• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Krucjata antysamochodowa (1)

    Kolejna krucjata antysamochodowa. Ręce opadają. Kiedy wreszcie skończy się nagonka.

    • 9 5

    • Oj jacy wy biedni...

      :' (

      • 3 0

  • Złodzieje! (1)

    5zł? niech 100zł wprowadzi ta banda złodzieji i nikt do tego g*wnianego centrum nie będzie jeździł.

    • 8 0

    • świetny pomysł! Problem się rozwiąże! :)

      • 0 1

  • kłamstwo, kłamstwo i jeszcze raz kłamstwo....

    gdynia ma ok. 246 tys. mieszkancow i powierzchnie 135 km2
    berlin ma ok. 3,7 mln i pow. 891 km2.
    policzcie ile jest samochodow w obu miastach w stosunku do powierzchni - mi wychodzi ze w berlinie jest wiecej o ok. 16% - wiec takie statystyki ze gdynia ma 2x wiecej mozecie sobie wsadzic.... wiecie gdzie ;-)

    • 5 1

  • pieknia - a Gdynia Polnoc i Chwarzno stoja w korasach a Pucka wiadukt moze za 3 lata :D - smiech na sali

    oj chyba kolejne wyborky ktos inny wygra

    • 5 1

  • :)Panie Prezydent chcę codziennie kontemplować z Panem w komunikacji miejskiej!!!

    • 9 1

  • Wszystko pięknie

    Szkoda, ze to pod turystow a w zamian Szczur dzieci miedzy 6pasmowke a tory kolejowe chce wrzucic

    • 6 1

  • Słabo... (3)

    Nie ma to jak pomysł na zakorkowanie centrum... Zamiast więcej parkingów najpierw zaplanować wokół tej strefy, to skupili się jak zatkać miasto i jak zlikwidować parkingi... To kto tam będzie przyjeżdżał?
    Porównują się do Berlina, czy Londynu - zróbcie taką komunikację jak tam, a potem zamykajcie ulice.
    I co znaczy: "W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej." - czyli komunikacja zbiorowa jeździć będzie w dwie strony, a ja samochodem w jedną? To będę miał autobusy jadące pod prąd?

    • 11 2

    • Parkingi?

      W centrum? Co za herezja...

      • 1 0

    • to doprowadzi do tego, ze bedzie jak w rpa

      wymarle centra miast, do ktorych nikt nie przyjezdza.... tylko bezdomni, turyscie i psy....a zycie przeniesie sie na obrzeza, gdzie stac beda nowe luksusowe apartamentowce, centra i biura.... tylko jeszcze klimat musi sie nam troche ocieplic

      • 0 1

    • a możesz wyjaśnić jaki sens mają parkingi w centrum miasta?
      Zapotrzebowanie na drogi i miejsca parkingowe dla prywatnego transportu jest takie, że nawet gdyby zburzyć w centrum wszystkie budynki i w to miejsce zbudować przejezdne drogi i parkingi, to nadal będzie ich za mało.
      Chociaż wtedy nie będzie już oczywiście do czego przyjeżdżać.

      Nim zaczniesz wygadywać bzdury z zamierzchłych czasów XX wieku, zapoznaj się np. z historią Detroit i wielu innych amerykańskich metropolii gdzie władze miast postawiły sobie za cel że dróg i parkingów ma być wystarczająco dużo i będą budować coraz to nowe aż korki nie znikną.
      Okazało się że im więcej tych dróg tym więcej korków, im więcej miejsc do parkowania tym trudniej zaparkować i zajmuje to więcej czasu.
      Tam gdzie byli szczególnie zmotywowani (np. właśnie w Detroit zwanym "motor city"), tam doprowadziło to do całkowitego upadku miasta.

      • 2 1

  • Jak zrobią ring wokół centrum miasta, bardzo chętnie ominę te wszystkie deptaki, które tam powstaną

    A i o parkingach niech nie zapomną

    • 4 0

  • Nie za bardzo rozumiem, wydaje sie na pozwolenia budowy w centrum duzych apartemntwców i narzeka się na duzy ruch w miescie i brak miejsc parkiingowych . Przy ulicy Armii Krajowej - koło przychodni - wielki budynek!! Po co się wydaje sie pozwolenia na takie olbrzymie budynki.
    Świetojańska jednokierunkow a- po co - i tak jest problem z ruchem.
    Kto wydał pozwilenia na takie wielki apartamentoweic koło Riviery ? i potme czytam artykuły o ograniczomym ruchu samochodowym w mieście ?

    • 7 0

  • zaaaaaaabetonować..

    mieszkam w Gdynia ponad 60 lat....kiedyś Gdynia to było miejsce pełne zieleni...parków itp....teraz...gdzie tylko jest jakakolwiek przestrzeń zaraz powstaje budynek... z tego co pamiętam miały być wybudowane dwa duże parkingi samochodowe...żeby w tym zabetonowanym mieście właściciele aut mogli gdzieś zostawić samochód...od lat miasto skutecznie likwiduje miejsca do parkowania (słupki, miejsca zakazane,stojaki rowerowe itp)...a co w zamian?.....niiiiic !!!....w centrum mieszka kilka tysięcy ludzi i ci ludzie kupili samochody..co mają niby z nimi zrobić...skoro cały czas wycina się możliwość parkowania?....a baron rządzi od lat i tylko z developerami jest w dobrych stosunkach...mieszkańcy?...hehe...kasa....kasa....kasa...

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane