• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zbada, gdzie w mieście jest najgłośniej

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ekrany akustyczne to najskuteczniejsza oręż w walce z hałasem w mieście, gdzie nie zawsze się podobają. Ekrany akustyczne to najskuteczniejsza oręż w walce z hałasem w mieście, gdzie nie zawsze się podobają.

Aktualizowanie mapy akustycznej i programu ochrony przed hałasem to wymóg ministerstwa środowiska i musi odbywać się regularnie co pięć lat. Ostatnie badania z Gdyni pochodzą z 2013 roku. Kolejne pojawią się w przyszłym roku i będą kosztowały miasto blisko 750 tys. zł. Co dadzą mieszkańcom?



Czy przeszkadza ci hałas w mieście?

Z hałasem w miastach trudno sobie poradzić. Wytwarzany przez samochody, których ciągle przybywa, zakłady przemysłowe czy pociągi, dla wielu stał się codzienną uciążliwością. Walka ze zbyt dużym natężeniem dźwięków w poszczególnych miastach mimo tego trwa. Do stałego nadzoru obliguje włodarzy ministerstwo środowiska, zlecając m.in. tworzenie map akustycznych, na podstawie których uciążliwości mają być w kolejnych latach eliminowane.

Trzecie opracowanie na temat hałasu

W Gdyni pierwsza taka mapa powstała w 2008 roku. Okazało się, że obowiązujące wtedy normy (65 dB) są przekroczone o 2-5 dB przy torach SKM w Leszczynkach zobacz na mapie GdyniOrłowie zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni, Śląskiej zobacz na mapie Gdyni i przy Stoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni. Najgorzej było przy obwodnicy, gdzie przekroczenia dochodziły do 10 dB. Następny dokument wraz z programem zwalczania hałasu światło dzienne ujrzał pięć lat później.

W tym czasie zmieniły się normy wprowadzane przez ministerstwo. Dodatkowych zabezpieczeń przestały wymagać miejsca, w których dokuczliwe dźwięki nie przekraczają 70 dB w dzień i 65 dB w nocy w Śródmieściu i odpowiednio 68 i 59 dB w terenie zabudowy wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego. Tym samym spadła w Polsce liczba mieszkańców miast zagrożonych uciążliwymi odgłosami oraz liczba miejsc wymagających ochrony akustycznej, za co resort skrytykowała Najwyższa Izba Kontroli.

Zmiany wpłynęły też bezpośrednio na Gdynię, gdzie największe przekroczenia zgodnie z normami pozostały przy obwodnicy. Sytuacja sukcesywnie - dzięki inwestycjom Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - poprawiała się. Nowe ekrany akustyczne zostały ustawione na Demptowie, Chwarznie, w najbliższych dniach skończy się ich montaż na wysokości Wielkiego Kacka. Docelowo obejmą większy obszar niż obecny 650-metrowy odcinek, czego domagają się mieszkańcy, ale dopiero po zakończeniu budowy Trasy Kaszubskiej.

W Śródmieściu pozostanie głośno

Swoją cegiełkę do ochrony przed hałasem dołożyła też kolej, montując ekrany akustyczne przy modernizacji trasy kolejowej z Gdyni do Warszawy. Zabezpieczenie przed hałasem pojawiło się m.in. przy ul. Śląskiej, czy wzdłuż ul. Lotników, gdzie było najgłośniej, choć nie wszystkim przypadła do gustu wysokość i estetyka zabezpieczeń, a część wątpi w ich skuteczność.

- Trudno walczyć z hałasem na Śląskiej, bo to Śródmieście i nie za bardzo mamy na to wpływ. Jeśli ktoś decyduje się na zamieszkanie w centrum, musi się liczyć - obok zalet - także z uciążliwościami - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Także dla mieszkańców

Kolejna elektroniczna mapa akustyczna dla Gdyni będzie gotowa do końca czerwca 2017 roku. Program ochrony środowiska przed hałasem gotowy będzie siedem miesięcy później i w 2018 roku zostanie przyjęty przez Radę Miasta. Całość łączy się też z rozbudową systemu monitoringu natężeń dźwięków.

- Pierwszy etap zamówienia obejmuje rozbudowę modułu monitoringu hałasu w mieście Gdyni. Aktualnie Gdynia posiada dwie stacje pomiarowe - na ulicy Morskiej oraz Śląskiej. Rozbudowa modułu monitoringu polega na dostawie trzech nowych stacji oraz na zainstalowaniu na okres co najmniej sześciu miesięcy pięciu stacji dodatkowych w celu wykonania pomiarów hałasu. Po upływie sześciu miesięcy i wykonaniu pomiarów hałasu, stacje dodatkowe zostaną zdemontowane - opowiada Sebastian Drausal, rzecznik prasowy UM w Gdyni.
Koszt całej inwestycji to blisko 750 tys. zł. Co da zwykłym mieszkańcom? Urzędnicy twierdzą, że całkiem sporo.

- Jednym z przykładów zastosowania mapy akustycznej może być choćby wybór lokalizacji pod inwestycję - czy to zakup mieszkania przez osobę prywatną, czy budowę żłobka przez samorząd. Oczywiście każda osoba, która zauważy, że w okolicy jest przekroczony poziom hałasu, może taki fakt zgłosić do odpowiedniego organu. W przypadku Gdyni będzie to Wydział Środowiska UM Gdyni - dodaje Sebastian Drausal.

Miejsca

Opinie (207) 1 zablokowana

  • A mnie wkurza hałas w innym miejscu. (5)

    Jedzie się dla relaksu z rodziną na Skwer Kościuszki. I tam buraki w starych golfach i zardzewiałych bmkach kręcą bączki na parkingu lub ruszają z piskiem opon myśląc że to szczyt umiejętności za kierownicą. Tak samo motocykliści. I taki hałas jest wkur.... Dlaczego nikt z tym nic nie robi?

    • 39 3

    • Tak, te rajdy buraków to masakra.

      Podobnie jak ściganie się w mieście nocą lub wieczorami.

      • 18 2

    • Szczurek nie ma odwagi zrobić tam deptak z prawdziwego zdarzenia. (3)

      • 8 7

      • Dajcie spokój z tymi deptakami! (2)

        Można pogodzić samochody z częścią relaksacyjną. Jak będą wszędzie deptaki, to chociażby ludzie starsi do wielu miejsc nie dotrą. Poza tym te wszystkie samochody z Skweru zaczęłyby parkować w Śródmieściu ... bliżej Świętojańskiej, Starowiejskiej, 10 Lutego ...

        • 11 8

        • (1)

          Hahahah, sorry, ale tam gdzie beda dopuszczone samochody, to bedzie i halas.

          Tylko deptak sprawi, ze bedzie w koncu ciszej.

          Nie rozumiem jak mozna np. siedziec w ogrodkach na Swietojanskiej a za plecami nieustanny ryk samochodow.
          Zadna przyjemnosc.

          • 11 6

          • Mówimy o dwóch różnych rzeczach...

            Jedna sprawa to normalny hałas emitowany przez samochody a druga sprawa to sztuczne podwyższanie tego hałasu poprzez ruszanie z piskiem czy podwyższanie obrotów, aby wszyscy zobaczyli że przyjechał burak wypasionym BMW (r. prod. 1989). Nie popadajmy w skrajność. Przede wszystkim wyeliminujmy ten hałas, a nie od razu samochody.

            • 7 3

  • Najgłośniej to jest u mnie w sypialni jak z Grażyno się nam na amory zbierze, hehehe.

    • 11 7

  • Miasto może być ciche. (2)

    Taki Czarnobyl na przykład. Jak się chce to można.

    • 9 8

    • Prypeć (1)

      Chyba chciałeś powiedzieć Prypeć...

      • 4 5

      • Czarnobyl i Prypeć to dwa różne miasta.

        W mieście Prypeć mieszkali też ludzie pracujący w Czarnobylu. Z uwagi na bliskość do Czarnobyla Prypeć też jest miastem widmo. Nie można stawiać jednak mówić, że Prypeć = Czarnobyl

        • 7 2

  • A GDZIE DALSZE DZIELNICE ? (1)

    Przejdźcie się przez karwiny Chwaszczyńską i w dół Wielkopolską i spróbujcie pogadać przez telefon jak auta jeżdżą... bardzo ciężko cokolwiek usłyszeć

    • 12 0

    • Fidel myśli,że w Gdyni są tylko dwie dzielnice, Wiczlino i Śródmieście

      • 7 1

  • Walka z hałasem !?... (3)

    a trzepnięci motocykliści jak jeździli z wybebeszonymi tłumikami tak jężdżą !!! , a gliniarze mają to głęboko w ddupie ! -wolą suszareczki , stać w krzakach albo na estakadzie Kwiatkowskiego i dłubać w nosie ! , w takich Niemczech , nie do pomyślenia ! . Ale widać tu pewnie nie chodzi o logike tylko o wydojenie kasy ,jak z ekranami przez las na obwodnicy !.

    • 34 2

    • Co robi straż miejska??? (2)

      • 8 0

      • (1)

        lapie rowerzystow i babcie sprzedajace gacie.

        • 9 0

        • Święte krowy na rowerach

          powinny być łapane. A babcie sprzedające gacie też. Jak to wygląda (np. na dworcu)

          • 2 2

  • Rany 7.20 a oni tlukom tymi śmietnikami spać nie idzie.?! (1)

    • 18 0

    • 7.20 to luz

      w zeszłym roku zaczynali o 5:40 :)

      • 3 0

  • (2)

    Najgłośniej jest koło lotniska!

    • 13 1

    • Fajne, to lubię

      • 5 1

    • To "oczywista oczywistość"

      A ludzie i tak się tam budują ...

      by potem narzekać ...

      • 1 2

  • W nocy Riwiera hałasuje (1)

    Wieczorem galeria Riwiera przekracza normy hałasu, jej wentylatory przeszkadzają nawet kilometr dalej na Wzgórzu Maksymiliana. SKM tak nie słychać jak te wentylatory.

    • 26 0

    • To jest poważny problem. Warto sprawdzić tu poziom hałasu

      • 10 0

  • jaki ma to sens? (2)

    ...Jeżeli niemal co noc po mieście jeżdżą "zamiatarki" SANIPORU robiąc ogromny hałas. Mieszkam na 10 piętrze wieżowca w Chyloni i słyszę to coś jak hałasuje w całej Cisowej, części Chyloni, na Hutniczej itd.
    Nie wyobrażam sobie co muszą słyszeć mieszkańcy na niskich piętrach. Żeby jeszcze był jakkolwiek efekt ich pracy. A w zasadzie zgarniają piach spod krawężników na środek jezdni. Pocieszam się tym, że niebawem zamilkną, akurat wtedy gdy będą potrzebne. Jak spadają liście i zalegają na jezdni wówczas "zamiatarki" stoją w bazie... i panuje błoga cisza

    • 23 0

    • I tak źle i tak niedobrze

      w innym wypadku bylby tutaj wylew zalu ze ulice sa brudne od piachu.
      To jest miasto i pewnych uciazliwosci sie nie pozbedzie.

      • 2 3

    • a już myślałem....

      że tylko mi się wydaje że na Cisowej "zamiatarki" maltretują mieszkańców swoim absurdalnym buczeniem, hałasem...

      • 1 0

  • Tempo 30 (3)

    Głównym źródłem hałasu w mieście są samochody. Hałas rośnie do kwadratu prędkości. Obniżenie dopuszczalnej prędkości do 30 kmh w granicach miasta dałoby masywną poprawę sytuacji. Prawdopodobnie byłoby o jakieś 3/4 ciszej, spokojniej i zdrowiej. Średnia prędkość samochodu w mieście i tak nie przekracza ok 30 kmh.

    Warto badać nie tylko strefy hałasu ale też strefy ciszy. Warto wyznaczyć w mieście obszary ochrony przed hałasem, np okolice parków, terenów nadmorskich, gdzie byłyby szczególne obostrzenia. A to wszystko po to, aby były w mieście strefy, gdzie można od hałasu wypocząć bez konieczności wyjazdu na wieś. No właśnie wyjazdu, czyli kolejnego generowania hałasu.

    • 13 18

    • Wypowiedź wewnętrznie sprzeczna!

      Skoro średnia prędkość pojazdów w mieście nie przekracza 30 km/h to co zmieni wprowadzenie strefy tempo 30? Krótko mówiąc - sam stwierdziłeś że tą strefę już mamy

      • 10 3

    • Hałas generują ci, którzy nie przestrzegają 50

      więc ograniczanie do 30 nic nie da, uprzykrzy życie tym, którzy szanują przepisy, motory na obcych rejestracjach (tak jak dzisiejszy szaleniec na włoskich blachach) będą miały to gdzieś

      • 1 4

    • spaliny

      Poza tym,chyba czym mniejsza prędkość tym więcej spalin. Problem to po prostu ilość samochodów i dróg.Na północne dzielnice Gdyni mamy jedną drogę.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane