• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • absurd (1)

    jak sie buduje osiedla trzeba budowac drogi a nie robic pozornych rozwiazan siec autobusowa tez do niczego wiekszosc mieszkancow bez samochodu nie jest w stanie przemiescic sie w wybranym kierunku

    • 33 3

    • nie drogi ale połączenia transportem szynowym trzeba budować i poprawiać jakość taboru SKM i PKM

      • 1 1

  • Bardzo dobrze (5)

    Korki mamy większe niż w Berlinie, czas zmienić myślenie o aucie

    • 11 19

    • Żeby było jak w Berlinie, (1)

      To musielibyśmy usunąć z dróg połowę naszych samochodów. Tam jest zwyczajnie o połowę mniej samochodów na mieszkańca niż w Gdyni.

      • 5 4

      • Właśnie to miałem na myśli

        • 4 1

    • (2)

      Ile linii metra jest w Berlinie? Oby było jak w Berlinie.., dobre! W jakim innym polskim mieście są takie przewyzszenia terenu jak w Gdyni czy w Gdańsku? Tutaj mamy śmigać rowerami jak w wielokrotnie przytaczanym Amsterdamie czy Kopenhadze? Klimat też całkowicie inny i nie można tego nie brać pod uwagę.

      • 6 2

      • klimat nie jest całkowicie inny (1)

        rowery wspomagane elektrycznie są coraz bardziej popularne i dają radę w wielu miastach z większymi przewyższeniami. Najwazniejsze, by spokojnie kwestionować dotychczasową rolę samochodu w mieście.

        • 3 8

        • Jadę na rowerze...

          Też bym chciał mieć wiecznie 20 lat, zdrowie, głowę pełną ideałów, zero własnych obowiązków i zobowiązań rodzinnych. Pomarzyć zawsze można

          • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    (20)

    Chwarznieńska to nie tylko dwupasmówka na odcinku leśnym i wąskie gardło przez Witomino. Jest jeszcze całkiem spory odcinek za obwodnicą. Wąska, kręta, zniszczona uliczka wystarczająco przepustowa może kilkadziesiąt lat temu. Jedyna droga by z dynamicznie rozwijającej się dzielnicy, z wielkim przyrostem mieszkańców wydostać się w stronę obwodnicy i dalej do centrum. Kolejne bloki i osiedla są systematycznie zasiedlane, przeciążona uliczka rozsypuje się w przenośni i dosłownie. Do kiedy ta sytuacja ma trwać ? Czy jest jakiś plan zmiany tej sytuacji?

    • 168 8

    • (9)

      Nie przesadzajmy, za obwodnicą to już jest koniec świata.Tam mieszkać powinni tylko ludzie, którzy nie muszą codziennie do centrum jeździć, np emeryci czy własna działalność. Ci którzy tam postanowili zamieszkać a jeżdżą do centrum to wariaci

      • 14 33

      • (2)

        Jakoś nie wpadł mi w oczy ani jeden folder, ani jeden baner lokalnego developera monopolisty: "Emeryci i wariacji, kupujcie mieszkania na końcu świata, z brakiem możliwości swobodnego dojazdu i wyjazdu, gwarantujemy wielogodzinne korki i że za waszego życia nic się nie zmieni." Jest wręcz przeciwnie, wszędzie są zapewnienia że to świetnie skomunikowana, perspektywiczna, prężnie rozwijającą się dzielnica z bogatą infrastrukturą. I taką prawda że nie ma żadnych nadziei i szans na zmianę tej sytuacji

        • 13 6

        • uwierzyles deweloperowi? (1)

          ahahahhaha aahahahahahhahah

          • 13 3

          • Niech zostanie tak jak jest i śmiejemy się razem

            • 6 0

      • (5)

        tylko, że ja płacę co roku podatek za to że tam mieszkam prawie 1 tys zł, i dlaczego nie mam mieć lepszej drogi niż Ty który płacisz rocznie za swój 40m 2 "apartament" pewnie z 60 zł?!

        • 9 7

        • obudz sie pieniaczu

          podatek drogowy masz w paliwie:)

          • 6 3

        • Taka, że ja płacę z PIT więcej, niż Ty zarabiasz :) (3)

          A to właśnie funduje drogi...

          • 5 6

          • Ja też dużo zarabiam (2)

            Dlatego nie mieszkam za obwodnica :)

            • 1 0

            • Ja zarabiam tyle ze mam kilka mieszkan za i przed obwodnica. Boze, co za poziom dyskusji w tych komentarzach (1)

              • 2 0

              • ja jestem Hetmanem i mieszkam w lesie, zero korków

                jak komuś pasuje mieszkanie w ulu to jego sprawa, tylko potem niech nie narzeka, że ciasno jest

                • 0 1

    • wladze miasta na początku roku na spotkaniach mówili, że są pieniądze a nastepnie wycofały się i kase przeznaczyły na imprezki (2)

      radni Gdyni zdjęli z tegorocznego budżetu dziesiątki milionów złotych, przeznaczone na utworzenie węzła integracyjnego przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i wydatki towarzyszące. Warto bowiem przypomnieć, że przy okazji tej inwestycji powstać mają również buspasy wzdłuż ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Na te właśnie zadania zdjęta została łącznie kwota aż 33,6 miliona złotych. Oznacza to, że planowana w tym roku budowa węzła się nie rozpocznie.

      Z budżetu gminy zdjęte zostało ponadto 27 mln zł przeznaczone na rozpoczęcie w tym roku rozbudowy ul. Chwarznieńskiej, najważniejszej drogi, prowadzącej do Gdyni Zachód.

      • 13 6

      • Zapomniałeś tylko dodać dlaczego...

        • 4 0

      • "władze mówili", tak saza, wcale nie widać rosyjskiego w tym zdaniu

        wracaj do Moskwy ruski pajacu

        • 1 1

    • Radny (1)

      Zapytaj Ubycha

      • 3 4

      • chyba nikt nie kompromituje się tak jak on

        • 5 4

    • jeśli plan zmiany tej sytuacji mialby polegać na poszerzeniu ulicy to byłby to błąd (4)

      jedyny sensowny sposób na rozwiązanie problemów komunikacyjnych Gdyni to poprawa jakości transportu szynowego (np. przedłużenie PKM do Obłuża i Oksywia), poprawa jakości PKM (elektryfikacja, wymiana taboru) oraz budowa nowych linii transportu szynowego do obsługi dzielnic Gdynia Zachód.

      • 5 3

      • (1)

        Prawda jest taka że pilnie potrzeba poszerzyć obecną i dobudować kolejną. Właśnie dlatego że nie mieszkają tu wyłącznie emeryci. To aktywnie żyjący ciężko pracujacy ludzie, nie pozamykasz ich w domach, nie wymusisz żeby wszyscy przesiedli się na rowery albo pieszo przemieszczali się do pracy, np. do Gdańska

        • 7 3

        • a dyplom profesora wikipedii masz?

          specjalista tabloidowy

          • 1 1

      • Co to za alternatywa? (1)

        Dokładnie, co tu pisać, mówić o przesiadaniu się na komunikację miejską, skoro przez nowo namalowany bus pas na Małokackiej jadą w godzinach szczytu (16:15-16:50) 2 autobusy i to jeszcze jeden po drugim.

        • 6 1

        • No i bardzo dobrze ze jada.

          Samochody stoja

          • 1 2

  • Jaja jak berety (1)

    • 20 4

    • Nie chwal się,jesteś wybrykiem natury,kedyś to takie rzeczy w cyrku pokazywali.

      • 1 2

  • Skandaliczne dzialanie władz Gdyni

    Od lat nas mamili przebudową Chwarznieńskiej i poszerzeniem odcinka, który jest wąskim gardłem. Marnotrawili kasę z naszych podatków ogłaszając przetargi, żeby teraz zrobić kontrapas. Obecnie robią 2 przejazdy jeden w pobliżu drugiego choć jeden do zawracania już był, jeszcze jeden przy myjni i to wszystko na nowej, dobrej drodze, radosna urzędnicza twórczość trwa.

    • 37 3

  • 4 banki za dwa wiadra farby i tablice :D

    • 28 4

  • Żądam żeby zrobic drugi pas pod prąd - dla rowerzystów!

    To skandal żeby autobus jechał a rower nie !

    • 11 10

  • władze są bezradne, nie mają żadnego mądrego pomysłu na rozwiązanie gigantycznych korków (2)

    • 21 3

    • a co byś sam zaproponował Mistrzu? (1)

      tylko nie proponuj nowych dróg szybkiego ruchu w mieście: próbowali Amerykanie, próbowali Rosjanie, nadal tkwią w coraz większych korkach.

      • 0 5

      • Dzięki Bogu nie myslano tak przed laty i poza Witominską (jedyną ulicą prowadzącą na Witomino) zbudowano Kielecką i Małokacką. Uważasz że nie było takiej potrzeby i że to jest przyczyną korków?

        • 2 0

  • Zmienny pas (1)

    Dlaczego w Niemczech na takich odcinkach można wybudować drogę 4 pasmową bez pasa zieleni pośrodku , co 100 metrów nad drogą jest oznakowanie świetlne w którym kierunku jest ten pas. Rano 3 do centrum popołudniu odwrotnie a normalnie 2 na 2. U nas zaraz będą gonić ale przecież w mieście jest 50 więc powinni jechać przepisowo i było by bezpiecznie. To są dobre rozwiązania a u nas każda przebudowa w miliony.

    • 17 3

    • Dokladnie, w waskim gardle na Witominie jest miejsce dla 3 pasow, srodkowy powinien byc o zmiennym kierunku.

      • 1 0

  • Hej redaktorzyny

    Pisałem Wam już chyba na temat tego, że oznakowanie przy biskupiej górce jest niezgodne z przepisami bo brakuje sygnalizator, to mnie zlaliście... A teraz sami potwierdzacie, że nie może być kontrapasu bez tego. Czy na Biskupiej musi ktoś zginąć żebyście się zajęli tematem? A może miasto dobrze płaci, żeby nie ruszać wykonawcy?

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane