• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • A ja mam to tam gdzie Urban (1)

    Dlatego,że pracuje w Gdańsku i z samochodu nie zrezygnuje, choćby autobusy jeździły co 5 minut. Smog ograniczyć można zakazem wjazdu dieseli, lobby za autami elektrycznymi czy napędzanymi LPG. Jak Szczurek chce ograniczać ruch w mieście to proszę bardzo, wyprowadzam się , podatki zapłacę gdzie indziej. Polecam każdemu takie rozwiazanie.

    • 11 3

    • Przecież Gdynia nie ma smogu! Poza tym smog jest od pieców, a nie od samochodów.

      • 0 0

  • Gdzie droga czerwona i OPAT? Co z portem zewnętrznym?

    Proponowane zmiany w śródmieściu to temat zastępczy są tak "innowacyjne" jak gdyńskie buspasy...

    • 5 0

  • Jeżeli Szczurek też zacznie wszędzie jeździć autobusem

    To może wprowadzać te zmiany.

    • 8 0

  • jak taki Łucyk może być wiceprezydent to każdy nim może być (1)

    jakie ten pan ma kwalifikacje?

    • 10 0

    • potrafi liczyc do dwóch.

      • 2 0

  • (1)

    Więcej zieleni, ławeczek, miejsca na odpoczynek... wszystko super... tylko ludzie, my nie mieszkamy w klimacie, który pozwala na całoroczny odpoczynek na świeżym powietrzu. Większość miesięcy takie miejsca świecą pustkami!!! Zwężanie, zamykanie, spowalnianie dróg równa się korki i mega nerwy mieszkańców. Nie liczcie, że większość się przesiądzie do komunikacji miejskiej...

    • 11 0

    • a więcej korków = więcej spalin

      • 0 0

  • Jezdnie

    Zlikwidować jezdnie,całkowicie. Będzie bardziej ekologicznie, bo po co one. A temat będzie zamknięty. Brniemy w bzdurach. Ciekawe jak jeszcze długo.

    • 6 0

  • Podoba mi się - auta do garażu.

    • 0 6

  • Kierowcy są skłonni płacić nawet 5 złotych ???

    Chyba raczej mieszkańcy centrum chcą, żeby kierowcy płacili te 5 złotych ...

    • 4 0

  • Panie Szczurek, kiedy obiecane drogi rowerowe na obwodnicy?

    • 3 0

  • Dzięki takim pomysłom Gdynia staje się coraz bardziej dziadowska a Świętojańska już jest pusta ...

    Bo i po co tam chodzić , restauracje i kawiarnie które miały ją ożywić świecą pustkami betonowe donice są obskurne a dziadostwo i obskurne sklepiki i kamienice co kawałek.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane