• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice będą bezpieczniejsze?

Maciej Naskręt
3 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających. Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających.

Zarząd Dróg i Zieleni chce, by na gdańskich ulicach powstały kolejne progi zwalniające, wyniesienia przejść dla pieszych, wyspy segregujące jezdnie i barierki ochronne. Będzie też więcej skrzyżowań równorzędnych, co jest ostro krytykowane przez wielu kierowców.



Kolizja samochodów na ul. Długie Ogrody, gdzie występują skrzyżowania równorzędne.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku kontynuuje program uspokajania ruchu w mieście. Za kilkanaście dni ruszy przetarg na wykonanie w 11 nowych miejscach w Gdańsku elementów spowalniających ruch. Mają one poprawić bezpieczeństwo na gdańskich ulicach.

- Pojawią się nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki. Koszt całości to ok. 270 tysięcy złotych - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.

Gdańscy drogowcy sukcesywnie wdrażają strategię zwiększenia bezpieczeństwa w mieście poprzez przypisanie poszczególnym ulicom tzw. zadań przewozowych. Zmiany w ruchu można było w zeszłym roku zauważyć m.in. w Śródmieściu, a także na Zaspie.

Czy progi zwalniające poprawiają bezpieczeństwo na drogach?

Elementami tej strategii jest między innymi wydzielenie stref skrzyżowań równorzędnych z równoczesnym umieszczeniem w nich dodatkowych elementów poprawiających bezpieczeństwo - to m.in. azyle, progi, wyniesione skrzyżowania.

Założeniem programu jest poprawa przepustowości ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na głównych ulicach w osiedlach - na przykład ul. Kościuszki czy al. Hallera - poprzez obniżanie lub podwyższanie dopuszczalnych prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy. Natomiast na ulicach lokalnych - osiedlowych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców tworzona jest sieć tak zwanej "niewidzialnej infrastruktury", czyli - skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h.

Sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście - czyli ok. 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. - Obecnie skrzyżowania równorzędne w połączeniu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują na ok. 35-40 proc. ulic - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Jednak pomysły gdańskich drogowców krytykowane są przez część kierowców. Uważają oni, że zmiany na drogach wprowadzają duże zamieszanie i potęgują niebezpieczne sytuacje. Dlaczego? Część głównych dróg zamienia się w ulice równorzędne, a wielu kierowców jeździ z przekonaniem, że skoro jedzie ulicą szeroką lub o dużym natężeniu, nie musi ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony pojazdu. Tak jest chociażby na ul. Długie Ogrody lub ul. Morenowej.

Nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki pojawią się w następujących lokalizacjach:

- ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Opacka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe oraz wyniesione przejście dla pieszych (Rada Osiedla finansuje 2 progi wyspowe),
- ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska (rejon skrzyżowania z ul. Tetmajera) - dwa progi wyspowe z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych plus wymiana nawierzchni (Rada Osiedla finansuje przejścia),
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Gościnna-ul. Dworcowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości, wyniesione przejście dla pieszych,
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska (przy ul. Diamentowej) - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Radarowa-ul. Radiowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości plus dwa progi wyspowe,
- ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - szykana i próg płytowy,
- ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska - dwa zestawy progów wyspowych z wyspą segregującą na istniejącym oraz na nowym przejściu dla pieszych, nowy chodnik, obniżenie krawężnika, barierki,
- ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe z azylem na przejściu dla pieszych, korekta krawężnika.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • ZDiZ ma chyba swojego człowieka, który neguje wszystko co jest krytyką tej instytucji:)))

    • 1 3

  • Może lepiej sygnalizację ?

    Sugeruję postawić na Hynka sygnalizator.Czasem stoję przed przejściem 5-10min.żeby przejść z dzieckiem do Lidla.Jak nie wymuszę ,to nie przejdę,rzadko ktoś się zatrzyma z własnej inicjatywy.Oczywiście kierowcy nie jadą tam przepisowo,prędkość przekroczona dwu albo trzykrotnie.

    • 2 1

  • hrrrrrrrrrrrrrrrr zapierdzile samochody z moreny w strone wrzeszcza, jaskowa dolina to jakaś masakraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    w nie których mometach to nie wiadomo czy uciekac z chodnika i gdzie . . . . . wymijaja na podwójnej ciagłej. . . . a ponad to nie wiadomo czy siedzeć w domu czy z niego wyjsć , bo jak jedzie zlm bus to mieszkanie sie strzęsie SKANDAL na całej jaskowej powinno być ograniczenie predkosci , fotoradar , i jeszcze te udoskoalone scieżki , zapierdzielają i nie patrza na pieszych ......trzeba by był cos z tym zrobić drodzy zarządcy ZIELENI ............................................!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane