• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: parking podziemny na 140 aut prawie gotowy

Patryk Szczerba
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W podziemnym parkingu pod pl. Dworcowym w Chyloni trwają prace wykończeniowe.
  • W podziemnym parkingu pod pl. Dworcowym w Chyloni trwają prace wykończeniowe.
  • W podziemnym parkingu pod pl. Dworcowym w Chyloni trwają prace wykończeniowe.
  • W podziemnym parkingu pod pl. Dworcowym w Chyloni trwają prace wykończeniowe.
  • W podziemnym parkingu pod pl. Dworcowym w Chyloni trwają prace wykończeniowe.
  • W podziemnym parkingu pod pl. Dworcowym w Chyloni trwają prace wykończeniowe.
  • W podziemnym parkingu pod pl. Dworcowym w Chyloni trwają prace wykończeniowe.
  • Budowa wjazdu na parking podziemny.

Kończą się prace na pl. Dworcowym w ChyloniMapka. Powstaje tam węzeł przesiadkowy, którego głównym elementem będzie podziemny parking. W hali o powierzchni prawie 3,6 tys. m kw. zmieści się 140 samochodów i 24 rowery. Cała inwestycja ma być gotowa w II półroczu 2021 roku.



Czy podziemny parking w Chyloni będzie cieszył się popularnością?

Przypomnijmy: w założeniu metamorfoza pl. Dworcowego ma zachęcić mieszkańców do przesiadki z aut do pociągów SKM oraz Polregio.

Prace toczą się od końca 2019 r. Pochłoną 45,8 mln zł, a wykonawcą jest konsorcjum Roverpol - Rover Infraestructuras.

Większość finansuje Unia Europejska.

Wiadomo, że w okolicy powstaną mieszkania, na co w październiku zgodzili się gdyńscy radni.

Węzeł Chylonia - co się zmieni?

  • zostanie przebudowany plac Dworcowy,
  • pojawi się nowa trakcja trolejbusowa,
  • rowerzyści zyskają drogę wzdłuż ul. Kartuskiej,
  • stanie zespół toalet publicznych, nowe oświetlenie i monitoring,
  • powstanie parking podziemny.

Parking podziemny w Chyloni jak podziemia Muzeum II WŚ



W ramach kontraktu firma Soletanche Polska zrealizowała ściany szczelinowe o obwodzie 255 metrów wraz z rozparciem w postaci tymczasowych rozpór stalowych.

Tę samą technologię wykorzystano m.in. przy realizacji podziemnej części Muzeum II Wojny Światowej czy parkingów podziemnych pod biurowcami kompleksu Olivia Business Centre.

  • Głębienie ścian szczelinowych.
  • Głębienie ścian szczelinowych.
- Pierwszym etapem wykonania prac była realizacja tzw. murków prowadzących, które wyznaczają osie ścian szczelinowych, następnym etapem było głębienie szczeliny przy wykorzystaniu specjalnego chwytaka oraz zawiesiny bentonitowej, która na czas głębienia i zbrojenia szczeliny zapobiega osuwaniu się gruntu do wnętrza - opowiada Krzysztof Tomczak, kierownik robót z ramienia Soletanche Polska. - Kolejnym etapem był montaż szkieletów zbrojeniowych. Ostatnim etapem realizacji sekcji ściany szczelinowej jest jej zabetonowanie. W takiej sekwencji prac sekcja po sekcji powstawały ściany przyszłego parkingu podziemnego. Na tym kontrakcie wykonaliśmy 41 sekcji.

Parking kiss & ride na pl. Dworcowym



Podziemna hala parkingowa ma powierzchnię prawie 3,6 tys. m kw. i mieści 140 miejsc postojowych dla samochodów oraz 24 dla rowerów.

Na samy placu zrealizowano również miejsca parkingowe na krótki postój, tzw. kiss & ride, które głównie mają służyć kierowcom podwożącym swoich pasażerów na dworzec.

Nie zabraknie miejsc przeznaczonych na postój dla taksówek, a rowerzyści otrzymają do dyspozycji wiatę.

  • Wiata rowerowa.
  • Przejście na peron.
Wiadomo już, że nie będzie większych zmian w organizacji ruchu na pl. Dworcowym poza koniecznością stworzenia wjazdu na podziemny parking.

- Dostęp do parkingu będzie odbywał się przez wjazd na plac Dworcowy od strony ul. Kartuskiej, a wyjazd, tak jak obowiązywało przed rozpoczęciem naszych robót, odbywał się będzie za budynkiem poczty. W ten sposób zarówno rowerzyści, jak i kierowcy będą mogli dostawać się do wykonanego parkingu podziemnego - wyjaśnia Szymon Zygmański, kierownik budowy z firmy Roverpol.

Węzeł Chylonia: co jeszcze do wykonania?



Do wykonania zostały prace związane z realizacją nawierzchni drogowej trakcji trolejbusowej, toalet publicznych oraz montażu elementów małej architektury, a także wykonanie docelowej organizacji ruchu.

Cała inwestycja ma być gotowa w II półroczu 2021 r.

Prace na placu Dworcowym. Film z marca

Opinie (247) ponad 10 zablokowanych

  • I ktoś będzie jeszcze narzekał ze się parkingów w Gdyni nie buduje? (26)

    Tyle narzekania ze się zabiera miejsce parkingowe, a tu proszę.

    Podkreślam ze za pare lat musi być tak jak w miastach na zachodzie!
    W centrum tylko elektryczne, taksówki, służby i dostawy 6.00-9.00!

    • 32 97

    • (4)

      Zabiera się po kilka tysięcy miejsc, a buduje nowy parking na 140 aut. :D Typowa Gdynia jest typowa.

      • 22 10

      • i dobrze (2)

        za dużo przestrzeni marnowane jest na park dla gratów

        • 7 21

        • nie chwal się że cię nie stać na auto... (1)

          • 10 5

          • Stać na samochód dziś każdego

            Po jękach pod każdym artykułem widać dobitnie, że nie każdego stać jednak na jego utrzymanie...

            • 10 9

      • Wskaż te kilka tysięcy miejsc, fantasto

        • 7 6

    • ? (5)

      Nie bardzo wiadomo jak parking w Chyloni zrekompensuje brak miejsc parkingowych w centrum.

      • 18 8

      • w taki, że nie będziesz pudłem pchał się do centrum (4)

        • 9 22

        • no...ja już wogóle nie pcham się do centrum (2)

          • 16 2

          • to Twój problem, koleś (1)

            • 0 6

            • to nie mój problem a "centrum"

              bo nie ma nic do zaoferowania.
              Więc pretendowanie do uprzywilejowanej pozycji jest zupełnie nieuzasadnione.
              A życie w "kurnikach" typu "Witawa" to życie brojlera.

              • 5 0

        • nie chwal sie brakiem siana na auto

          • 8 9

    • (7)

      Nie prawda. Wiele niemieckich miast ma parkowanie za darmo przez pierwsze pół godziny. Oczywiście nie wszędzie. Poza tym są pietrowe parkingi(zautomatyzowane) przyklejone do ścian budynków. Owszem za kase. Nie wiem skąd te wieści że na zachodzie się likwiduje parkingi. W Gdyni zlikwidowano już trzy a to nie koniec.

      • 18 3

      • Oczywiście, że się likwiduje (4)

        A tam, gdzie się nie zlikwidowało, ustala się stawiki za parkowanie wielokrotnie wyższe od naszych. Każdy, kto choć trochę jeździ po Europie, wie to z własnego doświadczenia.

        Masz pierwszy przykład z brzegu:
        https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/amsterdam-likwiduje-ok-10-tys-miejsc-parkingowych-61430.html

        • 6 8

        • Jest jednak kilka ale: (3)

          1. Amsterdam jest na płaskim terenie
          2. Duża cześć transportu, jeżeli nie większa to rower.
          3. Świetny transport publiczny - szczególnie koleje dojazdowe.
          4. Klimat dogodniejszy do jazdy cały rok rowerem - brak srogich zim
          5. Rozwija sie wciąż parkingi podziemne w zamian za miejsca naziemne.

          W Gdyni natomiast wyłącznie się likwiduje w zamian nic nie oferując.

          • 9 4

          • no właśnie: jajko czy kura było pierwsze? Dlaczego nie napisałeś o roli ruchu pieszych w Amsterdamie? (1)

            od kilkudziesięciu lat w dobrze zarządzanych miastach przywiązuje się większą wagę do poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów niż do tworzenia udogodnień do parkowania samochodów. Dzięki uwalnianiu coraz większych obszarów centrów miast od jeżdżących i parkujących samochodów (nie głównie ani nie wyłącznie przez budowę podziemnych parkingów; głównie przez uwalnianie kolejnych ulic i placów w centrach miast od jeżdżących i parkujących samochodów następuje zwiększenie popularności poruszania się po mieście pieszo lub rowerem. Wiele bałamutnych tez powyższego wpisu nie nadaje się do polemiki.

            • 0 2

            • "dobrze zarządzanych miastach przywiązuje się większą wagę do poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych"

              Bo dla samochodów już zrobiono.

              I dobrze postawione pytanie - jajo czy kura...
              Bo w Gdyni to jedynie jaja... z mieszkańców.

              • 2 0

          • Zimy w Trójmieście sroższe od amsterdamskich ?

            Bzdury pleciesz.

            • 1 3

      • W wielu miastach Europy zachodniej likwiduje się sukcesywnie tysiące miejsc do parkowania

        w Kopenhadze już w 1968 roku rozpoczął się proces śmiałego uwalniania kolejnych ulic i placów od parkujących i jeżdżących samochodów. Równolegle w wielu miastach Europy likwiduje się estakady i inne pseudobezkolizyjne rozwiązania drogowe. W ten sposób miasta te bardzo szybko podnoszą swoje miejsce w rankingach jakości życia miejskiego.

        • 1 1

      • Mają też pomysł na brak gratów w centrum.

        Wjazd do miasta tylko dla pojazdów z normą euro 5 lub wyższa, lub wykupienie winiety. W ten sam sposób trójmiasto mogłoby się pozbyć korków, smrodu i hałasu jednym prostym posunięciem. Na początku byłby krzyk i lament, taki sam jak teraz na temat korków i brak miejsc parkingowych, ale po czasie ludzie by się przyzwyczaili. I takie parkingi jak ten miałyby wzięcie.

        • 0 3

    • podkreślam, że to czyste brednie, bo większość miast na zachodzie (1)

      buduje parkingi również w centrach miast

      • 7 4

      • dobrze zarządzane miasta na tzw. Zachodzie raczej likwiduje parkingi wielopoziomowe w centrach miast

        wielopoziomowy podziemny parking w centrum Paryża został przekształcony w centrum hodowli pieczarek.

        • 0 3

    • No i podpalane samochody

      Full bezdomnych, pełni śmieci.

      I obraz np. Paryża będzie idealny.

      • 6 3

    • w jakich miastach i na zachodzie czego? Czegoś ty sie nałykał? (2)

      wszystkie duże i średnie miasta w Europie przygotowały się do nieuchronnego zindywidualizowania środków transportu, a jednym z nich sa właśnie samochody i to nie tylko elektryczne, ale przede wszystkim póki co spalinowe.
      Przestancie bredzić te dyrdymały z drugiej połowy lat 90ych....
      Pandemia tylko przyspieszyła proces, liczba nowych samochodów rośnie lawinowo na świecie, w Europie i w PL.
      Trzeba się do tego przygotować, a nie bredzić

      • 6 3

      • na terenach wiejskich może i liczba samochodów rośnie

        W centrach miast indywidualne środki transportu to w coraz większym stopniu ruch pieszych i rowerzystów oraz użytkowników UTO (urządzeń transportu osobistego takich jak hulajnogi etc.) Coraz większe obszary centrów miast uwalniane są od jeżdżących i parkujących samochodów od kilkudziesięciu lat coraz śmielej.

        • 1 3

      • Bredzisz koleś na temat powrotu do

        spalinowej motoryzacji indywidualnej na Zachodzie.

        • 1 3

    • Może jakieś przykłady??

      Może jakieś przykłady takich rozwiązań mieszkam w NL od kilku dobrych lat i nie spotkałem się nigdzie z podanymi przez Panią faktami.

      • 4 1

  • Urbanista Jan Gehl powiedział: (1)

    Chcesz mieć korki, buduj parkingi. Więcej miejsc parkingowych powoduje, że więcej ludzi przesiada się na auta, ponieważ jest większa szansa na miejsce parkingowe. Tymczasem w Oslo zlikwidowano ruch aut w centrum praktycznie do zera przez całkowitą likwidację miejsc parkingowych.

    • 4 12

    • super dziewięciu wspaniałych stawiających dislajki nie przyjmując prostych faktów do wiadomości

      samochodoza zaawansowana

      • 1 1

  • fuszerka za fuszerką (2)

    nie mam już stojącej wody naprzeciw kas po lekkim opadzie?? nie wiem kto odbieral tę budowę, ale powiem krótko żęnadą budowalana

    • 5 1

    • A czy jest płaczku napisane, że parking został odebrany i oddany do użytku? (1)

      Budowa jeszcze trwa.

      • 1 1

      • i co tam zmienią?

        skoro to najniższe miejsce, a wszędzie zabetonowane?
        gdyby tam był odpływ do kolektora to woda by nie stała, ale może wykonawca zakłada, że deszczów nie będzie

        • 1 1

  • 24 rowery!? Dwadzieścia cztery rowery????

    • 6 1

  • A co z parkingiem w Centrum?

    Bardzo dobra inicjatywa. Nadal jednak pozostaje nierozwiązany problem parkingów podziemnych lub wielopoziomowych w Centrum.

    • 7 1

  • Brawo p.Horała, a jednak coś w porozumieniu z PKP w Chyloni drgnęło

    i to b. pozytywnie tak potrzebnej inwestycji dla wygody mieszkańców i osób dojeżdżających. Pozostaje ciągle do wykonania - tak buńczucznie zapowiadana przed wyborami do parlamentu; Trasa Czerwona i OPAT.

    • 4 3

  • a szerokość miejsc parkingowych?

    Czy tutaj też szerokość miejsca parkingowego wymierzona na wielkość auta typu Deawoo Tico?

    • 5 3

  • A dlaczego nie w Wejherowie ? Tam też przystanek skm

    .

    • 2 0

  • ile będzie kosztował parking?

    no bo chyba nie za darmo..

    • 2 0

  • Czyli parkujemy samochod w Chyloni i idziemy na spacer na Skwer i Bulwar....

    Jest to jakieś rozwiązanie. .....

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane