• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dyskusja o zmianach w komunikacji

Mirosław
2 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119. Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119.

Grudniowe zmiany rozkładu jazdy pozbawiły mieszkańców Działek Leśnych, Chwarzna, Wiczlina i Witomina bezpośredniego połączenia z ul. Polską. - To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny - pisze w liście do naszej redakcji pan Mirosław.



Jak oceniasz grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy w Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie, musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina.




Oto spostrzeżenia pana Mirosława:

Linie autobusowe, które dojeżdżają do Dworca Morskiego 119 i 133 obsługują wspólnie dwie sąsiadujące ze sobą dzielnice Wzgórze i Redłowo. Przy okazji zrezygnowano z bezpośredniego połączenia ul. Polskiej z dzielnicami Działki Leśne, Witomino Radiostacja, Witomino Leśniczówka i Chwarzno - Wiczlino, które zapewniały linie 137 i 160.

Nowy rozkład jazdy dyskryminuje mieszkańców aż czterech dzielnic, których pozbawiono bezpośrednich połączeń z ul. Polską i znajdującymi się tam miejscami pracy.

Owszem, zostawiono poranne 147 do Dworca Morskiego. Ale jak pasażerowie mają wrócić z powrotem do domów? Przesiadką przy Dworcu PKP? To zawsze jest kilka minut bezproduktywnego czekania, a w skali roku te kilka minut zamieni się w kilkanaście godzin dodatkowo wystanych w pogodę i niepogodę. To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny.

Z własnego doświadczenia wiem, że muszę czekać ok. 5 minut na przesiadkę w kierunku Chwarzna. Ubolewam nad utraconymi popołudniowymi połączeniami 160 z Dworca Morskiego w kierunku Chwarzna. Ta korekta w rozkładzie jest szczególnie dokuczliwa, tym bardziej że jest ona przeprowadzana w okresie zimowym.

Przy ulicy Polskiej znajdują się miejsca pracy przede wszystkim o charakterze robotniczym. Przypuszczam, że to Witomino ma bardziej robotniczy charakter od Wzgórza i Redłowa i to właśnie Witomino bardziej zasługuje na bezpośrednie połączenie z tamtym obszarem gdyńskiego portu.

Nie wiem, czym ta zmiana została podyktowana, bo na pewno nie konsultacjami społecznymi.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia:
Charakterystyczną cechą układu tras linii gdyńskiej komunikacji miejskiej jest ukształtowany ewolucyjnie przez wiele lat system względnie dużej liczby linii - zapewniających wiele połączeń bezpośrednich pomiędzy ważnymi dla mieszkańców źródłami i celami ruchu, ale przez to charakteryzujących się dość niskimi częstotliwościami kursów, np. co 30 minut.

Cecha ta w ciągu ostatnich kliku lat wielokrotnie poddawana była krytyce w różnych publikacjach medialnych. Przeciwnicy takiego modelu podkreślali, że w warunkach upowszechnienia się motoryzacji indywidualnej i wywoływanych przez nią zatorów drogowych, korzyść z linii o niskich częstotliwościach ma wyłącznie garstka ich użytkowników - podróżujących z rejonu przystanku początkowego do przystanku końcowego - gdy tymczasem większość pasażerów narzeka na zjeżdżające się stadami z różnych kierunków (a więc i z różnym opóźnieniem) autobusy linii obsługujących wspólnie daną dzielnicę. Właśnie jako przykład złej organizacji przewozów wskazywano kursy linii 160 grzęznące w zatorach drogowych w ul. Wiśniewskiego i spóźniające się autobusy linii 137 z Dworca Morskiego - na przykład wskutek zamkniętego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Chrzanowskiego. Czytelnicy apelowali o zmianę modelu obsługi Gdyni na zmniejszający liczbę linii i oferujący przez to wyższą częstotliwość kursów na każdej z nich.

Biorąc pod uwagę zarówno odczucia społeczne, artykułowane w różnych publikacjach, jak i wyniki badań marketingowych preferencji transportowych mieszańców, z których jednoznacznie wynika bardzo wysoka ranga postulatu punktualności, a także wzrastające koszy utrzymywania modelu wieloliniowego, ZKM w Gdyni zdecydował się na stopniowe upraszczanie siatki połączeń - podobnie jak to ma obecnie miejsce w szeregu innych miast kraju - np. w Warszawie.

W przypadku zmian w rozkładach jazdy linii obsługujących Dworzec Morski, do powyższego doszło jeszcze kilka innych argumentów.

  1. Wskutek automatyzacji pracy w porcie, mocno spadła nam liczba pasażerów - pracowników korzystających z połączeń komunikacji miejskiej oferowanych do portu. Z badań marketingowych wynikało, że większość z nich nie podróżowała autobusami linii 137 i 190 w relacjach do i z Witomina, tylko przesiadała się w kierunku Obłuża, Oksywia, Grabówka, Leszczynek i Chyloni oraz różnych innych dzielnic. Nie będąc w stanie zapewnić bezpośredniego połączenia portu z każdą z tych dzielnic, uznaliśmy, że naszą rolą jest częste połączenie portu z centrum, stanowiącym węzeł przesiadkowy do pozostałych dzielnic. Dedykowane obsłudze portu linie 119 i 133 w niewielkim stopniu wykraczają swoją trasą poza centrum i obejmują obszary mało narażone na kongestię drogową.
  2. W ostatnich latach wzrosła funkcja turystyczna rejonu Dworca Morskiego i zaczęliśmy spotykać się z postulatem uproszczenia sposobu dojazdu do tego rejonu - poprzez zmniejszenie liczby linii i w miarę możliwości nałożenie na siebie ich tras w centrum. Wprowadzona w grudniu zmiana wychodzi naprzeciw tym postulatom.
  3. Gdynia zamierza aplikować o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych ze środków Unii Europejskiej. Warunki już ogłoszonego konkursu sformułowano w taki sposób, że elektryfikacji mogą zostać poddane tylko już istniejące linie, spełniające określone kryteria eksploatacyjne.


Wskutek przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, do zastąpienia przez elektrobusy w pierwszym etapie wybrano m.in. linie 133 i 190, ale wymagało to pewnych modyfikacji ich oferty przewozowej. Aplikując trzeba posiadać m.in. wszystkie dokumenty (zgody) uprawniające do budowy stacji szybkiego ładowania na wybranych pętlach. Efektywne wykorzystanie ładowarki planowanej przy ul. Wójta Radtkego także wymagało scalenia linii 137 i 190 w jedną, o wyższej częstotliwości kursów.
Mirosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (257)

  • zkm (1)

    mam pytanie kiedy w koncu zlikwiduja tych darmozjadow z zkm to beda pieniadze na nowe linie

    • 24 7

    • Ale

      głupie pytanie...

      • 6 10

  • linia 141

    Dlaczego autobus 141/ bardzo dluga trasa / wstawiany jest jako krotki zestaw. Jezdze ta linia bardzo czesto i od rana do wieczora jezdzi bardzo duzo ludzi. Tlumaczenie kierowcow ,ze wjazd i wyjazd z ul. Cechowej jest bardzo trudne dlugim zestawem jest moim zdaniem zle i swiadzczy o samych kierowcach/jedzie wolno i juz/. Tym autobusem jezdzi duzo mlodziezy uczacej. 141 jest przepelniony od rana do wieczora. panie prezydencie prosba- autobus 141 niech jezdzi w dlugim zestawie ,takim jak linia 194. nadmieniam ,ze linia 141 jest dluzsza od lini 194!!!!!

    • 26 10

  • być może znam z widzenia czytelnika Mirosława (4)

    bo mam ten sam problem i też jeżdżę z ul. Polskiej na Witomino. I już z praktyki wiem, że 8 minut przesiadki na przepełniony 150 to wariant optymistyczny. I przez te kilka minut przesiadki człowiek jest też kilka minut później na zakorkowanej Rolniczej, a tak to wcześniej 160 podjeżdżałem tuż PRZED szczytem komunikacyjnym. W praktyce tracę nawet 20 minut dziennie przez to. Przez jedną drobną zmianę...

    • 24 10

    • i jeszcze jedno

      wolę nie myśleć, co będzie jak będą Chwarznieńską remontować... Chętnie bym się przesiadł na MEVO, ale operator się jakoś nie spieszy...
      Samochód odpada, bo połowa drogi powrotnej to przecież buspasy i autem szybciej na pewno nie będę.

      • 12 0

    • (2)

      A ja chcę z Polskiej na Mały Kack ,a koleżanka na Pogórze ,a ktoś tam jeszcze na chylonie.Nie dogodzisz .Żal bo z d*pka trzeba się przesiąść ojej

      • 10 3

      • mowa o 4 (!) kursach 160 (1)

        popołudniowych z dw. morskiego na sokółkę. To nie jest jakiś kosmos, przecież można było to zostawić i nie utrudniać innym życia trollu z zkm gdynia

        • 9 3

        • Jak cię stać na chatę z Sokółki to se kup i auto trollu wygodnicki

          • 4 3

  • Problemy Pana Mirka:

    mój lewy but, mimo, że do pary, ma chyba trochę inny odcień, niż ten z prawej, wracając z pracy, muszę czekać 5 minut na przesiadkę, po rozpoczęciu budowy na skrzyżowaniu Armii Krajowej i Władysława IV, zniknęły gołębie (mewy, to już nie to), kolor gdyńskich autobusów nie jest zbyt zachęcający (dlaczego nie są czerwone?), mój czajnik elektryczny dość głośno szumi (u was też?) ...

    • 21 11

  • "Wskutek" ???

    Panie Marcinie :) Udanego 2019 roku :)

    • 19 0

  • Dla pana Marcina każdy autobus to tylko rubryka w Excelu

    więc im ich mniej tym koszty mniejsze, a więc premia za racjonalizację wyższa...no czego wy nie rozumiecie?

    • 16 11

  • Co plenum to gorzej

    Te same stare dziadki w UM i ZKM już ludzie nie mogą patrzeć, odruchy wymiotne. Chybione zmiany za stanowczo za grube nasze pieniądze. W kwestii dróg i komunukacji to kompletna klęska. Ale lansują się na mega kompetentnych.

    • 15 8

  • więcej kursów na Fikakowo ,to całkiem spore osiedle z mnóstwem młodych ludzi a ma ledwo jeden trolejbus

    i autobusik na dodatek rzadko kursujące

    • 19 9

  • W ogóle wszystkie autobusy... (1)

    ...powinny jeździć wszędzie, zatrzymywać się na każdym przystanku, jeździć o każdej godzinie i wszędzie mieć pętlę żeby każdy Mirosław zdążył wsiąść przed innymi i zająć miejsce z przodu po prawej stronie z widokiem przez szybę.

    W ogóle powinny być same miejsca z przodu po prawej z widokiem przez szybę.

    Aha. I oczywiście powinny być darmowe, czyste, elektryczne, mieć gniazdka USB, WiFi, biletomaty (co prawda autobusy powinny być darmowe ale biletomaty też niech będą, a co!).

    I powinny być kuszetki w autobusach. I świeża pościel. I herbatą powinni częstować.
    I kawą też.
    I ciasteczko.
    Albo kanapka.
    Albo kanapka i ciasteczko.
    Albo zamiast ciasteczka to wafelek.
    No dobra - kanapka, ciasteczko i wafelek.

    I oczywiście zachodnie hipermarkety powinny za to płacić.
    Bo nam się to po prostu należy.
    W końcu obaliliśmy komunizm i byliśmy represjonowani.

    • 21 16

    • idź sobie

      trollu z zkm gdynia

      • 7 6

  • więcej połączeń z Fikakowa,całkiem spore osiedle z ,mnóstwem młodych ,aktywnych ludzi a tu jeżdżą ledwo jeden

    autobusik i trolejbus na dodatek rzadko kursujące

    • 15 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane