• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: duży parking w Gdyni można zbudować taniej

Patryk Szczerba
20 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat. Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat.

- Jeśli prezydent Wojciech Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej - apelują przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne w odpowiedzi na informację o proponowanych cenach za budowę parkingu pod parkiem CentralnymMapka. I przypominają swoją propozycję sprzed lat.



Co sądzisz o propozycji budowy parkingu kubaturowego w centrum Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Zostały otwarte koperty z ofertami na realizację III etapu parku Centralnego w Gdyni.
  2. Budowa zakładająca m.in. powstanie parkingu podziemnego na 270 aut będzie kosztować od 63 do 67 mln zł.
  3. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym przez Gdynię budżecie - 70 mln zł na budowę III etapu.

Teraz trwa ich analiza, ale suma już zdążyła wzbudzić sporo emocji wśród mieszkańców. Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają, że przed laty proponowali, by stworzyć parking nad pętlą przy węźle Franciszki Cegielskiej.

Parkingi w Gdyni



Miasto Wspólne: większość z kwoty 63 mln zł na parking



- Koordynująca rozbudowę parku Centralnego Agencja Rozwoju Gdyni otworzyła oferty na realizację III etapu parku. Najtańsza ma wartość 63 mln zł. W 2017 r., gdy prezydent Szczurek ogłaszał pomysł przebudowy parku, wszystkie jej etapy miały kosztować 35 mln zł, a sam parking podziemny na 270 aut - 20 mln z tej sumy - przypomina Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że z tej kwoty tylko 20-30 proc. pójdzie na sam park, reszta - na budowę parkingu podziemnego pod nim. Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.

Przypomina, że na koniec tego roku, w przypadku pełnej realizacji budżetu, Gdynia będzie zadłużona na ponad 1 mld zł.

Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.
- W kontekście wysokiego zadłużenia miasta to inwestycja, na którą dziś nas nie stać. Dlatego jeśli prezydent Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej. Cztery lata temu proponowaliśmy budowę parkingu kubaturowego 400 metrów dalej od drzwi urzędu miastaMapka. Wtedy nasz pomysł został uznany przez miejskich urzędników za zły, ale niedawno samo miasto zaczęło go rozważać, tyle że nie jako alternatywę dla drogiego rozwiązania podziemnego, ale jako dodatkową inwestycję w partnerstwie publiczno-prywatnym - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz.

Plany budowy parkingów kubaturowych we współpracy z firmami



Gdynia ogłosiła swoje plany dotyczące budowy parkingów kubaturowych pod koniec 2021 r. W zamierzeniach są dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka.

Gdynia szuka inwestorów do budowy parkingów kubaturowych



Inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 r.

- Na razie rozmawiamy o budowie dwóch parkingów. Przewidujemy, że w przyszłości ich liczba będzie większa, ale te, które powstać mają w pierwszym rzędzie, to parkingi przy ul. Lotników i przy ul. Kieleckiej. Wybór tych lokalizacji podyktowany jest dogodnością przesiadkową takich właśnie miejsc, jak również takim wyborem terenu, aby ograniczał wjazd samochodami do Śródmieścia. Zasadniczo chcielibyśmy, aby podstawową rolę pełniły typowe parkingi park and ride, które powodują, że po całym szeroko rozumianym mieście poruszamy się transportem publicznym, ewentualnie innymi środkami mobilności, które dzisiaj zyskują na popularności, takimi jak rowery czy hulajnogi współdzielone, względnie, w ostateczności, auta współdzielone - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Parking kubaturowy tańszy niż podziemny



Na razie całość jest na etapie zamierzeń, ale społecznicy wskazują, że budowa parkingu kubaturowego na tę samą liczbę miejsc co podziemnego to koszt nawet o połowę mniejszy w przeliczeniu na jedno miejsce.

- To kilkanaście milionów złotych, których brakuje przy wielu innych inwestycjach dotyczących np. infrastruktury dla pieszych, nie wspominając o porzuconych miejskich projektach, jak lodowisko. Za zaoszczędzone pieniądze można też usprawnić przejście między obecnie oddzielonymi przez przeskalowany węzeł drogowy Działkami Leśnymi, Śródmieściem i Wzgórzem św. Maksymiliana - kończy Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • Ja to tęsknie trochę za czasami sprzed 13 lat, gdy w taką niedzielę był spokój i pusto, było więcej zieleni a nie deweloperki i betonozy, nie było elektrycznych autobusów itp. Nie było mi źle.

    • 4 1

  • Szkodliwi urzednicy chca wydac 100 mln na parking dla blachosmrodów a nie potrafia zbudowac kilka kimometrów drogi rowerowej w (7)

    Tak własnie władze miasta udaja ze twoją nowoczesne miasto ekologicznea ich działania udowadniaja ze jest odwrotnie cofaja sie .
    A te naziemne koszmarki są jeszcze gorsze !!

    • 1 6

    • A po co komu kilka kilometrów drogi rowerowej? (4)

      Tym 2% co w Gdyni niby rowerem dojeżdża?

      • 2 3

      • A ty poco sie głupotą i niewiedzą chwalisz? (1)

        • 0 4

        • Oficjalny raport ZKM Gdynia na temat mobilności mieszkańców

          Ja wiem, że jajościskom z wiedzą nie po drodze, ale ona naprawdę jest dostępna na wyciągnięcie ręki.

          • 2 1

      • po to, by 50% przejazdów realizowanych w mieście samochodami na odległość mniejszą niż 3 - 5 km (1)

        zostało zamienionych na przejazdy rowerem lub kombinacją rower+ SKM + spacer pieszy.

        • 0 1

        • Nikt ci spacerów nie broni

          Możesz nimi nawet realizować przejazdy na odległość 30-50 km.

          • 0 0

    • Dla 2 rowerzystów dziennie ? Trzeba się zajmować tym co jest potrzebne, a nie jakimś maginesem. (1)

      • 2 1

      • w dobrze zarządzanych miastach udział podróży realizowanych rowerem sięga powyżej 15% ogółu

        nawet w miastach położonych pod kołem podbiegunowym.

        • 0 0

  • Urzędnicy muszą gdzieś parkować (1)

    Pod pakiem centralnym blisko urzedu dogodne miejsca parkingowe dla urzędników. Im po prostu się należy.

    • 1 1

    • Własnie urzednicy powinni dawac przykład i miec zakaz przyjazdu do pracy blachosmrodami!

      Maja promowac komunikacje miejska i rowery

      • 2 1

  • Aktywiści nie przestają mnie zadziwiać... (1)

    Nie wiem na jakiej planecie żyje aktywista Piesiewicz, ale "przeskalowany węzeł drogowy na Wzgórzu" to jest chyba w jego snach tylko?
    Nie wiem co prawda jak aktywista definiuje przeskalowanie, ale przypuszczam, że chodzi o każdy element infrastruktury, który nie jest wąską koleiną dla wielocypeda.
    Nie wiem tylko dlaczego taki aktywista nie przeniesie się w wyludnione regiony wschodniej Polski gdzie na pewno efektów przeskalowania infrastruktury drogowej nie doświadczy a za oknem będą mu ptaszki ćwierkać.

    • 7 2

    • Najbardziej przeskalowana rzecz na świecie

      To czaszka typowego raktywisty miejskiego. Po co taka duża puszka, żeby się w niej telepał mały orzeszek?

      • 2 2

  • Straszydła.

    Przecież Sea Towers to kompletne straszydło więc co za problem z parkingami kubaturowymi. Nie musza byc owalne i kwestia doboru okładziny zewnetrznej. Mogliby to posadowic na boisku Mosir, które i tak jest niewykorzystane.

    • 5 2

  • Koordynująca rozbudowę parku Centralnego Agencja Rozwoju Gdyni otworzyła oferty na realizację III etapu parku.

    Na stronie UM w BIPie są oświadczenia majątkowe, z których łatwo wyczytać źródła dochodu. Warto ściągnąć np z-cy prezyd i dyrektora UM i połączyć kropki dlaczego akurat ta firma koordynuje większość inwestycji. Pozdrawiam i życzę miłej lektury

    • 1 1

  • Dzis rano (2)

    jak na złość nie widziałem ani jednego rowerzysty a jakoś do pracy trzeba dojechac.

    • 8 2

    • Świetna, rowerowa pogoda

      Licznik rowerowy pewnie nabił pięć tysięcy jajościsków na godzinę.

      • 4 3

    • Bo masz klapki na oczach

      • 1 4

  • Brakuje odpowiedzi .... ważniejsze są inne inwestycje niż parking!!!

    Na marginesie, nie zapomnijcie, że ten parking będzie płatny!

    • 5 0

  • AB to jego kumpel. Robi to po układzie dla dewelopera

    • 2 1

  • Drogi rowerowe też można budować taniej. Woonerfów można nie budować wcale. Pomnik na skwerze za 3 mln też nie był potrzebny.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane