• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Michał Sielski
10 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie ma z czego zwrócić pieniędzy, jakie dostała od Gdyni, bo wybudowała za nie infrastrukturę lotniskową. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie ma z czego zwrócić pieniędzy, jakie dostała od Gdyni, bo wybudowała za nie infrastrukturę lotniskową.

Miasto Gdynia i gmina Kosakowo - inwestorzy portu lotniczego Gdynia-Kosakowo - zaskarżą do sądu w Luksemburgu decyzję Komisji Europejskiej, która uznała finansowanie drugiego trójmiejskiego portu lotniczego za niedozwoloną pomoc publiczną. - Należy zadać sobie pytanie, czy cel strategiczny jest słuszny. Według nas: tak - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.



Jak skończy się spór o lotnisko Gdynia-Kosakowo?

Skarga wniesiona zostanie do sądu w Luksemburgu w najbliższych dniach. Gdynia i Kosakowo nie zgadzają się bowiem z decyzją Komisji Europejskiej, która nakazała spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrot środków, które otrzymała na budowę cywilnej infrastruktury na wojskowym lotnisku w Babich Dołach. Chodzi o ponad 91,7 mln zł.

Czytaj więcej: Dlaczego KE uznała finansowanie lotniska Gdynia-Kosakowo za niedozwoloną pomoc publiczną.

Tyle że spółka nie ma z czego oddać, bo wszystkie pieniądze wydała na infrastrukturę: systemy do lądowania, budynek straży pożarnej, wyburzenia wojskowych hangarów i przede wszystkim na budowę terminalu pasażerskiego. W kasie spółki było w momencie ogłoszenia Komisji Europejskiej ok. 1 mln zł, ale prace budowlane i funkcjonowanie spółki nie zostały wstrzymane i dziś nie ma już nawet tych pieniędzy.

Inwestorzy chcą się odwołać nie tylko ze względu na - ich zdaniem - niewykonalność postanowień KE. Podnoszą także istotny fakt, dotyczący horyzontu inwestycyjnego.

- My nie braliśmy pod uwagę kilku lat. Nasze wskaźniki od początku miały mieć wymiar długookresowy. W takim ujęciu wartość projektu jest dodatnia, a o tym KE się nawet nie zająknęła - podkreśla prof. Krzysztof Szałucki, gdyński skarbnik.

Zobacz także: oficjalne stanowisko samorządów Gdyni i Kosakowa.

W rzeczywistości unijni urzędnicy skrócili dla swej analizy okres prognozowania o 10 lat. W decyzji KE czytamy jednak między innymi, że lotnisko w Gdyni miało działać zgodnie z podobnym modelem biznesowym, jak port lotniczy w Gdańsku, czyli koncentrować się na przewoźnikach niskokosztowych, lotach czarterowych i lotnictwie ogólnym. A to podważało sensowność opartych na tej podstawie obliczeń.

"Komisja wyraziła wątpliwość, czy prognozę przychodów portu lotniczego w Gdyni oparto na realistycznych założeniach, w szczególności w odniesieniu do poziomu opłat lotniskowych i poziomu spodziewanego ruchu pasażerskiego. W szczególności Komisja zwróciła uwagę na fakt, że w planie operacyjnym dla portu lotniczego w Gdyni przewidziano wyższą opłatę pasażerską niż ta stosowana w porcie lotniczym w Gdańsku i innych porównywalnych regionalnych portach lotniczych w Polsce, po odjęciu zniżek/rabatów." - czytamy m.in. w dokumencie.

Przeczytaj pełną wersję (roboczą, nie jest to jeszcze oficjalny dokument) raportu Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska podkreśliła także bliskość portu lotniczego w Gdańsku, jego duże rezerwy przepustowości oraz możliwości rozbudowy. Ale władze Gdyni i Kosakowa nie podzielają jej pesymizmu, wskazując, że tzw. Test Prywatnego Inwestora dowiódł realności wyliczeń. Spór o te dane to jedna z największych rozbieżności w ocenie opłacalności budowy drugiego lotniska w Trójmieście.

- Zdaję sobie sprawę, że być może podczas tego procesu inwestycyjnego pojawiły się błędy, ale problem nie dotyczy dzisiejszego dnia. Należy zadać sobie pytanie, czy cel strategiczny jest słuszny? Według nas tak i w długiej perspektywie czasowej drugie lotnisko dla Trójmiasta jest bez wątpienia potrzebne - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Komisja Europejska daje cztery miesiące na wyegzekwowanie należności od daty notyfikacji decyzji. W jaki sposób? Nie wiadomo. W istniejącym na razie dokumencie są tylko same ogólniki w stylu: (...) "zainteresowane państwo członkowskie podejmie wszelkie konieczne środki w celu windykacji pomocy od beneficjenta."

Opinie (335) 1 zablokowana

  • Wstyd Panie Szczurku (1)

    Szczurek powinien podwinąć ogon i nie brnąć w kolejne koszty!!
    Unia odmówi jakichkolwiek pieniędzy i głupi pomysł Szczurka finansować będziemy kosztem potrzebnych inwestycji dla miasta. Zabierze z puli na ulice, na dożywianie głodnych dzieci, z pomocy dla niepełnosprawnych i bezrobotnych.

    • 26 18

    • A jest jeszcze z czego zabierać? Przy budowie lotniska, muzeum emigracji czy też szkoły filmowej?

      • 13 3

  • Szczurek, kończ Waść, wstydu oszczędź! 100 mln zł z naszych podatków na twój pomnik pychy! (2)

    Przegięcie! 8 mln na infobox, 91 na lądowisko dla awionetek, wieczne kłótnie w Trójmieście - dorobek kolejnej kadencji! Więcej mojego głosu nie otrzymasz! Potwierdzileś tylko regule, że po dwóch kadencjach powinien być przymusowy out, bo inaczej zaczyna odbijać!

    • 38 19

    • o Boze (1)

      Gdynianin od urodzenia i taki kiep.Straszne

      • 3 5

      • ale że co - że nie ma klapek na oczach to źle?

        • 8 2

  • Pytanko

    Czy ktoś wie jaki samolocik posiada wódz Gdyni niejaki Śzczurek. Wszyscy powinni sobie taki kupić. Przecież on chce zamknąć ulice w śródmieściu, parkingów nie planuje nigdzie to zostanie nam do pracy "przylatywać" z kosakowa.

    • 13 14

  • szczurek hanbi dobre imie Gdyni

    • 25 18

  • widać kogo to boli (2)

    schowajcie kompleksy, Szczurek to super prezydent.

    • 19 43

    • juz po 16 a ty dalej w pracy? (1)

      PR dziala cala dobe?

      • 25 4

      • Będzie premia na wielkanoc i dzień wolnego w maju

        • 14 2

  • Szczurek odejdż wstydu oszczędż.

    • 27 12

  • Szczury na pokładzie

    A co będzie jak Luksemburg podtrzyma decyzję KE.To szczur zapłaci z własnej kieszeni?HA HA HA

    • 25 11

  • Wiózł Wilk razy kilka, powieźli i Wilka... (1)

    Komisja Europejska naturalnie nie widzi celu portu lotniczego pasażerskiego w Gdynii. Gdańsk rozbudował lotnisko, drogi i kolej, która łączy Gdynię z Gdńskiem przez Rębiechowo i Sopot. Do wszystkich inwestycji dopłaty szły z Unii, dlatego nie widzą sensu drugiego lotniska. Gdyby Gdynia celowała tylko w usługi cargo może by to miało sens ale i inwestycja nie byłaby tak droga. No i oczywiście sama natura Szczuriego ktory jest nastawiony na wszystko co z Gdańskiem anty. Pewnie też ktoś dwa słówka szepnął, że w Gdynii lotnisko powstało trochę na wyrost. I mamy tego wyniki. Terez jak miasto bedzie musiało oddać 100 mln to Ciekawe co wymyśli, kwota nie mała a tryb odwoławczy nie wiele pozwoli tylko zwiększy kwotę o odsetki i postępowanie sadowe.

    P.S. Ale kogo to obchodzi Szczuri przytuli się gdzieś do spółeczki i bedzie dalej trwonił nie swoją kasę!

    • 31 11

    • wyjątek potwierdził regułę....

      • 3 1

  • szczurkowe "błędy"

    Czemu jeszcze odpowiednie instytucje jak: NIK, prokuratura itd się nie zainteresowały Panami: Szczurek, odpowiedzialnym Stasiakiem, skarbnikiem Szałuckim i tym z Kosakowa.
    Już czas, żeby za swoje "błędy" zapłacili !!!!

    • 26 11

  • Szczurek wyluzuj

    Juz widze te korki na kwiatkowskiego ja przyleca 2 wizairy i jeden ryan air i z kazdego wysiadzie po 100 pasazerow...

    • 20 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane