• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni zgodzili się na podwyżkę cen biletów komunikacji. Za tydzień głosowanie w Gdańsku

Patryk Szczerba
23 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podwyżki cen biletów zaplanowano na początek czerwca. Głosowanie w Gdańsku w sprawie podwyżek zaplanowano na sesji w przyszłym tygodniu. Podwyżki cen biletów zaplanowano na początek czerwca. Głosowanie w Gdańsku w sprawie podwyżek zaplanowano na sesji w przyszłym tygodniu.

1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. W środę podwyżki zaakceptowali radni Gdyni. Za tydzień głosowanie w tej sprawie odbędzie się w Gdańsku, gdzie radni również będą głosować nad nowymi stawkami.



Czy podwyżka cen biletów wpłynie na twój stosunek do komunikacji miejskiej?

O tym, że trzeba będzie więcej zapłacić za komunikację miejską, pisaliśmy na początku lutego.

Droższe bilety na komunikację w Gdańsku, Sopocie i Gdyni

Rekomendację w sprawie zmiany taryf 11 lutego gminom przedstawił Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.

Podwyżki cen paliw, energii i pandemia uzasadnieniem



- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach - argumentowała zasadność podwyżek na początku lutego Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
Podwyżki musiały zostać zaakceptowane przez radnych.

- Jesteśmy zobowiązani do tego, by taką uchwałę podjąć. Wpływ na to ma radykalny wzrost cen paliw i ujednolicenie cen taryf. Na podstawie naszej uchwały prezydent przyjmie zarządzenie już z określoną wartością biletów - mówił Marcin Wołek, radny "Samorządności".
Co ciekawe, przekonywał, że korzystanie z energii elektrycznej pomaga Gdyni, a sytuacja miasta jest niezła dzięki zróżnicowanym źródłom napędów w pojazdach, przez co 1/3 wozokilometrów jest wykonywana przez trolejbusy.

Dodawał, że spory wpływ na decyzję miała pandemia.

- Mieliśmy COVID. Staraliśmy się utrzymać ofertę i to się udało. A nawet musieliśmy dublować niektóre kursy. Tymczasem tylko w 2020 r. o 40 proc. spadły wpływy ze sprzedaży biletów - tłumaczył.

Rozkład ZKM Gdynia



Platforma Obywatelska: brakuje logiki i konsekwencji



Opozycja nie pozostawiła na propozycji podwyżki suchej nitki, zarzucając rządzącym brak konsekwencji i koncepcji rozwoju transportu publicznego w Gdyni.

- Środki na transport publiczny w Gdyni są na tym samym poziomie - nie wzrosły. Dziś używanie argumentu, że planowana podwyżka ma pokryć koszty związane z podwyżką cen oleju napędowego i paliw nie znajduje uzasadnienia w wydawanych pieniądzach na transport publiczny. Tam nie przewidziano zwiększenia wydatków, co w obliczu inflacji jest de facto ich zmniejszeniem. Do tego okrojono kursy. Wprowadzając rozszerzoną strefę parkowania, wywarto presję na kierowców - wskazywał Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej.
Podkreślał, że w sąsiednim Gdańsku połączeń nie zmniejszono, a w cenie biletu okresowego można podróżować SKM.

- Nie rozwijamy sieci dróg, bo nie chcemy zapraszać samochodów. Wdrażamy podwyżki, ale jednocześnie rozszerzamy strefę parkowania. Jedyny cel to drenaż naszych kieszeni. Innego uzasadnienia nie znajduję - dodawał Bogdan Krzyżankowski, kolega klubowy.

PiS: transport publiczny staje się nieopłacalny



Radni PiS zwracali z kolei uwagę, że jeśli wprowadzane są podwyżki, powinna wzrosnąć jakość komunikacji miejskiej.

- A mamy sytuację odwrotną. Niedawno dyskutowaliśmy o SPP i zachęcaliśmy do korzystania z transportu publicznego. Przyjmując tę uchwałę, sprawiamy, że transport publiczny staje się mniej opłacalny w stosunku do prywatnego. W niedzielę przejazdy powinny być bezpłatne - podkreślał Marek Dudziński, radny PiS.
15 radnych rządzącej Gdynią Samorządności poparło uchwałę. Cała opozycja była przeciw.

Proponowane ceny biletów w Gdyni



Ceny biletów jednorazowych:

  • jednoprzejazdowy ważny na linii nocnej i zwykłej - 4,80 zł,
  • jednoprzejazdowy ważny na linii nocnej, pospiesznej i zwykłej - 5 zł,
  • czasowy ważny do 75 minut na liniach nocnych i zwykłych - 4,80 zł,
  • czasowy ważny do 75 minut na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych - 5 zł,
  • czasowy ważny 24 godziny na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych - 18 zł.

Ceny biletów miesięcznych:

  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni - 94 zł (na okaziciela 110 zł),
  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni - 106 zł (na okaziciela 124 zł),
  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) - 116 zł, (na okaziciela 130 zł).

Ceny biletów semestralnych:

  • semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni - 179 zł (5-miesięczny 223 zł),
  • semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni - 201 zł, (5-miesięczny 252 zł),
  • semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) - 220 zł (5- miesięczny 276 zł).


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (543) ponad 20 zablokowanych

  • pasażer (1)

    Jaka zgoda na podwyżki? Zgody pasażerów na podwyżki nie ma i nie będzie!

    • 15 0

    • Najlepsze jest to,

      że zgoda jest tylko i wyłącznie od tych osób z UM, które nigdy komunikacją nie jeździły i jeździć nie będą bo nie muszą!

      • 2 0

  • podnoszeniem

    cen tylko zniechęcają z korzystania z transportu publicznego- a tyle gadaja o ekologii i emisji spalin hopokryci

    • 21 0

  • najlepiej

    podnieść ceny , zlikwidować bilet i nie dać w zamian nic innego sensownego, bo jak coś działa to trzeba to zepsuć-a to Polska właśnie

    • 13 0

  • bilety

    Komu pseudo radni Szczurka robią na złość.Jak jechałem za 1,80 ulgowym biletem oraz powrót to przy cenie 5,50 za godzinę parkowania autem w centrum to jeszcze zdarzała mi się jechać autobusem .Po tej zmianie pod żadnym pozorem nie pojadę autobusem.Wszystko czego dotkną radni Szczurka to jest robione na złość mieszkańcom.Tymi podwyżkami i poprzednio w parkometrach radni i Prezydent pokrywają straty min za lotnisko itp.Chyba prokurator ich rozliczy za to!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 9 0

  • Usmiechnij sie jestes w Gdyni

    Od 1 lutego ograniczoną liczba kursów autobusów i trolli a teraz bileciki w górę!!!Brawo Gdynia,brawo zkm.

    • 15 0

  • Wszystko jasne.....,taka prawda

    Ukraińcy jeżdżą za darmo taki dano im przywilej i wiele innych. Więc obywatele Trójmiasta muszą pokryc darmowe przejazdy Ukraińców. Taka prawda dotycząca podwyżki biletów...

    • 20 2

  • Rozważałam rezygnację z auta na rzecz komunikacji, ale po przeczytaniu tego artykułu zdecydowanie zostaje przy samochodzie, bo będzie po prostu taniej..

    • 18 0

  • Dulkiewicz: walczyć z kierowcami gdzie się da, zmusić ludzi

    do jazdy komunikacją miejską -a potem podwyższać regularnie ceny biletów i doić ludzi.
    Spotkamy się przy urnach wyborczych, Dulkiewicz.

    • 19 0

  • Niepelnosprawni (1)

    Jestem osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym, nie jestem na rencie, pracuje na część etatu,gdyby nie maz chyba bym z głodu umarła. Nie mam żadnej ulgi w komunikacji miejskiej, żeby pojechać po dziecko do przedszkola
    4 przystanki tramwajem mam teraz płacić 10zl dziennie? Pisałam już w tej sprawie do kilku urzędników miejskich,ale jak widać wsparcie osób niepełnosprawnych to tylko puste hasła.

    • 14 0

    • Podziękuj PO,bo ma większość w Radzie Miasta.PiS wnioskował o ulgi lub bezpłatną komunikację dla takich osób ze stopniem umiarkowanym w mieście wolności i solidarności.PO miało taki argument----NIE bo NIE.

      • 2 0

  • Kpina ta Samorządność z prezesem pka na czele

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane