• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Buspas na Kieleckiej w styczniu, ale pasażerowie już korzystają

Patryk Szczerba
23 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Choć buspas oficjalnie nie jest jeszcze udostępniony do użytku, to kierowcy autobusów już z niego korzystają. Choć buspas oficjalnie nie jest jeszcze udostępniony do użytku, to kierowcy autobusów już z niego korzystają.

Przegląd techniczny buspasa na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni zakończy się w nowym roku, ale kierowcy pojazdów ZKM w godzinach szczytu korzystają już z udogodnienia. Także wtedy gotowe będą zatoki autobusowe, choć początkowo koniec ich modernizacji planowano jeszcze przed Świętami.



Czy buspas na ul. Kieleckiej spełni swoją rolę?

Utrudnienia dla kierowców i pasażerów gdyńskiej komunikacji korzystających z drogi prowadzącej z Witomina do centrum Gdyni trwają od połowy listopada. Powodem jest budowa buspasa, za który płaci m.in. Unia Europejska. Według zapowiedzi urzędników z początku grudnia do soboty prace miały zostać zakończone.

Decydująca okazała się być pogoda, która uniemożliwiła m.in. betonowanie zatok na ul. Rolniczej. Wielu kierowców z niedowierzaniem patrzyło jednak na brak postępów w pracach, mimo dodatniej temperatury.

Na razie udało się poszerzyć ul. Kielecką i wymalować linię oddzielającą ruch samochodowy od autobusowego. Z nowego miejsca na jezdni korzystają już kierowcy ZKM, jednak w pełni buspas będzie spełniał swoją rolę w styczniu.

- Dzięki nadajnikom zamontowanym w autobusach przy dojeździe do śluzy przed skrzyżowaniem z Rolniczą i Witomińską zobacz na mapie Gdyni, dla kierowców będzie włączało się czerwone światło. Pojazdy będą dzięki temu mogły swobodnie przejechać - wyjaśnia Tomasz Krzak z Zarządu Dróg i Zieleni.

Pasażerowie z Witomina muszą wciąż korzystać z tymczasowych przystanków. Pasażerowie z Witomina muszą wciąż korzystać z tymczasowych przystanków.
W gdyńskim ZDiZ zakładają, że na początku nowej organizacji ruchu konieczna będzie obecność na miejscu policjantów przypominających w szczytowych godzinach popołudniowych, że pas jest przeznaczony wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej. W kolejnych tygodniach przy niesubordynacji mają się już posypać mandaty.

Razem z sygnalizacją świetlną na swoje miejsce wrócą przystanki na ul. Rolniczej na Witominie, gdzie trwa remont zatok. Oprócz tego udało się do połowy wyremontować ciąg pieszo-rowerowy na ul. Kieleckiej.

- Na więcej zabrakło nam pieniędzy, ponieważ tę inwestycję wykonywaliśmy z naszych własnych zaoszczędzonych wcześniej środków. Będziemy starali się, by nowa nawierzchnia na całym odcinku 1,5 km pojawiła się jak najszybciej - dodaje Krzak.

Wiosną drugi buspas powstanie na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Oprócz tego do 15 maja modernizacje przejdzie 20 zatok autobusowych i plac postojowy przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni. Pojawi się też 30 nowych autobusów.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • Na całym świecie z buspasa korzystac mogą taksówki. (2)

    W Gdyni nie mogą...

    • 5 3

    • bo Gdynia jest wyjatkowa. To tylko tu jest tez Areczka.

      • 1 1

    • w miastach europejskich z buspasow mogą korzystać również rowerzystki i rowerzyści

      zwłaszcza jak jest z górki: wówczas ich prędkości są takie jak autobusów, a większe niż stojących obok w korkach samochodów.

      • 0 0

  • Gdynia jak zwykle postęp (11)

    W całym cywilizowanym świecie z różnych względów zatoki dla autobusów się likwiduje. Ale Gdynia, Kuznieck, Nowosybirsk i stolica Kazachstanu Astana to nowocześniejsze miasta i tutsj włodarze wiedzą lepiej że najważniejsza jest św. Przepustowość. Za 2 lata zrobią projekt wyjazdów studyjnych do jakiegoś powiatowego miasta w Niemczech i to nagle odkryją... chociaż mogliby pojechać do Szczecina i spojrzeć jak się modernizuje takie sprawy. A sam projekt buspasów super. Jakieś 10 lat spóźniony, ale dobrze, że jest :) ciekawi mjie jak go zniosą nasi zrośnięci z samochodem mieszkańcy...

    • 10 14

    • pocałuj mnie w ... (6)

      Zapraszam do wyścigu na trasie Chwarzno - Przeróbka. Ja pojadę autem ty g*wnobusami. Jak dojedziesz w czasie dwa x dłuższym noż ja - rzucam samochód. Ale o takich niuansach jak czas przejazdu busoterroryści nie chcą pamiętać.

      • 7 5

      • kloss - odstawiłeś już tabletki? (5)

        poniżanie korzystających z autobusów hamuje proces przesiadania się z samochodów powodujących korki. Jak chcesz jeździć szybciej po mieście, nie obrażaj korzystających z transportu publicznego. Oni nie zajmują miejsc do parkowania, a ty kloss strzelasz sobie w stopę. W twoje zapewnienia nie wierzę.

        • 3 5

        • to udowodnij że się mylę (4)

          Nawet jak będzie zero samochodów to kompub nie uradzi ze względu na ilość przystanków i kiepskie parametry trakcyjne. Na dzisiaj podróż np. z Oksywia na Stogi: samochód 30-40 minut, kompub=bus+SKM+tram=90 minut. Ale jak ktoś od pragmatyki woli slogany wymyślone przez europostępowców - jego sprawa. Ale niech nie narzuca swoich pomysłów innym

          • 6 1

          • kloss, nie kumasz (3)

            jak pasażerowie zbiorkomu przesiądą się na samochody, to będziesz sobie jechał swoją bryką nie 30-40 minut, ale 60-70 minut. Stracisz jeszcze czas na szukanie miejsca do zaparkowania, bo miejsca będą bardziej zajęte niż teraz. W związku z tym jeździj sobie nadal jak chcesz, ale nie udawaj, że jesteś oryginalny i nie obrażaj wybierających inne opcje. Na ich decyzjach korzystasz, tylko nie potrafisz tego skumać i tyle. Policz jeszcze tylko czas przeznaczany na zarabianie na brykę i paliwo, oraz na podatki na budowę dróg, może doznasz oświecenia. Ja wybieram od roku rower plus SKM i zwykle jestem wcześniej niż mój sąsiad samochodowiec. Wesołych Świąt!

            • 2 2

            • pedalarz, nie kumasz

              jak pasażerowie samochodów przesiądą się do zbiorkomu, to sie tam nie zmieścisz nawet piętrowo upchany. W godzinach szczytu autobusy/trolejbusy na kierunku Gdynia-Południe już jeżdżą upchane jak beczki (nomen-omen) śledzi. Jak chcesz tam zmieścić jeszcze drugie tyle osób korzystających z własnego transportu pozostaje twoją słodką tajemnicą...

              • 0 0

            • ale ja nikomu nie bronię (1)

              Wkurza mnie tylko ciągłe ględzenie że kompub jest lepszy bo nie jest. To znaczy zwykle nie jest. A zmuszanie społeczeństwa do określonych zachowań poparte wmawianiem że tak jest dobrze dla tego społeczeństwa cuchnie totalitaryzmem z poprzedniej epoki

              • 0 0

              • ...no to jeszcze raz.

                Właśnie chodzi o to, aby komunikacja zbiorowa była "zwykle lepsza", tak jak na zachodzie Europy. Tam w każdym mieście takie buspasy i priorytet dla komunikacji zbiorowej są tak oczywistą kwestią, jak włazy od studzienek. Nie budzą emocji żadnych, bo tam ludzie w latach 70-tych poszli w mańkę "ile ludzi-tyle samochodów" i zobaczyli, że jest to prosta droga do życia w miastach poszatkowanych autostradami, ze zdegradowaną przestrzenią i spalinami. A korki jak były, tak były. Zaczęli zatem kombinować co z tym zrobić i wyszło im w teorii i w praktyce, że trzeba oddziaływać na zmniejszanie liczby samochodów (wstukaj sobie w Wikipedii prawo Lewisa-Moodridga albo paradoks Braessa) i ułatwianie wyboru innych środków komunikacji. My mentalnie jesteśmy właśnie w późnych latach 70-tych: wiemy, że coś jest nie tak z ruchem drogowym, ale recepty mamy stare. Na szczęście niektórym już zaczyna świtać - poczytaj analizy dla ul. Górczewskiej albo Wału Miedzeszyńskiego w Warszawie - obie te ulice powiedzmy między rokiem 1995 a 2005 zostały poszerzone do 2 albo 3 pasów i korków to nie zlikwidowało. U nas podobnie jest ze Słowackiego, nawet bez podłączenia ruchu spod tunelu pod Martwą Wisłą. A poza tym: czym jest grodzenie przestrzeni autostradami, stawianie świateł dla pieszych z przyciskami, zagazowywanie spalinami, niszczenie krajobrazu jak nie zmuszaniem obywateli do określonych zachowań? Budowa buspasów i uprzywilejowanie zbiorkomu zostawia wybór: albo stoisz w korku w samochodzie, albo jedziesz busem.

                • 1 0

    • ... nie będę Cię całowal Kloss (2)

      ... po pierwsze: ale czy na Chwarzno przesiedlił Cię Stalin? Nie widziałeś kupując mieszkanie/dom, że są tam generalnie łany zboża, krowy i kurczaki i wąska Chwarznieńska? W miastach urządzanych na sowiecko-kazachską modłę, gdzie najważniejszy jest samochód i pojedynczy kierowca w środku, jako pan i władca przestrzeni - masz rację: taki wyścig nie ma szans. I teraz wyobraź sobie, że wszyscy twoi sąsiedzi z Chwarzna, Wiczlina, Koleczkowa, Niemotowa i jeszcze innych pól, gdzie powstają bloki rozumują tak jak Ty. Co się stanie? Będzie korek, prawda? Dlaczego za twoje pragnienie mieszkania pośród pól i łąk mają płacić mieszkańcy Witomina, albo pasażerowie 147?

      • 2 3

      • pudło (1)

        Nie mieszkam na Chwarznie
        A każdy ma prawo mieszkać i jeździć jak chce. Bez nadmiernej interwencji władz

        • 1 0

        • lucky you

          Chwarzno było niegdyś spokojną, przytulną okolicą. Nie to co dzisiaj. Pewnie, że każdy ma prawo mieszkać i jeździć tak jak chce. Ale musi to być wybór świadomy: jeśli wyprowadzam się na PGR Niemotowo, to akceptuję dojazd w 90 minut do centrum. W zamian budzi mnie pianie koguta, a po świeże mleko od krowy mogę iść do sąsiada-lokalersa. A władze powinny zrobić wszystko, aby ułatwić ludziom dojazd zbiorkomem. Dlaczego? Napisałem w poprzednim poście. Zachęcam do poczytania czegokolwiek fachowego w tym temacie. I wesołych świąt życzę...

          • 3 1

    • O, dobrze zoreintowani pedalarze

      znów przekraczają Masę Krytyczną głupoty w postach,

      • 2 0

  • Czy naprawdę trzeba używać angielskich nazw!!!

    • 1 1

  • gdyby glupota mogla latac na 100% latalaby nad UM Gdynia

    gdyż w Gdyni dominuje minimalizm. Jak cos robic to porządnie. Może Stepa skuma ze trzeba najpierw przebudowac skrzyżowanie na Witominie i Rolnicza żeby to miało sens. Chyba ze glownym celem sa nowe autobusy za frajer.

    • 12 3

  • Buspas w Rębiechowie (2)

    Proponuję zrobić buspas w Rębiechowie na lotnisku. To byłoby cos, wówczas bysmy przodowali w nowoczesnych rozwiązaniach komunikacyjnych. Buspas na pasie startowym - rewelacja na skalę swiatową.

    • 9 1

    • A ileż można by było zrobić buspasów na lotnisku w Kosakowie!

      Gdynia przodowałaby w statystykach, jeśli chodzi o metr buspasa na głowę mieszkańca.

      • 1 1

    • myślisz przeginaczu, że jesteś śmieszny?

      Wesołych Świąt!

      • 0 0

  • UM słyszał ,że gdzieś dzwoni ...

    Zróbić jeszcze Buspas i Trajpas na Świętojańskiej ,Morskiej i Al. Zwycięstwa !

    • 10 1

  • UE dopłaca a nie płaci

    To my musimy wygospodarować środki, żeby UE dopłaciła zresztą w dużej mierze z polskiej składki, która będzie coraz większa, bo liczą się ją od PKB. A jak wiecie po wliczeniu obrotów z szarej strefy z sutenerstwa, narkotyków itp. PKB wzrósł.

    • 1 3

  • (4)

    Czy zamiast tworzyc buspas (tzn. malowac linie) nie lepiej byloby troche poszerzyc kielecka i zrobic tam po 2 pasy w kazdym kierunku? A nawet jesli nie, to zrobic srodkowy pas o zmiennym kierunku (zgodnie z kierunkiem korkow)?

    • 13 5

    • Tak, ale... (2)

      Przecież chodzi o to żeby zniechęcić kierowców do jazdy własnym samochodem. Bo rządzący wiedzą lepiej co dla nas dobre, przecież wygodniej jedzie się w zatłoczonym trajtku niż własnym samochodzie. A już miałem nadzieję że ten idiotyczny pomysł z buspasy nie zawita do Gdyni. Róbcie dodatkowe pasy dla każdego a nie dla uprzywilejowanych!

      • 6 6

      • To się nazywa demokracja

        Na szczęście większość nie JEŹDZI samochodami

        • 3 2

      • Nie jest to dobry pomysł, ponieważ jak się okazuje zwiększenie ilości pasów nie likwiduje korków. Wiem, ze brzmi to na pierwszy rzut oka dziwnie, ale jest już stwierdzone. Dlatego należy promować komunikację miejską i powodować, zeby nie tylko była lepsza dla srodowiska i ludzkiego zdrowia, ale też coraz szybsza :)

        • 2 1

    • ku przyszlosci

      powiedz tylko co dadza dwa pasy w obu kierunkach? jak czesto zdarza sie korek w strone wezla cegielskiej? pomysl jest wg mnie bardzo trafiony. taksowki i motocykle nie moga jezdzic buspasem, poniewaz nie beda posiadac nadajnikow do zmiany swiatel?? co za stado nierozumnych malkontentow!

      • 2 2

  • Zamiast robic idiotyczne bus pasy trzeba wybudowac po dwa pasy w kazda strone. Miejsca jest duzo ! (3)

    • 14 8

    • próbowali w USA, próbowali w Moskwie, próbowali w Pekinie. (1)

      poszerzanie pasów by rozładować korki daje podobne skutki jak popuszczanie pasa w celu wyleczenia otyłości. Wesołych Świąt!

      • 8 2

      • No własnie

        Nie ma drogi nie ma problemu. Powinni zaorać tą drogę i posadzić tam las. A nie marnować kasę na przebudowę

        • 4 1

    • zawsze będziecie narzekać,

      nawet jak wam wybudują po 10 pasów :)

      • 0 0

  • " - Na więcej zabrakło nam pieniędzy ..." (2)

    rewelacyjna wypowiedź ! Czyli jak zwykle fuszerka i podejście w stylu ' jakoś to będzie". A o całokształcie tego dzieła świadczą dobitnie krawężniki - po jednej stronie ulicy nowe, a po drugiej nawet nie ruszone i tak pozostawione w wersji "bieda z nędzą"

    • 6 3

    • Dobrze, że nie zabrakło pieniędzy na lotnisko,

      Infobox, filmową Sorbonę oraz kolejkę na Kamienną Górę.

      • 3 2

    • Pamiętaj, że

      Czytasz "wypowiedz" urzędnika na portalu, który jest zawsze przeciw wszelkim decyzjom samorządu - więc weź poprawkę na kontekst i wykorzystane sformułowanie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane