• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Wojtek - zjedz Snickersa i pograj w SimCity

    • 4 0

  • Hipokryzja

    Skoro już porównujemy Gdynię do Berlina to może od razu porównajmy do Szanghaju albo Nowego Jorku, bo w sumie czemu nie? Berlin oprócz U-Bahn, S-Bahn, busów i kilometrów ścieżek rowerowych to też nieustanne rozwijanie infrastruktury drogowej. Właśnie buduje się najdroższy w Niemczech odcinek autostradowy (500mln euro) za niecałe 4km autostrady A100 tworzącej obwodnicę wewnętrzną Berlina. Co Pan na to?

    • 8 0

  • Wielkie nie (1)

    Czyli wydadzą 18 mln zł po to, żeby gdynianie więcej płacili miastu za parking? To należy wymóc na deweloperach budowanie mieszkań osiedli z większa ilością miejsc parkingowych. W Gdyni nie ma pracy, ludzie musza korzystając z samochodów żeby dojechać do pracy, SKM ma ograniczony zasięg, poza tym w SKM nie jest bezpiecznie, dużo pijaków, ogólnie syf, jak biznesmen ma dojechać do pracy SKM, w drogim garniturze, ma usiąść na obszcz*nym siedzeniu? Latem jest tak gorąco, ze wysiadasz z SKM spocony jak świnia, w aucie masz klime, rozumiem eko, ale rowery nie są alternatywa dla okresu jesień-zima, pogoda jest nieprzewidywalna, najłatwiej zamknąć ruch, tylko co z tego, ze wyjdziesz na spacer jak przez cała drogę mijasz palaczy fajek i wdychasz ten smród do płuc, idźmy dalej, przenieść zapite gęby poza miasto, i zabronić palenia w centrum, jak świeże powietrze to świeże, bo teraz to nawet leżąc na plaży nie pooddychasz. Ta władza Gdyni to ściema i tyle. Sami włodarze pewnie do pracy dojada autem, tyle ze szybciej, bo inni nie będą mogli wjechać do tej strefy

    • 9 0

    • Skm jest wolna

      Stare składy, sama ostatnio stałam godzinę między Redłowem a Orłowem bo zabrakło prądu. I jak ktoś ma się przesiadać z auta ?

      • 3 0

  • Jasne

    Czy będzie tak jak z parkingiem podziemnym pod nowym parkiem centralnym?

    • 6 0

  • Dziękuję

    Nie podoba mi się ta zmiana.Zbudujcie podziemny parking lepiej , a gdzie będą miejskie toalety dla starszych i chorych którzy też wychodzą z domów, Gdynia nie jest tylko dla młodych.

    • 5 0

  • Ja wam mówię, nic z tego nie będzie, tak jak z Miedzytorza

    • 5 0

  • Więcej zieleni a gdzie była zieleń tam teraz budynki stoją.

    A świętojańską już raz przebudowali i zwęzili i drzewa powycinali ,jeszcze im mało?? Może Władysława iv zrobić deptak. Lepiej by pomyśleli nad wojta redkiego i jana z kolna co zrobić żeby ludzie nie musieli przechodzić na przystanki autobusowe.

    • 6 0

  • A kiedy odkorkowanie ulicy wisniewskiego i obluza oraz naprawa drogi pod estakadą.
    Gdynia to nie tylko śródmieście.

    • 7 0

  • Takie sa efekty wielodekadowego rzadzenia. (1)

    Rzadzacy tak dlugo nabieraja przeswiadczenia,ze sa Mojzeszami,ze kazdy ich pomysl jest genialny i od wiekow oczekiwany,przez poddanych.Tymczasem oni po prostu juz dawno stracili kontakt z rzeczywistoscia.

    • 9 0

    • Nigdy na tą ekipę nie głosowałam.

      Co roku obserwuje wyniki wyborów ku mojemu wielkiemu zdziwieniu. Nie szkoda mi tego miasta - mieszkańcy sami je dobijają głosując.

      • 3 0

  • I o co tyle krzyku (1)

    Dziwię się mieszkańcom centrum Gdyni. Większość miast w Polsce , centra swoich miast starają się - po naszemu(uwolnić od samochodów- bynajmniej ograniczyć).Gdynia -miasto portowe
    Dziwota,że ludziska nie mają gdzie parkować.Mieszkasz w centrum tzn.lubisz i stać Ciebie na to aby tu funkcjonować.Więc po tyle dziwnych komentarzy.
    ..

    • 0 11

    • Bynajmniej to nie to samo co przynajmniej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane