• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Michał Sielski
10 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie ma z czego zwrócić pieniędzy, jakie dostała od Gdyni, bo wybudowała za nie infrastrukturę lotniskową. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie ma z czego zwrócić pieniędzy, jakie dostała od Gdyni, bo wybudowała za nie infrastrukturę lotniskową.

Miasto Gdynia i gmina Kosakowo - inwestorzy portu lotniczego Gdynia-Kosakowo - zaskarżą do sądu w Luksemburgu decyzję Komisji Europejskiej, która uznała finansowanie drugiego trójmiejskiego portu lotniczego za niedozwoloną pomoc publiczną. - Należy zadać sobie pytanie, czy cel strategiczny jest słuszny. Według nas: tak - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.



Jak skończy się spór o lotnisko Gdynia-Kosakowo?

Skarga wniesiona zostanie do sądu w Luksemburgu w najbliższych dniach. Gdynia i Kosakowo nie zgadzają się bowiem z decyzją Komisji Europejskiej, która nakazała spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrot środków, które otrzymała na budowę cywilnej infrastruktury na wojskowym lotnisku w Babich Dołach. Chodzi o ponad 91,7 mln zł.

Czytaj więcej: Dlaczego KE uznała finansowanie lotniska Gdynia-Kosakowo za niedozwoloną pomoc publiczną.

Tyle że spółka nie ma z czego oddać, bo wszystkie pieniądze wydała na infrastrukturę: systemy do lądowania, budynek straży pożarnej, wyburzenia wojskowych hangarów i przede wszystkim na budowę terminalu pasażerskiego. W kasie spółki było w momencie ogłoszenia Komisji Europejskiej ok. 1 mln zł, ale prace budowlane i funkcjonowanie spółki nie zostały wstrzymane i dziś nie ma już nawet tych pieniędzy.

Inwestorzy chcą się odwołać nie tylko ze względu na - ich zdaniem - niewykonalność postanowień KE. Podnoszą także istotny fakt, dotyczący horyzontu inwestycyjnego.

- My nie braliśmy pod uwagę kilku lat. Nasze wskaźniki od początku miały mieć wymiar długookresowy. W takim ujęciu wartość projektu jest dodatnia, a o tym KE się nawet nie zająknęła - podkreśla prof. Krzysztof Szałucki, gdyński skarbnik.

Zobacz także: oficjalne stanowisko samorządów Gdyni i Kosakowa.

W rzeczywistości unijni urzędnicy skrócili dla swej analizy okres prognozowania o 10 lat. W decyzji KE czytamy jednak między innymi, że lotnisko w Gdyni miało działać zgodnie z podobnym modelem biznesowym, jak port lotniczy w Gdańsku, czyli koncentrować się na przewoźnikach niskokosztowych, lotach czarterowych i lotnictwie ogólnym. A to podważało sensowność opartych na tej podstawie obliczeń.

"Komisja wyraziła wątpliwość, czy prognozę przychodów portu lotniczego w Gdyni oparto na realistycznych założeniach, w szczególności w odniesieniu do poziomu opłat lotniskowych i poziomu spodziewanego ruchu pasażerskiego. W szczególności Komisja zwróciła uwagę na fakt, że w planie operacyjnym dla portu lotniczego w Gdyni przewidziano wyższą opłatę pasażerską niż ta stosowana w porcie lotniczym w Gdańsku i innych porównywalnych regionalnych portach lotniczych w Polsce, po odjęciu zniżek/rabatów." - czytamy m.in. w dokumencie.

Przeczytaj pełną wersję (roboczą, nie jest to jeszcze oficjalny dokument) raportu Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska podkreśliła także bliskość portu lotniczego w Gdańsku, jego duże rezerwy przepustowości oraz możliwości rozbudowy. Ale władze Gdyni i Kosakowa nie podzielają jej pesymizmu, wskazując, że tzw. Test Prywatnego Inwestora dowiódł realności wyliczeń. Spór o te dane to jedna z największych rozbieżności w ocenie opłacalności budowy drugiego lotniska w Trójmieście.

- Zdaję sobie sprawę, że być może podczas tego procesu inwestycyjnego pojawiły się błędy, ale problem nie dotyczy dzisiejszego dnia. Należy zadać sobie pytanie, czy cel strategiczny jest słuszny? Według nas tak i w długiej perspektywie czasowej drugie lotnisko dla Trójmiasta jest bez wątpienia potrzebne - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Komisja Europejska daje cztery miesiące na wyegzekwowanie należności od daty notyfikacji decyzji. W jaki sposób? Nie wiadomo. W istniejącym na razie dokumencie są tylko same ogólniki w stylu: (...) "zainteresowane państwo członkowskie podejmie wszelkie konieczne środki w celu windykacji pomocy od beneficjenta."

Opinie (335) 1 zablokowana

  • nie udal się walek panu prezydentowi trzeba zwrocic kaske

    • 10 8

  • Większość na tym forum - jak widać, reprezentuje interesy PO (16)

    I byłoby dobrze dla nich, gdyby nie kolizja interesów Portu Lotniczego Gdynia z mającym poparcie rządu i jego paro lotny transportowiec - kierowca syn, Gdańskiem. I doskonale tu widać i tym razem Wolne Miasto Gdańsk chce wziąć górę nad Szybkim i Dynamicznym Miastem Gdynią. "Wzięło górę", bo nie można powiedzieć przegrało, to się dopiero okażę jeśli nawet przegramy są jeszcze odwołania. Bo przegrać można jedynie z dżentelmenami, a nie donosicielami. A tego niestety nie można powiedzieć o ......

    • 27 29

    • (2)

      zażyj coś na nogi bo na rozum już za późno

      • 12 6

      • może nie Anek, a Józek Bąk?

        widać merytorycznie możesz tylko o autobusie:))

        • 4 3

      • Wystarczy mUndry Antek Aviator

        pewnie działacz PO, widać nawet Włochy nie będą już krajem ponad stu lotnisk, a w Polsce wystarczy mniej niż 13 a za niedłgo może 5 ?

        • 3 3

    • "Sąd sądem a sprawiedliwość i tak musi byc po naszej stronie" (10)

      Typowe myślenie gdyńskiego włazi.upa. Tylko w kategoriach porażka-wygrana umiecie "myśleć" (cudzysłów celowy) W tej konkretnej i właściwie wszystkich innych sprawach. Rywalizacja, walka, porównania, zazdrość, inwektywy itp itd. Czy naprawdę nie możecie dopuścić myśli do siebie, że sąsiad zza miedzy po pierwsze ma nosie te wasze zaściankowe myślenie życzeniowe, bo robi swoje i jest we wszystkich dziedzinach o lata świetlne przed wami? A po drugie ma w nosie te wasze chore ambicje, które nie są powodem do żadnej rywalizacji. Chociażby dlatego, że rywalizować można z przeciwnikiem na podobnym poziomie i z klasą. A tej ostatniej wam brakuje od lat...

      • 12 5

      • czytaj wyżej kto to dżentelmen? (9)

        a interpretacja zależy od iQ, szkoda, ze sąsiedzi maja tak niskie i próbują nadrabiać upartyjnieniem, kolesiostwem, nagonkami medialnymi i szumem oszczerstw i POmówień i innymi nieczystymi chwytami jak donosy do KU

        • 4 9

        • żeby liczyć na traktowanie fair (8)

          trzeba najpierw być fair samemu. I wobec własnych mieszkańców i sąsiadów. Komentarz tekstu o IQ z litości pominę. I tak byś nie zrozumiał...

          • 3 2

          • no rozwiń, .... EURUdyto :))) (7)

            może ciut ciut zrozumiem , co prawda moje iQ nie jest w szczycie krzywej Gaussa

            • 3 3

            • Przepraszam. Nie umiem aż tak obniżyć poziomu. (6)

              Musisz zatem pozostać w nieświadomości. Ale przecież to dla ciebie nic nowego. Przeżyjesz.

              • 2 2

              • No gratuluje (5)

                jesteś chyba jedynym, który swoim intelektem przebił Gaussa, o" Ajnsztajnie" nie mówiąc.

                Ja bym ciebie od razy zakwalifikował do Tworek, a co? - nawet Srebrzysko czy GUM z spec.oddziałem u dr Cubały to za niskie dla takich jak ty progi:))

                • 1 4

              • Przepraszam pospieszyłem się (2)

                Akurat trwa tam inwestycja o wartości ponad 40 mln złotych współfinansowana jest przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, oraz ze środków budżetu województwa mazowieckiego i pewnie z POmorskiego nie przyjmują. Akurat widać UE jest przewidywalna i tu nie widzi konkurencji, a wrecz zakłada, że coraz to bedziemy mieli więcej takich jak ty lepszych; Napoleonów, Gauss'ów,....

                Projekt zakłada utworzenie pierwszego w Polsce zintegrowanego centrum diagnostyczno-terapeutycznego, zdolnego przyjąć każdego pacjenta z problemami psychicznymi, niezależnie od jego stanu psychicznego lub fizycznego.

                Niemniej świadczenia gwarantowanego przez państwo juz POwoli otwaraja jchoć następować maja stopniowo, w okresie od stycznia do maja 2014 roku.

                No, ale mamy tez inne bo liczba samobójstw i ch.psyche zwiekszyła się w tym dobrobycie unikołchozu dwukrotnie:)) Teraz jeszcze zamierzają nas okradac z pieniędzy przez nas włozonych w wartosciowe projekty rozwojowe.

                • 1 4

              • w przeciwieństwie do 90 kilku milionów (1)

                wyrzuconych w błoto na durne lotnisko, te 40 dla chorych psychicznie ma sens. Ale dla ciebie i tak za pozno....

                • 2 2

              • ważne, że ty się załapiesz:)))

                tylko pr. nie pisz więcej głupich pełnych fobii komentarzy

                • 0 0

              • Po raz kolejny (1)

                czytam w tobie jak w otwartej księdze. Tak jesteś przewidywalny. Merytorycznie - zero. A jak brakuje argumentów zaczynają się osobiste wycieczki. Żałosne

                • 0 0

              • dosyć bo wyślę sanitariusza, a ten z nocnej zmiany nie lubi upierdliwców i wali ostro w czachę, zażyj leki i spać

                • 0 0

    • nie tylko reprezentuje interesy PO, ale jest związana z Gdańskiem (1)

      i przez niego opłacana, o tym każdy wie! Dlatego tylu tu ekspertów od czarnego PiaRu dla Gdyni i jej lotniska:))

      • 2 3

      • Pan prezydent Szczurek

        nie tylko myśli, ale i dokładnie wie to, co każdy polski państwowiec znać powinien . Z tymi ludźmi , z centralnej władzy będzie jednak b. ciężko, bo Partii Ogłupiania myślenie pro państwowe jest obce.Identycznie działają jej kadry w Brukseli, godząc się na wszystko, co wymyśli realna stolica Europy, a więc Berlin. Mimo wszystko życzę powodzenia i wytrwania w pańskiej determinacji.

        • 1 3

  • no to mamy po kasie z unii w przyszlosci :)

    do duzego sie nie fika !!!

    • 3 5

  • Bezstronny?

    Usiadłeś do kompa koło 16 i wypociłeś kilka wypowiedzi jedna po drugiej? 5 stron negatywów i nagle kilka pozytywów?

    • 9 2

  • Czy bezstronny to Joanna Grajter ??? (1)

    • 9 4

    • raczej ZŻT

      • 0 0

  • nie lubie Szczura ale szlag mnie trafia gdy jakis czubek z Brukseli decyduje za nas

    Czy Polska jest niepodleglym panstwem czy tylko wasalem Bruskeli jak niegdys Moskwy, nie przeszkadza to nikomu?

    • 13 10

  • Uzasadnienie wyboru przez miasto Gdynia (1)

    2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Podstawą do wszczęcia postępowania / udzielenia zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki jest art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759ze zm.), który dopuszcza możliwość zastosowania trybu z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1 ustawy.
    Przedmiotowe zamówienie dotyczy usług prawnych, które będą świadczone w związku z projektem budowy i uruchomienia lotniska Gdynia - Kosakowo, w szczególności w zakresie problematyki pomocy publicznej oraz związanego z tym postępowania notyfikacyjnego prowadzonego obecnie przed Komisją Europejską.
    Należy podkreślić, iż przedsięwzięcie polegające na budowie i uruchomieniu lotniska Gdynia - Kosakowo, zarządzanego przez Spółkę Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo Sp. z o.o., m.in. ze względu na finansowe zaangażowanie Miasta, jest przedsięwzięciem wieloaspektowym. Działania Miasta zmierzające do uruchomienia lotniska, w tym w szczególności warunki finansowania, mają charakter złożony. W kontekście obowiązujących regulacji prawnych dotyczących pomocy publicznej konieczne jest zatem skorzystanie z usług profesjonalnego doradcy z odpowiednim doświadczeniem w zakresie pomocy publicznej, w tym notyfikacji projektów do Komisji Europejskiej. Aktualnie trwa już postępowanie notyfikacyjne przed KE dotyczące warunków finansowania przedsięwzięcia. Efektywne prowadzenie tego postępowania wymaga zarówno specjalistycznej wiedzy z zakresu pomocy publicznej (w tym znajomości praktyki decyzyjnej KE oraz orzecznictwa sadów europejskich), jak również dobrej znajomości aspektów związanych z realizacją oraz finansowaniem projektu uruchomienia lotniska Gdynia - Kosakowo. Wybór kompetentnego i doświadczonego doradcy znającego jednocześnie projekt jest jedną z kluczowych kwestii z punktu widzenia prowadzonego obecnie postępowania.
    Aktualnie szeroką wiedzę na temat przyjętych zasad finansowania publicznego projektu uruchomienia lotniska Gdynia - Kosakowo oraz jego realizacji posiada jedynie kancelaria DZP, która świadczyła usługi doradcze zarówno na etapie przygotowywania projektu, jego oceny przez UOKiK, jak i zgłoszenia do Komisji Europejskiej. Mając na uwadze zaangażowanie kancelarii DZP w działania przygotowawcze oraz doświadczenie w dziedzinie pomocy publicznej, w tym w zakresie prowadzenia postępowań notyfikacyjnych, kontynuowanie współpracy z kancelarią w toku trwającego postępowania dotyczącego projektu jest w pełni uzasadnione. Należy podkreślić, że z uwagi na charakter usług prawnych niezwykle istotne znacznie dla Miasta ma fakt współpracy nie tylko z DZP jako firmą, ale w dużej mierze z konkretnymi osobami zatrudnionymi w DZP, które są bezpośrednio zaangażowane w projekt, i których wiedza na tym etapie jest unikatowa.
    Należy wskazać, iż postępowanie notyfikacyjne jest postępowaniem, którego czas trwania jest trudny do przewidzenia i określenia, gdyż Komisja Europejska może zwracać się wielokrotnie z prośbami o dodatkowe wyjaśnienia lub uwagi. Z tego względu tym bardziej wskazane jest dalsze korzystanie z usług doradczych podmiotu, który z uwagi na wcześniejsze doradztwo przy projekcie posiada jego dogłębną znajomość. Za nieoszczędne i niecelowe należy uznać przeprowadzanie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie otwartym, w wyniku którego na tym etapie mógłby zostać wyłoniony nowy doradca w zakresie usług prawnych. Zaangażowanie bowiem na tym etapie nowych ekspertów, którzy nie znają projektu, wymagałoby poświecenia dodatkowych środków i czasu koniecznego na zapoznanie ich z szeregiem aspektów i szczegółów związanych z realizacją przedsięwzięcia (które mogą być istotne w szczególności przy przygotowywaniu odpowiedzi i wyjaśnień na potrzeby Komisji Europejskiej) co w konsekwencji zwiększałoby zarówno koszty postępowania, jak i ryzyko popełnienia błędów czy niespójności w przygotowywanych odpowiedziach.
    Jednocześnie z punktu widzenia sprawnej realizacji procesu notyfikacyjnego istotne jest, aby usługi doradztwa prawnego były świadczone na bieżąco z uwzględnieniem potrzeby zachowania wyznaczonych terminów na udzielenie wyjaśnień lub odpowiedzi, co jest również istotnym argumentem przemawiającym za kontynuowaniem współpracy z tym samym doradcą prawnym.
    Specyfika postępowania notyfikacyjnego wiąże się z dość dużą uznaniowością Komisji Europejskiej przy ocenie zgłoszonych do niej projektów i brakiem sztywno określonych ram czasowych dla prowadzonego postępowania. W praktyce KE może więc wielokrotnie występować o dodatkowe wyjaśnienia czy informacje, co z kolei oznacza, iż w przypadku projektów złożonych trudno z góry jednoznacznie oszacować zakres i wielkość pracy doradców zaangażowanych w postępowanie notyfikacyjne.
    W toku postępowania notyfikacyjnego może być również konieczne zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Komisji Europejskiej w celu wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości dotyczących warunków realizacji oraz finansowania projektu uruchomieniu lotniska Gdynia - Kosakowo, co jest dodatkowym czynnikiem kosztochłonnym.
    Ze względu na szeroki zakres zadań objętych umową i złożoność postępowania notyfikacyjnego wyłącznie ryczałtowe określenie kosztów doradztwa prawnego jest nieadekwatne. Stąd przyjęto złożony model rozliczeń z wykonawcą, obejmujący: miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe (za okres maksymalnie 11 miesięcy), wynagrodzenie według stawek godzinowych za faktycznie wykonane usługi nieobjęte wynagrodzeniem ryczałtowym, przy jednoczesnym określeniu maksymalnego poziomu godzin pracy oraz wynagrodzenie dodatkowe uzależnione od powodzenia postępowania notyfikacyjnego, które wypłacone zostanie w przypadku uzyskania akceptacji Komisji Europejskiej dla pomocy publicznej udzielanej w związku z realizacją Projektu.

    • 7 4

    • kopiuj - wklej, kopiuj wklej, zespół dyżurny UM Gdynia po godzinach, jutro uścisk dłoni prezia

      • 9 2

  • Pablo

    Kochani gdynianie
    w hiszpanii stoi i niszczeje co najmniej 10 lotnisk zbudowanych w podobny sposób
    gratuluję pomysłu

    • 21 9

  • stac ich (1)

    Gdynia ma pieniądze i nie musi sie martwic o zwrot w razie czego Stać ich na oflagowanie całej Gdyni flagami Ukrainy to stać ich na lotnisko

    • 11 2

    • gdzie te flagi?

      • 2 0

  • Większość komentarzy (1)

    To komentarze ludzi zawistnych , ludzi którym nie przeszkadza że majątek narodowy przeszedł w obce ręce . .Ja chciałbym jeździć polskim samochodem , jeść polską żywność latać z polskiego lotniska a nie nabijać kasy spółką niemiecko-francuskim . Nie o taką Polskę walczyliśmy gdzie ktoś mi będzie mówił co mam robić a jak nie to w łeb.

    • 9 14

    • ha ha ha!!!

      Tak bardzo chciałbyś mieć wszystko polskie, tylko jakoś nawet po polsku pisać nie umiesz. "kasy spółką niemiecko-francuskim", ha ha ha! SpółkOM człowieku, w liczbie mnogiej!

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane