• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: lotnisko przed Euro, drogi nie

Michał Sielski
14 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
W budowę lotniska trzeba będzie zainwestować łącznie ok. 100 mln zł. W budowę lotniska trzeba będzie zainwestować łącznie ok. 100 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że drugie trójmiejskie lotnisko będzie gotowe przed Euro 2012. System drogowy w jego pobliżu nie zostanie jednak rozbudowany, gdyż - zdaniem władz Gdyni i samego lotniska - nie będzie takiej potrzeby.



Czy wraz z uruchomieniem lotniska powinno powstać więcej dróg dojazdowych?

W grudniu poznaliśmy kształt koncepcji architektonicznej terminala lotniska Gdynia-Kosakowo. Jest już także zgoda Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, trwają też ostatnie prace projektowe. Za cztery miesiące ma być gotowa cała dokumentacja projektowa i wykonawcza terminala, którą wykonuje zwycięzca konkursu - firma Architektura Technika Inwestycje z Warszawy.

- Dzięki temu, na początku lipca, tuż po festiwalu Open'er, wykonawca będzie mógł rozpocząć prace. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, zakończą się po siedmiu miesiącach, gdyż terminal powstaje w łatwej w budowie koncepcji modułowej - mówi prezes lotniska Gdynia-Kosakowo Janusz Stateczny.

Wynika z tego, że obiekt mógłby być gotowy już w pierwszym kwartale 2012 roku. Do piłkarskich mistrzostw Europy z pewnością uda się wtedy zakończyć wszystkie procedury odbiorowe. Ale na spotkaniu prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka z radnymi oraz władzami lotniska na temat dróg nie mówiono zbyt konkretnie.

- Lotnisko będzie na początku obsługiwało jedynie ruch General Aviation [małe, prywatne samoloty - przyp. red.], cargo i będzie rezerwowym dla Rębiechowa, jeśli tam będą jakieś problemy - podkreśla Wojciech Szczurek.

Udało się nam jednak dowiedzieć, że, po 8-10 latach rozruchu, władze miasta zakładają włączenie do oferty tanich linii ze stałymi trasami z Gdyni. Padły nawet deklaracje o obsłudze 1-2 mln pasażerów rocznie za ok. 20-30 lat. To niewiele mniej niż dziś obsługuje Rębiechowo. Do tego czasu jednak podróże samolotami mają być w Polsce zdecydowanie popularniejsze i bardziej dostępne niż dziś.

Na razie jednak nie ma o tym mowy, dlatego miasto nie zamierza rozbudowywać układu drogowego w okolicy lotniska. Nie ma nawet takich planów - oprócz ronda, które ma zastąpić wiecznie zakorkowane skrzyżowanie ul. płk Dąbka z Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

- Dojazd do samego lotniska będzie odbywał się od ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni. Tam wystarczy wybudować ok. 1 km drogi. Na początek to zdecydowanie wystarczy - mówi Janusz Stateczny.

Opinie (401) ponad 10 zablokowanych

  • kto wie kiedy to rondo na płk. dąbka powstanie?

    na skrzyżowaniu płk. dąbka i kwiatkowskiego kiedy mają w planach budowe tego ronda?? Wie ktoś? z góry dzięki.

    • 2 0

  • jedno się rzuca w oczy (8)

    Gdynia finansuje swoje inwestycje sama, gdańsk jest sponsorowany przez państwo. Jedyne duże inwestycje drogowe w gdańsku prowadzi państwo, stadion, lotnisko, kolej i inne inwestycje - to samo. Bez zastrzyku rządowej gotówki nie są wstanie funkcjonować - jak Murzyni w Afryce tylko daj, daj, daj i jeszcze szczekają na Gdynię, która do wszystkiego dochodzi własnymi siłami.

    • 6 10

    • (6)

      ale ty baran jesteś a gdynia ma własne pieniądze ,czy też złotówki ?
      jeśli złotówki to pewnie sama drukuje ?
      jeśli nie drukuje to ma pieniądze od Gdańska jako miasta wojewódzkiego
      resztę sam se dopisz

      • 6 5

      • Gdąńsk jest miastem królewskim (5)

        Miasta lokowane na obszarach należących do króla nosiły miano królewskich, oprócz miast prywatnych (np. rycerskich) czy biskupich. Podstawowa różnica polegała na tym, że w miastach królewskich mieszczanie cieszyli się większą swobodą niż w pozostałych
        resztę sam se dopisz

        • 6 4

        • (4)

          Gdynia – miasto na prawach powiatu położone w północnej Polsce.
          resztę sam se dopisz

          • 6 0

          • Gdańsk, Gdanisko (dansker, danzker) (3)

            jeden z elementów architektonicznych krzyżackich zamków warownych. Gdanisko pełniło funkcję wieży ustępowej (latryny). resztę sam se dopisz

            • 3 3

            • (2)

              wyczytałeś to w toi toi czy pedagodzy w gdyni są na takim słabym poziomie?
              już lepiej nic nie pisz

              • 3 4

              • Ale w Gdyni uczą też ortografii , a w Gdańsku nie . (1)

                • 3 4

              • jeśli o to chodzi ,to gdynia -zawsze z MAŁEJ !!!

                • 2 1

    • By żyło się lepiej !!!

      Przecież rodzina T. musi mieć dożywotnio zapewnione miejsce w urzędach za kilka lat

      • 2 0

  • TE LOTNISKO TO FAJANS! I WYWALANIE KASY! I NIGDY SIE NIE ZWROCI !

    po co komu next lotnisko skoro drog nie mam hahahahaha powinno sie budowac wlasnie drogi 3 pasmowe w jedna strone a nie jakies tam pseudo lotnisko dla jakiegos malego miasta ok.200 tys.! puknijcie sie we lby! dlaczego w usa drogi sa 16 pasmowe ? a w PL waskie gardla jednopasmowe i KORKI !

    • 9 3

  • Przeciesz

    na zatoce Peckiej mogąlądować wodnosamoloty , przed wojną tak było i grało !!

    • 5 1

  • zako (1)

    Gdyni juz dawno powini meic lotnisko i czemu nei piszecie o planach ze maja tam w 2015 na działkach zaczac bydowac stadjon wiekszy nicz balti..brawo dla gdyni pana wojciecha tylko tak dalej

    • 3 8

    • nie na działkach, ale w trójkącie Gdynia Rumia Kosakowo

      i to większy i nowocześniejszy, tylko brakuje głównego sponsora bo PGNiG się za długo zastanawia

      • 2 0

  • gdzie bedzie Opener?? (1)

    Szczurek, a gdzie teraz bedzie Opener??? Moze na Stoczni Gdynskiej? Bedzie industrial.

    • 2 2

    • Opener

      Opener najlepiej na lotnisku w Jastarni.

      • 0 0

  • skoro tak, to Gdańsk musi mieć 2 lotniska

    Wyburzy się bloki na Zaspie i powstanie Wielkie lotnisko imienia Przemysława Walesy. Nie będzie Gdynia podskakiwać. Jeszcze zobaczymy kto będzie miał więcej lotnisk.

    • 8 2

  • Liczy się tylko kasa

    Po co budować drogi, przecież na drogach nie posadzi się Zarządu i Rady Nadzorczej, a lotniska jeszcze nie ma, a kasa dla kolesi już jest.

    • 5 0

  • jednak Gryzoń nie odpuści (1)

    trzeba być absolutnym palantem żeby porywać się na budowę 2. lotniska w Trójmieście - tylko po to aby zaspokoić swoje chore ambicje.
    Mam nadzieję że ta budowa zostanie zastopowana na wyższym szczeblu i kasa nie zostanie wywalona w błoto

    • 14 9

    • "zastopowana na wyższym szczeblu"

      jakie to gdańskie:((

      Zadne pieniadze nie rozwiaza problemow przedstawionych powyzej w Rębiechowie i z tym topienie panstwowej kasy i gigantyczne pożyczki. To skrajna niegosPOdarnosc - to zawsze bedzie lotnisko 'specjalnej troski'.

      Zawsze będziecie POniżej tego w Babich Dołach:)))

      • 4 3

  • to lotnisko nie ma żadnego sensu przy rozbudowie Gdańska,który ma o wiele lepszą lokalizację (2)

    • 7 5

    • :-) lokalizacje czego? :-)

      • 0 2

    • ma lepszą lokalizację do ćwiczeń lądowania we mgle

      dla pilotów-kamikadze.

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane