• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: UE w tym roku da ponad 83 mln zł

Michał Sielski
19 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak będzie wyglądała Szkoła Muzyczna po rozbudowie, którą dofinansuje Unia Europejska. Tak będzie wyglądała Szkoła Muzyczna po rozbudowie, którą dofinansuje Unia Europejska.

Ponad 83 mln zł dotacji na największe inwestycje otrzyma Gdynia z Unii Europejskiej w 2013 roku. Prawdziwa ofensywa szykowana jest jednak na początek 2014 roku.



Przebudowa Dworca Morskiego na Muzeum Emigracji będzie możliwa dzięki unijnej pożyczce. Przebudowa Dworca Morskiego na Muzeum Emigracji będzie możliwa dzięki unijnej pożyczce.
W tym roku Unia Europejska dofinansuje największe gdyńskie inwestycje kwotą ponad 63 mln zł. Dojdzie też pożyczka z programu Jessica na przebudowę Dworca Morskiego na Muzeum Emigracji. To dużo pieniędzy, ale bywało znacznie lepiej. Dość powiedzieć, że w ubiegłej dekadzie do samej budowy ul. Janka Wiśniewskiego z europejskich funduszy trafiło ok. 50 mln zł, a przedłużenie Trasy Kwiatkowskiego do obwodnicy, które było największą gdyńską inwestycją infrastrukturalną ostatnich lat, dofinansowane zostało zawrotną jak na dzisiejsze warunki kwotą 180 mln zł. Zawrotną, bo w 2013 roku Gdynia na wszystkie inwestycje wyda 269 mln zł. A raczej planuje wydać, bo doświadczenie pokazuje, że wszystkich planów nigdy nie udaje się zrealizować.

Widzisz sporą zmianę infrastrukturalną na lepsze po wejściu Polski do Unii Europejskiej?

Czytaj także: plany inwestycyjne Gdyni na 2013 rok.

- W 2013 roku zamykamy siedmioletni okres programowania, w którym największe inwestycje poczyniliśmy na początku. Tak było bezpieczniej, bo wszystko zdążyliśmy rozliczyć i nie ma zagrożenia, że pieniądze przepadną. A w niektórych miastach ono istnieje, bo wystarczy poślizg wykonawcy i będzie kłopot - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, odpowiedzialny m.in. za inwestycje.

W tym roku UE dołoży do kilku sporych inwestycji. 25 mln zł do kolejnych etapów rozbudowy Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, ale zsumowana dotacja unijna do tej inwestycji sięga 140 mln zł. Na program rozwoju komunikacji rowerowej w Aglomeracji Trójmiejskiej gmina otrzyma ponad 5,9 mln zł dotacji, na wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym Tristar 22,7 mln zł, ochronę wód Zatoki Gdańskiej, czyli budowę i modernizację systemu odprowadzania wód opadowych 3,2 mln zł. 2,3 mln zł Unia dołoży do rozwoju elektronicznych usług publicznych w Gdyni, 1,4 mln zł do budowy małej infrastruktury oraz uruchomienia rezerwatu Kępa Redłowska, 4 mln zł do rozbudowy Teatru Muzycznego, a 2 mln zł do rozbudowy Szkoły Muzycznej.

W sumie na największe inwestycje udało się uzyskać ponad 83 mln zł dotacji, wliczając w to pożyczkę z programu Jessica.

- To dużo, bo w ostatnim roku finansowania okresu unijnych dotacji zazwyczaj zostają drobiazgi. Oczywiście tendencja jest spadkowa, ale tylko patrząc krótkoterminowo. Bo na 2014 rok już szykujemy ofensywę. Trwają prace planistów, by projekty były gotowe jak tylko pojawi się nowa transza pieniędzy na dofinansowanie - podkreśla Marek Stępa.

Konkretnej listy inwestycji jeszcze jednak nie ma. Pierwszy powód to oczywiście czas - dopiero zaczęła się realizacja tegorocznego budżetu, więc nikt w szczegółach nie myśli o wydatkowaniu pieniędzy w 2014 roku. Inna sprawa, że jeszcze nie wiadomo w jakich programach będą największe kwoty do wzięcia.

Czytaj także: czego Gdynia nie zbuduje i dlaczego?

- Oczywistością jest, że wciąż mamy spore zaległości w sferze komunikacji, zarówno publicznej, jak i indywidualnej. Ale nie zapominajmy o mniej efektownych, choć równie ważnych problemach. Jeden z nich to ochrona wód zatoki i budowa kanalizacji, bo mamy coraz więcej utwardzonych placów i większe problemy ze ściekami - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni, zajmujący się m.in. nadzorem nad pozyskiwaniem funduszy unijnych dla miasta. - Ważne są też programy społeczne. Dzięki asystenturze w ośrodkach pomocy społecznej dziś nie mamy 200 dzieci w domach dziecka, a w największym gdyńskim jest ich 12. To zasługa wielkiej pracy jaką wykonano z rodzinami, ale zapłaciliśmy za nią dzięki unijnym dotacjom - podkreśla.

Gdynia będzie też celowała w programy rewitalizacyjne, by poprawić jakość życia mieszkańców zapomnianych dzielnic, choćby Chyloni.

Opinie (280) 5 zablokowanych

  • Muzeum Wielkiej Ucieczki (2)

    Takie muzeum przy ul. Ejsmonda to byłby unikat w skali światowej. Założę się, że przyciągałoby rocznie dziesiątki, a może i setki tysięcy turystów.

    • 13 5

    • śmigaj po matke do rozi bo się zacieła w toalecie (1)

      • 3 3

      • śmigam po nią od 29 lat, jak ją tato porzucił kicając przez płot

        • 0 0

  • Konkretnej listy inwestycji jeszcze jednak nie ma (11)

    Większych zastrzeżeń co do priorytetów w wydatkach unijnych dotychczas nie mam, oczywiście chciałoby się 10 razy tyle. Tak samo wystawić Anglikom rachunek za remont a wcześniej za zbombardowanie Dworca Morskiego. I choć od wojny minęło tyle lat, miasto musi się mocno zadłużać, aby móc odbudować tą perłę modernizmu.
    Chciałbym móc się podpisać po słowami, że tylko od nas zależy, czy będziemy umieli mądrze wydatkować tę nową transzę. A z drugiej strony analizować ostatnią i porównywać symulacyjne to może nic nie zostać do wydania, ponieważ od początku pierwszej transzy aż trzykrotnie wzrosła ilość biurokratów w urzędzie marszałkowskim, wojewódzkim, ministerstwach i rożnych z nimi POwiązanych agencjach i spółkach, więc na mój rozum utrzymując ich nie będziemy mieli co dzielić. No może coś dla kolesi z partii rządzącej skapnie co by niewszczynani wewnątrz partii rebelii.

    Tak czy owak na pewno Gdynia będzie pokrzywdzona, chyba, że się obudzi i odpowiednio zagłosuje do parlamentu i europarlamentu?

    No, ale ja jestem optymistą, co wcale nie oznacza huraoptymizmu, więc Gdynia jej władze i urzędnicy oraz my wszyscy musimy robić swoje i to jak najlepiej. Nie patrzeć co nam miasto DA, tylko, CO MY MOŻEMY MU DAĆ i w czym pomóc?
    Oczywiście dokonując właściwych mądrych wyborów w nowej perspektywie finansowej aby nie przybierała przynajmniej na naszym gruncie patologicznej formy. Bo czasami bywa tak im więcej pieniędzy dostaniemy z budżetu Unii tym wydaje się dla nas lepiej, gdy tymczasem źle zainwestowane te pieniądze nie przynoszą zysków, a utrzymanie obiektów kosztuje niebotyczne kwoty. Nie mówiąc kasa otrzymana za free od kolesi lemingów rozleniwia;)). Choć nie twierdzę, że im mniej dostaniemy z budżetu Unii tym dla nas lepiej. Dlatego musimy wydatkować tam gdzie uszanują te pieniądze, nie zniszczy je patologia, co najmniej się podwoją w zyskach nie mówiąc, że dadzą nowe miejsca pracy i większej płacy. Pozwolą rozwijać dynamicznie się Gdyni i zwiększyć liczebność co najmniej do 300 tys. mieszkańców.

    Natomiast nie chciałbym, aby Gdynia służyła jako przykład chciejstwa, który jej rozwój wykorzystywali politycy chcący usprawiedliwiać jak największe potrzeby, by potem te środki stygmatyzować i strasznie kontrolować, choćby przekazując na zadanie jedyne 30%. Tak, aby wykluczyć nową kastę klientów, konsumentów środków unijnych(jak pisałem wcześniej), bo powstaje ich setki a nawet tysiące dobrze płatnych stanowisk, których celem jest rozdzielanie i konsumowanie tych środków a czasami wręcz medialne ogłupiane - co często widzę na tym forum(klikanie "NIE BO NIE"). Jak zauważam to coraz większa i potężniejsza grupa interesów i interesariuszy, która coraz bardziej dominuje dyskurs publiczny, ponieważ w projekt wpisywany jest "promowanie go" wiec media również otrzymują te środki. Powstają tysiące spółeczek, firm, których celem jest tylko "przerobienie" a nawet nie wkładając nic wyłudzenie środków unijnych, te firmy znikną jak znikną środki unijne. Co dziennie mam dziesiątki telefonów w czym i jak mi pomoże taka firma , aby uzyskać i "odpowiedni" rozliczyć unijne środki. To może potężniejszy problem i grupy interesów i czekam, która partia naprawdę weżnie ten temat na sztandary?

    Tak się składa, że Gdynia można wskazać wiele pozytywnych przykładów wydatkowania środków unijnych, a nawet więcej niż pozytywnych, bo w niektórych wypadkach wyręczała państwo w końcu powstała dokończona "państwowa" zapoczątkowana przez Gierka trasa Kwiatkowskiego, także Wiśniewskiego, a już z OPAT-em widać są problemy. Więc najlepiej wyręczajmy w każdym zadaniu państwo, kosztem przedszkoli, szkół do których też sukcesywnie zmniejsza się subwencje nakładając nowe zadania.

    Co by nie mówić wierzę tylko w samorząd, bo przez dwie dekady byliśmy bardzo źle rządzonym krajem, który nie był w stanie wygospodarować własnych środków na zabezpieczenie większości gierkowskich w tamtym czasie najnowocześniejszych inwestycji strategicznych, modernizacje i właściwą restrukturyzacje, konieczne mądre zmiany inwestycje, po prostu wszystko przeżarliśmy i zniszczyliśmy. Najwięcej zniszczeń dokonano w Gdyni, już nawet nie chcę się kolejny raz o nich rozpisywać. Każda unijna transza będzie za mała i tylko ochłapem rzuconym jak kość psy. A przecież Gdynianie to dumny i honorowy eliksir nie tylko polskości, ale był postrzegany jako nowe już nie"amerykańskie tempo" lecz gdyńskie.

    Dlatego w obecnej sytuzcji związanej z patologią związaną z pojawieniem się środków unijnych jest znacznie więcej niż korzyści i jakoś Gdynia nie wpisuje się w całe to kuriozum. Więc apel do naszych Władz Miejskich stawiajcie na innowacyjność ciekawe usługi, .. Jeśli na podnoszenie kwalifikacji to tylko tam gdzie gwarantują jakość, nowatorstwo uczelni i szkół lub zespołów badawczo-wdrożeniowych. Nie wszystko możemy przeskoczyć, bo urzędnicy i politycy mają swoje priorytety, chcą po prostu przechwycić część środków które trafiają do nas i robić sobie z nich klakę i rozdzielić wśród swojej lokalnej klienteli, co często tu czytam odnośnie Chyloni. Ok jestem za należy ją wesprzeć tylko na konkrety programy i projekty i bezwzględniej walki z patologią w każdym wymiarze. Bo przyszedł czas zacząć stawiać trudne pytania i czasami mało POpularne i POPiSowe.

    Szanujmy i preferujmy w mieście dobre przykłady, gdy np.dzieci kontynuują dzieło rodziców, dalej rozwijają i rozbudowują firmy. Takie rodziny dojrzałe, mądre i stwórzmy dla nich nagrody np."Tytana Rodzinnego Gdyńskiego Sukcesu". To, że dzisiejsze polskie elity niestety nie planują politykę rozwojową i nie cechuje taka właśnie mądrość wcale nie oznacza, aby w naszej gdyńskiej było to samo. Oni zostawiają dzieciom a nawet wnuką firmę pt.Polska potwornie zadłużoną.

    Kochani Gdynianie bogactwo buduje się dzięki wymyślaniu nowych produktów, które nieprzeinwestowane potem kupuje od danej firmy cały świat. Dzięki temu wiele rodzin, regionów i nacji stało się bogatymi. A więc zapytam też odwrotnie, pokarzcie mi przykład kraju, który stał się bogaty, bo dostał jednorazowy transfer środków pomocowych. Taki przykładowy mamy w Grecji te środki ich tylko rozleniwiły i doprowadziły do upadku. Nie ma takiego kraju.

    Dla tego nie bije na larum z powodu planowanych mniejszych unijnych środków, ale współnie zastanówmy się, aby te otrzymane faktycznie zainwestować w tzw. wąskie gardła tak aby usprawnić gdyńską gospodarkę, społeczność no i pozwalały nam trochę wygodniej żyć i się rozwijać.

    • 6 20

    • Bez czytania widać,że to dzieło tzw. bezstronnego (3)

      • 13 0

      • jesteś idealnym wyborcom lemingów, (2)

        a następnie narzekaczy. Tak czy owak polecam ci chłopcze trochę obszerniejsze dzieła z ekonomii, socjologii,.. i poczytać Misesa, Rothbarda, albo po prostu Hazlitta. A przynajmniej Hazlitt w książce Ekonomia w jednej lekcji wyjaśnia to najprościej.

        No ale co się Tobie dziwić gdy w czasie tego dwudziestolecia rządów wolnościowych mieliśmy prezydenta, który się szczycił, że nie przeczytał żadnej książki i jest dalej hołubiony ;)) wie mogę i Ciebie zrozumieć...

        Ubolewam wszak za niepotrzebnie wydane środki unijne, a które kosztują podatników prawie 10 mld złotych rocznie. Na zabudowę tyle nowych budynków na gdańskich uczelniach wyższych, skoro jak piszesz i tak nie masz zamiaru czytać i uczyć się o wnioskach wyciąganych już nie mówiąc, a na dodatek liczba studentów w ciągu dekady spadnie o 30 - 40%. Powiedz mi jeśli aż tylu jest takich jak Ty, to kto będzie utrzymywał te budynki deficytowe. No może w Twoim wypadku stadion PGR zyska ?

        • 0 13

        • Rothbard to autor libertariański (1)

          a Ty Bezstronny nie masz z libertarianizmem nic wspólnego bo jesteś zwolennikiem centralnego planowania i urzędowej biurokracji wiec dziwne, że powołujesz się na autorów wolnorynkowych.

          • 10 0

          • Gdzie ja i kiedy opowałem za "centralnego planowania i urzędowej biurokracji"

            jeśli już o tym mówiłem to tylko w Centralnej Strategii Gospodarczej, ale nie takiej jaką mamy za rządów PO. Przypomnę tylko Ci łaskawie, że za tych rządów w 2009roku Polska zmarnowała 20 mld złotych z Unii my ich nie pozyskaliśmy, bo ten durnowaty rząd mając kasę nie wiedział co z nią zrobić nawet swego czasu minister z rządu Tuska stwierdził, że tych środków jest "za dużo" do przerobienia. Jeżeli jeden z drugim z tego nieudolnego rządu tak uważa to i UE europejska tak uważa i w związku z tym uważa że możemy dostać mniej. Tu się faktycznie kłania centralne planowanie! Dobrze, że w studiu był poseł Liberadzki, który powiedział wprost skoro budujemy za mało to budujmy na dwie zmiany ;)).
            Więc nie insynuuj mi czegoś czego nigdy nie powiedziałem, może odczytałeś to na opak?

            • 1 10

    • (2)

      Nawet nie próbuję czytać takich tasiemców.

      • 9 1

      • to nieczytaj (1)

        Ale jak ktoś wypina przede mną pierś, niczym kogut, i dumnie oświadcza "jestem z Gdańska", i nie lubi czytać, to czuję się jakby powiedział: jestem analfabetą.

        • 1 3

        • jak widzę podpis "Bezstronny", to od razu czytam - idiota

          • 1 0

    • nawet nie czytam tego trolla (2)

      • 0 1

      • sama mądrość i merytoryka (1)

        przez ciebie przemawia. Gratuluje Gdańskowi takiego wspaniałego interlokutora:)))

        • 2 3

        • A jak się okaże, że interluktor jest prowiniencji gdyńskiej?

          • 0 0

    • 15 lat temu urząd miasta puścił z torbami pewną rodzinną firmę, bo przeznaczone dla niej

      dotacje z budżetu państwa, urząd sobie przywłaszczył. Rzeczywiście urząd, to prawdziwy Tytan Rodzinnego Gdyńskiego Sukcesu. Gratulacje !

      • 3 0

  • po co jakieś tam za nasze pieniądze

    Przebudowa Dworca Morskiego na Muzeum Emigracji. debilny z wyglądu i wkomponowania Teatr Szekspirowski w Gdańsku, Europejski przytułek dla małp z wybrzeża Gabbonu, Cieciorka Prima Voto, itd itd.....Po kiego diabła TO nam? i to my płacimy a nie Unia daje. Kapitalista nic bezinteresownie nie daje jak my nie dajemy dla biednej Afryki

    • 8 3

  • (6)

    witamy prowca um gdynia od lotniska wasze klamstwa o mgle i konkurencji przestaja dzialac
    musicie wymyslic jakies inne klamstwa by wyrzucicw bloto 100 mln.

    • 8 3

    • (5)

      porównywalne do Gdyni będą mieli swoje lotniska Lublin
      , Białystok, a co ciekawe, posiadają je znacznie mniejsze Rzeszów (175 tys. mieszkańców), Zielona Góra (109 tys.) i Szczytno (tylko 23 tys.!),... Do tego gdańskie jest partyjnie i "układowo" zarządzane więc pomimo, że nigdzie w Polsce nie ma lotnisk położonych tak blisko siebie, jak w przypadku Rębiechowa i Kosakowa, ale także Terminale kontenerowe są tak blisko położone i nie przestraszyło przez Gdańsk wybudować własny?
      Najbliżej zlokalizowane siebie porty, które znajdują się w odległości 96 km od siebie to Katowice (Pyrzowice) i Kraków (Balice) i jakoś sobie nie przeszkadzają. Dzięki połączeniu obu miast autostradą A-4, podróż samochodem z jednego lotniska do drugiego trwa zaledwie godzinę. Rębiechowo i Kosakowo dzielą 32 km. Niech rząd zainwestuje w jeszcze jeden pas wykorzystując dodatkowo obwodnicę Trójmiasta,
      przejazd trwa około 40 minut i właściwie zmodernizować istniejącą linie kolejowa. A przypomnę, że lotnisko też istniało i istnieć będzie, bo ma na dodatek kody NATO.

      • 2 5

      • Demagogia (4)

        Terminale kontenerowe są tak blisko położone i nie przestraszyło przez Gdańsk wybudować własny... Kłamiesz koleś ! Terminalu kontenerowego w Gdańsku nie budował Gdańsk, nie budował port gdański. Terminal został zbudowany w całości przez kapitał prywatny. Nie ma żadnego porównania. Lotnisko w Kosakowie jest budowane ze środków publicznych.

        • 3 0

        • no i co z tego, a kto buduje do tego terminala drogi, kolej itd. Też inwestor prywatny?? (1)

          To ty koleś robisz ludziom wodę z mózgu;)) A bliskość portu lotniczego przejętego przez samorząd (ciekawe czy wojsko dałoby ziemię prywaciarzowi - no może w Gdańsku i tak) przyciągnie w okolice Kosakowa wiele rozwojowych firm. W dalszej przyszłości, kiedy już lotnisko będzie prężnie i intensywnie działać, gmina odniesie korzyść finansową z podatków płaconych przez firmy, który wokół i na lotnisku będą funkcjonować.
          Tak jak w pobliżu Rębiechowa mają swoje siedziby wielkie korporacje. Niemal naprzeciwko znajduje się przecież siedziba amerykańskiego potentata informatycznego firma Intel, dalej polski YoungDigital Planet. My w okół Kosakowa też chcemy zatrudniać około 1500 osób. Jakoś gdy w Stoczni Gdynia, Dalmorze, i innych zwalniano dziesiątki tysięcy ludzie gdańszczanie nawet nie współczuli, a dzisiaj tylko zawistnie pyszczą.

          • 4 3

          • nie dziesiątki tysięcy, a ledwo parę. I to Crist z Gdańska uratował przemysł stoczniowy w Gdyni

            oczywiście rolmopsy w szalikach arki tego nie chcą wiedzieć

            • 1 0

        • Boli was sukces DCT Gdańsk, oj boli (1)

          • 2 6

          • główa cię boli baranie

            • 3 2

  • zobaczymy jak bedziesz splacal raty za lotnisko a'la modlin wiec nie mow hop

    • 3 1

  • czy kotara za

    2 000 000 była dofinansowana przez UE ?

    • 10 3

  • Kosakowo worek bez dna ? (3)

    Niech lotnisko w Kosakowie ujawni pełny raport PriceWaterHouseCoopers w sprawie lotnisk na terenie Pomorza. A wtedy niektórym miny siądą.
    Eufemistycznie zakłada się, że po 10 latach wydatki portu lotniczego będą pokrywane przez przychody... Czyli co najmniej 10 lat trzeba będzie dopłacać do działalności tego lotniska.

    • 6 4

    • jesteś z gdyni czy spoza gdyni? (1)

      jeżeli nie jesteś mieszkańcem gdyni, to nie udzielaj porad i przestań dawać porady kto i ile będzie musiał dołożyć, bo ciebie to nie dotyczy. to wszystko w tym temacie dla ciebie. bez odbioru

      • 3 6

      • .

        Na razie lotnisko generuje olbrzymie koszty osobowe, bez działalności operacyjnej. Straty...

        • 2 3

    • Michał, daj se siana!

      Nudzisz się na tym Rębiechowie?

      • 0 0

  • (1)

    Jakie DA? JAKIE "DA"?! Zawsze, na każdej przeklętej tablicy, która szpeci nasze otoczenie, jest napisane, że przynajmniej połowa kwoty bierze się z budżetu Polski - ale oczywiście podkreślany jest tylko wkład UE. Dajmy na to przebudowa torowisk tramwajowych w Gdańsku w 2/3 finansowana była przez Polskę a nie UE - i to bez uwzględnienia naszej składki członkowskiej. Pozostałą 1/3 moglibyśmy sami sfinansować za kilka lat - ale już uznano, że bez UE Polska nie mogłaby się oczywiście rozwijać.

    • 5 5

    • Ach, przepraszam, nie wypada przecież mówić, że możemy być samodzielni. Takie czasy, że trzeba podkreślać nasze uzależnienie od Brukseli. Żałosne. To są ci Polacy, którzy od ponad 300 lat walczyli o suwerenność?

      • 3 1

  • refleksja

    UE nie daje nam NICZEGO, bowiem najpierw trzeba wpłacić sporą składkę. Później, po latach UE może odda nam cześć zainwestowanych pieniędzy, bez uwzględniania marnotrawstwa... Każdemu polecam na stronie MF tekst USTAWY BUDŻETOWEJ, gdzie zobaczycie, jak wygląda sprawa tzw. środków unijnych!

    • 3 1

  • Dobrze tu większość dyskutantów zauważyła, (5)

    że szczególnie w nowej perspektywie rządowego podziału euro w latach 2014-2020 i faktycznie z istotnego punktu widzenia jego rozwoju Terminal Pasażerski Gdynia-Kosakowo ma ogromne szanse, ponieważ wpisuje się w niezależny Obszar Strategicznej Interwencji OSI:))

    Gdynia-Kosakowo jeszcze z innymi gminami NORDI to doskonały obszar funkcjonalny, który niekoniecznie musi być tożsamy z granicami administracyjnymi, na którym pomiędzy samorządami występują pewne zależności, np. wspólne bariery, ale daje wspólne niepowtarzalne atuty rozwojowe. Działania w tych obszarach będą wyodrębniane na poziomie programów krajowych i regionalnych np. poprzez wydzielenie oddzielnych osi priorytetowych, bądź działań dedykowanych tym obszarom. Dlatego należałoby opracować ciekawy program gospodarczy dla tego rejonu powiązany łańcuchem dostaw rożnymi środkami transportowym oraz przechowywania i przeobrażania.

    • 3 10

    • (2)

      pani Joanna jeszcze w pracy, czy prace zlecone na nadgodziny?

      • 8 0

      • nie żadna Pani Joanna (1)

        Jestem facetem z krwi i kości i żadna zmiana płci choć u nas jest dostępna na wyciągniecie ręki, (i nie trzeba latać z Rębiechowa czy też Kosakowa) za granice mnie nie interrrre. Czuje się facetem i zawsze takim byłem, a ci bezpłciowcy, obojnaki, itp.( PO wpisach doskonale widać, że to ludzie bez jaj)na tym forum niech zamkną jadaczki no i może coś jeszcze.
        Kocham dziewczyny, kobiety i zawsze to robiłem i będę robił na pewno nie mam zamiaru i nigdy nie miałem zmienić płci.

        A nawet podoba mi się taka jedna na tym forum dość konstruktywnie wypowiadająca się w spr. Awiacji nijaka Czarna Żmija. Choć języczek ma nie powiem i ma jeszcze czym oddychać a na dodatek przez koligacje rodzinne ma pojęcie o lataniu. Mam też nadzieje, że choć z Gdańska polubi wspaniałe lotnisko Gdynia_Kosakowo.

        • 0 3

        • ?

          Oj Joasiu, nie zmyślaj...

          • 0 0

    • bardziej nachalnego wciskania kitu nie pamietam, no chyba ze za komuny przemówienia sekretarza KC (1)

      jeszcze ten nick.....

      • 5 4

      • Po czynach będziemy sądzeni

        a nie PO takich ple, ple jak POPiSowe przemówienia b.sekretarzy KC, tylko dzięki zawartym w nich tam zakazom i opluwaniem "karłów reakcji", pozwoliło mi zająć się prawdziwą historią przeczytać w skupieniu Pawła Jasienicy i jego losy działalności w AK itd. To samo za czasów gierkowskich czy jaruzelskich;))

        Więc każdy atak na mnie, czy moje idee jest jak woda na młyn. Tym bardziej ubolewam, że ostatnio za mało minusujecie moje wypowiedzi, a to one są dla mnie największym dopingiem.

        Zmodernizowanie i stworzenie Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo jest największą szansą całego regionu na dogonienie rozwiniętej Europy Zachodniej. To nie tylko nowe miejsca pracy, nowe drogi i nowe inwestycje. To nowa, lepsza przyszłość tego regionu. Bo lądowanie od strony Zatoki w 85 procentach odbywa się nad wodą, poza terenami zamieszkanymi, więc samo to już przyciągnie turystów;)) Z drugiej strony, od wysokości Pucka samoloty będą przelatywały nad terenami o niewielkim stopniu zagęszczenia ludności. Co ważne,ani Gdynia, ani Kosakowo nie przewidują intensywnej zabudowy w pasie lądowania. Wynika to z ograniczeń geograficznych. Dlatego Unia powinna wziąć to pod uwagę rzecz jasna nie da się zagospodarować samej wody jako tako, a od strony Pucka przeważają tereny sa podmokłe (Beka itd). Nie bez znaczenia jest również
        bliskość lasu, który jest naturalnym ekranem akustycznym dla samolotów na płycie lotniska. Nikt więc pewnie nie będzie zamierzał nigdy go likwidować. Do tego będzie to najbardziej ekologicznym lotniskiem - może kiedyś przejdziemy na napęd gazowy?? Pojawienie się tu lotniska cywilnego to jednak przede wszystkim
        zwiększenie szans okolicznych mieszkańców na znalezienie pracy wyuczeniu nawago zawodu a przede wszystkim reemigracji do Gdyni;))

        • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane