• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Mieszkanka Gdyni!!!

    Park kieszonkowy, doniczki i kilkanaście ławeczek. I szumne 18 milionów na zieleń. To kpiny, Niech włodarze miasta popatrza na inne miasta, gdzie nie zabudowuje sie każdej wolnej przestrzeni. Mysli sie o mieszkańcach i ich wypoczynku. Tworzy sie nowe parki. skwery a nie pożal sie boże mini pskwerki.

    • 15 0

  • Jaki ojciec taki syn

    Ojciec doprowadził do upadku MHT / miejskie hale targowe / gdzie był prezesem i już wtedy lansował synalka do UM , i mamy to co mamy
    A gryzoń ,cóż znam go jeszcze z Witomina z Widnej nic dobrego

    • 12 0

  • To wciąż za mało!

    Ja myślę, że mieszkając w tak nowoczesnym i ekologicznym mieście, pora skończyć z tym zacofaniem i zacząć chodzić piechotą. Wszędzie. Deptakiem z Redłowa na Chylonię to będzie z 4 godzinki. A co. Po co siedzieć w domu i czas marnować? A parki kieszonkowe to niech UM rozdaje w plecakach. Każdy będzie nosił swój. A co do tej sondy, to słyszałem, że kierowcy są skłonni zapłacić 50 zł za pierwszą godzinę. Redaktorowi zero wcięło. Tak jak trójmiejskim urzędnikom gdzieś wcięło Mevo. A miało być tak pięknie i socjalistycznie. Ile dowodów jeszcze potrzeba, żeby uwierzyć że utopia socjalizmu nie działa?

    • 12 0

  • Wojna o ECO

    Panie Prezydencie. Słusznie pan planuje chronić miasto przed samochodami, zadziwia jednak sposób. Może za godzinę za parkowanie płacić i 100pln i co to zmieni? A nie kombinował pan, że kierowcy to też mieszkańcy Gdyni i to też o nich pan walczy? Uszczęśliwianie wbrew woli zainteresowanych to jest tyrania. Nie wpadł pan na pomysł budowy parkingów wielopoziomowych? A wystarczyłoby wybudować ich kilka np. przy dworcu, przy Skwerku Kościuszki, przy bulwarze, na Władysława IV (nawet dwa) i wówczas wprowadzić zakaz parkowania w mieście. Ot proste, parkujemy tam gdzie nam najwygodniej, a pan i miasto i tak zgarną kasę. Bo to o nią chodzi, nieprawdaż?

    • 10 0

  • gardze wami urzedasami (1)

    pelna pogarda dla was i waszych pomyslow

    • 11 0

    • a kogo to obchodzi ?

      • 0 2

  • trzeba byc palantem aby mieszakac w centrum tej szczurzej gdyni

    szczurze i bando urzedasow nie zrobicie z tego syfu brodleju

    • 6 0

  • "kto pobiera opłatę za parkowanie przy drogach publicznych, ten jest łajdakiem i złodziejem".

    • 6 1

  • wszelkie moje smiecie laduja w centrum gdzie urzeduja smiecie

    tak gryzoniu swietojanska jednokierunkowa a pasozyty z um wożeni pzrez kierowcow obyscie zapadli na ten wirus jak najszybciej zyczymy miszkancy

    • 7 0

  • serio porównujemy się do Berlina ?!

    o czym tutaj oni w ogóle mówią.. Berlin a Gdynia to dwie różne, bardzo odrębne lokalizacje. Może skoro tak chętnie się do nich porównują to nad socjalem też niech pomyślą ?!

    • 7 0

  • Śródmieście, gdzie są biura, przychodnie lekarskie i inne lokale użyteczności

    publicznej ma zostać strefą ciszy, spokoju, ograniczonego ruchu. Natomiast dzielnice, które kiedyś były willowe, były strefami odpoczynku (Działki Leśne, Grabówek, Polanka Redłowska) zabudowuje się wieżowcami i tam wpycha się coraz więcej mieszkańców i ruch samochodowy. Czy ktoś to "ogarnia"?

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane