• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Rewolucja w Śródmieściu Gdyni się uda

    jeśli włodarze tego pięknego skądinąd miasta pomyślą poważnie o mieszkańcach jego północnych dzielnic i poważnie rozważą budowę zwodzonej kładki pieszo rowerowej łączącej ulicę Admirała Wagi na Oksywiu z placem Gombrowicza i następnie atrakcyjnej trasy rowerowej do placu Kaszubskiego.

    • 2 0

  • Po komentarzach negatywnych wnioskuję że Gdynianie to takie dziki plemię żyjące jeszcze w epoce kamienia łupanego :D (2)

    • 2 8

    • Ja też dziwię się poziomowi agresji pod tym artykułem (1)

      i w związku z tym mam poważne wątpliwości czy to piszą gdynianie czy raczej w większości jakieś trolle spoza Gdyni. Jaj jestem gdynianinem i cieszę się z proponowanych zmian, które sprawią, że miasto będzie bardziej dla ludzi. Ale też nie opluwam ludzi, którzy woleliby zachować status quo i rozumiem problemy mieszkańców północy Gdyni.

      • 1 4

      • Ależ to Gdynianie. Po prostu taki mamy poziom w społeczeństwie.

        • 0 2

  • Więcej Zieleni!

    A gdzie są niegdyś zielone:
    Skwerek Kwiatkowskiego ?
    Skwerek przy pomniku Harcerzy ?
    Parczek w kwartale Armii Krajowej, Władysława IV, Obrońców Wybrzeża?
    i wiele innych miejsc gdzie wycięto drzewa by wybudować budynki.
    Obłuda!

    • 11 1

  • (2)

    Beznadziejny pomysły. Co wy macie za problem z samochodami? Najpierw zamykanie, zwężanie ulic, ograniczanie ruchu a później okrzyki, ze korki i problemy z parkowaniem i samochodami wszędzie.

    Gdzie parkingi wielopoziomowe? (np przy dworcu), gdzie rozwiązania ułatwiające dojazd i poruszanie się po centrum, albo takie drogi, które spowodują, ze nie będzie trzeba przez śródmieście jeździć.

    A najgorsze jest wielbienie rowerzystów. Tworzy się drogie i bezsensowne rozwiązanie dla małej grupy społecznej, która korzysta z tego tylko przez parę miesięcy w roku. W wakacje przy zalewie turystów i tak na rowerze nie da się jeździć po mieście, nie ma miejsc gdzie można bezpiecznie rower zostawić. Hasła piękne, ale kompletnie nie przemyślane i pozbawione ergonomii.
    Czas przestać głosować na władzę, która wspiera takie rozwiązania.

    • 8 3

    • Oj Krzysiu Krzysiu (1)

      Miasto Twoim zdaniem powinno inwestować w zwiększanie przepustowości ulic, poszerzanie ich, jeszcze większa betonizacja? W imię czego? Tego aby więcej Kowalskich mogło wozić swój tyłek? Centrum powinno mieć ograniczoną strefę ruchu samochodowego! Jest to na pewno z korzyścią dla środowiska i zdrowia mieszkańców (rowerzystów wcale nie jest tak mało!).

      • 0 2

      • W imię komfortu życia. Zwiększona przepustowość pomoże też komunikacji miejskiej o czym wiele osób zapomina. Zdrowie mieszkańców? Proszę bardzo sprawdźmy czym pali się w piecach w Gdyni. Może zerknijmy też skąd bierzemy prąd? Gdzie lądują śmieci? Dlaczego staracie się na siłę w centrum robić pseudo tereny zielone (w betonowych donicach..) zamiast walczyć o te tereny zielone w mieście, które są?
        Ograniczona strefa ruchu? Spoko, ale gdzie alternatywa? Gdzie miejsce do bezpiecznego parkowania samochodu czy roweru?
        Proponowane zmiany wprowadzają tylko chaos i niestety nie poprawią jakości powietrza i komfortu przebywania w centrum miasta.

        • 1 0

  • Śmiech na sali (1)

    Gdynia porównuje się do Berlina. Ile km linii tramwajowych ma Berlin a ile Gdynia? Ile km metra ma Berlin a ile Gdynia? Kolejny pomysł z czterech liter. Terroryzm komunikacyjny miasta. Zamkniemy wam drogi. Zablokujemy przejazdy. Zapłacicie więcej za parkowanie. nie damy wam nic w zamian. wielbcie nas. Zmienić prezydenta Szczurka na Króla Juliana.

    • 5 2

    • Do Ja

      Ile mieszkańców ma Berlin, ile Gdynia? Ile powierzchni ma Berlin, ile Gdynia? Ile pieniędzy ma Berlin, ile Gdynia? Uważam że komunikacja w Gdyni (poza dzielnicami za Esakadą) jest dobrze rozwinięta. Polska mentalność objawia się tym, że oczywiście skoro mam samochód, to będę sam dojeżdżał gdzie mi się podoba i najlepiej pod same wrota. Bo kto zabroni! I wówczas jesteś sam odpowiedzialny za korki, za zmniejszanie czystości powietrza - nie władza miasta! Tymczasem odchodzi się od napędzania ruchu zmotoryzowanego w centrach miast. Przerzuć się na rower, hulajnogę, motor, na carpulling, jazdę autobusem / sam, albo zaparkuj przed centrum i przejdź się.

      • 1 1

  • Węzły przesiadkowe

    może warto by w pierwszej kolejności pomyśleć o węzłach przesiadkowych- większy parking przy SKM bądź przystankach, z których odjeżdża więcej niż 1 autobus...w przeciwnym wypadku to po prostu nie będzie dobrze funkcjonować.

    • 4 0

  • nie bedzie meczu bedzie hur.

    • 0 0

  • Super! Wprowadżcie te zmainy jak najprędzej! Chcemy nowoczesnego, zielonego miasta dla ludzi, a nie dla samochodów!

    • 1 5

  • Pewnie

    Rezultat będzie zupełnie inny. Mimo że do centrum Gdyni mam 10 minut to i tak znacznie rzadziej do niej jeżdżę. Z roku na rok wybierając inne lokalizacje poza centrum. A wszystko przez coraz większe korki, beznadziejne drogi, przepełnione autobusy.
    Jeżeli mam ochotę na rodzinny obiad, spacer nie pojadę do centrum z w/w powodów. Wolę jechać za miasto nawet kosztem 20 minut dłuższej trasy, niż chodzić po smutnym betonowym deptaku jak małpa w zoo, do tego śmieszny napis za min moje podatki. Obskurna Świętojańska, która swój okres ma już za sobą. Żal mi patrzeć na to wszystko bo jestem gdynianinem od urodzenia. Natomiast jak mnie się do czegoś zmusza (jak np do komunikacji miejskiej) to rezultat jest zupełnie odwrotny i omijam śródmieście coraz częściej. Tym bardziej, że komunikacja gdyńska pozostawia dużo do życzenia i z rewelacyjnej z lat 90 pozostały tylko zakurzone nagrody. Nie wiem od kiedy kogoś przekonuje do czegoś wyższy koszt - chyba, że jest to urzędnik, który tego kosztu nie ponosi.

    • 11 1

  • Prywatne auto Pana Wojtka

    Czy wolno je parkować pod drzwiami UM, gdzie mogą parkować tylko auta należące do UM? Chodzi mi o takiego białego SUVa, by nie mówić z nazwy. Przy okazji, może busem czasem tak by się przejechać?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane