• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: lotnisko przed Euro, drogi nie

Michał Sielski
14 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
W budowę lotniska trzeba będzie zainwestować łącznie ok. 100 mln zł. W budowę lotniska trzeba będzie zainwestować łącznie ok. 100 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że drugie trójmiejskie lotnisko będzie gotowe przed Euro 2012. System drogowy w jego pobliżu nie zostanie jednak rozbudowany, gdyż - zdaniem władz Gdyni i samego lotniska - nie będzie takiej potrzeby.



Czy wraz z uruchomieniem lotniska powinno powstać więcej dróg dojazdowych?

W grudniu poznaliśmy kształt koncepcji architektonicznej terminala lotniska Gdynia-Kosakowo. Jest już także zgoda Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, trwają też ostatnie prace projektowe. Za cztery miesiące ma być gotowa cała dokumentacja projektowa i wykonawcza terminala, którą wykonuje zwycięzca konkursu - firma Architektura Technika Inwestycje z Warszawy.

- Dzięki temu, na początku lipca, tuż po festiwalu Open'er, wykonawca będzie mógł rozpocząć prace. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, zakończą się po siedmiu miesiącach, gdyż terminal powstaje w łatwej w budowie koncepcji modułowej - mówi prezes lotniska Gdynia-Kosakowo Janusz Stateczny.

Wynika z tego, że obiekt mógłby być gotowy już w pierwszym kwartale 2012 roku. Do piłkarskich mistrzostw Europy z pewnością uda się wtedy zakończyć wszystkie procedury odbiorowe. Ale na spotkaniu prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka z radnymi oraz władzami lotniska na temat dróg nie mówiono zbyt konkretnie.

- Lotnisko będzie na początku obsługiwało jedynie ruch General Aviation [małe, prywatne samoloty - przyp. red.], cargo i będzie rezerwowym dla Rębiechowa, jeśli tam będą jakieś problemy - podkreśla Wojciech Szczurek.

Udało się nam jednak dowiedzieć, że, po 8-10 latach rozruchu, władze miasta zakładają włączenie do oferty tanich linii ze stałymi trasami z Gdyni. Padły nawet deklaracje o obsłudze 1-2 mln pasażerów rocznie za ok. 20-30 lat. To niewiele mniej niż dziś obsługuje Rębiechowo. Do tego czasu jednak podróże samolotami mają być w Polsce zdecydowanie popularniejsze i bardziej dostępne niż dziś.

Na razie jednak nie ma o tym mowy, dlatego miasto nie zamierza rozbudowywać układu drogowego w okolicy lotniska. Nie ma nawet takich planów - oprócz ronda, które ma zastąpić wiecznie zakorkowane skrzyżowanie ul. płk Dąbka z Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

- Dojazd do samego lotniska będzie odbywał się od ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Tam wystarczy wybudować ok. 1 km drogi. Na początek to zdecydowanie wystarczy - mówi Janusz Stateczny.

Opinie (401) ponad 10 zablokowanych

  • Nie łapię... (1)

    Władowanie w lotnisko 100 mln złotych, budowa terminala tylko po to, by lądowały tam prywatne samoloty, które i tak już tam lądują? Gdzie sens a gdzie logika?

    • 10 4

    • dla prywatnych samolotów to niech pieniądze dają "bieznesmani", a nie pieniądze z naszych podatków

      • 3 1

  • Co z dawno planowanym lotniskiem w Zukowie ?

    • 6 0

  • pas nadmorski

    jena zamiast zbudowac jakies hotele ,kurorty, miejsca zabaw to oni w pasie nadmorskim lotnisko buduja....polska to jednak beznadziejny kraj :[

    • 7 4

  • gdynskie lotnisko jest wieksze i nowoczesniejsze

    lotnisko jest wieksze niz w gadansku a jak sie nie znacie to nie gadajcie

    • 3 9

  • Tylko gdyńskie lotnisko jest rozwojowe, natomiast gdańskie niebezpieczne i do tego POlityczne. (13)

    Więc dlaczego wydawane sa tak ogromne pieniądze na Rębiechowo, choć mija się z celem:
    1. lotnisko położone w beznadziejnym miejscu - drogi podejścia do lądowania
    przebiegają nad gęsto zaludnionymi obszarami miasta - wielka uciążliwość dla mieszkańców zwłaszcza latem gdy mają pootwierane okana i w nocy
    2. w pobliżu lotniska są obiekty niebezpieczne dla ruchu lotniczego - choćby
    wysypisko śmieci, na którym żerują chmary ptaków stanowiących realne zagrożenie dla podchodzących (opodal) do startowania i lądowania samolotów
    3. brak miejsca na rozbudowę - już teraz włodarze miasta w swej desperacji by
    wygospodarować kawałek gruntu zabrali i skasowali przebiegającą opodal ul.Slowackiego, a to i tak o 1/4 mniej niż planowano:))
    4. teren położony w miejscu, w którym długo otrzymują się mgły(podobny do smoleńskiego) - więc mało nadaje się do budowania czegokolwiek bardziej solidnego - z powodu wysokiego poziomu wód gruntowych - z tego powodu koszty budowania są wielokrotnie wyższe a także ich utrzymanie
    5. beznadziejne zarządzanie lotniskiem - choć nieznacznie się poprawia - spóźniona rozbudowa i poprzez wycofanie się Mostostalu Białystok zwiększone opóźnienia, beznadziejna infrastruktura (parkingi?) fatalne warunki dla podróżujących - (wycięto rękawy i inne )wystarczy, że dwa samoloty lądują i lotnisko sparaliżowane a jak któryś będzie miał awarie na pasie to już koniec na cały dzień
    6. tragiczna komunikacja z aglomeracja trójmiejską o dalszej szkoda gadać - jako ewenement w skali kraju (chyba i świata?) należny potraktować poleczenia inne choćbu UKŁAD LOTNISKOWY TAXI i PARKINGOWY z lotniskiem
    7.....

    Kochani Gdańszczanie Lotnisko Gdynia-Kosakowo jest dla Was wybawieniem i tylko dureń może myśleć inaczej. POwinniście Szczurkowi wymościć najwyższe gratyfikacje a Wy gryziecie rękę, która Was uchroni przed kompromitacją.

    Wstyd!!!!

    • 15 19

    • Możesz z sobie z bezstronnym pogadać ! (2)

      Ta sama nienawiść, propaganda i stek bzdur. Nie karmcie ręki, która Was karmi.

      Wstyd !!!

      • 6 6

      • "nienawiść, propaganda i stek bzdur" (1)

        Widzisz, w tym wypadku nie sposób przyznać tu racji starożytnej myśli: ”Prawda rodzi nienawiść”.

        Dlaczego w temacie projektu gdyńsko-kosakowskiego lotniska, które powinno cieszyc bo zostanie wykorzystane nie tylko dla transportu, ale poprawi naszą konkurencyjność i tak zwaną wartość dodaną w postaci nowych miejsc pracy i rozwoju biznesu jet w Gdańsku taka piekielna wprost nienawiść?

        Ja wiem kto nią rodzi i podsyca, bo to wnikliwy czytelnik czy też obserwator zapewne zauważa i ja nie jestem wcale odkrywczy i nie daje sobie takowego prawa. Ta nienawiść pojawia się, gdy zdecydowaliśmy się na wykorzystanie czegoś do końca niewykorzystanego i gdy Gdynia próbuje coś wapaniałego realizować:))
        Do tego ta "słupkowa propaganda", którą Was w tym starym mieście karmią i ogłupiają stekiem niedorzecznych bzdur na temat naszego lotniska.

        Ludzie ogarnijcie się trójmiasto to nasz wspólny dom a w nim każdy mądry program lub działalność, których zakłada zwiększenie spektrum naszej gospodarki i możliwości to naprawdę sukces i powinniśmy wszyscy mu pomagać a nie dopuszczać bezsensownej krytyki i nienawiści.
        W jedności siła!!!!

        • 6 4

        • W jedności siła!!!!

          ale Gdansk chce miec wszystko za free

          • 3 1

    • tobie też leki się skończyły? (2)

      • 2 5

      • powiedz mi gdański lekarzu

        co masz za te z fuszerstw operacje plastyczne w garażu. Bo my będziemy mieli za wielki gdyński biznes General Aviation

        • 5 1

      • Ja naturlich

        • 2 0

    • Święta racja... (1)

      "4. teren położony w miejscu, w którym długo otrzymują się mgły(podobny do smoleńskiego) - więc mało nadaje się do budowania czegokolwiek bardziej solidnego - z powodu wysokiego poziomu wód gruntowych - z tego powodu koszty budowania są wielokrotnie wyższe a także ich utrzymanie"

      W pełni zgadzam się z pkt4, dolot ostatnia faza identyczna jak w Smoleńsku.

      • 6 1

      • do pktu 4 raz jeszcze

        Przykład z wczorajeszego dnia gdzie od rana panuje, a nawet dziś gęsta mgła, która ogranicza widoczność do minimum. Tablicy odlotów i przylotów gdańskiego lotniska podają informacje: lot opóźniony i lot odwołany! Np. samolot Sas z Oslo ponad godzine krążył nad pasem, a miał lądować ok.13, więc został spowrotem skierowany do Oslo, a w Gdyni mógłby wylądować.

        Bądźmy realistami a nie antagonistami.

        • 5 1

    • c.d.

      Wszystkie punty od 1-7 są bardzo istotne

      • 5 0

    • odnośnie "2"

      - akurat zdaje się dzisiaj mija rocznica jak świat obiegły zdjęcia brawurowego wodowania Airbusa na rzece Hudson. Jednak pisząc o "cudzie w Nowym Jorku", media nie zastanawiały się, czy wpłynie on na poprawę naszego bezpieczeństwa w przestworzach. I czemu właściwie dochodzi do zderzeń z ptakami? Gdańskowi źle nie życzę, ale stawiam to pod rozwagę, bo Motława za wąska do wodowania.

      Proponuje przerwać budowę tego pomniejszonego obiektu bez rękawów puki jeszcze czas a wszystko postawić na Babie Doły.

      • 5 1

    • wystarczy dobry ILS i ladujesz przy zerowej widoczności. (2)

      W Smoleńsku nie byłoby żadnych problemów gdyby mieli dobry system naprowadzania, a nie barak zamiast wieży kontroli lotów. Port lotniczy w Gdańsku jest naprawdę dobrze zarządzany obecnie. To chyba naturalne, że stolica regionu ma swoje lotnisko. W miarę blisko miasta - to atut, ciekawe co byście powiedzieli jak byscie musieli dojechać 50 km na samolot. A Babie Doły niech się rozbudowują swoją drogą - niedługo traka będzie potrzeba bo nadejdą piękne czasy że wszyscy będziemy latać bardzo częśto

      • 2 1

      • barak to za dużo powiedziane - KIOSK

        • 1 2

      • "gdyby mieli dobry system naprowadzania"

        oni mieli własne, ale nie kompatybilne z naszymi. Na przylot LK mogli twoim zdaniem zamontować ILS? Tylko za czyją kasę? Gdyńskie ma i to wystarczy a myśli się już no nowej generacji systemach naprowadzania.

        • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    NAJPIERW LOTNISKO A PÓŻNIEJ DROGI

    ZNÓW ZABIERAJĄ SIĘ OD D..Y STRONY, CZYŻBY JAKIEŚ TELETUBISIE ZACZĘŁY RZĄDZIĆ GDYNIĄ ?

    • 8 3

  • Opinia wyróżniona

    Byłem zwolennikiem teraz jestem przeciwnikiem

    Niech płacą firmy prywatne w parnerstwie publiczno prywatnym . Te pieniądze można lepiej przeznaczyć na modernizacje ulic , skrzyżowań chodników itp a nie na port lotniczy dla garstki ludzi korzystających z tego typu usług . Lotnisko to nie ulica że codziennie z tego korzystamy mogę do rębiechowa sie przejechać raz na miesiąc , z centrum Gdyni dużo dalej nie mam niż z Gdańska . JEST WIELE INNYCH WAŻNIEJSZYCH POTRZEB , TO JESZCZE WIĘKSZY BŁĄD NIZ BUDOWA STADIONU PRZEZ MIASTO GDAŃSK , NO TYLKO ECS TO PRZEBIJA

    • 9 3

  • a może by aeroklub z pruszcza do tego kosakowa przenieśli???

    skończy sie stanie po 2 h w k..wa korkach

    • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    Mieszkam na Pogórzu... (3)

    Śmiać mi sie chce jak czytam co tam u Szczurka w głowie zakwitło... Może najpierw praca u podstaw i warto załatać dziury w drogach raz a dobrze, z nie w tym samym miejscu co roku lochy że aż strach.... A może warto pomyśleć o tych korkach co sie robią na końcu Estakady i wyżej na skrzyżowaniu w stronę Pogórza/Obłuża i analogicznie rano w drugą stronę. Ale to nie medialne, tego głupi lud tak nie kupi, jak lotniska-to brzmi dumnie... Gdynianie-obudźcie się wreszcie ze Szczurkowej hipnozy...

    • 14 7

    • jak na końcu Estakady to się cieszę (2)

      koło 15:40 - 16 to już na Wiśniewskiego się zaczynają.
      No ale Słońce Gdyni stwierdziło, że nie trzeba rozbudowywać dróg...

      • 5 3

      • (1)

        Masz rację-wiele razy tak miałem, teraz często stoję w korku tak od połowy wjazdu na Estakadę z Janka Wiśniewskiego. Ludzie!-Szczur dba tylko o to co jest medialne, a ile dzielnic w Gdyni jest zaniedbanych z beznadziejną infrastrukturą? Zróbcie drogi, zróbcie inne elementy infrastruktury i potem zabierajmy się za lotnisko, a nie chcą budować dom od kupowania mebli...

        Mieszkam na Pogórzu Górnym 5 lat-myślicie, że w tym czasie się coś zmieniło? Żrobili kawałek nowej nawierzchni na końcu płk. Dąbka i postawili idiotyczne ogrodzenie, dzięki któremu jak skręcam w Porębskiego to nic nie widać... Tak to dba miasto Gdynia o swoich wyborców na Pogórzu Górnym.

        • 2 0

        • pablo- jeszcze masz duszności PO POrażce w ostatnich wyborach?

          • 0 2

  • a do czego tam te lotnisko ?
    drogą powietrzną będą wywozić ryby ?

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane