• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia mierzy ruch do północnych dzielnic

Michał Sielski
6 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów. Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów.

Zlecone już pomiary natężenia ruchu, obliczenia przepustowości i sprawdzanie tras pojazdów ciężarowych mają pomóc władzom Gdyni w podjęciu decyzji na temat ewentualnych zmian w dojeździe do północnych dzielnic. W połowie grudnia mogą być znane konkrety. - Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście - podkreślają walczący o niego gdynianie.



Jak rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców północnych dzielnic Gdyni?

Przypomnijmy: o korkach na północy miasta zrobiło się głośno, gdy przy okazji remontu Estakady Kwiatkowskiego sparaliżowane zostało niemal pół Gdyni. W korkach stali praktycznie wszyscy od centrum po Chylonię i oczywiście chcący dojechać do północnych dzielnic. Ale tam korki były już wcześniej, choć oczywiście nie tak bardzo dokuczliwe. Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w stronę Obłuża stoi się jednak w godzinach szczytu od wielu miesięcy.

Dlatego część gdynian zaczęła głośno domagać się uruchomienia dodatkowej linii SKM na północ Gdyni. Głosy ekspertów w tym zakresie także były pozytywne. Znawcy kolejowych realiów wskazywali na istniejącą infrastrukturę, która znacząco ogranicza konieczność ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Innym pomysłem jest wyznaczenie buspasa w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego. Podobne udogodnienie dla pasażerów komunikacji publicznej działa już z powodzeniem na części Trasy Kwiatkowskiego. Tam jednak nikt nie zwęził trasy dla kierowców samochodów, bo buspas powstał częściowo z dróg zjazdowych, a częściowo z obszarów wcześniej wyłączonych z ruchu.

Na ul. Janka Wiśniewskiego takiej możliwości nie ma, bo na razie nie ma mowy o zbudowaniu buspasa pomiędzy jezdniami, który w porannym szczycie mógłby prowadzić do centrum, a w popołudniowym na północ. Miejsce na to jest, teren zielony odgraniczający jezdnie jest szeroki, ale nie ma najważniejszego: woli i przekonania, że taka inwestycja powinna być ważną pozycją w budżecie miasta.

Buspas był na Open'era. Nie udało się wyegzekwować

Na razie małe szanse ma też wyznaczenie buspasa na jednym z pasów dwupasmowej obecnie ul. Janka Wiśniewskiego. Tym bardziej, że taka zmiana była już testowana latem, podczas festiwalu Open'er. To właśnie tą drogą zmierza na festiwal zdecydowana większość fanów muzyki. Efekty?

- Wprowadzony na czas festiwalu wydzielony pas dla autobusów nie pozwolił na sprawniejsze przemieszczanie większych grup uczestników, ponieważ utrzymanie jednego pasa wolnego od ruchu pojazdów indywidualnych udało się jedynie przez część planowanego okresu czasu. Z uwagi na zastosowanie rozwiązania tymczasowego nie zostało przewidziane wprowadzenie elementów stałych organizacji ruchu, uniemożliwiających swobodne wjeżdżanie na buspas pojazdów nieuprawnionych - zauważa wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Prawda była jednak znacznie bardziej brutalna. Kierowcy kompletnie nic nie robili sobie ze znaków ustawionych co kilkanaście metrów i gdy tylko kończyły się pachołki, zagradzające wjazd przy przystanku na początku ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, od razu mieliśmy pokazy drogowego cwaniactwa i wjeżdżanie tuż przed autobus na buspasie. W efekcie autobusy i tak stały w korku. Dlaczego? Przez cały czas festiwalu nie było tam bowiem ani policjantów kierujących ruchem, ani nawet straży miejskiej, która przecież jest jednostką miejską i po jednym telefonie z magistratu mogłaby tam pełnić dyżur po kilka godzin dziennie, dyscyplinując kierowców ostentacyjnie łamiących przepisy.

Każdego dnia ul. Janka Wiśniewskiego jedzie ponad 500 autobusów
Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się w 115 samochodach.

Społecznicy, którzy rozpoczęli dyskusję nad zmianami w funkcjonowaniu komunikacji publicznej z północnymi dzielnicami, podkreślają, że buspas to konieczność. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że kolejne remonty starszej części estakady czekają nas w przyszłości.



Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. 

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
- Buspas na Janka Wiśniewskiego jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście. W każdy dzień powszedni odjeżdża w kierunku Obłuża i ulicy Hutniczej 516 autobusów, w tym szereg linii magistralnych, takich jak R, 150, 152, 170, 194, czy różnych wariantów trasy linii 182. Wydłużenie czasu przejazdu autobusów na trasie Hala-Obłuże Centrum z rozkładowych 10 do 50-60 minut, tak jak mieliśmy z tym do czynienia w trakcie remontu Estakady, powoduje całkowitą dezorganizację komunikacji miejskiej w skali całej sieci komunikacyjnej - podkreśla Łukasz Piesiewicz, zaangażowany w dialog z miejskimi urzędnikami. - Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się - przy średniej 1,5 osoby na samochód - w 115 samochodach - dodaje.
Urzędnicy czekają jednak na wyniki zleconych już analiz. Wykonywane są m.in. pomiary natężeń ruchu, obliczenia przepustowości, sprawdzane są też trasy pojazdów ciężarowych, zmierzających do portu. Nietrudno się domyślić, że urzędnikom wyjdzie, iż najlepszym sposobem będzie zbudowanie Drogi Czerwonej, za którą lobbują od miesięcy. Przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i dogodny dojazd do portu byłby bowiem też częścią Obwodnicy Południowej Aglomeracji Trójmiejskiej, o której słyszymy już od lat kilkunastu. Na jej finansowanie na razie nie ma jednak co liczyć, bo miasta na to nie stać, a z budżetu centralnego właśnie wylatują o wiele bardziej zaawansowane Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna.

Gdynia: to wymaga dogłębnych analiz

Czy uda się więc wprowadzić mniej kosztowne rozwiązania, które finansowo będzie mogła udźwignąć sama Gdynia?

- Do korzyści, jakie przynosi zwiększenie udziału w podróżach komunikacją zbiorową, przy jednoczesnym zmniejszeniu podróży indywidualnych, nie trzeba przekonywać, jednak każde nowe rozwiązanie, którego wprowadzenie odbywa się kosztem pozostałych grup użytkowników, wymaga dogłębnych analiz oraz określenia skutków, jakie przyniesie - podkreśla wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomina ponadto sytuację z Warszawy, gdzie wprowadzenie siedmiokilometrowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej spowodowało zakorkowanie dróg dojazdowych do niej i w rezultacie początkowo wydłużyło czas przejazdu autobusów.

Na ostateczne wnioski i ewentualne pomysły władz miasta musimy jednak poczekać do zakończenia analiz, które potrwać mają do połowy grudnia.

Opinie (412) ponad 10 zablokowanych

  • Droga przez teren stoczni, a nie buspas (1)

    Przecież autobusy mogą jeździć drogą przez teren stoczni zamiast, buspasa na Wiśniewskiego.

    • 7 0

    • a można tak?

      • 1 0

  • Problemy komunikacyjne polnocy miasta zdecydowanie rozwiaze opcja nr 1 (2)

    1. Nowe polaczenie SKM, zwlaszcza przez Chylonie (choc o kilka minut jazdy dluzsze), skomunikuje ze soba najwieksze obszarowo dzielnice i zarazem najliczebniejsze skupiska mieszkancow.
    2. Nowe polaczenie SKM stworzy bezposrednie polaczenie mieszkancom prawie calej Gdyni z Sopotem, Gdanskiem, etc.
    3. Nowe polaczenie SKM to bezposredni dojazd na Kaszuby (do Kartuz, do Koscierzyny) prawie z kazdej czesci miasta.
    4. Nowe polaczenie SKM, to w wielu przypadkach tanszy transport - zbedny bilet na ZKM, przynajmniej dopoki nie powstanie prawdziwa integracja taryfowa w aglomeracji.
    5. Nowe polaczenie SKM to znacznie szybszy wyjazd w kierunku Wejherowa, przez Cisowa, czy Chylonie.
    6. Nowe polczenie SKM z odnoga do Kosakowa, to likwidacja jednego z glownych zrodel korkow i integracja 3city z miejscowosciami gminy Kosakowo czy powiatu puckiego.

    • 5 0

    • SKM byłoby super ale ile to kasy będzie kosztować i czy jest szansa taką kasę wycisnąć (1)

      jak to podpiąc do istniejącej SKM?
      a może nie podpinać tak jak w Gdańsku byłoo czy jest od Politechniki była oddzielna trasa

      • 0 0

      • Nie podpinać bo i po co ?

        Skrzyżować logicznie węzłem jak dwie linie metra.

        • 0 0

  • Szczurek (3)

    i jego Samorządnośc zgotowali gdynianom ten los. Stagnacja i marazm od ok 10 lat, brak inwestycji w infrastrukturę drogową, budownictwo mieszkaniowe, przemysł itp. Mamy za to niedziałające lotnisko za 100 mln i niepotrzebną kolejkę na Kamienną Górę. I samozadowolenie władz, które co roku zamawiają za grubą kasę rankingi jakoby mieszkali tu najszczęśliwsi ludzie.

    • 15 5

    • idź, zjedz coś bo marudzisz jak dziecko, któremu się kupę chce ale ne jest pewne (2)

      • 1 3

      • (1)

        komentarz na poziomie statystycznego wyborcy Szczurka/PISu *

        * niepotrzebne skreślić

        • 2 2

        • napisał pisowski trol nieudolnie ukrywając tożsamość

          • 1 0

  • na korki metoda to poszerzanie drog? Wolne zarty (5)

    ile razy wam cebulaki trzeba powtarzac, pokazywac przyklady z zycia i naukowe opracowania. Nowe szersze drogi nie rozladuja korkow, co najwyzej przesuna je kawalek dalej , robiac je tam jescze wieksze. W miescie priorytetem musi byc komunikacja miejska a ruch prywatny musi byc duzo droszy i utrudniany.

    Nie ma innego wyjscia

    • 3 16

    • kup sobie hulajnoge

      • 4 4

    • Kolejna porażka przy egzaminie na prawo jazdy?
      Kolejna frustracja, że nie stać na kupno samochodu?

      Nie ma innego wyjścia?

      • 5 3

    • Jaco (2)

      I ty z witawy tak kilkasz? Gdzie na chwarznienskiej to nawet miejsca na buspas nie ma? Człowieku, korki są tam gdzie masz przez srodek dzielnicy jeden pas...właśnie małokacka i właśnie odcinek witomiński chwarzenieńskiej + rolnicza. Zrobisz 2 pasy na całej długości, z dobrze zaplanowanymi zjazdami i masz problem na witominie rozwiązany....

      • 5 2

      • ja mieszkam w centrum (1)

        a do frustratow, ktorzy mysla ze posiadanie samochodu za 5-10 tys jest wyznacznikiem sukcesu zyciowego? To moja jedna pensja :) I mam prawo jazdy, 2 klategorie a i tak wybieram komunikacje miejska i chce, zeby byla sprawna i najszybsza, bo to rozwiazanie najlepsze dla wszystkich.

        Nigdy nie uda sie zbudowac odpowiednij ilosci drog i parkingow, nigdy. Los Angeles jest w 60% pokryte asfaltem a i tak ludzie stoja po kilka godiznw korach, bo komunikacja miejska praktycznie nie istnieje. Tego chcecie?

        • 2 3

        • asde

          nie kazdy musi jezdzic na bani caly czas i wybierac ZKM jak Ty :)

          • 1 2

  • No z całym szacunkiem...

    ale podczas Openera sama wjeżdżałam na bus pas bo inaczej wracałabym do domu 3 godziny. Ci co na festiwal jadą mają wolne, a ja mam normalne życie do ogarnięcia. Oni mogą często przyjechać wcześniej, później - ja z pracy szybciej nie wyjdę ot tak.
    Bus pas na Wiśni tak- ale nie w ten sposób, że jeden z dotychczasowych pasów przestanie istnieć bo to paraliż a nie ułatwienie. Ci, co jadą do Kosakowa i dalej raczej nie przesiądą się na komunikację miejską, żeby przesiadać się 3-4 razy w drodze do pracy w Gdańsku, Sopocie a nawet czasem w Gdyni

    • 8 0

  • a co UM Gdynia robil przez ostatnie lata??? (3)

    urzedasy przez ostatnie lata tylko braly kase albo lezaly kolami do gory. Cudownie to wiedziec. Moze wyborcy zrozumieja swoj blad i nie wybiora Szczurka oraz Samorzadnosci na kolejne zmarnowane lata.

    • 7 2

    • kolejny nawiedzony czy ten samo oszołom co zwykle? (1)

      • 1 6

      • prawda w oczy kole przydupasku...

        • 0 2

    • a jaki ma związek UM z drogami???

      bo mi twój leopard myślowy umknął

      • 1 0

  • Potrzebne są inwestycje, a nie pomiary. Ci co tam jeżdżą już dawno się policzyli. (1)

    Przeciez nie trzeba geniusza aby wiedzieć, że są 3 wąskie gardła. Skrzyżowanie Trasy Kwiatkowskiego z Wiśniewskiego. Istniejący ślimak z ostrym skrętem w prawo na estakadę ze światłami nie daje rady. Tym bardziej, że pas do skrętu mieści raptem kilka samochodów. Wjazd i zjazd z estakady na Wiśniewskiego też pozostawia wiele do życzenia. Podobna jest historia na Unruga. A katastrofa jest na górze Kwiatkowskiego. Taka ładna, szeroka droga, a na końcu blokada. Cóż, po to są problemy aby je rozwiązywać. Tylko trzeba zabrać się do roboty, a nie udawać fontannami, górskimi kolejkami, lotniskiem. Może nie wszystko na raz. Ale cokolwiek zacząć robić, zwrócić uwagę na fakt, że północ się rozwija. Chociaż szczególnie Kosakowo, więc może i gminę zaprosić do współpracy. Na pewno liczenie policzonego to markowanie roboty i udawanie, że się coś robi. To tylko wkurza.

    • 8 2

    • analizowałeś budżet na przyszły rok?

      Na remonty dróg jakieś 11 milionów PLN....to nawet nie jest dwukrotność tej śmiesznej kolejki na kamienną górę. Nie ma za co w Gdyni budować....bida z nędzą w budżecie...lotnisko wszystko wyssało...

      • 3 1

  • W ankiecie brakuje jeszcze jednej opcji

    Budowa mostu zwodzonego w najwęższym przesmyku portu, tuż obok kapitanatu portu. Ewentualnie budowa tam tunelu.

    • 4 0

  • Ciekawe, za ile liczą te samochody :-)

    • 2 2

  • Mówicie panie ,że bedo pomiary hmm!- a czy Urząd ma aby miary ?...

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane