- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Gdynia kupi 24 autobusy elektryczne: 16 standardowej długości i 8 przegubowców
Jeżeli uda się rozstrzygnąć ogłoszony przez PKA przetarg, to za kilkanaście miesięcy na ulice Gdyni wyjadą 24 w pełni elektryczne autobusy. Osiem z nich będą stanowiły autobusy przegubowe, zaś pozostałe 16 będzie standardowej długości. O wyborze producenta tylko w 53 proc. stanowić będzie kryterium najniższej ceny, pozostałe kryteria to rozwiązania techniczne.
- dostawę 16 elektrycznych autobusów o standardowej długości ok. 12 m,
- dostawę 8 elektrycznych autobusów przegubowych o długości ok. 18 m.
Wszystkie pojazdy będą w pełni elektryczne (zamawiający nie dopuszcza tzw. autobusów hybrydowych, gdzie silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowy), niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w klimatyzację i monitoring.
Pojazdy o standardowej długości muszą pomieścić nie mniej niż 80 pasażerów (w tym 27 na miejscach siedzących), zaś "przegubowce" minimum 110 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Przewóz roweru, alkoblokada i miejsce pod biletomat
W wymaganiach dla dostawcy uwzględniono także pasy lub uchwyty do mocowania minimum jednego roweru oraz system do neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów.
Co ciekawe, w przestrzeni pasażerskiej musi być przewidziane miejsce do montażu biletomatu, choć na razie Gdynia nie planuje instalacji urządzeń tego typu w pojazdach. W kabinie kierowcy zamontowana zostanie natomiast alkoblokada, uniemożliwiająca uruchomienie silnika przez nietrzeźwego kierowcę.
Cena nie będzie jedynym kryterium wyboru dostawcy
Dla obu typów pojazdów w przetargu zdefiniowano szereg kryteriów, które zdecydują o wyborze najkorzystniejszej oferty:
- najniższa cena - 53 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
- zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
- system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
- rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
- rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
- rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
- zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
- systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.
Minimum sześć lat gwarancji na akumulatory
Pod względem zasobników energii Gdynia wymaga udzielenia co najmniej sześciu lat gwarancji i rękojmi, przy czym oferta z propozycją nawet siedmiu lat otrzyma zero punktów w klasyfikacji.
Zdolność magazynowania energii ujęta w kryteriach przetargu nie jest wygórowana - dla autobusów standardowych to minimum 150 kWh, zaś przegubowych minimum 180 kWh (tzw. pojemność użyteczna została zdefiniowana na poziomie odpowiednio 120 i 144 kWh).
Obecnie na rynku pojawiają się konstrukcje o pojemności przekraczającej 600 kWh. Przykładowo niedawno testowany w Gdyni "elektryk" produkcji MAN posiada akumulatory o pojemności 480 kWh, które pozwalają na jednorazowe pokonanie 200-270 km. Wersja przegubowa tego autobusu, która nie była testowana w Trójmieście, posiada akumulatory o pojemności 640 kWh.
Wcześniej, w lutym br., w Gdańsku i Gdyni testowano elektryczny samochód marki Mercedes, który mógł się pochwalić akumulatorami o pojemności 243 kWh, które pozwalają na pokonanie ok. 140-150 km (maksymalny zasięg przy idealnych warunkach to 250 km).
Gdynia testowała również autobus elektryczny produkcji Volvo. Jego baterie o pojemności 200 kWh pozwalają na przejazd ok. 100 km na jednym ładowaniu.
Ładowanie akumulatorów na pętlach oraz w zajezdni
Autobusy będą przystosowane do ładowania na trasie oraz w zajezdni. Na trasie odbywać się będzie za pomocą specjalnych pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych.
Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze stanowiska zamontowane będą przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
W zajezdni uzupełnianie akumulatorów będzie się odbywało z użyciem 22 ładowarek, które będą zamontowane w bazie PKA przy ul. Platynowej.
Stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych
Autobusy elektryczne w liniowej eksploatacji w 2022 r.
Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy. Jeżeli nie pojawią się żadne opóźnienia, uruchomienie niezbędnej infrastruktury do ładowania oraz wprowadzenie autobusów elektrycznych do liniowej eksploatacji powinno nastąpić na początku 2022 r.
Zakup elektrycznych autobusów oraz przygotowanie infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.
Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje
Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.
Miejsca
Opinie (180) 10 zablokowanych
-
2020-11-16 13:47
Gdańsk jest zasciankiem nawet Polski bo nadal kupuje stare diesle do komunikacji boon innego niz meitka nie kupi! (2)
Od wielu lat maja umowę z dystrybutorem mercedesa i zawsze tylko je kupują ,Mercedesy elektryczne są najdroższe w Europie bo to nie to samo co stare diesle produkowane w Turcji .Ale Gdyby zrobili jak w Gdyni złamali by stare układy korupcyjne!
- 2 5
-
2020-11-16 14:30
(1)
Stare diesle? Nie da się już takich kupić, są tylko te spełniające obecne normy spalin.
- 0 1
-
2020-11-16 18:40
Najpierw musiał bys je znac a te co są niespełniaja najnowszych norm spalin.
Tym bardziej ,ze żadne diesle nie spełniają norm spalin .
- 0 0
-
2020-11-16 14:06
Gwarancja na ilość cykli ładowania.
- 3 0
-
2020-11-16 14:09
Fantasmagorie (1)
Nie będzie żadnych autobusów bo nie będzie unijnych dotacji.
Już o to się Horała i jego kumple postarają.- 3 3
-
2020-11-17 06:15
Spokojna twoja POwska rozczochrana,jeszcze zapomniałeś dodać że Unia nas utrzymuje,i będzie tylko ocet na półkach sklepowych.
- 0 0
-
2020-11-16 14:13
W Gdyni poważnie, chyba ktoś tu z kogoś sobie jaja robi.
A trolejbusy to co, są bardziej eko niż te co później niewiadomo co z bateriami począć.
- 5 0
-
2020-11-16 14:16
Ładowane na pętlach i końcowych ha ha ha - czy oni wieżą w to co piszą ? (1)
Już teraz kierowcy nie mają czasu na toaletę bo non stop są opóźnienia przez korki i chory rozkład jazdy a oni chcą ładować autobusy to jakaś niezła komedia. Bareja miał by niezły temat na następną komedię.
- 7 0
-
2020-11-16 15:43
teraz podłącza do ładowarki
i będą mieli 3 godziny na toaletę :)
- 1 0
-
2020-11-16 14:17
Ciekawe gdzie w Pomorskim jest utylizacja akumulatorów. Gratuluje durnych pomysłów. (1)
- 6 2
-
2020-11-16 17:42
pomorskie generuje ok. 15 ton odpadów typu baterie i akumulatory miesięcznie
i jakoś problemu nie ma
- 0 1
-
2020-11-16 14:29
No dobra, kto wygra ten przetarg? Man?
- 1 2
-
2020-11-16 14:39
Kryteria do zmiany. Ważna max ilość cykli i czas ładowania.
Jeśli Gdynia chce by autobusy jeździły a nie tylko stały i spełniały warunki ustawy o elektomobilności to trzeba liczyć min. 4 ładowania dziennie. Potrzebne akumulatory, które można ładować prądem 5C - 10C i odpowiedniej mocy ładowarka ( 5 x 150kWh = 750kW - to i tak 12 min. postoju na ładowanie) i które wytrzymają np. 10 lat x 365 dni x 4 ładowania = 14 600 cykli. Takie parametry spełniają np. akumulatory litowo-tytanowe LTO, jednak w przetargach nie należy narzucać technologii. Natomiast kryterium 6 LAT gwarancji nic nie daje.
- 4 1
-
2020-11-16 15:27
Skoro w Gdyni mamy trolejbusy
To inwestujmy w trolejbusy , po co mam autobusu elektryczne?
- 5 1
-
2020-11-16 15:44
Kiedy w Gdańsku?
BRAWO! Gdańsk pora na Ciebie te stare autobusy aż się proszą o wymianę!
@Prezydent Gdańska- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.