LEDWIE STAĆ NAJBOGATSZE PAŃSTWA EUROPY A PAN TU NA TYM ŚCIERNISKU GDZIE TORY NIE NADAJĄ SIĘ KOMPLETNIE DO WIĘKSZYCH PRĘDKOŚCI NIŻ 80 KM/H CHCE POSTAWIĆ POCIĄG O DUZEJ MOCY. IDZ PAN DO DOMU I SE JAKĄS ROBOTE POSZUKAJ.

    • 10 15

    • Jestes Neandertalczykiem? (1)

      Jak tak to ci wybaczam jak nie to szkoda mi cie chlopaczku bo ty tak malo rozumiesz ztego co dzieje sie naokolo ciebie. Taki neandertalczyk w mescie. Kiedy wy wkoncu wyginiecie??? ps. Nowe tory beda debilu neandertalski.

      • 2 1

      • DO HOMO HOMO.

        przeciez jest napisane że trzeba zainwestować w pociagi i tory i że to sa ogromne pieniadze nawet dla bogatych. sam jestes debilem .

        • 0 1

  • KM ale nie do 2015

    Nie dadzą rady z budową tej kolei do 2015 roku. Wystarczy przejechać się rowerem po nasypie kolejowym biegnącym od Zaspy aż do Rębiechowa. Przecież tam jest tyle do zrobienia, że nie ma mowy o terminie. Może za 10 lat, a nie za 3.

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane