• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: będzie strefa pieszych i buspasy?

Patryk Szczerba
31 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację. Opracowanie nowych koncepcji drogowych potrwa cztery lata. Potem ma przyjść czas na ich realizację.

Prace nad utworzeniem wolnej od samochodów strefy ruchu pieszego, buspasów oraz kolejne inwestycje w komunikację trolejbusową - to część założeń unijnego projektu Civitas Dynamo. Gdynia uczestniczy w nim razem z trzema innymi europejskimi miastami: niemieckim Akwizgranem, Koprivnicą z Chorwacji i hiszpańską miejscowością Palma de Mallorca.



Czy wydzielone buspasy sprawdziłyby się w Gdyni?

Założenia projektu są proste: przełom w miejskich systemach transportowych poprzez wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w tej dziedzinie. O szczegółach mają zdecydować poszczególne samorządy przy realnym wsparciu mieszkańców.

Jak podkreślają urzędnicy, jest to projekt badawczy. O terminie wprowadzenia konkretnych rozwiązań na razie nic nie wiadomo.

- Mamy konkretne założenia, nad którymi będziemy debatowali. Wśród nich jest rozwinięcie i sformalizowanie Planu Zrównoważonego Transportu Miejskiego oraz włączenie gdynian do konsultacji na temat usprawnienia ruchu w mieście. W realizacji całości pomagają Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej - tłumaczy Dorota Gajda z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Prace koncepcyjne będą trwały cztery lata. Wiadomo, że w Gdyni dotyczyć będą m.in. utworzenia pierwszej strefy pieszej. Według wstępnych założeń mogłaby objąć ulicę Starowiejską i Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. W projektach mają znaleźć się także buspasy z systemem pozwalającym wykryć pojazdy nieuprawnione do korzystania z nich.

Czytaj także: zabronić parkowania na Skwerze Kościuszki?

Dodatkowo wdrożony ma zostać również system wykrywania wypadków i innych zdarzeń drogowych, wspomagający Tristar. Pilotażowo w mieście pojawią się dwie kamery w najbardziej niebezpiecznych miejscach, a każde zdarzenie drogowe ma być rejestrowane, automatycznie przesyłane do operatora systemu, skąd kierowana ma być pomoc. Gdynia chce także w przyszłości ważyć pojazdy ciężarowe w ruchu. Zmiany czekają też komunikację trolejbusową.

Czytaj też: Tristar wystartuje z miesięcznym opóźnieniem

- Chcemy skupić się na rozszerzeniu sieci trolejbusowej bez trakcji. Takie trolejbusy zasilane kondensatorem planowane są w dzielnicy Cisowa. Planujemy także przygotować się do zainstalowania na sieci superkondensatora zmniejszającego pobór energii przez pojazdy o ok. 20 proc. - tłumaczy Dorota Gajda.

Projekt potrwa do końca 2016 roku. Miasto otrzyma na jego realizację z Unii Europejskiej blisko 800 tys. euro.

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Prace koncepcyjne będą trwały cztery lata.

    potem studium wykonalności, koncepcje właściwe, projekty budowlane, pozwolenie na budowę, projekty wykonawcze... w takim tempie dożyjśą tego może moje wnuki! A przecież mozna było wywalić samochody ze Świętojańskiej już przy okazji ostatniego remontu! Wychodzi na to, ze kasa którą w niego władowaliśmy poszła na marne. Tak samo trzeba będzie kolejny raz przebudować węzeł wzgórze! Ale mamy prezydenta gospodarnego...

    • 6 2

  • gospodarka nakazowo-rozdzielcza kwitnie

    • 7 4

  • ...

    od kiedy Palma de Mallorca jest MIEJSCOWOSCIA???
    to MIASTO!!!

    • 2 5

  • Czy zabronić parkowania w jakimkolwiek nowym miejscu? Nie, dopóki nie będą na serio egzekwowane obecne zakazy. Można postawić znaki na Skwerze Kościuszki i co się zmieni? Nic, jak parkowali tak będą parkować i nikt nie zareaguje.

    • 4 1

  • (4)

    Wyguglujcie sobie coś innego niż streszczenia lektur czy plotki o dodzie i zobaczcie co się działo w Nowym Jorku jak zaczęto zamykać ulice i robić deptaki. Warto temat rozgrzebać bo wnioski są interesujące.

    • 7 2

    • no i co było ?

      • 1 1

    • A co u mamy Madzi?!

      • 2 0

    • po prostu intensywność ruchu samochodów zmalała (1)

      a ludzie zaczęli lepiej się czuć w centrum miasta, zaczęli częściej do niego przyjeżdżać i rozmawiać między sobą ludzkim głosem. Centrum Manhattanu odżyło, tak jak odżyła Kopenhaga od 40 lat sukcesywnie zmniejszająca liczbę miejsc do parkowania samochodów.

      • 1 3

      • Zamknij metro w Nowym Jorku i zobaczysz jak miastom żyje.

        • 4 0

  • Gratuluje głupoty

    a ankieta już gotowa w 100%? ciekawe

    • 5 3

  • Zastanówmy się najpierw. (3)

    Zastanówmy się najpierw nim głupoty napiszemy. Bus pasy w Gdyni? Pytam się gdzie? Na ulicy Morskiej gdzie jeżdzi najwięcej pojazdów komunikacji miejskiej to miałby sens pod warunkiem zbudowania po trzecim dodatkowym pasie. Pytanie- jakim kosztem? Za bajońskie pieniądze i znowu kosztem miejsc parkingowych. Ktoś chwycił temat bo jest modny, a praktycznie głupi i nie do zrealizowania. Najpierw uporajmy się z dbudową sieci drogowej po latach PRL-owskiego niedoinwestowania.Poczekajmy na wdrożenie systemu Tristar, który ma wyregulować sygnalizację świetlną, która działa dzisiaj beznadziejnie. Dzisiaj stawiamy las świateł sygnalizacyjnych i się dziwimy, że spowalniamy ruch uliczny. Bez swiateł to już dzisiaj mało kto potrafi jeździć. Ruch pojazdów po 22.00 jest minimalny, a swiatła palą się bezsensownie przez całą noc. Zróbmy porządek z tym co mamy, a nie twórzmy nowe programy bo taka jest moda.Skwer Kościuszki bez samochodów- tak, pod warunkiem wybudowania choćby trochę nowych podziemnych parkingów. Jeżeli tego nie zrobimy to nie będzie samochodów ale także nie będzie chętnych by tam przyjść i pospacerować. Tępo życia jest coraż większe i tego nie zmienimy. Nie wrócimy do "zaprzęgów konnych".

    • 26 8

    • wróć do szkoły,

      bo nie dotrzymjesz "tępa" w nauce.

      • 0 1

    • Tępo może jest większe - a może chodzi o tępotę? (1)

      próba zwiększania tempa życia przez podporządkowanie miasta ruchowi samochodowemu powoduje, że miasto się dusi. Budowa parkingów piętrowych w centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego i skutkuje zmniejszeniem tempa jazdy. Ale trzeba od czasu do czasu wyłączać silnik i włączać myślenie. To naprawdę nie boli.

      • 0 2

      • Budowa parkingów piętrowych w centrum miasta zmniejsza korki, ale takich parkingów musi być sporo, aby wszyscy nie jechali na jeden parking. Jak samochody stoją na piętrowych parkingach to nie stoją na ulicach i wtedy na ulicach jest więcej miejsca.

        • 2 0

  • no no no

    "Chcemy skupić się na rozszerzeniu sieci trolejbusowej bez trakcji." To się chyba autobus nazywa;)

    • 6 3

  • ? (1)

    Kolejne chore pomysłu urzędników!!!
    Zobaczcie, co oni zrobili z ulicą J. Wiśniewskiego: poranne korki dzięki idiotycznej regulacji ruchu.

    • 13 5

    • a będzie jeszcze gorzej jak tylko ruszy kolejna (!) idiotyczna sygnalizacja świetlna przy stacji Shella.

      • 3 1

  • Kompletny bezsens (3)

    Obecnie to pojazdy komunikacji miejskiej sa srodlem korkow, jezdza stadami nie mieszcza sie na przystankach, blokuja pasy ruchu

    • 7 9

    • takie wnioski dotyczą tylko uzależnionych od samochodu (2)

      komunikacja szynowa nie jest narażona na korki ani nikogo na korki nie naraża. Skorzystaj z opcji bike and ride i spróbuj poszerzyć wyobraźnię - to naprawdę nie boli.

      • 2 6

      • Widzę, że obrażanie też nie boli.

        Nie potrzeba komputera aby zauważyć jak strasznym zawalidrogą jest autobus lub trajtek. Ale to nie jest najgorsza wada: Gdy korzystam, zatrzymują się na milionach przystanków, które dla mnie mogłyby nie istnieć. Nie decyduję o trasie, o tym z kim i jak bolą ręce pilnujące zakupów. Rozwiąż te problemy, przekabacisz mnie. Przedstawiciela większości. Bo czy można marzyć o ascezie.

        Transport szynowy jest ingerujący w krajobraz i nie zawsze opłacalny.

        • 1 1

      • Tramwaje w Gdyni? Od kiedy?

        Od jakiegos czasu poruszajace sie stadami pojazdy komunikacji miejskiej w gdyni to standard. Czest jada jeden za drugi trzy pojazdy. Wszystkie naraz chca sie ztrzymac na tm samym przystanku, na ktorym w najlepszym raziie jest miejsce na dwapojazdy... Trzeci staje na pasie ruchu i korek gotowy. Innaopcja to mniejszy przystanek, drugi pojazg komunikacji miejskiej juzsiena nim nie miesci w calosci i czescia nadwozia tamuje ruch na drodze. To sytuacja nagmina w gdyni. Zamiast belkotac o buspasach niech albo wydluza przystanki albo poprawia rozklady jazdy by pojazdy nie jezdzily stadami jeden obok drugiego.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane