• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    W Gdańsku zwężają jezdnię, likwidują przejścia podziemne, robią buspasy. Robią inwestycje za pomocą farby i zwiększają korki. To teraz pora na Gdyni, pisaliście, że nic nie robią, to teraz chociaż powiekszą korki

    • 26 8

    • W tym przypadku wlasnie nie powiekszaja. Dla samochodow bic sie nie znieni.

      • 6 1

  • A na Obłużu żeby nie patrzeć na korki zrobili nam fontannę na stawku.

    Słuszną linię ma nasza władza

    • 55 1

  • (9)

    Poroniony pomysł! Autobusy zaoszczędzą 5 minut a kierowcy "osobówek" w jeszcze większych korkach.

    • 46 24

    • Jakich większych jak nadal będziesz miał dwa pasy na odcinku leśnym? (4)

      • 16 3

      • (3)

        Dwa pasy, to znaczy autobus będzie fruwał nad jednym z pasów?

        • 0 10

        • czy ty naprawdę jesteś tak głupi, że nie rozumiesz jakie zmiany zajdą w ruchu?

          ,

          • 9 0

        • przecierz korek jest w kierunku centrum, a nie od centrum (1)

          Stąd też przeniesienie autobusów na inny pas akurat zmniejsza korki.

          • 5 0

          • nie puszczać autobusowego dziada na lewy pas i tyle

            • 0 3

    • Skad niby wiekszy korek skoro autobusy znikna z drogi? (2)

      • 9 2

      • (1)

        Znikną z drogi, to którędy pojadą?

        • 0 3

        • pojadą kontrabuspasem. Rozumiesz czy jeszcze trzeba coś dodać?

          • 3 2

    • Pal 6 korek. Czesc kierowcow przegapi znaki i informacje o tej glupocie i beda grozne wypadki. Oby nie smiertelne.

      • 4 3

  • Super sprawna firma (1)

    MTM wykonywała te prace prawie dwa miesiące ze średnią ilością pracowników na placu budowy w ilości 2 osoby. W ostatni piątek, poniedziałek i wtorek o sobotach nie wspomnę nie było żadnego pracownika. Ciekawe ile roboczogodzin znalazło się Panie Łucyk w kosztorysie.

    • 59 5

    • Mam Trzy Maszyny :)

      W Sopocie to samo MTW grzebie po pół roku kawalek drogi. I 2 osoby to max na budowie...

      • 1 0

  • Po co autobusy

    Niech samoloty puszczo bedo korki na niebie

    • 19 2

  • 4 miliony złotych za tak niewielką

    ingerencję w to co istnieje to jakaś farsa....

    • 48 8

  • Opinia wyróżniona

    Zmiany muszą iść równolegle. Budowa buspasow, (35)

    ... Ale też egzekwowanie kar od niewłaściwie parkujacych, podniesienie opłat za parkingi, oraz zwiększenie liczby kursów komunikacji, zwłaszcza w szczytach przewozowych. I wtedy będzie widoczny efekt.

    • 100 71

    • (14)

      Prywatyzacja komunikacji miejskiej i likwidacja dopłat do niej przez miasta. Dlaczego ja z moich podatków mam do tego dokładać skoro nie jeżdżę.

      • 19 37

      • (7)

        Dlaczego ja mam się dokładać do parkingu pod Twoim domem, jak tam nie parkuję?

        • 37 13

        • mam wykupione miejsce w hali garażowej, nie dopłacasz mi (4)

          • 14 14

          • ale z tego miejsca wyjeżdżasz na drogę miejską, do której on dopłaca... (3)

            • 19 7

            • płace podatki zawarte w paliwie (2)

              • 9 15

              • i tu warto by było wykazać się elementarną wiedzą (1)

                Gdyż 0 (słownie: zero) z tych podatków idzie na drogi miejskie. Są one budowane z udziału w PIT wszystkich mieszkańców. Czyli nieodmiennie, niezmotoryzowany do Ciebie dopłaca.

                • 20 5

              • To niech nie dopłaca

                proste

                • 4 9

        • (1)

          Nie musisz się dokładać, bo parking pod moim domem wybudowała Spółdzielnia Mieszkaniowa, której ja jestem członkiem. A gdybyś wpadł/a na pomysł, żeby tu zaparkować swoją blaszankę, to pogonimy z sąsiadami :P

          • 9 10

          • Spokojnie, mogę ją postawić przed wjazdem, w poprzek, na miejskim gruncie :)

            W końcu ten kawałek drogi jest też z moich podatków :)

            • 8 2

      • Dlaczego ja się dokładam do budowy dróg (3)

        Jak nimi nie jeżdżę?

        • 9 7

        • fruwasz autem, rowerem, autobusem?? (1)

          • 5 5

          • SKM-ką

            • 6 1

        • dlaczego ja dokładam do służby zdrowia skoro ja nie choruję

          dlaczego dopłacam do szkolnictwa skoro ja się nie uczę, dlaczego dlaczego dlaczego

          • 9 0

      • Dlaczego moje dzieci mają mieć astmę, bo ty sobie zachciałeś truć codziennie powietrze? (1)

        Dlaczego mam się dokładać do NFZ i leczenia twoich chorób wywołanych nieaktywnym trybem życia?

        • 12 10

        • Alez ja zyje aktywnie, wystarczy, ze kazdego dnia otwieram oczy

          • 1 0

    • lata bez inwestycji doprowadziły do tego, że niewielkie ponad 200 tysięczne miasto, ma problemy jak Nowy Jork (12)

      • 16 7

      • To ty chyba nie byłej w NY (4)

        Mimo, że większość jeździ tam metrem to korki przy wjeździe do miasta są gigantyczne.
        A czemu jeżdżą metrem, bo parkowanie jest drogie i nie ma wielu miejsc, a do tego dotarcie autem na czas jest nie realne, a wyjechanie z centrum w szczycie jest .....
        Stąd też na stacjach końcowych są olbrzymie parkingi, aby ludzie wsiadali do aut poza centrum.

        • 11 1

        • (1)

          To take jak u nas!

          • 1 0

          • szczególnie u nas w Gdyni

            Metro jest przepełnione! No i parkingi również.

            • 1 1

        • to zwykły trol, bredzi co popadnie

          • 0 0

        • metrem albo promami

          • 1 0

      • Na Manhattan wjeżdża i wyjeżdża komunikacją codziennie 1mln ludzi (5)

        My tutaj mamy problem ze zorganizowaniem wjazdu dla może 1/20 tego wolumenu.

        • 9 4

        • Znaj proporcje mocium Panie (4)

          New York się rozwijał i rozbudowywany był na przestrzeni wieków.. Gdynia ma kilkadziesiąt lat.
          Nowy Jork to było centrum i jest centrum.
          Gdynia to jest średnie miasto w Polsce.
          Hamowalbym z tymi porównaniami.

          • 5 5

          • Nie gra roli (3)

            Gdańsk jest o wiele starszy niż NY i tam bajzel jest jeszcze większy. A jak chcesz porównań do miast mniejszych, to zaraz wypłyną zachodnioeuropejskie, gdzie kierowcy są na szarym końcu, jeżli chodzi o dostep do infrastruktury.

            • 4 3

            • Tyle, że my mieliśmy za dużo komuny, gdzie samochód absolutnie miał pierszeństwo.

              A ludzi - kładki, tunele, nadrabianie po km, żeby przejść na drugą stronę...

              • 2 1

            • kierowcy sami ograniczają dostęp do infrastruktury innym kierowcom

              inwestycje w infrastrukturę dla kierowców powinny polegać jedynie na utrzymaniu juz istniejacej sieci ulicznej lub znajdować się na szarym końcu listy inwestycji w system mobilności miejskiej. Na pierwszym miejscu powinny się znajdować inwestycje w poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej (szynowej) czyli stacji SKM/PKM.

              • 8 3

            • brednie i kłąmstwa, porównaj średnie prędkości przejazdowe i Gdańsk czy Gdynia niczym się nie różnią od reszty Europy i świata

              • 0 0

      • po co kłamiesz i zmyślasz?

        no po co?

        • 0 0

    • szczurek i deweloper mówili, że z Wiczlina do centrum jedzie się 10-12 minut:) (2)

      • 11 3

      • (1)

        Mnie mówili to samo, innym zresztą też

        • 6 1

        • Bo sie jedzie, gaz do dechy i rura.

          • 1 0

    • OK, a kiedy bedzie karanie urzedasow za nieudolnosc i nie wywiazywanie sie miasta z obowiazkow (2)

      rozbudowy drog i infrastruktury? Moze jak zaczniemy karac urzedasow to w koncu zaczna cos robic. Stepa ten szkodnik juz dawno powinien ogladac swiat w kratke.

      • 1 2

      • Nie ma takiego obowiązku

        Co więcej, np. w Amsterdamie zlikwidowali w tym roku 20 000 miejsc parkingowych. XX wiek się skończył jakiś czas temu...

        • 2 2

      • od kiedy urzędnik decyduje i odpowiada za budowę dróg i infrastruktury?

        chyba z Moskwy piszesz saszka

        • 0 0

    • Nie zes*aj sie..

      • 0 1

  • (1)

    Jak budowali drogę to nie wiedzieli że będą jeździć tamtędy autobusy ? Jak zwykle nikt nie pomyślał od razu tylko po kilku latach. Na pewno ciężko było przewidzieć że Gdynia Zachód będzie się rozbudowywać ...omnibusy z UM ....

    • 42 6

    • Wiedzieli doskonale. Nam sie wydaje, ze to glupie ale to jest zrobione tak zeby odpowiedni ludzie mieli zarobek latami.

      • 7 1

  • Swietny pomysl! (8)

    Takie rozwiazania dzialaja w wielu miejscach na swiecie. Przy sprawnej komunikacji miejskiej wiecej leniwych kierowcow przesiadzie sie do autobusow.

    • 16 38

    • (4)

      To znaczy gdzie na świecie?

      • 3 6

      • (3)

        Austria,Niemcy

        • 8 0

        • Holandia, Belgia (2)

          • 5 1

          • Brazyiia, Argentyna (1)

            • 0 1

            • Saneskobar

              • 3 1

    • Oczywiście że tak,od wielu lat stosuje się takie rozwiązania choćby w Nowym Jorku,w godzinach szczytu zmienia się kierunki ruchu w tunelu Lincolna który łączy New Jersey z Manhattanem.i właśnie wydziela się pasy tylko dla autobusów.

      • 4 1

    • Dlaczego obrazasz kierowcow, ze sa leniwi.Jaki wplyw Na organizacje maja kierowcy?.Ja np.juz kilka lat wczesniej pisalem o wprowadzenie tego rozwiazania do Gdyni ale DLA wszystkich kierowcow a nice DLA wybranych.Take jest w Austrii,Niemczech ze rank jest jeden pas wiecej DLA dojezdzajacych do pracy Szkoly a 15-17 w odwrotnym kierunku.

      • 4 1

    • Dlaczego obrażasz innych ludzi nazywając leniami. Może ktoś ceni swój czas, zarabia, cięzko pracuje i nie ma czasu na przystanek co 500m i jazde 15km/h (średnia prędkość autobusów).

      • 5 0

  • Co to są godziny szczytu? (3)

    A co jeśli będzie korek w kierunki Chwarzna? Czyli wiadomo jak zlikwidować działanie kontra pasa żeby nie działał.

    • 16 4

    • Kontrpasy dla rowerów nie przeszkadzają?są dużo bardziej niebezpieczne.

      • 3 1

    • jest napisane w treści artykułu

      • 4 0

    • Godziny szczytu...

      to godziny w których uzyskujesz największą satysfakcję ze szczytowania.
      Mogą wystąpić w komunikacji miejskiej.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane