- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (472 opinie)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (144 opinie)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (99 opinii)
- 4 Szybko odzyskali skradzione auto (62 opinie)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (215 opinii)
Radni Gdyni zgodzili się na podwyżkę cen biletów komunikacji. Za tydzień głosowanie w Gdańsku
1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. W środę podwyżki zaakceptowali radni Gdyni. Za tydzień głosowanie w tej sprawie odbędzie się w Gdańsku, gdzie radni również będą głosować nad nowymi stawkami.
Droższe bilety na komunikację w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Rekomendację w sprawie zmiany taryf 11 lutego gminom przedstawił Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.
Podwyżki cen paliw, energii i pandemia uzasadnieniem
- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach - argumentowała zasadność podwyżek na początku lutego Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
Podwyżki musiały zostać zaakceptowane przez radnych.
- Jesteśmy zobowiązani do tego, by taką uchwałę podjąć. Wpływ na to ma radykalny wzrost cen paliw i ujednolicenie cen taryf. Na podstawie naszej uchwały prezydent przyjmie zarządzenie już z określoną wartością biletów - mówił Marcin Wołek, radny "Samorządności".
Co ciekawe, przekonywał, że korzystanie z energii elektrycznej pomaga Gdyni, a sytuacja miasta jest niezła dzięki zróżnicowanym źródłom napędów w pojazdach, przez co 1/3 wozokilometrów jest wykonywana przez trolejbusy.
Dodawał, że spory wpływ na decyzję miała pandemia.
- Mieliśmy COVID. Staraliśmy się utrzymać ofertę i to się udało. A nawet musieliśmy dublować niektóre kursy. Tymczasem tylko w 2020 r. o 40 proc. spadły wpływy ze sprzedaży biletów - tłumaczył.
Rozkład ZKM Gdynia
Platforma Obywatelska: brakuje logiki i konsekwencji
Opozycja nie pozostawiła na propozycji podwyżki suchej nitki, zarzucając rządzącym brak konsekwencji i koncepcji rozwoju transportu publicznego w Gdyni.
- Środki na transport publiczny w Gdyni są na tym samym poziomie - nie wzrosły. Dziś używanie argumentu, że planowana podwyżka ma pokryć koszty związane z podwyżką cen oleju napędowego i paliw nie znajduje uzasadnienia w wydawanych pieniądzach na transport publiczny. Tam nie przewidziano zwiększenia wydatków, co w obliczu inflacji jest de facto ich zmniejszeniem. Do tego okrojono kursy. Wprowadzając rozszerzoną strefę parkowania, wywarto presję na kierowców - wskazywał Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej.
Podkreślał, że w sąsiednim Gdańsku połączeń nie zmniejszono, a w cenie biletu okresowego można podróżować SKM.
- Nie rozwijamy sieci dróg, bo nie chcemy zapraszać samochodów. Wdrażamy podwyżki, ale jednocześnie rozszerzamy strefę parkowania. Jedyny cel to drenaż naszych kieszeni. Innego uzasadnienia nie znajduję - dodawał Bogdan Krzyżankowski, kolega klubowy.
PiS: transport publiczny staje się nieopłacalny
Radni PiS zwracali z kolei uwagę, że jeśli wprowadzane są podwyżki, powinna wzrosnąć jakość komunikacji miejskiej.
- A mamy sytuację odwrotną. Niedawno dyskutowaliśmy o SPP i zachęcaliśmy do korzystania z transportu publicznego. Przyjmując tę uchwałę, sprawiamy, że transport publiczny staje się mniej opłacalny w stosunku do prywatnego. W niedzielę przejazdy powinny być bezpłatne - podkreślał Marek Dudziński, radny PiS.
15 radnych rządzącej Gdynią Samorządności poparło uchwałę. Cała opozycja była przeciw.
Proponowane ceny biletów w Gdyni
Ceny biletów jednorazowych:
- jednoprzejazdowy ważny na linii nocnej i zwykłej - 4,80 zł,
- jednoprzejazdowy ważny na linii nocnej, pospiesznej i zwykłej - 5 zł,
- czasowy ważny do 75 minut na liniach nocnych i zwykłych - 4,80 zł,
- czasowy ważny do 75 minut na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych - 5 zł,
- czasowy ważny 24 godziny na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych - 18 zł.
Ceny biletów miesięcznych:
- imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni - 94 zł (na okaziciela 110 zł),
- imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni - 106 zł (na okaziciela 124 zł),
- imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) - 116 zł, (na okaziciela 130 zł).
Ceny biletów semestralnych:
- semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni - 179 zł (5-miesięczny 223 zł),
- semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni - 201 zł, (5-miesięczny 252 zł),
- semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) - 220 zł (5- miesięczny 276 zł).
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2765/405x405/2765524__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (543) ponad 20 zablokowanych
-
2022-03-23 21:18
pasażer (1)
Jaka zgoda na podwyżki? Zgody pasażerów na podwyżki nie ma i nie będzie!
- 15 0
-
2022-03-23 23:29
Najlepsze jest to,
że zgoda jest tylko i wyłącznie od tych osób z UM, które nigdy komunikacją nie jeździły i jeździć nie będą bo nie muszą!
- 2 0
-
2022-03-23 21:18
podnoszeniem
cen tylko zniechęcają z korzystania z transportu publicznego- a tyle gadaja o ekologii i emisji spalin hopokryci
- 21 0
-
2022-03-23 21:20
najlepiej
podnieść ceny , zlikwidować bilet i nie dać w zamian nic innego sensownego, bo jak coś działa to trzeba to zepsuć-a to Polska właśnie
- 13 0
-
2022-03-23 21:26
bilety
Komu pseudo radni Szczurka robią na złość.Jak jechałem za 1,80 ulgowym biletem oraz powrót to przy cenie 5,50 za godzinę parkowania autem w centrum to jeszcze zdarzała mi się jechać autobusem .Po tej zmianie pod żadnym pozorem nie pojadę autobusem.Wszystko czego dotkną radni Szczurka to jest robione na złość mieszkańcom.Tymi podwyżkami i poprzednio w parkometrach radni i Prezydent pokrywają straty min za lotnisko itp.Chyba prokurator ich rozliczy za to!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 9 0
-
2022-03-23 21:27
Usmiechnij sie jestes w Gdyni
Od 1 lutego ograniczoną liczba kursów autobusów i trolli a teraz bileciki w górę!!!Brawo Gdynia,brawo zkm.
- 15 0
-
2022-03-23 21:29
Wszystko jasne.....,taka prawda
Ukraińcy jeżdżą za darmo taki dano im przywilej i wiele innych. Więc obywatele Trójmiasta muszą pokryc darmowe przejazdy Ukraińców. Taka prawda dotycząca podwyżki biletów...
- 20 2
-
2022-03-23 21:34
Rozważałam rezygnację z auta na rzecz komunikacji, ale po przeczytaniu tego artykułu zdecydowanie zostaje przy samochodzie, bo będzie po prostu taniej..
- 18 0
-
2022-03-23 21:37
Dulkiewicz: walczyć z kierowcami gdzie się da, zmusić ludzi
do jazdy komunikacją miejską -a potem podwyższać regularnie ceny biletów i doić ludzi.
Spotkamy się przy urnach wyborczych, Dulkiewicz.- 19 0
-
2022-03-23 22:23
Niepelnosprawni (1)
Jestem osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym, nie jestem na rencie, pracuje na część etatu,gdyby nie maz chyba bym z głodu umarła. Nie mam żadnej ulgi w komunikacji miejskiej, żeby pojechać po dziecko do przedszkola
4 przystanki tramwajem mam teraz płacić 10zl dziennie? Pisałam już w tej sprawie do kilku urzędników miejskich,ale jak widać wsparcie osób niepełnosprawnych to tylko puste hasła.- 14 0
-
2022-03-24 06:46
Podziękuj PO,bo ma większość w Radzie Miasta.PiS wnioskował o ulgi lub bezpłatną komunikację dla takich osób ze stopniem umiarkowanym w mieście wolności i solidarności.PO miało taki argument----NIE bo NIE.
- 2 0
-
2022-03-23 22:32
Kpina ta Samorządność z prezesem pka na czele
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.