- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdynia kupi 24 autobusy elektryczne: 16 standardowej długości i 8 przegubowców
Jeżeli uda się rozstrzygnąć ogłoszony przez PKA przetarg, to za kilkanaście miesięcy na ulice Gdyni wyjadą 24 w pełni elektryczne autobusy. Osiem z nich będą stanowiły autobusy przegubowe, zaś pozostałe 16 będzie standardowej długości. O wyborze producenta tylko w 53 proc. stanowić będzie kryterium najniższej ceny, pozostałe kryteria to rozwiązania techniczne.
- dostawę 16 elektrycznych autobusów o standardowej długości ok. 12 m,
- dostawę 8 elektrycznych autobusów przegubowych o długości ok. 18 m.
Wszystkie pojazdy będą w pełni elektryczne (zamawiający nie dopuszcza tzw. autobusów hybrydowych, gdzie silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowy), niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w klimatyzację i monitoring.
Pojazdy o standardowej długości muszą pomieścić nie mniej niż 80 pasażerów (w tym 27 na miejscach siedzących), zaś "przegubowce" minimum 110 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Przewóz roweru, alkoblokada i miejsce pod biletomat
W wymaganiach dla dostawcy uwzględniono także pasy lub uchwyty do mocowania minimum jednego roweru oraz system do neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów.
Co ciekawe, w przestrzeni pasażerskiej musi być przewidziane miejsce do montażu biletomatu, choć na razie Gdynia nie planuje instalacji urządzeń tego typu w pojazdach. W kabinie kierowcy zamontowana zostanie natomiast alkoblokada, uniemożliwiająca uruchomienie silnika przez nietrzeźwego kierowcę.
Cena nie będzie jedynym kryterium wyboru dostawcy
Dla obu typów pojazdów w przetargu zdefiniowano szereg kryteriów, które zdecydują o wyborze najkorzystniejszej oferty:
- najniższa cena - 53 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
- zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
- system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
- rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
- rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
- rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
- zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
- systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.
Minimum sześć lat gwarancji na akumulatory
Pod względem zasobników energii Gdynia wymaga udzielenia co najmniej sześciu lat gwarancji i rękojmi, przy czym oferta z propozycją nawet siedmiu lat otrzyma zero punktów w klasyfikacji.
Zdolność magazynowania energii ujęta w kryteriach przetargu nie jest wygórowana - dla autobusów standardowych to minimum 150 kWh, zaś przegubowych minimum 180 kWh (tzw. pojemność użyteczna została zdefiniowana na poziomie odpowiednio 120 i 144 kWh).
Obecnie na rynku pojawiają się konstrukcje o pojemności przekraczającej 600 kWh. Przykładowo niedawno testowany w Gdyni "elektryk" produkcji MAN posiada akumulatory o pojemności 480 kWh, które pozwalają na jednorazowe pokonanie 200-270 km. Wersja przegubowa tego autobusu, która nie była testowana w Trójmieście, posiada akumulatory o pojemności 640 kWh.
Wcześniej, w lutym br., w Gdańsku i Gdyni testowano elektryczny samochód marki Mercedes, który mógł się pochwalić akumulatorami o pojemności 243 kWh, które pozwalają na pokonanie ok. 140-150 km (maksymalny zasięg przy idealnych warunkach to 250 km).
Gdynia testowała również autobus elektryczny produkcji Volvo. Jego baterie o pojemności 200 kWh pozwalają na przejazd ok. 100 km na jednym ładowaniu.
Ładowanie akumulatorów na pętlach oraz w zajezdni
Autobusy będą przystosowane do ładowania na trasie oraz w zajezdni. Na trasie odbywać się będzie za pomocą specjalnych pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych.
Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze stanowiska zamontowane będą przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
W zajezdni uzupełnianie akumulatorów będzie się odbywało z użyciem 22 ładowarek, które będą zamontowane w bazie PKA przy ul. Platynowej.
Stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych
Autobusy elektryczne w liniowej eksploatacji w 2022 r.
Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy. Jeżeli nie pojawią się żadne opóźnienia, uruchomienie niezbędnej infrastruktury do ładowania oraz wprowadzenie autobusów elektrycznych do liniowej eksploatacji powinno nastąpić na początku 2022 r.
Zakup elektrycznych autobusów oraz przygotowanie infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.
Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje
Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.
Miejsca
Opinie (180) 10 zablokowanych
-
2020-11-16 17:47
Patologia z arki i tak je zniszczy
- 2 0
-
2020-11-16 18:20
Na podwyżki prądu
idealne.
- 1 0
-
2020-11-16 21:14
Wczesny etap więcej hybryd później elektryki
Baterie są za słabe na autobusy i ich codzienne przebiegi, ale jak mają stacje końcowe z ładowaniem to trzeba to policzyć czy dadzą radę w warunkach zimowych być naładowane do wieczora. Obecnie widziałbym zastępowanie głośnych diesli na rzecz hybrydowych autobusów wydaje się że ta technologia nie jest droga w porównaniu do elektryków. Efekt ciszy w mieście do 50 km/h i brak klekotu oraz smrodu w powietrzu to plus.
- 3 0
-
2020-11-16 21:40
Bez sensu jak mamy trolejbusy. Nie mówiąc że autobusu można byłoby kupować tańsze. Np na gaz ziemny. Przecież pkm miało dużo manow z cng ?
- 1 0
-
2020-11-16 22:59
A ładowarki w drugim przetargu ? A stać Gdynian na takie szaleństwa? Zapewne na kreskę wezmą. (1)
- 1 0
-
2020-11-17 12:36
Na ładowarki był przetarg taki z ciebie zaintetesowany
- 0 0
-
2020-11-16 23:02
Tak drogie pojazdy powinny jeżdzić po drogach jak stół, a nie po Gdyńskich wertepach np. 10 lutego
- 3 0
-
2020-11-17 07:55
Niektóre wymagania są... ciekawe, ale i tak fajnie ze jest kolejny przetarg. Mam nadzieje ze Mercedes MAN albo Solaris
- 0 0
-
2020-11-17 13:44
elektryki
witam trzeba informowac urzednikow uni europejskiej zadne dotacji za klamstwa urzednikow miasta likwidacji lini wydaja pieniadze na darmo lotniski tristar a ulice tylko farba
- 0 0
-
2020-11-17 15:28
Marnowanie kasy autobusy elektryczne mieszkancom Gdyni sa tak samo potrzebne jak byl port lotniczy na oksywiu
- 0 0
-
2020-11-18 20:31
komunikacja
Co to da ? Jak normalny Kowalski nie może zaparkować swojego samochodu mieszkający w centrum Gdyni ! Płaci abonament! Dużo miejsc dla niepełnosprawnych zajmowanych nie zgodnie z przepisami ! Miejsca dla dostaw zle opisane ! Czy ktoś z władz miasta radnych był zagranicą ? Chyba tylko na plaży ..
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.