• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia oszczędza, ale trolejbusy bez szelek niezagrożone

Patryk Szczerba
13 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy wyposażone w baterie litowo-jonowe jeżdżą od kilkunastu dni po Gdyni. W maju rozpoczną regularne testy. Trolejbusy wyposażone w baterie litowo-jonowe jeżdżą od kilkunastu dni po Gdyni. W maju rozpoczną regularne testy.

Potrzebna jest pętla na końcu osiedla, aby trolejbusy wjechały na Fikakowo. Jednak żeby linia mogła funkcjonować, konieczne są też zakupy. Oprócz testowanych dwóch pojazdów, potrzeba jeszcze co najmniej trzech kolejnych. Pieniędzy, mimo ostatnich cięć w gdyńskiej komunikacji, ma wystarczyć.



Czy obawiasz się kolejnych ograniczeń finansowania komunikacji miejskiej w Gdyni?

Przedstawiciele ZKM Gdynia o uruchomieniu regularnych kursów mówią jako o coraz mniej odległej przyszłości. Wiadomo, że pojazdy mają wykorzystywać nową technologię, dzięki której możliwa będzie jazda nawet 15 kilometrów bez sieci trakcyjnej. Będą się podłączały do sieci dzięki montażowi tzw. daszków, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.

Dwa egzemplarze kosztujące po 1,55 mln zł każdy rozpoczną testy w maju, wjeżdżając na Skwer Kościuszki, obsługując linię 21, a przy okazji rozwożąc do końca września pasażerów na koniec al. Jana Pawła II. Koszt testów to blisko 24 tys. zł. Są finansowane z funduszy w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo.

Mniej oficjalne testy trwają od kilku tygodni. Trolejbusy zdołały dojechać od pętli Reja w Sopocie do Oliwy, czy w okolice będącego na ukończeniu Muzeum Emigracji. Docelowo nie mają być bowiem atrakcją turystyczną, tylko być wykorzystywane w regularnej eksploatacji - na początek, by rozwieźć pasażerów na Fikakowie. By połączenie mogło zostać uruchomione, konieczne są jednak inwestycje.

Gdy okazało się, że w budżecie ZKM ubędzie 3 mln zł przekazywanych od miasta, coraz więcej pasażerów zaczęło się obawiać, że zabraknie na nie środków.

- Uruchomienie połączenia uwarunkowane jest m.in. wybudowaniem pętli na końcu osiedla. Obecnie w wydziale architektury zostały złożone dokumenty w celu uzyskania pozwolenia na budowę. Oprócz pomyślnych testów, konieczny jest także zakup kolejnych dwóch pojazdów, które mogłyby obsługiwać połączenie. Wprowadzone oszczędności nie będą rzutowały na plany nowych połączeń - zapewnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Nowe trolejbusy (2 plus 1 rezerwowy) mogłyby trafić do Gdyni w 2016 roku. Niewykluczone, że do ich zakupu nie będą konieczne środki z Unii Europejskiej, choć odpowiadający za gdyńską komunikację nie ukrywają, że na dofinansowanie liczą. Kwestią otwartą pozostaje wciąż, jak trolejbusy będą jeździły po osiedlu.

Czytaj też: Nowa era trolejbusów w Gdyni

Najbardziej prawdopodobny wariant to budowa sieci trakcyjnej w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni do wysokości marketu Merkus zobacz na mapie Gdyni. Rozwiązanie ma umożliwić łatwiejszy wjazd oraz możliwość oddawania energii do sieci trakcyjnej podczas zjazdu. Na pewno słupy trakcyjne nie pojawią się wśród zabudowań, bowiem musiałyby stanąć praktycznie przy balkonach.

- Decyzję, w jakim zakresie nowa trasa trolejbusowa będzie obsługiwana na bateriach, a do którego miejsca na osiedlu konieczne będą słupy trakcyjne, podejmą władze miasta po uzyskaniu informacji od Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej o wynikach testów baterii litowo-jonowych w dwóch pierwszych tego typu trolejbusach - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (117) 6 zablokowanych

  • Bilety

    ZKM ma swój bilet
    SKM swój bilet
    ZTM Gdańsk ma swój
    PKM będzie miało swój

    Dlaczego tak jest? Dlatego, że społeczeństwo ma biednieć a nie się bogacić. Cięcie lub zmniejszanie połączeń ma na celu zmuszenie nas do korzystania ze wszystkich dostępnych środków komunikacji miejskiej. Co za tym idzie większych wpływów do budżetu miast/państwa. Wszystkie zakłady komunikacji miejskiej należą do państwa a w budżetówce praca i płaca musi być. Przykładem może być likwidacja lub skrócenie kilku linii autobusowych, które będą jedynie dowozić do węzłów PKM. Brak alternatywy stwarza konieczności np. ZTM + PKM a nie sam ZTM. Niedługo dojdzie zakaz wjazdu samochodów które mają ponad 10 lat do centrów miast i wtedy zostaje już tylko komunikacja miejska. Więc nawet jak komuś bardziej opłaca jechać autem może mu to zostać odebrane. Do tego coraz więcej osób pracuje za pensje 1400-1500 zł i przynajmniej 200 zł z pensji idzie na bilet. A może być tego więcej. Różni przewoźnicy, różne stawki, wymuszanie z korzystania przynajmniej kilku gałęzi komunikacji miejskiej.

    • 9 0

  • Kaszub

    A JA NIE GŁOSUJĘ NA BRONISŁAWA KOMOROWSKIEGO TYLKO NA PREZYDENTA LEPSZEGO!

    • 2 0

  • Dajcie już spokój z tymi trolami!!!

    Fikaki nie chcą, więc niech się walą!!! 70% tego osiedla ma swoje samochody, więc mają wyje*ane w trajtki! A tak poza tym to zwiększenie częstotliwości zwykłego autobusu by wystarczyło!

    • 6 1

  • Na Fikakowie to jyz ostatnie trawniki zabudowali domamo

    Wiec ciekawe, gdzie niby ma być pętla dla autobusów????

    • 2 0

  • Jak taki Elektrobus stanie gdzies w polu gdzie

    nie ma zasilaqnia to beda jaja bo pasazerowie musza siedziec w nim az ktos/cos doladuje akumulatory.

    • 0 0

  • Trolejbusy tak tramwaje nie (1)

    No i co zwolennicy tramwajów? Ten Wasz szynobus nie dość, że 6 krotny droższy to nie zajedzie tam gdzie trolejbus, po co są w mieście tramwaje?

    • 1 3

    • Bo nie stoją w korkach jak trolejbusy i maja większe zdolności przewozowe przy tej samej częstotliwości kursowania. SKM też nie pojedzie wszędzie tam gdzie trolejbus czy autobus, rozumiem że jesteś za tym, aby zlikwidować SKM i zwinąć tory?

      • 2 0

  • Następny wiceprezydent w zarządzie miejskiej spółki przewozowej

    i następne ćwierć miliona rocznie (dodatków nie licząc) pójdzie w ten sposób do kieszeni lokalnego polityka.

    Czy jest jakaś szansa, że w następnych wyborach samorządowych w Gdyni startować będzie R.Biedroń? Czas przeczyścić tę stajnię Augiasza.

    • 0 0

  • Super! a słoiki z Fikakowa wypad!

    Nie mogę się doczekać trolejbusów na Gryfa Pomorskiego :) Pozdro dla fanów pojazdów komunikacji miejskiej, a szczególnie naszych kochanych trolejbusów!

    • 2 0

  • Trolejbus ładuje baterie podczas jazdy!

    Trolejbusy będą ładować baterie podczas jazdy gdy będą podłączone do trakcji!
    Jest to świetne rozwiązanie i może tak jeździć i jeździć, a autobus elektryczny nie. Trolejbus potrafi magazynować i zwracać prąd podczas jazdy pod trakcją, autobus elektryczny nie. Trolejbus może odpiąć się od trakcji, pojechać inną trasą, a tramwaj nie. Gdynia jak Szwajcaria i Austria, tam od dawna inwestuje się w trolejbusy, bo tam znają wszystkie inne zalety pojazdu. Trolejbus jest cichy, ekologiczny, świetnie radzi sobie ze wzniesieniami i dużymi różnicami terenu, ma b.dobre przyspieszenie. Nowe trolejbusy jeżdżą bardzo cicho, b.płynnie i nie szarpią.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane