• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi 85 nowych autobusów i trolejbusów

Patryk Szczerba
20 lipca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku. Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku.

85 nowych autobusów i trolejbusów pojawi się Gdyni. Pierwsze wyjadą na ulice w przyszłym roku. Zabraknie wśród nich jednak pojazdów gazowo-elektrycznych, jest za to szansa na zakup autobusów elektrycznych.



Czego najpilniej potrzebuje gdyńska komunikacja?

Zakup nowego taboru pochłonie ok. 169 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 103 mln zł. Za te pieniądze Gdynia kupi 55 autobusów, w tym 32 przegubowe oraz 30 trolejbusów, z czego 16 to pojazdy przegubowe, które dotąd w takiej liczbie po mieście nigdy nie jeździły.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Wszystkie trolejbusy zostaną wyposażone w baterie trakcyjne, ułatwiające ładowanie z sieci. Oprócz tego, zostaną zakupione baterie akumulatorowe, które wspomogą obecnie eksploatowany tabor. Trolejbusy mają dzięki nim dojeżdżać m.in. na Fikakowo oraz do innych dzielnic i osiedli, gdzie nie ma trakcji.

Pierwsze pojazdy mają wyjechać na ulice w przyszłym roku. Władze miasta podkreślają, że to kolejny przykład dofinansowania umijnego dla gdyńskiej komunikacji.

- Od czasu przystąpienia Polski do UE Gdynia regularnie ubiegała się o środki na rozwój proekologicznego transportu publicznego. Kierunki unijnego wsparcia wpisują się doskonale w strategiczne decyzje miasta - tłumaczy udział w projekcie Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Gazowo-elektrycznych autobusów nie będzie

W mieście nie pojawi się za to innych 10 przegubowych autobusów z europejskiego programu Gazela. Kwotą ponad 80 mln zł na zakup pojazdów gazowo-elektrycznych dla polskich miast dysponował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Było jednak jedno zastrzeżenie. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane były w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów, a ok. 16 mln zł Gdynia - chcąca kupić 10 nowych przegubowców.

Przegubowy trolejbus był w maju na testach w Gdyni

Szybsza w organizacji przetargów okazała się Częstochowa. Tyle że, gdy hybrydy dostarczone przez firmę Lider Trading z Warszawy - producenta autobusów Solbus - trafiły na ulice, okazało się, że są awaryjne, a pracownicy tamtejszej komunikacji nie ukrywali w nieoficjalnych rozmowach, że cała inwestycja okazała się klapą. Obecnie wszystkie pojazdy zostały wycofane z ulic, a Solbus został postawiony w stan upadłości.

Gdynia obserwowała wydarzenia w Częstochowie ogłaszając w międzyczasie przetargi na zakup. Kryteria były jednak tak wyśrubowane, że nikt się nie zgłaszał. W rozmowach ze specjalistami od transportu zbiorowego można było usłyszeć, że miasto celowo nie chce rozstrzygnąć przetargu, bojąc się - po tym, co działo się w Częstochowie - konsekwencji użycia prototypowej technologii.

Jesienią stało się jasne, że hybryd gazowo-elektrycznych w Gdyni nie będzie. Władze miasta próbowały jeszcze zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. W tej sprawie toczyły się rozmowy Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego.

- Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśniał we wrześniu wiceprezydent Gdyni.
Zamiast hybryd możliwe autobusy elektryczne

Ostatecznie wszystkie negocjacje zakończyły się fiaskiem, program został przez NFOŚiGW zamknięty, a umowa z Gdynią na sfinansowanie zakupów rozwiązana. Miasto po falstarcie dotyczącym hybryd liczy, że uda się jej kupić autobusy z innego programu unijnego pilotowanego przez fundusz.

Dotacja ma wynieść do 40 proc. wartości zakupów, z możliwością preferencyjnej pożyczki zwrotnej. Tym razem chodzi o autobusy elektryczne, które jeszcze do niedawna były przez władze oceniane jako niepotrzebna konkurencja dla nowoczesnych trolejbusów.

O tym, czy te starania się powiodą będzie wiadomo w najbliższych tygodniach.

Miejsca

Opinie (208) 7 zablokowanych

  • no w koncu bo ile złomami z 2000 roku musimy jezdzic i tymi zaropiałaymi wozami PKA

    • 0 0

  • Słuchaj ale ja nie wiem czy to były brudne pieniądze ale lepiej i tak że nie kupili tych 10 autobusów skoro w Częstochowie się nie sprawdziły.
    Aktualnie potrzebujemy więcej godzin kursowania lini prawie każdej oraz nowych autobusów dla firm np. PKM bo tam są strasznie stare mercedesy z 1996 roku jeszcze starsze od tych z gdańska a tu ci przyznam że gdańsk jednak ma lepsze mercedesy bo to 100% są mercedesy czyli luksus jak na tamte czasy a te z Gdyni z 1996 roku to 1/2 Jelcz i 1/2 Mercedes czyli wyszło dziwnie ale te autobusy z 1996 roku to jeszcze za Cegielskiej kupowano i za jej czasów można było 60 autobusów kupić? Można było i nawet w UE nie bylismy i jeszcze Lech Kaczyński był i było dobrze.Bardzo dużo tam też jest bardzo starych używanych MANów z różnych części świata bo szczurek chciał być światowy stąd te autobusy częśc z nich to trupy z 1999 roku czyli podsumowując mamy z około 10 mercedesów z 1996 roku to skasowania oraz 7 MANów z 1999 roku ale to tylko kropla w morzu potrzeb bo stan przegubowych autobusów jest skandaliczny już kiedys był artykuł że autobus przegubowy od nich się rozerwał na obwodnicy to tam spokojnie z 10 przegubowych jest do wymiany.. W PKT jak zawsze nowoczesnie tylko gierkowskie mercedesy trzeba wysłać na ukraine i nowe trajki sie przydzadzą na długie lata ale oby to była Solarisa IV Generacja to sobie gdynianie długo pojeżdzą nimi no i w PKA jest najgorszej bo z 15 przegubowych autobusów starych jest do wymiany ponieważ są dorrzniete całkowicie oby wszedzie była Solarisa IV Generacja

    • 0 1

  • Skasujmy bzdurne linie

    Przyjrzał się ktoś z ZKM lini 4F cztery osoby na tydzień , a Gdynia płaci

    • 2 0

  • ale mieli pomysł

    hybrydy z silnikiem diesla :) Taki wynalazek zrobił jako jedyny Peugeot i się wybitnie nie sprawdził.

    • 0 0

  • a moze do Nowego Portu

    może kilka kursow pospiesznym Gdynia - Nowy Port - Gdynia

    • 0 0

  • Przestań pan pisać o tym co Gdynia zrobi. NapiszcPan Otyń co zrobiła. A że g*wno zrobiła to już inna sprawa

    • 1 0

  • linia Z (1)

    ta kupili ostatnio 4 autobusy dwa na linie S i dwa na linie Z miały iść dzięki czemu linia Z miała lepiej funkcjonować .Ale nadal funkcjonuje wręcz tragicznie. Wracając z pracy notorycznie o rużnych h spuznia się nawet do 50min....teraz latem ok...ale zimą nie wyobrażam se czekania 50min na autobus jak to było tutejszej zimy...funkcjonowanie komunikacji miejskiej nie tylko linii Z , to poprostu porażka ....ludzie płacą za bilety a muszą czekać nawet do godziny.

    • 0 1

    • Niech ci zkm zorganizuje czarter śmigłowca,lotnisko czeka.W powietrzu jeszcze nie ma korków.

      • 1 0

  • GRATULACJE DLA GDYNI Z KRAKOWA.

    A tak to się robi w Krakowie. Właśnie dostarczone.

    77 ekologicznych autobusów przegubowych, wyposażonych w silniki Euro 6

    http://krakow.pl/aktualnosci/211850,26,komunikat,krakowianie_pojada_77_nowymi_ekologicznymi_autobusami.html

    • 2 0

  • pa

    Proponuję też wziąć się za drogi w Gdyni, ich jakość (nawierzchnia) jest okropna :(

    • 1 0

  • Autobus

    Sporo się dowiedziałem ale ostatecznie nie wiem jaka będzie marka autobusów....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane