• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma już dwie stacje szybkiego tankowania gazu

Michał Sielski
31 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Tankowanie sprężonym gazem jednego autobusu trwa ok. 15 minut. Tankowanie sprężonym gazem jednego autobusu trwa ok. 15 minut.

Gdynia jest pierwszym miastem w Polsce które ma dwie stacje szybkiego tankowania autogazu do autobusów. W poniedziałek stację na Kaczych Bukach uruchomiło PGNiG.



Stacja będzie obsługiwała autobusy zasilane sprężonym gazem CNG - czyli popularne "garbusy", których dziś jeździ po Gdyni 10. Ekologiczne autobusy mają charakterystyczny garb na dachu - to w nim magazynowane jest paliwo, które pozwala na przejechanie ok. 400 km.

- To w zupełności wystarcza na cały dzień pracy, a nawet na awaryjne obsłużenie porannego szczytu - mówi Kazimierz Gałkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. To właśnie na terenie bazy PKM stanęła nowa stacja.

- Na razie jest deficytowa. To raczej nasza inwestycja w środowisko, niż świetny interes w tradycyjnym tego słowa znaczeniu - przyznaje Grzegorz Dettlaff z Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG), które zbudowało stację.

Wszystko wskazuje jednak na to, że także z biznesowego punktu widzenia, inwestycja niedługo zacznie się zwracać. Jeszcze w tym roku w Gdyni pojawią się kolejne cztery autobusy zasilane CNG, a docelowo ma ich być 30.

- Do tej pory nie budowało się stacji, bo nie było autobusów, a autobusów nie było, bo nikt nie budował stacji. Na szczęście Gdyni udało się wyjść z tego zaklętego kręgu i mamy już dwie: na północy i na południu miasta - cieszy się wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Autobusy napędzane sprężonym gazem CNG jeżdżą po ulicach Gdyni od trzech lat. W tym czasie zdołały przejechać 1 mln 600 tys. kilometrów, co przełożyło się na oszczędność rzędu miliona złotych (nowy autobus kosztuje ok. 1,3 mln zł). W tym czasie do atmosfery nie trafiło 900 ton najbardziej niebezpiecznych cząstek stałych oraz 600 ton tlenków węgla, które wydzielają tradycyjne pojazdy tych gabarytów.

Miejsca

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • brawo (3)

    a jeśli można w Gdyni to w Gdańsku też można ( a nawet trzeba ) dbać o środowisko i miejską kase ..... Tylko może to kwestia ludzi .....

    • 4 3

    • Miejska kasa? (2)

      A tankowanie autobusów prywatnej firmy to jak się ma do kasy miejskiej?

      • 0 1

      • tak sie ma że miasto płąci za usługi prywatnej firmy (1)

        jesli firma prywatna ma mniejsze koszty to może wystawić też niższą fakture za swoje usługi... To jest ABCadło ekonomii kolego. Poczytaj Smitha.

        • 1 0

        • kolego.

          Linie są opłacane z góry. na przetarg ogłoszony przez ZTM/ZKMgdynia, na cenę narzuconą przez ZTM/ZKM.

          • 0 0

  • A Gazownia Gdańska już nie ma stacji tankowania - absurd

    • 6 2

  • No ale bez księdza by się nie otworzyli...

    Ksiądz jest niezbędny na wszelkich uroczystościach zupełnie nie związanych z kościołem...

    Im więcej księdza w polityce, życiu publicznym i mediach, tym mniej księdza w kościele a to chyba nie o to chodzi...

    • 9 3

  • marek stepa brzmi w swojej wypowiedzi zupelnie jak Kononowicz ;>

    • 1 1

  • Ale przez to coś na dachu, co informuje, że dany pojazd napędzany jest gazem (8)

    ziemnym, większy opór powietrza. Zdejmijcie to! Zaoszczędzicie.

    • 2 12

    • W tym czymś są butle gazowe...

      • 1 1

    • opró powietrza? (2)

      przy takich prędkosciach? jaka to różnica będzie? żadna.

      • 4 1

      • Przy małych prędkościach jest to mniej zauważalne (1)

        Ale jest.

        • 1 4

        • mrówka na kredensie nie zwiększy znacznie oporów powietrza

          panie matematyk od zmywania garów

          • 3 1

    • heh... (3)

      ...wiesz do jednego w CNG możesz się przyczepić. Mianowicie ciężkich butli. Te warzą ok 1000kg więc taka sobie to ekologia :P

      • 0 4

      • w przeliczeniu ciężar butli nie wpływa na cenę przejazdu w takim stopniu aby co najmniej zrównać się z kosztami ropniaków.

        • 0 0

      • Chyba, że są kompozytowe co jest już standardem...

        • 0 0

      • zbiornik paliwa

        Olej napędowy lub benzyna też swoje waży, a zbiorniki na nie rózniez nie sa wykonane z pajęczyny.
        Gaz ziemny jest chyba z 5 razy tańszy niz ON, więc jesli z powodu masy i oporu powietrza spali się go nieco więcej, to i tak biedy nie ma.
        Poza tym to co wylatuje z rury jest mniej uciążliwe.

        • 0 0

  • Gdynia jest pierwszym miastem w Polsce

    super tak się cieszę, bo nic mnie tak nie cieszy jak mądrze pojęta ekologia i sprawna komunikacja.

    Brawo Prezydencie Szczurek.

    • 0 0

  • (1)

    "bezszelestny ninja":
    w Sopocie nie ma żadnej takiej stacji, mylisz LPP z CNG - nie rozumiem po co się wypowiadasz skoro się nie znasz

    • 3 0

    • Gość może sie nie znać. Dobrze jest wyjaśnić i tyle.

      A swoją drogą jeśli "bezszelestny ... " czegoś siędowiedział to powinien powiedzieć "dziękuję, ok.".

      • 0 0

  • A Adamowicza w Gdańsku sponsoruje rafineria

    i dlatego w Gdańsku jedyną stację na Wałowej zlikwidowano, a autobusy kopsiuchy są na ropę, kupowaną w rafinerii i kółko się domyka. Proste?

    • 6 0

  • CNG

    oby się to szybciej rozwijało.
    Zainstalowałbym sobie cos takiego w zwykłym samochodzie. Cała komunikacja miejska powinna się na to przerzucić. Oczczędności, o których mowa w artykule, mówia same za siebie.

    • 1 0

  • Żeby was szlak trafił.

    Rząd blokuje budowe nowych stacji CNG.To skandal żeby nie było ani jednej.w tak dużym mieście jak Gdańsk.No ale po co ludzie mają jeżdzić taniej jak mogą płacić krocie.Przecież z czegoś te premie świąteczne muszą być.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane