• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia sie nie rozwija za Samorządności szczurka

    Popatrzcie na Gdańsk. Ja już całe szczęście wprowadziłem się z tego upadającego miasta zwanego Gdynią A mieszkańcom życzę dalszych głosowań w wyborach na Samorządność i szczurka. Powodzenia

    • 9 0

  • A czy pomyślano o likwidacji mordowni NowyHarem i Tabula Rasa przy ulicy 3 Maja?

    Mamy dość cotygodniowych interwencji policji.

    • 2 0

  • a co na to BA Inwestor

    • 4 0

  • Nowa zieleń -tak - reszta to de###lizm.

    • 1 0

  • Inwestycja niby dobra

    Ale kiedyś był plan żeby ul. Świętojańska jeździły tylko trajtki, i tak ją zwezyli ze ledwo można przejechać, Władysława IV też się czasem korkuje mimo że jezdnia 3 pasmowa wydawać tyle kasy... Może i będzie lepiej ale z podwyżka opłat za parkowanie lekka przesada

    • 0 0

  • drogi

    a kiedy coś zrobciie z janka wisniewskiego??

    • 2 0

  • Śródmieście (1)

    Tu chodzi o kasę ! Podwyżka parkowania to wyrwanie kasy kierowcy. Daliście 500 plus i podwoiła się ilość aut. Sama znam kilka osób,które wzięły auta pod plus pięćset.,mają gwarancję do osiemnastu lat dodatkowego ,,kieszonkowego ,, na dzieci to żyją pełną gębą. Ja nie pochwalam podwyżki za parkowanie, z obowiązku opłat powinni być zwolnieni mieszkańcy,niech płacą turyści. To moje zdanie,tylko nikt tego nie czyta l

    • 3 2

    • Oj czyta. A co jeśli przy braku opłat dla mieszkańców sąsiad postanowi kolekcjonować zabytkowe polonezy i trzymać je pod domem? Na przykład 10 sztuk? Albo 25? Co wtedy?

      • 0 0

  • Zielen w centrum

    Trzeba było nie zabudowy tyłu placów w centrum Gdyni. Urzędnicy stwierdzili że ze skwerow nie ma dochodów do kasy miasta a teraz szukają miejsca gdzie mają nasadzic drzewka. Jak tak dalej pójdzie to staną znaki zakazu wjazdu do centrum

    • 5 1

  • Opłaty

    Stoję na parkingo i pytam się kierowców co myślą o podniesieniu opłaty z parlowanie do 5 zł za godzinę. Noe przytoczę odpowiedzi bo nie przejdą. Pomyśleliści ż w centrum ludzie pracują aieszkają w talim zad*piu że jedynym rozwiązaniem jest samochód!!!! Rowerzyści i piesi nie płacą podatku drogowego wliczonego do paliwa!!!! Dlaczego nia darmowych parkingów podziemnych czy piętrowych dlaczegoiasto żeruje tylko na kierowcach!!!!!

    • 3 0

  • Będzie to najgorsza zmiana

    Kiedyś ulica Świętojańska tętniła życiem bylo gdzie zaparkować i gdzie zrobić zakupy. Po remoncie z roku na rok jest coraz gorzej. Same banki , knajpy i markowe sklepy. Obecnie nic ciekawego.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane