• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Zaorać Świętojańską, posadzić szczaw i mirabelki, samochody zastąpić lektykami a do autobusów zaprząc woły.

    • 8 2

  • Władze Gdyni jak zwykle wbrew woli mieszkańców

    Z ostatnich badań preferencji komunikacyjnych, które sami zlecili, wynika że samochodem podróżuje na codzień 52% mieszkańców. Między 2015 a 2018 liczba ped**arzy wręcz zmalała.

    • 7 1

  • Prez Cegielska mówiła Wolne Miasto Gdańsk i szybka Gdynia i to była prawda a teraz.....

    Na odwiedzanie Gdyni szkoda czasu . Obskurne budy i knajpy na reprezentacyjnym Skwerze Kościuszki ul. Świętojańska bardziej przypomina Kartuzy lub Kościerzynę itd itp Szkoda...

    • 14 0

  • Prezydent Gdyni...

    Prezydent Gdyni zachęca do zmiany przyzwyczajeń... a sam dojeźdza wszędzie samochodem z osobistym kierowcą, a nie komunikacja grupową.
    Pierw od siebie powinno zacząć, a później zachęcać...

    • 18 0

  • Komunikacja miejska w Gdyni to kpina

    Codziennie linia pośpieszna R spóźnia się od 5 do 8 minut !! zobowiązali się w grafiku do odjazdów o konkretnej godzinie więc mają obowiązek się tego trzymać ! nie reagują na skargi. Skoro problem powtarza się codziennie tzn że nie można zwalać winy na natężenie ruchu ani na sytuacje losowe, ZKM nie jest kompetentna do świadczenia usług których się podejmuje i miasto czym prędzej powinno wdrożyć program naprawczy komunikacji miejskiej aby była przede wszystkim punktualna i lepiej zorganizowana, w końcu za to płacimy !!! i chcemy jeden bilet na całe miasto jak w gdańsku !!!

    • 7 2

  • super

    farba robi robote...dobra zmiana....szkoda gadac rozwiazania do nikad

    • 4 0

  • Jestem pozytywnie zaskoczony. Więcej zieleni, mniej betonu, mniej samochodów.

    Tak trzymać.

    • 1 6

  • Morskie opowieści... (1)

    "Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek."
    - i dlatego właśnie budujemy Parking Centralny, planujemy autostrady Nowa Węglowa, Nowa Waszyngtona, łącznik do Morskiej w standardzie 2x3... Te działania z całą pewnością skierowane są na przekonanie gdynian i przyjezdnych do pozostawienia samochodów poza centrum...

    • 4 1

    • Słowo klucz

      planujemy

      • 2 0

  • parkingi!

    Gdynia cierpi na brak parkingów przed wjazdem do centrum! Mały parking przy kolejce w Redłowie i na Wzgórzu od strony Witomina! Brak parkingów przy PKM ! W Wiczlinie samochód można zostawić tylko przy biedronce i lidlu żeby wsiąść do autobusu do centrum. Miasto nie myśli o tych którzy do najbliższego przystanku mają daleko! Zanim zabudujecie miasto całkowicie to może czas pomyśleć o parkingach!

    • 9 0

  • Sami bagaci ludzie tu mieszkają,wyciąganie kasy jak zwykle uargumentowane raportem -z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane